Klachten over KDV

Ships man, gisteren was het wel raak op het KDV… Ik ga van de week effe klagen, want het gaat helemaal niet naar mijn zin…



Klacht 1: Gisteren kreeg Vera een flesje WATER tussendoor, terwijl ze dat helemaal NOOIT krijgt. De leidster gaf namelijk alle babies een lekker tussendoortje (diksap, fruithapje), en Vera mag pas vanaf 9 maanden bijvoeding (allergieën in de familie), dus had ze haar maar water gegeven…

Gelukkig lust Vera dat niet, maar als ze het wel had gedronken, had ze 's avonds natuurlijk veel minder voeding gedronken, met als gevolg JUIST een tekort aan voedingsstoffen…

En het is ook helemaal niet zielig dat Vera alleen flesvoeding krijgt, want het boeit haar echt nog niet dat andere kinderen wel wat krijgen, daar is ze nog te klein voor om dat te beseffen.



Klacht 2: Vera kwijlt momenteel nogal veel, omdat ze verkouden is en door haar mond ademt. Daardoor is haar mond de hele dag open. Toen ik haar kwam ophalen, was haar t-shirtje helemaal nat aan de voorkant, en het flesje water lag tussen haar benen ook te lekken! Dus broek en t-shirt nat. Ik snap niet dat ze haar niet gewoon even droge kleertjes geven als ze zo nat is… (Ze is al bijna 2 maanden om en om verkouden, hoesten, etc)



Klacht 3: Ik neem voor Vera altijd een mooie vlinder mee van Lamaze, maar de leidster laat daar de hele tijd andere kinderen mee spelen. Af en toe vind ik niet erg, maar ik neem dat ding speciaal mee voor Vera, en niet als algemeen goed…



Klacht 4: Thuis hou ik ongeveer het schema van Ria Blom aan. Vera is ontzettend makkelijk en gaat heel netjes slapen zo’n anderhalf uur na haar eten. Alleen moet je haar af en toe een minuutje tot rust laten komen in je armen.

Maar op het KDV heeft ze soms dagen dat ze amper slaapt, alleen van die hazeslaapjes van ca. 10 minuutjes. :shock: Gisteren nam ik haar mee naar huis, en ze viel in de auto in slaap, en terwijl ik haar thuis haar jasje uittrok en op bed legde, bleef ze gewoon door maffen. Helemaal versleten dus… Wel badje en eten gegeven om 20:00, maar 's avonds rond 10 uur werd ze weer wakker en was haast niet meer in slaap te krijgen…



Op een gegeven moment was Vera 's ochtends rond 10.00 enorm huilerig (gek dan, ze had helemaal niet geslapen!!!). En wat doen ze dan? Gaan ze haar eten geven :? Tja, om 10 uur heeft Vera helemaal nog geen trek, pas om 11:30 tegenwoordig… Oftewel, ik vraag me af of ze weten waarmee ze bezig zijn daar…



Klacht 5: Er lopen vaak uitzendkrachten rond, die Vera helemaal niet kennen, maar haar dus wel eten geven, verschonen, etc. Laatst kwam ik Vera ophalen, (vroeger dan normaal), en toen zat zo’n uitzendkracht Vera eten te geven, terwijl ze haar heen en weer schommelde…

Terwijl Vera het beste stilzittend kan drinken als ze verkouden is, omdat anders de boel er even later weer uitkomt… :?



Klacht 6: Toen Vera net wat beter was van haar hoesten (en we op het KDV verteld hadden over de pufjes, de astmatische aanleg, etc), kwam ik haar ophalen, en lag ze te slapen in de box met een slabbetje over haar hoofd! Daar heb ik wel meteen wat van gezegd. Ze krijgt al zo weinig lucht, en dan ook nog zo’n pluizig lapje over haar hoofd… zucht…



Klacht 7: Gisterochtend vroeg ik of er nog genoeg voeding was voor Vera (hypo-allergeen, dus doen we om en om met het KDV). De leidster ging kijken, heeeeee, nutribox is leeg! En er stond geen nieuw pak meer. Dus ik vroeg me al af wat Vera dan de dag ervoor had gekregen… Ik ben meteen naar de supermarkt gegaan om een nieuw pak voor haar te halen Dan weet ik het tenminste zeker dat Vera gewoon op tijd voeding heeft, want dan kunnen ze van het KDV het niet vergeten te halen. Kost me wel meer maar dat is dan jammer, Vera gaat voor alles.

