Hoi hoi
Ik had eigelijk een stomme vraag
Vorige week hebben we een gesprek op school gehad naar aanleiding van Elise d’r 2e raport
Sins begin groep 3 zit ze op een nieuwe school
en ze doet t super !
Bij Elise’s eerste raport was juf al verbaasd over haar prestatie’s
en nu haar 2e raport weer top :thumbup:
wij natuurlijk apetrots
Juf gaf alleen nu aan dat Elise ipc naar de vakantie over zou mogen gaan naar groep 5,.een klas overslaan dus
ze hebben haar laatst doorgetoetst en lees en rekenniveau heeft ze nu al eind groep 5
Maar…dan zouden we zelf tot de vakantie nog even aan haar tempo moeten werken en tafels/klokkijken extra stimuleren
dit is natuurlijk geen enkel probleem want madam doet t liefst niets anders
Alleen zelf vinden we t toch een moeilijke keuze…ze zit nog maar net op (deze) school…
Opnieuw een nieuwe klas…
en stel dat ze t niet redt…
Sociaal/Emotioneel vinden we t gewoon eng…
Nu is natuurlijk nog niet zo ver…want er komt nog een 3e raport voor de zomer…maar toch
Wat zouden jullie doen ?
Groetjes Hanneke
en als jullie dat nou aangeven dat jullie het sociaal emotioneel moeilijk vinden en samen kunnen kijken of het mogelijk is dat Elise 1x in week dagje meedraait met nieuwe groep. Kijken of ze het trekt…
En wat ik me ook afvraag, wat vind Elise er zelf van? ziet ze het zitten om naar nieuwe klas te gaan met stof die meer aansluit? of blijft ze liever toch makkelijk hebben (verveelt ze zich eigenlijk niet in de klas aangezien ze zo ver vooruit is met lezen en rekenen?)
MOeilijk hoor… sterkte!
ik vind het niet zo’n stomme vraag hoor
Was er op haar vorige school ook al opgevallen dat ze ver vooruit lag op haar leeftijdsgenootjes? of hebben jullie zelf dat al vaker gemerkt? (het klinkt nl een beetje alsof het idee van de juf als een verrassing kwam voor jullie, maar misschien lees ik dat verkeerd)
En hebben jullie het idee dat ze zich verveelt nu ze nog bij haar leeftijdsgenootjes zit? Of zou ze het, ondanks dat ze behoorlijk voorloopt op bepaalde gebieden, zelf ook prima vinden om gewoon in deze klas te blijven?
Ik zou nog een gesprek met de juf aanvragen (en daarmee geloof ik niet wachten tot dat derde rapport, dan wordt het opeens heel erg snel snel, en dan kan je een constructie zoals Mich@ voorstelt al haast niet meer toepassen), want jullie hebben inmiddels duidelijk veel meer vragen en twijfels dan tijdens het gesprek waarop dit werd voorgesteld. Zij zijn er om met jullie mee te denken hierin, en jullie twijfels eventueel weg te nemen of juist bij te vallen.
Succes!
Zoals Fiep ook zegt, ik zou gewoon opnieuw het gesprek op school aan gaan met de juf en evt de intern begeleider, dan kun je daarna rustig beslissen hoe of wat je wilt voor je kind, want met goede begeleiding kan ze misschien ook wel in de klas blijven waar ze nu zit maar dan met extra/ander werk. En dat is dan voor haar sociale en emotionele kant mss wel beter.
Een klas overslaan is niet voor alle kinderen goed.
Dus dat is moeilijk om advies over te geven
gelukkig klinkt het wel alsof je een goede school hebt getroffen.
hetgene wat je nu het beste kunt doen is kijken naar en praten met je kind
heeft ze aansluiting bij de kinderen in haar in de klas of is ze daar meer een eenling of juist bemoederachtig.
Dan zou het inderdaad kunnen dat ze misschien sociaal gezien beter op haar plek is bij een klas hoger wat dus weer goed is voor haar emotionele ontwikkeling.
