kip kerrie recept

Mijn moeder maakte vroeger heerlijke kip kerrie.

Heb het recept gehad,maar ben het kwijt geraakt met verhuizing…

Mams is bijna 5 jaar geleden overleden en kan het haar niet meer vragen :cry:

Weet dat er uiteraard kip inzat,en dat ze er o.a bouillon,paprika en maizena doorheen deed.

Heb op i-net al gezocht maar kan nix vinden wat er maar enigszins op lijkt.

Misschien is er hier iemand die een recept heeft wat er enigszins in de buurt komt?

nee sorry kan ik je niet aan helpen…

Ik maak altijd een ‘prutje’ van de kerriesaus, met prei, cashewnoten erdoor… natuurlijk kip (filet in stukjes).

En dan na serveren beetje geraspte kaas erover.



Eerste keer dat ik het voorgeschoteld kreeg had ik mijn twijfels, maar het was nog lekker ook :lol:

Ik doe het ook anders:

Stukjes kipfilet bakken met zout, peper en kerriepoeder. Groente erbij (champignons, courgette, prei, ui; net wat er is), wat rozijnen en dan een pakje kokosmelk. Evt lente-ui, appel en/of cashewnoten erdoor. Nog even op smaak brengen met extra kerriepoeder. Mmmm :drool:

wij eten het nog makkelijker.

gebakken kippenbouten, kerriesaus maken (met of zonder ananas) witte rijst en doperwtjes of spercieboontjes.



Heb je niet nog een tante of een oma die het recept nog weet?

Ik maak meestal zelf een roux (heel makkelijk):

Het maken van roux is een eenvoudig kunstje dat eigenlijk niet kan mislukken. Als je maar onthoudt dat het gewicht aan bloem en boter gelijk moet zijn. Hoeveel vloeistof je erbij doet, hangt af van wat je eindresultaat moet zijn. Voor een gebonden soep gebruik je 30 tot 50 gram boter en bloem per liter bouillon, voor een saus 40 tot 50 gram boter en bloem voor een halve liter saus, wil je een dikke saus, dan gebruik je 60 gram boter en bloem.



Je smelt de boter, en voordat deze verkleurt, voeg je de bloem er in één keer bij. Roer met een houten spatel tot je een papje hebt. Houd het vuur laag. Blijf roeren, en laat de bloem enkele minuten garen. Begin dan met het toevoegen van de vloeistof, die je van te voren hebt afgemeten in een maatbeker. De vloeistof kan koud of warm zijn. In het begin gaat er steeds een klein beetje vloeistof bij. Zodra de eerste vloeistof in de pan valt, verandert het papje in een deegje. Blijf roeren, dan komen er geen klontjes. Als je onzeker bent neem je maar een garde, maar eigenlijk heb je genoeg aan die houten spatel. Als de vloeistof helemaal is opgenomen, giet je weer een kleine hoeveelheid vloeistof erbij, en weer roeren tot een glad papje. Naarmate er meer vloeistof is toegevoegd, kan er een grotere plens bij. Wacht echter iedere keer tot de vloeistof helemaal is opgenomen en heeft geprutteld.




De kipfilet kook ik in bouillon en die bouillon gebruik ik daarna om de roux mee aan te maken. Daarna kerrie erbij, paprikapoeder, scheutje madeira en verse kruiden - net wat je lekker vindt. Kip er nog even doorroeren en klaar!



Recept van Noor klinkt ook goed, ga ik onthouden!

Mijn kip-kerrie recept (komt niet helemaal in de buurt van je moeders ingrediënten, maar misschien als het klaar is wat betreft smaak wel omdat ik de maizena en bouillon vervang door een pakje)?:



Kipfilet (naar aantal personen)

Witte rijst

1 of 2 groene paprika’s

kerrie saus van maggie (je kunt ook saus zelf maken, door middel van zelf een bechamelsaus maken en er kerriepoeder aan toe voegen)

250ml creme fraiche



Kipfilet in blokjes snijden, aanbraden, eventueel met wat kipkruiden.

Intussen rijst koken volgens verpakking. Paprika’s wassen in blokjes sijnen en aan licht gebruinde kipfilet toevoegen, 3-4 minuten meebakken. Intussen in kom, de creme fraiche met de kerriesaus (poeder) en 300 ml koud water mengen, en aan kip/paprika mengsel toevoegen, even doorkoken en klaar! Erg simpel en echt heel erg lekker!



Dit is het lievelingsgerecht van onze 2e dochter, binnenkort is ze jarig en ze heeft al aangegeven dat ze dit gaat kiezen. :slight_smile:

Ik maak het op de Surinaamse manier… Dus aan mijn recept heb je niks… Maar de saus aanmaken met maïzena is dat lekker?

@nachtvliinder wrote:

Ik maak het op de Surinaamse manier… Dus aan mijn recept heb je niks… Maar de saus aanmaken met maïzena is dat lekker?




Het bindt, verder is maizena toch vrijwel smakeloos, zeker als je er kerrie door heen gooit.

Maar ik bindt meestal met aardappelzetmeel, hoeft natuurlijk niet als je saus met een roux maakt.



Maar ander kerrie vraagje voor jou, is masala nou gewoon precies hetzelfde als kerrie of zit daar toch verschil in?

Kerrie poeder is zachter van smaak.

Masala is echte kerrie… Sterker van smaak.



Ik gebruik dus masala :mrgreen:



Ik ruik het verschil ook gewoon haha heerlijk!

Even snel overgetypt uit mijn bijna vergaande kookboek:



75 gr kipfilet

1/2 ui



1/4 paprika

10 gr margarine

1 eetl slaolie



1 theelepel kerrie

75 gr rijst

2 dl water

1/2 tablet kippenbouillontablet

1/2 theelepel maizena



1/2 schijf ananas

1 eetl mais uit blik.

reat, is dat voor 1 persoon? :think:

nee voor 2 :mrgreen:



En dan is het naar onze maatstaven nog niet genoeg :drool:

Maar je kan het altijd vermeerderen

Thx voor alle recepten dames :smiley:

Zitten er zeker een paar bij die ik uit ga proberen.

Die van Reat komt in mijn geheugen en qua ingredienten het dichts in de buurt van het recept van mijn moeder.