Afijn, komt even later de leidster van de vorige dag binnen, die was het dus vergeten over te dragen dat het op was aan de andere leidsters…





Kortom, ik heb dus het idee dat Vera daar maar een beetje aan haar lot wordt overgelaten. Morgen ga ik dus even een gesprek aan op het KDV, om deze dingen aan te geven, en te vragen of dat misschien wat beter kan. Ik heb het idee dat het daar gewoon te druk is… Maar goed, dan is het hun taak om dat bij het management aan te geven zodat er een kracht bij komt.

Op drukke dagen hebben ze 6 kinderen per leidster :shock:







Maar goed, voordat ik met hun ga babbelen, ben ik dus benieuwd hoe zulke dingen bij jullie op het KDV gaat, en of jullie er nou tevreden over zijn.

PS: Vera gaat 3 dagen per week naar het KDV.

PS2: Pffff, wat een lang verhaal :mrgreen:

Jeetje, Lissie, wat waardeloos zeg!!!



Wouter gaat niet naar het kdv (man en ik werken allebei 32 uur per week, maar doordat hij ploegendienst heeft en dus vaak overdag thuis is en ik een flexibele baan waarbij ik veel thuis kan werken kunnen we Wouter thuishouden), dus ik kan je niet helpen met ervaringen!



Laat maar goed blijken dat dit niet OK is!! :evil:

onmiddellijk bespreken met de coördinator!



ik weet niet of je in belgië of in nederland woont? in belgië staan erkende kdvs onder toezicht van kind en gezin. bij inschrijving van je kindje MOET je bij je contractje ook de gegevens van de klachtendienst van k&g gekregen hebben (is verplicht).

je kan dus officieel je beklag doen. als je dat niet wilt, kan je tegen de coördinator zeggen dat je dat evt wél zal doen.



mij klinkt 't alsof ze er wat met hun pet naar gooien en het is de verantwoordelijkheid van de coördinator om dit bij te sturen. ik sta zelf aan 't hoofd van een crisisopvang en dit soort feiten zou ik serieus bespreken met de kinderverzorgsters, ik vind dit serieus genoeg om hen op de vingers te tikken…

ga idd een gesprek aan.

dat is zoiezo goed om te doen.



mbt 1 leiding op 6 kinderen; dat is de officiele norm voor kdv met kids van 0-4 jaar.



een knuffel meegeven om te slapen.

ik neem dat ze aan eigen vakje/mandje heeft, waar na het slapen de knuffel ingedaan kan worden.

( zo gaat het hier althans)

mbt kwijlen; wat ik deed toen jan zo kein was, was een grote zakdoek om zijn hals heen doen.

zo bleven zijn kleren aardig droog.



dat de voeding op was, dat vin dik erg raar

en dat ze er zo nat bij lag ook.



succes met het gesprek !

Oh oh oh… wat maken sommige KDV’s er een potje van… eerlijk gezegd Lissie: ga met die lui praten en bespreek punt voor punt. Da’s beter dan je erover te blijven irriteren en da’s voor Vera ook niet relaxt. Ik had veel van dezelfde klachten als die jij hebt, maar na een goed gesprek begreep men veel beter uit welke hoek ik kwam en waar Saba behoefte aan heeft en het gaat nu stukken beter. Maar ook ik ben iets soepeler moeten gaan denken hoor, want het gaat daar nou eenmaal niet zoals jij en ik het thuis zouden doen helaas…



Klacht 1: water tussendoor? Wat dom van ze?! Hoe komen ze erbij?

Klacht 2: ik haal Saba ook regelmatig “nat” op. Heb gevraagd of ze daar iets beter op willen letten, maar in de praktijk blijkt vaak - door onderbezetting - dat het er niet altijd van komt. Ik kleed haar dus vaak zelf nog even snel om voordat ik haar mee naar buiten, naar huis, neem. Gelukkig is het op het KDV erg warm binnen :roll:.

Klacht 3: Saba heeft alleen een tut voor in bed. Op verzoek van het KDV neem ik verder geen speelgoed mee, net als de andere kindjes. Alleen voor in bed, verder ligt er op het KDV genoeg om mee te spelen.

Klacht 4: Ria Blom kennen ze op veel KDV’s niet. Ik heb het schema uitgetikt op een A4’tje, stap voor stap uitgelegd (ook het feit dat ze soms zichzelf in slaap huilt en dat dat best even kan duren), en sindsdien hangt dat A4’tje in haar groep zodat iedere leidster dit op kan volgen…

Klacht 5: … en dus stageloopsters ook. Misschien een tip?

Klacht 6: Ah gossie… een slab over d’r hoofd. Hoe bedenken ze het?!