Als ze juist echt helemaal op haar plek is en echt gelijkwaardige vriendinnen heeft in de klas dat ze nu zit zou ik niet zo snel een klas gaan overslaan.
Maar alleen proberen in de stof te versnellen.
Maar een klas overslaan is in het geval van een sneller lerend kind alleen niet voldoende
Dan heeft ze over een half jaar waarschijnlijk weer het probleem dat ze erg voorloopt.
Key woorden bij deze zijn of ze nu wel of niet een klas gaat overslaan
Compacten verrijken verdiepen en regelmatig doortoetsen om te zien of je kind nog wel wat leerd of dat ze alleen maar het oude bekende constant krijgt.
leren leren is immers het belangrijkste wat een kind op de basisschool moet leren.
ps is er ook sprake over een WISC test ?
Hoe staat ze hier zelf in??
Fijn dat de school dit zo goed oppakt, vaak zie je hele andere dingen. Misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden, zoals werk van groep 5 doen, maar in de stamgroep blijven…
Als je dochter het zelf ziet zitten, dan zou ik er ook voor gaan.
Succes.
ps werktempo is vaker een probleem doordat de stof te makkelijk is dan is er meer tijd om met de gedachte af te dwalen.
Wat hierboven ook al wordt gezegd: als ze nu al snel is, zal ze ook de leerstof van de groep boven haar sneller doen dan gemiddeld en zo zit je over een paar jaar weer met een voorsprong waarmee ze dan theoretisch nog eens een klas over kan slaan. Om die reden ben ik zelf niet zo’n voorstander van klassen overslaan. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een lapmiddel, van tijdelijk nut en voor sociaal-emotioneel kan het een risico zijn.
Zo, dat is even mijn ongezouten mening, ik hoop dat je er wat aan hebt.
En dan de iets opbouwender opmerking: Elise heeft wellicht meer aan leerstof in haar eigen niveau en tempo, dat zou ook wel moeten kunnen in haar eigen klas (vind ik dan, weet niet of de school/leerkracht dat ziet zitten)
Elise krijgt nu extra werk…
lees/rekennivau eind groep 5
t overslaan van een klas zijn wij idd geen voorstander van
Elise is een heel gevoelig meisje…
erg intiligent
maar door een aangeboren syndroom motorisch zwak
veranderingen heeft ze moeite mee…
in de klas heeft ze wel contacten,.maar spelen met kids
moeten wij stimuleren…ze is graag opzich zelf…en met d’r broertje en zusje (mama spelen)
Wij willen nu idd even aankijken hoe het dit jaar verder nog gaat
en haar ipc naar groep 4 laten gaan,.met extra stof !
Zelf zou ze t best willen hoor…maar meer denken wij vanuit het feit oh wow !..maar die keuze/gevolgen kan ze natuurlijk ook niet inschatten
Ze heeft geen Wisc test gehad
Ik hou jullie op de hoogte !!
Groetjes Hanneke
Dat lijkt me een goede insteek Hanneke.
Ook als ik lees hoe ze verder is… dan zal ze waarschijnlijk niet heel makkelijk de aansluiting op alle gebieden kunnen maken met de kids het jaar boven haar.
En inderdaad, ook al wil Elise t zelf wel, ze kan die inschatting toch moeilijk maken, is niet te overzien voor kids hoor.
Ik heb een zoon die groep 5 heeft overgeslagen en ik heb zowel voor als nadelen ontdekt. Achteraf gezien was ondanks de problemen een jaar met alleen extra aanbod voor onze zoon niet voldoende geweest. Te weinig uitdaging krijgen op school kan ook verkeerd uitpakken. Zoon twee hebben we niets over laten slaan, maar vind school nu echt te makkelijk en daarom gaat hij waarschijnlijk naar een andere basisschool met meer uitdaging en toch bij leeftijdsgenoten. We hebben het wel heel lang op de huidige basisschool kunnen redden met extra materiaal (dus niet doorgaan met de normale lesstof, maar juist extra dingen ernaast aanbieden) Misschien dat je dat kunt vragen op school?