Klas overslaan of juist niet?

Eind februari hebben we een gesprek met de juf van Yoni. Er wordt al heel lang getwijfeld wat voor haar het beste zou zijn. Yoni loopt erg voor. Ze leest, schrijft, rekent, vertelt mij waar Brazilië ligt en wat de hoofdstad is etc. Ze weet heel erg veel. Vraag me niet waar ze het allemaal vandaan heeft. 't Is net een spons, ze hoort het 1 keer en onthoudt het. Natuurlijk hebben wij haar ook veel geleerd, maar pas nadat zij het vraagt. Ik ben bijvoorbeeld regelmatig met haar aan het lezen. Maar ze is zelf begonnen. Een paar weken voor ze 4 werd las ze mij in de bieb ineens een boekje voor :shock:

En ze begrijpt het ook. Het is geen loze kennis. In het verleden hebben we al paar keer problemen met haar gehad omdat ze verstandelijk dingen wist die ze emotioneel niet aan kon. Dat riep veel angst op met hele heftige angstaanvallen tot gevolg. Eind van vorig schooljaar en het begin van dit schooljaar verveelde ze zich en zat ze niet lekker in haar vel. Dat uitte zich bij haar door heel dwangmatig te worden. Geloof me, sint maarten lopen is niet leuk als je de liedjes op een vast volgorde zingt, moet zingen. Ze was alleen maar met die volgorde bezig. Niet met haar lampion of wat dan ook. Pas toen ik dit doorbroken had liep er een vrolijke kleuter naast me met lampion die liedjes zong en snoep kreeg.

Gelukkig heb ik veel contact met de juf en zijn we hier met elkaar mee bezig gegaan. Op school krijgt ze nu werkjes uit groep 2 en wordt ze op een andere manier aangesproken. Dit doet haar goed.



Nu is dus de vraag. Wat doen we na de zomervakantie. Gaat ze naar groep 2 of naar groep 3? Volgens de juf verveelt ze zich niet, ik heb er mijn twijfels over maar kan er de vinger niet op leggen. Volgens juf is ze sociaal emotioneel niet sterk. Ik zie meer een kind dat moeilijk met leeftijdsgenootjes kan praten omdat ze elkaar vaak niet begrijpen. Mede hierdoor is Yoni vaak in tranen. Ze spelen wel heel leuk samen, maar ik zie ook dat Yoni zich naar beneden aanpast. Dan hoor ik haar in een taal praten die ik niet van haar ken. Mijn vriend brengt haar meestal naar school en volgens hem past ze haar taal aan zodra ze de school instapt. Maar ze is door schade en schande wijs geworden: de kinderen snappen haar niet. Ik zie dat ze, net zoals het laatste half jaar op de psz, helemaal in haar eigen wereldje gaat leven. Vaak speelt ze náást kinderen ipv met. Is dat nou sociaal zwak of past ze gewoon niet thuis bij deze kinderen?



Wat dat aangaat hebben wij het idee dat ze straks in groep 3 beter uit de verf zal komen. Alleen…ze is nog wel een kleuter. Moeten we haar een jaar kleuteren ontnemen, is dat goed? Ze wordt in april 5, is aan de kleine kant. Ze vindt spelen nog leuk, hoewel ze ook heel graag werkjes doet. Ik vind het wel moeilijk, want voor beide kanten is iets te zeggen. Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft, maar misschien kan een ander er wat helderder naar kijken.

Moeilijk zeg. Mijn kind is ook een slimme rakker (maar niet zo slim dat ie met nog geen 4 jaar al kon voorlezen) en ik herken veel dingen die je schrijft, maar bij ons is het niet zover dat wij dergelijke beslissing hoeven te maken. Ik ben zelf juist bij mijn zoon (die wordt eind maart 5 jaar) bang dat ie juist vanwege dat mindere sociale misschien zelfs het advies zal krijgen om langer te kleuteren, hoewel ie nog anderhalf jaar gewoon moet kleuter. Maar ja, bezorgde moeder he.



