kiwi...?

Hoi allemaal,



had een vraagje:

Keano is 5 en half maand en wilde beginnen met zelf fruithapjkes maken.

Hij kreeg al vanag zijn 4e maand fruit van olvarit.



Ik wil graag kiwi voor hem maken, maar op de ene site lees ik dat de pitjes er gewoon in kunnen blijven zitten op de andere lees ik dat de pitjes eruit moeten…



dus: help!

Hoe maak ik nu die kiwi klaar?



Liefs Renate

naar mijn weten kunnen de pitjes er gewoon inblijven

die poepen ze gewoon weer uut :mrgreen:

zwarte pitjes-poep heb je dan! :wink:

Kan je gewoon laten zitten hoor, zó klein dat eet die kleine gewoon op!

Kan er gewoon in blijven zitten.

Je kan de kiwi voor de eerste keer ook mengen met bijvoorbeeld appel, wordt ie een beetje milder van smaak denk ik.

Hoi,



Kiwi is een behoorlijk allergene fruitsoort. In dat opzicht is het wellicht een overweging waard om nog een tijdje te wachten met het introduceren daarvan? Kinderdiëtist Stefan Kleintjes geeft in zijn voedselintroductieschema aan dat kiwi vanaf de leeftijd van één jaar zou kunnen worden aangeboden.

Lekker laten zitten, kleine man hier kreeg met 4 maanden kiwi en idd kleine pitjes poep haha



En alles respect voor Stefan Kleintjes maar heel soms vindt ik het allemaal wel een beetje overdreven :oops:

hier altijd pas kiwi vanaf een jaar



je kunt er allergische reacties opkrijgen.



ik kan er ook niet tegen en mn oudste zoon ook niet,



overigens wel de gold die zijn lekker mmmmmmmmmm

hier ook kiwi vanaf 1 jaar…

En houden ons eigenlijk wel aan de ‘regels’ van Stefan kleintjes vanwege KMA en eczeem.

Hier ook vanaf een jaar, idd ivm kans op allergie… Alledrie hebben geen enkele allergie (tot nu toe dan :pray: ) en dat wil ik graag zo houden. Mijn broertjes en moeder hebben overgens wel allergie, dus dat zit toch best dichtbij.



Verder dacht ik dat vooral de pitjes kunnen zorgen voor overgevoeligheid (allergie) en is dat de reden om die er misschien uit te halen. Anders laten zitten, die kleine kan ze heel goed doorslikken :wink:

Pitjes uit een kiwi halen??? :shifty: :shifty: Succes! :lol:



Ik vind het nu al zo’n gedoe voor zo weinig fruit :mrgreen: maar inderdaad je krijgt er ‘kiwi-poep’ van :wink:

Het zou niet eens in me opkomen :lol:



Nee hoor, hier kregen ze gewoon kiwi vanaf een halfjaar. Ik vind Stefan Kleintjes soms ook wel wat overdreven voorzichtig, maar goed, ik heb dan ook geen kindjes met grotere kans op allergie ofzo dus wij gaven al heel snel vrijwel alles.

Dank jullie wel voor de reacties.

Omdat mijn vriend last heeft van hooikoorts denk ik dat ik toch maar even wacht met kiwi…



Liefs, Renate

Wij halen voor de kleintjes wel de pitjes uit de kiwi als we de kiwi in de blender mixen Als we kiwi prakken niet.



Want als de de pitjes pureert in de mixer kan een kiwi erg bitter worden. Dit komt door de vloeistof uit de pitjes

@dragon wrote:

Lekker laten zitten, kleine man hier kreeg met 4 maanden kiwi en idd kleine pitjes poep haha



En alles respect voor Stefan Kleintjes maar heel soms vindt ik het allemaal wel een beetje overdreven :oops:




mee eens :mrgreen:

Totdat je dus te maken krijgt met een kindje met een allergie… :naughty:

heb ook pas weer gehoord dat hypoallergeen of wachten met bepaalde soorten juist weer niet goed is omdat ze dan weer allergieen kunnen ontwikkelen…



wij zelf hebben pas vanaf 5mnd de 4mnd potjes gegeven

de 6 mnd potjes vanaf 7mnd

de 8 mnd potjes vanaf 9mnd



hypoallergeen tot 7 mnd daarna afgebouwd naar normale voeding.



nu is ze bijna een jaar en we zitten nu al wel aan de 12mnd potjes en verse groentjes/ fruit.



Ze krijgt geen zoetigheid of snoepjes. ook geen zoete dranken



tussendoor rijstewafels of soepstengels



van alles wat ze voor het eerste krijgt schrijf ik op en kijk hoe ze reageerd. Ze kan bijv niet tegen lof. dus dat krijgt ze ook niet meer.



wel houd ik me aan de aanbevelingen dat bepaalde ingredienten echt niet voor 1jr gegeven mogen worden zoals honing… en koolsoorten.



je hebt wel 100 verschillende instanties en alle 100 zeggen ze wat anders.

Ik volg mijn eigen intuititie een beetje van de ene instantie en een beetje van de andere instantie en een beetje van mezelf… (en in mijn families zijn veel allergieen…)



en de kiwi…die krijgt ze hier ook met pitjes vanaf haar 7 ste maand

@bianca&? wrote:

@dragon wrote:
Lekker laten zitten, kleine man hier kreeg met 4 maanden kiwi en idd kleine pitjes poep haha



En alles respect voor Stefan Kleintjes maar heel soms vindt ik het allemaal wel een beetje overdreven :oops:




mee eens :mrgreen:


Hier sluit ik mij eigenlijk bij aan!

@sofie1981 wrote:

Totdat je dus te maken krijgt met een kindje met een allergie… :naughty:




Hier ook best strikt aan zijn schema gehouden ivm vriend met allergieën en astma. Gaan we nu ook doen. Wil het risico niet nemen.