Klacht 7: dít is dus écht schandalig!!! Ik snap dat je hier héél boos over bent geworden.



Succes Lissie…!

Ik zou idd zeker een gesprek doen daar. Moet je eerlijk zeggen dat wij ook problemen hadden met het kdv, als ik Bo ophaalde lag ze bijna altijd in de schommelstoel als een zielig vogeltje omdat ze haar veeeeeel te weinig hadden laten slapen. Echt schandalig!!



Wij hebben nu een gastouder en daar ben ik heel tevreden over. Deze gastouder heeft nog thuiswondende kinderen die allemaal erg begaan zijn met de “kleintjes” en ze heeft de zorg voor nog een paar oppaskindjes, dus Bo is zelden alleen daar. :thumbup:

Bedankt meiden, nu heb ik wat input!



Nog even over die speelvlinder en een tut-dingetje. Vera heeft eigenlijk geen tut-dingetje, omdat ze heel makkelijk in slaap valt. Ze heeft ook (haast) nooit speeltjes in haar bed. (In de box wel).

Van die vlinder is ze helemaal gek en daar kan ze zich uren mee vermaken, daarom gaf ik die ook mee. Maar nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik dan mee moet geven…

Iemand een idee? Of zal ik toch gewoon Freddy de Vlinder meegeven en gewoon zeggen dat af en toe een ander kind wel OK is, maar dat ze er geen gewoonte van moeten maken?

Veel klachten en over het algemeen volgens mij terecht. Wouter (andere dan eerder in dit topic) is vandaag voor het eerst wezen wennen. Drie uur is hij geweest en ik had er wel een goed gevoel bij. Ik haalde een vrolijk maar wel vermoeid mannetje op. Ik hoor veel van mijn vriendinnen ‘klagen’ dat ze zo verschrikkelijk moe van het KDV thuiskomen. Dat zal er ook wel een beetje bijhoren misschien. Maar als ze echt veel te weinig slapen is dat natuurlijk niet goed. Ik ga het ook allemaal goed in de gaten houden want Wouter gaat ook 3 dagen. Succes met je gesprek en ik ben heel benieuwd hoe het afgelopen is.

Wat ben ik blij met ons KDV!!!

Eén keer bleek dat ze moedermelk 2 uur in de warmer lieten staan maximaal, in plaats van 1 uur. Dat heb ik besproken en daar reageerden ze heel fijn op.

En invallers proberen ze altijd te combineren met een bekende kracht. Het is in een halfjaar tijd maar 1 keer gebeurd dat er 2 onbekenden op de groep stonden. Vervelend, maar niet echt wat aan te doen natuurlijk.

Verder voeden ze op verzoek, leggen ze Myrthe te slapen als ze moe is en kennen ze haar al best heel aardig ook al gaat ze maar 1 dag in de week. Als ik haar kom ophalen, heb ik ook echt het idee dat ze naar haar gekeken hebben en over haar hebben nagedacht. Enorm prettig! :thumbup:

Ik merk trouwens wel dat ik veel makkelijker word, nu Myrthe wat groter en minder kwetsbaar wordt. Zo hebben ze inderdaad weleens water tussendoor geprobeerd te geven of verdund sap. Maar toen was Myrthe al 10 maanden. In het begin had ik dat vast wel erg gevonden. Nu denk ik: dat ene flesje haalt ze wel weer in. Bovendien was het -geloof ik- omdat ze dachten dat Myrthe dorst had, dus ze gingen echt van haar uit (overdag drinkt ze nog maar 1 fles en het is gekolfde melk, dus als dat op is…).

Dus, als je een KDV in Utrecht zoekt… :mrgreen:

Sanne



PS. Wat betreft vermoeidheid: op dit KDV slapen de meeste kindjes meer dan thuis, dus ook met al die extra prikkels lossen ze dat prima op.

oooh… lissie…



heb met kromme tenen je verhaal gelezen… De juni-moeders (Fannie/Pleun) weten dat ook wel.



ik heb maandag een gesprek gehad met de locatiemanager van ons kdv. en wel om veel mindere redenen dan jij hier beschrijft.



Heb er eigenlijk geen woorden voor wat er geklooid wordt met Vera… wordt er gewoon boos om.

water tussen dooor… zijn ze helemaal van de pot gerukt!!!

