Kinkhoest? RS virus?

Mijn oudste zoon van bijna 5 was een tijdje terug verkouden met snotneus en al, maar is nu nog steeds verschrikkelijk aan het hoesten. Hij hoest dan echt minutenlang achter elkaar en gaat ook echt door zijn hurken omdat het zoveel energie kost en hij nauwelijks tijd heeft om tussendoor adem te halen. Ook gaat het af en toe zo heftig er aan toe dat het lijkt of ie overgeven moet. En het gebeurt voornamelijk als ie van een koude naar een warme ruimte gaat, of andersom, en in bed. En tussendoor kan ie zomaar uren hoestloos doorbrengen. In zo’n 24 uur heeft ie, schat ik, 5 van die hoestbuien, klinkt eigenlijk niet veel, maar ze zijn heel naar.



Mijn dochter van 5,5 maand is al vanaf d’r geboorte verkouden. Logisch met 2 broers die de nodige bacillen meenemen van basisschool en peuterspeelzaal, maar is sinds kort (ongeveer gelijktijdig met haar broer) ook erg aan het hoesten. Niet zo heel lang als hem gelukkig en het klinkt ook iets anders. Bij haar klinkt het meer alsof haar keel even flink geschraapt moet worden en ze maakt ook wel eens hele nare geluiden alsof ze dat aan het doen is. Enkele weken terug, toen het opkwam, zijn we al bij de huisarts geweest en die schreef een ui voor!!!



Nou klinken de symptonen van mijn zoon wel een beetje als kinkhoest, maar het RS virus lijkt ook te heersen, maar daar ken ik de symptonen niet zo van. Allebei hoestziektes, maar wat is nou het verschil en wat kunnen mijn kinderen hebben?

http://www.ouder-kindzorg.nl/kinderziekten~/kinderziekten.html



kijk hier maar even ze staan er beide

@jess wrote:

getverdemme zeg.!!! allemaal dezelfde verschijnselen als bij een gewoon griepje/ verkoudheidje :frowning:


Ja, dat is het nare ervan… Het duurt even voordat je herkent, of voordat een huisart het erkent… :evil: En als volwassene loopt je er “alleen maar” een hardnekkige verkoudheid van op…



Chris heeft het vorig jaar vlak voor kerst gekregen van een kindje dat in een wipstoel tegenover hem had gezeten op het kdv… Het kindje heeft er overigens 2 weken voor in het ziekenhuis gelegen… :shock: Chris “had genoeg” aan kuurtje antibio, echte neusspray en Ventolin… Godzijdank… Hij was zo zielig… Hoesten tot ie ervan moest kotsen inderdaad, piepen van benauwdheid… En slecht kunnen drinken door de verstopte neus… :frowning: Drie weken geleden kreeg hij het weer… Weer van een kindje op het kdv… Ik was er deze keer gelukkig sneller bij, en heb dus met Ventolin en sprayen een hoop ellende kunnen voorkomen…



Ik weet niet of je net zo’n neuroot bent als ik, maar ik zou Ruben maar even uit de buurt van zijn neefje houden… :shifty: Maar ik hoop natuurlijk dat het zoontje van je zus gewoon stevig verkouden is hoor…!!

Bedankt voor die link, Hedwig.



Ik ben nu wat gerustgesteld, want ook al lijkt het af en toe of mijn oudste braken gaat, hij doet het niet en hij hoest ook geen slijm op, dus ik denk niet dat het kinkhoest is.

Idem voor mijn dochter.



Het zal dus vast toch wel een nare ordinaire verkoudheid zijn.

Hoe is het ondertussen met het hoesten en proesten…?? Ik hoop maar dat het niet doorzet…!!