Voor Yoni kan ik het natuurlijk moeilijk beoordelen, maar bij Jens vermoed ik dat de andere kinderen hem toch wel apart vinden en hij bij hen ook niet weet waar ie aan toe is. Met volwassenen en oudere kinderen kan ie het echter heel goed vinden.



Ik weet niet of Yoni met oudere kinderen beter op haar plek is, want dan zou groep 3 (waar ze dan dus de jongste is) wel een goede keuze kunnen zijn.

Aan de andere kant ontneem je wel dat laatste jaar dat ze nog echt kan spelen en misschien is dat jaar wel belangrijk voor haar sociale ontwikkeling, want dat samen spelen schijnt bij kleuters rond hun 4-6 jaar zich te ontwikkelen.



Moeilijk hoor…

Je zou het eigenlijk moeten kunnen uitproberen…

Kan ze niet een keer een dagje proefdraaien bij de oudere kinderen?

op de school waar daphne naar toe gaat bieden ze kinderen die verder zijn, uitdagender en moeilijkere dingen aan…dingen die het kind dus wel aankan



ze blijven wel in hun eigen klas ivm vriendjes e.d.



misschien is dat te overleggen op jullie school?

Is het een mogelijkheid om het te proberen in groep 3 na de vakantie en als het niet gaat naar groep 2? Bij emma in de klas ( gr.2) kwam na de herfstvakantie kwam er een meisje uit groep 3 weer naar groep 2, had niet overgeslagen ofzo maar het ging gewoon niet goed… die overgang pikken de kids vrij soepel op…



bij emma op school bieden ze kinderen die meer kunnen ook meer aan maar ja dat heeft toch nog wel zijn grenzen. het is dan een verdieping van waar ze op dat moment mee bezig zijn maar ze krijgen niet ineens werkjes groep 3…



ik zou zeggen als ik jou verhaal hoor. probeer groep 3, het feit dat ze al kan lezen…

http://www.oudersonline.nl/mond2005-kleuteren.htm



dit is ook wel leuk om even door te lezen

Hoi hoi,

Wat lijkt me dat een lastige keuze zeg! Ik kan me voorstellen dat je je bezorgd maakt over je slimme meissie.

Is er op school niemand die kan helpen de beslissing te nemen? Ik bedoel niet de juf, maar iemand van de schoolbegeleidingsdienst ofzo. Ik weet niet of die dat doen, maar ik bedoel eigenlijk gewoon een deskundige die hier speciaal voor geconsulteerd kan worden. Die bijvoorbeeld eens een middagje met je meiske kan doorbrengen en wat testjes kan doen (ook sociaal emotioneel) om tot een goede keuze te komen?

:-*

Sanne

Ik heb idd wel eens gehoord dat het beter is om je kind met de herfstvakantie terug te plaatsen dan halverwege het jaar spijt te krijgen dat je kind niet een klas heeft overgeslagen



goeie tip, bespreek die mogelijkheid



als dat kan, kun je in die eerste maand kijken of ze idd mee kan komen en of het sociaal beter klikt met oudere kinderen

Ik zal het zeker meenemen in het gesprek met de juf. Het idee trekt me wel. We zullen zelf onze dingen ook opschrijven. Op dit moment heb ik geen idee wat de school zelf wil. We hebben er nu ook spijt van dat we er aan het begin van het schooljaar niet op gestaan hebben haar naar groep 2 te doen. Daar was ze volgens mij veel beter op haar plek en als het niet zou lukken kon ze zo groep 2 nog een keer doen. Zonder dat het op zou vallen, want een gedeelte van groep 1 (kinderen die voor 1 januari jarig zijn) zit daar zelfs bij in. Maar ja, dat is achteraf gepraat. We zaten toen in de stres van Anyk en hadden niet de puf daar achteraan te zitten.



Leuk artikel Hedwich. Er stonden wel wat herkenbare dingen in. Hoe vaak wij al niet gezien zijn als ambitieuze ouders die graag willen dat hun kind zo snel mogelijk is :roll: . Op zich heeft de juf dat nog nooit gezegd, maar wel dat Yoni zoveel weet omdat wij zo intelligent zijn. Leuk compliment, maar ik ben bang dat ze Yoni dan te kort doen.