Kleertjes zo nat… oke… kan gebeuren… maar dan verdroog je een kind (neem aan dat er reserve kleertjes liggen?)

slapen… ellende dat we dat riablom-verhaal er niet in krijgen he?

en het typen op een A4tje heeft bij mij geen zin gehad. na maandag zijn ze er inderdaad nu achter dat wessel pas drinkt na zijn slaapje in plaats van ervoor… (was hun manier… “lekker vol buikje… en naar bed”… nou voor Wessel dus NIET).

Speelgoed… nou ja… daar zou ik me minder druk om maken als ik de andere klachten allemaal zie… maar het is inderdaad een punt van irritatie.

Bezetting: echt iets om bij de locatiemanager te vragen hoor… en haar ter verantwoording te roepen…echt doen!!!

slapen met iets over het hoofd: ook weer in de categorie “zijn ze van de pot gerukt”… wat een raar gedoe. Sowieso zou ik boos zijn om het slapen in de box… dan letten ze dus niet goed op!!!

Voeding die op is: weer een in de categorie… jemig… moet toch niet kunnen he?ik werd al boos toen de sudocreme op was… maar voeding… Ooit van basisbehoeften gehoord…



je gaat het gesprek aan… maar zou het zeker wel hogerop dan leiding zoeken… wel met de leiding, maar zeker ook met de manager.



Wessel gaat ook 3 dagen en m.b.t. weinig slaap heb ik ook echt mijn zorg geuit. Zij accepteren het dat baby’s dus weinig slapen… ik niet! ik vind dat het kdv een probleem heeft als ze een baby van 4 maanden niet meer dan 2 x een half uurtje slaap kunnen bieden. Sorry… maar aan het kind ligt het niet! gewoon duidelijk in zijn hoor!



Heel veel sterkte… en logisch dat je zo’n lang verhaal hebt… je kunt het zo uitprinten en meenemen.



ben wel benieuwd welk kdv je zit… (vera dus)… want ik weet dat je ook in r’dam woont…

misschien wel dezelfde???



preggie



ps: lees net je bericht over de vlinder… vind dat je gewoon kunt zeggen dat die alleen voor vera is… zoals een speen ook persoonlijk is… is vlinder dat voor vera… geen gekke eis hoor!!!

Hoi Preggie,



Dank je voor je antwoord. (De overige meiden trouwens ook!)

Ik woon in omgeving Rotterdam, maar niet in Rotjeknor zelf. (Wil je het specifieker weten, stuur dan maar een PB :wink: )



Nou straks ga ik dus ff praten met de leidster die er zo’n rommeltje van maakt. (Dat van het eten was een andere leidster, dus die ga ik daar ook even over aanspreken).



Tja, de vlinder is idd nog het minste punt… De leidster zegt dat de andere kinderen die ook leuk vinden (ja logisch, die Lamaze speeltjes zijn heel fel gekleurd en maken allerlei geluidjes, dat springt er bovenuit…). Maar goed, anders moeten ze daar zelf maar een ladig van die Lamaze dingen aanschaffen… Dit was ook het enige punt waar ik over twijfelde om erover te beginnen.



Naar dit KDV zijn we uitgeweken omdat onze 1e keus te vol zat. Ik ben gisteren meteen wezen bellen of er al plek was, maar de plaatsingsmanager van dat andere KDV is er volgende week pas weer. :?




  • Wordt vervolgd -

Nou vanmorgen dus een gesprek gehad, en het werd heel goed opgenomen! Ze beloofde beter, en vond het belangrijk dat ik met een gerust gevoel naar mijn werk kon. Ze vond het goed dat ik het direct aan haar aangaf. Dit was niet de leidster zelf, die zou pas later komen, maar ze zou het doorgeven.

Nu nog even wachten of het idd beter gaat de komende tijd…

Hoi Lissie,



Goed dat je het gesprek bent aangegaan! Brent zit ook 3 dagen in de week op het kdv en ik vind het ook heel belangrijk dat hij daar goed zit.



Ik vind de verschillen tussen kdv’s wel groot, we hebben er een aantal bekeken. Brent zit op een kdv met horizontale groepen, dan heb je in de babygroep maximaal 4 baby’s op één leidster. Wij betalen wel 10 tot 20% meer voor dit kdv (in vergelijking tot de kdv’s in de omgeving, die overigens allemaal verticale groepen hebben), maar als ik nou ergens wel voor wil betalen is het wel voor een goed kdv.



Één keer kwam ik hem halen en toen sliep hij in z’n wipstoeltje. Ik vond het wel zielig hoor maar ik moet zeggen dat hij thuis ook wel eens een enkele keer in de box in slaap valt.



Veel succes met Vera op het kdv, ik hoop dat het beter gaat na het gesprek!



Groetjes,

Kristen