Kindje met harde ontlasting, keutels

Mijn dochtertje heeft zeker al 2 weken last van harde ontlasting, ze moet zooo hard persen om een iniminikeuteltje in haar luier te krijgen. Vanmorgen heeft ze ook heel de tijd zitten huilen, ze heeft naderhand een klein keuteltje gepoept, maar we hebben al heel lang geen normale volle poepluier gehad.

Vind het zo zielig voor mijn meisje, we hebben al wat olie in haar flesje gedaan. Vocht krijgt ze meer dan genoeg. Fruit ook 1 a 2 stuks.



Is er toevallig nog iets dat ik kan kopen vandaag zonder dat ik een recept nodig heb, of anders kan ik ook wel de huisartsenpost bellen mocht het alleen op recept kunnen :think:



Iemand van jullie nog andere tips ?

kindicol van vsm. is homeopathisch en te verkrijgen bij elke drogist. heeft hier goed geholpen :thumbup:



van het cb gaven ze nog als tip (veel) kiwi’s en sinaasappels laten eten en weinig bananen. iig vers fruit en groente en zo min mogelijk uit potjes. in potjes zitten minder voedingsvezels dan in vers.

Lees iets over Lactulose, iemand daar ervaring mee ?

Lactulose gebruiken we hier regelmatig…Mijn oudste dochter heeft ook regeltmatig last van harde ontlasting…Juist dan komt haar poepfobie ookw eer tot leven en wil ze weer niet poepen wat vaak resulteerd in 10 dagen niet poepen…ALs het goed gaat en ze gewoon op de wc poept bekijk ik even hoe haar keutel eruit ziet…Is deze wat harder als normaal, dan geef haar weer een paar dagen lactulose…DIt kan geen kwaad, maakt geen darme lui, zorgt er gewoon voor dat de darmen aan het werk blijven en de ontlastig soepel blijft…



ALs ik je verhaal zo lees, zou je dochter er veel baad van kunne hebben! Let wel dat het niet meteen effectief is…Na een paar dagen merk je pas verandering…

Hier geven we de kinderen wat olijfolie (in bv wat yogurtdrink) als ze last hebben van harde poep.

Hier 1 keer gehad, dat hij 2 dagen niet poepte, en een zere buik had, terwijl hij normaal gesproken elke dag wel een keer een volle luier heeft.

Ik heb gewoon bij de supermarkt roosvicee laxo gehaald. Hielp prima, in een dag was het helemaal over (werkte zelfs zo goed dat ik per ongeluk een keer i.p.v. gewone roosvicee de laxo pakte, met als gevolg lekker dunne poep :wink: )

@romata wrote:

Lees iets over Lactulose, iemand daar ervaring mee ?




L.illy krijgt elke dag 3 ml lactulose voorgeschreven door de kinderarts, en het werkt echt supergoed!

Alleen ik zou het niet langdurig gebruik zonder overleg met huisarts.



Maar idd misschien werkt roosvicee laxo ook wel?

ik gaf Ivan altijd theelepel pure diksap appel, werkte perfect :oops:

Had vanmiddag contact gehad met de huisartsenpost.

Aangezien ze elke x kleine harde keutels blijft houden zit het waarschijnlijk verstopt voor de ingang. Ik heb nu Microlax gekregen soort créme achtig spul dat ik in de anus moet spuiten. Na 5 a 20 minuutjes krijgt ze daar ontlasting van. Als het dan niet beter gaat gaan we overleggen voor Lactulose. Ze zei wel iets over kun je beter gewoon op de natuurlijke manier proberen dan iets gaan geven wat de darmen lui maken. Maar ik lees overal op internet dat het wat de ontlasting alleen wat vochtiger maakt maar dat je er zeker geen luie darmen van krijgt…



Naja we zullen zien of dit gaan werken, vanavond niet meer kunnen proberen want we moesten op visite ergens en durfde het niet aan om het in te brengen :shifty:

Ik hoop voor je meisje dat dit gaat werken :pray: en lactulose maakt de darmen niet lui dus als het voor een keertje is kan het geen kwaad. Anders had ik het ook niet zomaar aan mijn meisje gegeven.

Hier hetzelfde probleem met onze zoon.

Hij heeft ook op advies van de huisarts Lactulose gekregen, en het hielp de volgende dag al, super.

Hij huilt nog steeds als hij moet poepen, maar ik denk dat het komt doordat hij een beetje bang voor poepen is geworden doordat het natuurlijk de laatste tijd zo’n pijn deed.

Lactulose is volgens mij zonder recept te krijgen bij de apotheek, ik heb het wel via de huisarts, maar kan herinneren dat ik zelf ook een keer Lactulose heb gehaald, en dat kreeg ik zonder recept.



Succes, want het is zó zielig voor ze.

Als je liever geen lactulose gebruikt kan je ook om Forlax of Movicolon jr. vragen. Dat zijn vezels die vocht uit je lichaam onttrekken waardoor je ontlasting zacht blijft. Het kan verder geen kwaad (omdat het vezels zijn) en je krijgt er ook geen luie darmen van. Een ha schrijft 1 zakje per dag voor, maar je kan er in het begin best een paar per dag geven. De maag lever darm arts van Sem (we lopen met hem in het WKZ) zegt dat het verder helemaal geen kwaad kan. Pas als je kindje dan een paar weken normale ontlasting heeft kan je eens wat minderen. Sem heeft er een tijdje 3 per dag gehad en dat moest ik een maand volhouden en daarna afbouwen naar 1 of 2 per dag. Sem krijgt eigenlijk al sinds hij 10 maanden is standaard 1 zakje per dag.



Je kan trouwens ook nog proberen om haar melk wat te verdunnen (gewoon 10 of 20 ml meer water in het flesje doen dan anders).