Wij willen alleen maar het beste voor haar. Het kan me niet schelen hoe ze het doet. Dat ze intelligent is is leuk, daar geniet ik ook van. Ik leer van haar meer wereldtopografie dan dat ze me ooit op school hebben kunnen leren :smiley: . Maar het heeft heel veel vervelende kanten. Maar zodra ik dat op school aankaart wordt daar de nadruk weer op gelegd. En dat moet juist niet. Het is een gevolg van… niet de oorzaak. Ik word er soms zo moe van.



Het liefst had ik haar op een school waar ze altijd op haar eigen niveau kan werken zonder dat ze direct een klas hoeft over te slaan. Nu wordt haar wel werk op haar niveau aangeboden, maar verder moet ze met de groep meedoen. En ze is altijd een uitzondering in de klas. Maar dan moeten we naar Groningen en dat is toch elke keer een end rijden. En we wonen in een klein dorp. Na school speelt ze met klasgenootjes die in de buurt wonen. Dat valt dan weg.



Maar ik zal wel om me heen gaan kijken. Als het ons niet bevalt proberen we haar op een andere school te krijgen. Want zo als het nu op school gaat gaat het in elk geval niet goed. Ondanks een hele goede juf die het beste voorheeft en ook heel goed haar best doet.

Ik heb een kindje op mijn werk die ook zeer intelligent is (w.s. hoogbegaafd). Dit is een meisje van 5.

Zij is na de zomervakantie de ochtenden in groep 3 gaan meedraaien en dan 's middags weer spelen in groep 1/2. (zij is “ook” sociaal-emotioneel niet sterk.) dit ging erg goed, de andere kinderen gingen heel makkelijk mee in die overgangen. Ook dat meisje is erg klein trouwens.



Na de kerst is besloten dat zij helemaal overging naar groep 3, dit gaat erg goed.



Succes met het maken van je keuze.



groeten Suzanne

Een van mijn kinderen is versneld doorgestroomd naar groep 2 en is zodoende dus een jaar eerder naar groep 3 gegaan. Nu is mijn zoontje eigenlijk een late leerling (oktober). Dus ik zie het bij hen niet zo zeer als een groep overslaan maar meer als een super vorege leerling.

De overgang naar groep 3 ging prima. Hij was echt toe aan het echte leerwerk. En een jaar langer kleuteren had zeker problemen opgeleverd.

Opvallend is dat mijn zoontje ook liever met oudere kinderen speelt. Schijnbaar vindt hij daar toch meer aansluiting.

ik vind de oplossing van suzanne een hele goeie! mooie overgangsfase en omdat yoni dan toch zo slim is loopt ze zo ook geen achterstand in groep 3 op maar kan ze nog wel ook lekker spelen…



ik denk dat een keer een goed gesprek met school goed zou zijn… jullie gevoel en ideeen en die van school ook…

Mijn dochter is ook erg slim voor haar leeftijd…ze doet dan ook testjes mee in de klas voor groep 2,maar gewoon voor de lol…

Ze zit op montessori onderwijs,en daar leren ze al op hun eigen niveau,dus niet zo snel een groep overslaan…

Hoeft van mij ook niet,ze moet nog lang genoeg,laat haar nu maar ff kind zijn en het makkelijk hebben in de klas…

Maar soms blijkt dat lekker gemakkelijk hebben te leiden tot pure verveling. Wat vervolgens weer leidt tot met tegenzin naar school gaan. En dan kan versneld doorschuiven toch een mooie oplossing zijn.

