Hmmm, lijkt me verstandig als ze de kinkhoestkindjes toch wel thuishouden.
@RIVM wrote:
Kinkhoest (Pertussis)
Kinkhoest wordt veroorzaakt door een bacterie, Bordetella pertussis. Besmetting vindt plaats van mens op mens door hoesten en niezen. De incubatietijd is 7 tot 10 dagen, soms langer. Kinkhoest is erg besmettelijk, vooral in de eerste periode als de hoestbuien nog niet zijn begonnen. Hoestende patiënten zijn nog 3 tot 4 weken nadat het hoesten is begonnen besmettelijk. Binnen een gezin is de kans dat iemand met kinkhoest de andere (niet-gevaccineerde) gezinsleden besmet 90%.
Lijkt me praktisch onmogelijk om ALLE kindjes thuis te houden… :think:
Wat kunt u zelf doen?
Als er bij een kind op een basisschool kinkhoest is vastgesteld is het verstandig om niet of niet volledig gevaccineerde zuigelingen (jonger dan een jaar) niet mee te nemen naar school. Wanneer uw kind langdurig hoest (langer dan 3 Ã 4 weken) is het verstandig de huisarts te raadplegen.
Probeer uw kind “hoest- en niesdiscipline� bij te brengen: hand of zakdoek voor de mond of neus bij het hoesten of niezen en regelmatig handen wassen.
Vrouwen doen er verstandig aan in de laatste zes weken van de zwangerschap het contact met een kinkhoestpatiënt te vermijden. Ga niet naar een crèche of school waar kinkhoest bij een kind is vastgesteld, dit om te voorkomen dat de baby na de geboorte besmet raakt.
dit vond ik bij de site vand e ggd
- .
Hoihoi
Ik werk op een kdv en wij hanteren het beleid van de GGD.
Dat betekend dat kinderen alleen met open TBC en difterie NIET mogen komen!
Met alle andere “kinderziekte’s” dus wel (niet dat ik het er mee eens ben :naughty: )
Verder wijst het in de praktij uit dat zieke kindjes meestal niet komen en als ze bij ons ziek worden ze 9 van de 10 keer opgehaald worden.
Het gaat er alleen om dat de GGD zegt dat ze met de overige ziekte’s mogen komen en dat als jij ze als kdv weigerd en ouders maken er werk van je ze alsnog toe moet laten.
Het is dus om jezelf als kdv in te dekken dat je het ggd beleid hanteerd…
Overigens heeft dat mij wel heel veel kopzorgen opgeleverd toen in het eerste trimester van mijn zwangerschap de vijfde ziekte uitbrak op ons kdv, daar was ik toen echt niet blij mee, gelukkig bleek ik resistant na een bloedonderzoek.
:think: Kinkhoest is het besmettelijkst (??) op het moment dat de patiënt nog niet weet dat ie de ziekte heeft…
Dus heeft het dan zin een kindje thuis te houden van bv KDV, de eventuele besmettingen met andere kindjes/leidsters heeft dan al plaats gevonden…
Maar dubbel blijft het wel, helemaal omdat het best gevaarlijk is voor vrouwen die in de laatste weken van de zwangerschap zitten…