Ik zie ook het liefste dat kinderen eerst heerlijk kleuteren en ik vind het ook jammer dat kinderen vaak op jonge leeftijd al zoveel moeten. Maar soms blijkt een kind gewoon eerder toe aan bepaalde uitdagingen en dat hou je dan toch niet tegen.

jan is van eind oktober en zoals het nu staat gaat hij straks door naar groep 3

in groep 2 ging het goed met hem; hij werd rustiger

na de kerst kwam hij in groep 1/2; hij werd weer druk, begon zich te vervelen.

nu krijgt hij met degroep 2 kids wat moeilijkere opdrachtjes.

en jan, die word weer rustiger.

hij vind rekenen erg leuk en lezen

Ik werk zelf in het onderwijs en dit is altijd een moeilijk punt. Zeker ook omdat sociaal emotioneel goed in je vel zitten zo belangrijk is. Ik weet ook niet in hoeverre de school er wat aan wil en kan doen. Toch moet ik zeggen dat de oplossing die Suzanne schreef misschien wel een hele goede is. In groep 3 werken ze tot de herfstvakantie meestal het hardst in de ochtend, aangezien zij dan de middagen wat meer ontspannende dingen doen. Het werken in de ochtend in groep 3 volgt ze dan, maar 's middags kan ze dan lekker in groep 2 spelen. Want dat wordt vaak onderschat, hoe belangrijk dat nog is. Zo krijgt ze meer aangeboden, maar zit ze ook sociaal emotioneel op haar eigen niveau. Ik zelf moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor eerder zou kiezen, als haar in groep 3 plaatsen en dan misschien achteraf weer terugplaatsen. Dit kan voor kinderen misschien wel heel verkeerd en negatief overkomen. Het gevoel van falen kan dan misschien wel om de hoek komen. Hoeft overigens niet bij ieder kind hoor. En als het tot de herfstvakantie goed gaat, kan er inderdaad bekeken worden of ze halve dagen meedraait of helemaal mee gaat draaien. Desnoods wordt er tot de kerstvakantie gekeken als het nog niet helemaal duidelijk is.



Ik wens je veel succes met het maken van deze moeilijke keuze.

Bedankt voor jullie antwoorden. Maandagavond hebben we gesprek, ik zal sommige dingen zeker meenemen. Het blijft moeilijk. Ze wil vreselijk graag verder dingen leren. Liever dan spelen, maar ja. Ze is nog wel een kleuter. Ik ben ook benieuwd wat school zelf bedacht heeft. Hoe dan ook, welke keuze er ook gemaakt wordt. Er moet beide keren ook bedacht worden hoe ze verder gestimuleerd cq ondersteund moet worden.

een bijkomend probleem vind ik wel dat ze nu in een grote groep zit die steeds groter wordt omdat de ‘jonge’ kleuters erbij komen. De klas is nu al meer dan 30. En dat doet haar geen goed.



Als we op gesprek zijn geweest zal ik het nog wel laten horen.

Succes en we horen het uiteraard graag!

We hebben een zeer verhelderend gesprek gehad met school. Yoni laat op school niet goed zien wat ze kan, maar het blijkt dus te makkelijk zijn wat ze haar aanbieden. Ze schrokken nogal toen wij vertelden wat ze al kon. De afspraak is gemaakt dat ze nu moeilijkere dingen gaan aanbieden en dan gaan we over een paar weken weer praten. Ook hebben we het gehad over haar sociale emotionele gedrag. Volgens hun was dat zwak, maar in het gesprek kwamen we er achter dat ze gewoon doordenkt. En dat zijn ze bij kleuters niet gewend. Dan lijkt het of ze bijvoorbeeld over zich heen laat lopen, maar ze bedenkt een oplossing wat niet bij haar leeftijd past. En zo heeft een kind een stempel wat niet klopt.



De juf vond dat ze qua niveau naar groep 3 moet kunnen, maar dan moet ze het wel laten zien. Of ze het sociaal aankan is nog de vraag. Ze willen toch de hulp inroepen van buitenaf. Daar zijn we wel blij mee. Er gaat nu eindelijk wat gebeuren. En Yoni komt sinds dinsdag weer huppelend uit school. Haar werkjes zijn nu moeilijker waardoor ze weer geprikkeld wordt. Wat er verder gaat gebeuren weten we nog niet, maar er wordt tenminste wat gedaan.

Fijn dat het gesprek goed is verlopen.

Dus het ziet er naar uit dat ze naar groep 3 gaat?

Hou je ons op de hoogte hoe het met haar gaat?