Kindje lichter dan gemiddeld.

Vanochtend de 20-weken echo gehad en alles zag er prima in orde uit.

Aan het einde zei de echoscopiste nog dat de kleine wel iets lichter dan gemiddeld was, maar ik reageerde daar op van ‘ach Thijmen liep ook altijd een paar dagen achter’



Nu hebben we de echo meegekregen op dvd en zonnet hebben we hem bekeken.

Aan het einde zag ik nog even alle bevindingen en zag ik staan dat ze bij mijn uitgerekende datum uitkomt op 7 april.

Ik ben 1 april uitgerekend en het kindje loopt dus 6 dagen achter!



Bij de echo met 8 weken, kwamen ze 2 dagen later ui.

Bij de echo met 18 weken ook 1 tot 2 dagen en nu dus 6.



Kan ik dingen doen, waardoor mijn kindje beter kan groeien?

Mischien ben ik overbezorgd (aangezien de echoscopiste dat niet was) maar is 6 dagen achterlopen erg?

Neej hoor, dat is helemaal niet erg. Het ene kindje is wat groter dan het andere.

En 6 dagen is niet zoveel hoor.



Komt allemaal goed :mrgreen:

Euhm nee, correctie: IS allemaal goed :mrgreen:



(misschien is het wel een meisje, die zijn meestal wat kleiner toch? :wink:)

Als je al iets kan doen is het rustig aan doen geloof ik - zodat de kleine goed kan vegeteren.



Ik kan me wel voorstellen dat je niet blij er van wordt. MIsschien nog eens met je vk opnemen wat dit kan betekenen en wat er evt aan te doen kan zijn.



Jammer dat je niet onverveeld blij kan zijn :hug:

Ik kreeg laatst ook zoiets te horen, en schrok daar toen behoorlijk van. Maar ik heb me laten gerust stellen hier :). Ten eerste groeit een kind in spurtjes dus kan het in de komende tijd ineens een stuk gaan groeien en de achterstand inhalen. Ten tweede is het millimeterwerk bij een echo, dus als ze er net ietsje naast zitten, loop je al gauw dagen achter.



Bij mijn eerste groei-echo zat de kleine aan de “onderkant van de groeicurve” en was het allemaal heel minimaal, bij mn tweede groei-echo was meneer zn bovenbeen net zo groot als bij 34 weken terwijl ik toen net 32 weken was, en werd het uiteindelijke gewicht geschat op 6,5 pond, mooi gemiddeld dus.



Goed voor jezelf zorgen en genoeg rust nemen is volgens mij het enige dat je kan doen. Als je je echt enorm druk maakt, bel de VK… wie weet kan zij je gerust stellen :).

Dank jullie wel meiden.

Ik had de geruststelling even nodig…



D. wat je zegt over die spurtjes klinkt eigenlijk wel heel logisch.

Mischien als ik vorige week de echo al gehad had, dat de metingen dan heel anders waren geweest…



Ik zal het dinsdag wel nog even aan de vk navragen, aan de andere kant; ze zullen toch niet hierom mijn uitgerekende datum verplaatsen he?



Oja Mar10e het geslacht weten we, als je nieuwsgierig bent mijn pb-box is open :wink:



Nogmaals bedankt meiden :-*

Kindjes groeien alleen aan het begin allemaal vrij gelijk (met minieme variaties), daarom moet een termijnecho ook redelijk vroeg (tot 12 a 14 weken meen ik) plaats vinden, om zo betrouwbaar mogelijk te zijn.

Met 20 weken bestaat er al meer variatie, de ene baby is wat kleiner dan de ander, net als dat mensen om je heen niet even groot zijn.

Blijkbaar was jouw kindje op het moment van de echo iets kleiner dan een kindje gemiddeld is op die termijn en zo lang dit verschil niet heel groot is (wat het bij jou zeker niet is) is dat geen reden om je zorgen te maken.

De uitgerekende datum zal er normaal gesproken niet door veranderen omdat de termijnecho dus nauwkeuriger is om die te voorspellen.



Het gemiddelde kind bestaat niet (al zullen er best wel wat zijn die precies de curves volgen, maar dat is dan toeval).

ik kan me voorstellen dat je daar van schrikt.

bij ethan zeiden ze ook dat hij te licht zou zijn, maar uiteindelijk was hij toch nog 6pond wat ze dus helemaal niet had verwacht.

als ze het echt verontrustend vinden sturen ze je wel door.

niet te veel zorgen maken hoor :-* :hug:

Een week in de plus of min is prima hoor. Het zijn maar gemiddelden en daar kan tot in bepaalde mate prima van afgeweken worden.



En zo’n echo zegt ook niet alles hoor. Het blijft een schatting. Bij mij liep de groei precies volgens gemiddeld en ik heb veel echo’s gehad. De vk zei me na de 34 weken dat ik juist een groot kind bij me droeg, maar de gyn (van de echo’s) was het daar niet mee eens. Met ruim 38 weken zei zij dat de kleine nu 49 tot 50 cm was en met 40 weken zou hij hooguit 51 cm zijn en hooguit 3,5 kilo (ergens tussen de 3 en 3,5 kilo) wegen. Mijn vk moest daar om lachen en zei me ook maar vast wat in maatje 62 te kopen :shock: Met 39 weken en 6 dagen kwam mijn zoontje met ruim 57 cm en ruim 4 kilo ter wereld. Maatje 56 heeft ie niet aan gehad.

Haai nou ik zie dat iedereen je al gerust heeft gesteld :smiley:

Idd spurtjes…

En binnen 1 week tot 10 dagen zelfs veranderen ze geen uitgerekende datum!

Celiza was volgens mijn cuclus uitgerekend op de 27e met 9,5 week echo 2 dec. met 17 weken pretecho 27e met de 20 weken echo de 25e en met de 26/27 weken pretecho de 21e :mrgreen:

Ze kwam de 21e dus volgens de papieren 6 dagen te vroeg 8)



6 dagen is echt niets om je zorgen te maken,rond de 20 weken zou je je zorgen moeten maken als ze 2/3 weken achter lopen…maar dan nóg het is pas de helft :shifty:



Enuh ik ben nieuwsgierig! 8)

Ja ik ben inderdaad gerustgesteld :smiley:

Het gekke is, dat als iemand anders deze vraag had gesteld ik ook had gezegd dat er niets aan de hand was.

Maar ja nu is het je eigen en dat is dan toch anders denk ik…





Sas ik Pb je wel even :mrgreen:

@joseetje wrote:



Het gekke is, dat als iemand anders deze vraag had gesteld ik ook had gezegd dat er niets aan de hand was.

Maar ja nu is het je eigen en dat is dan toch anders denk ik…




dat heet pure onvoorwaardelijke moederliefde :inlove:

Lief :inlove:



Mijn vriendinnetje heeft vorige week te horen gekregen dat de groei van haar kindje waarschijnlijk 4 tot 5 weken achter loopt.

Het hoofdje is wel precies volgens de richtlijnen, maar het lichaam is te klein.



Heeft iemand daar ervaring mee?

Ze is naar een gyn door verwezen en hij maakt zich niet zo’n zorgen.

Wel wordt er na een week nog een echo gemaakt en kijken ze of het kindje wel groeit.

Als het langzaam groeit is er niks aan de hand, staat de groei stil, moet ze vaker komen.



Ik vind het maar eng allemaal. Zo zielig, snap ook helemaal hoe je je moet voelen hoor.

Inderdaad, onvoorwaardelijke moederliefde!!! Zei ik tegen haar ook al. (moedergevoel) :wink:

de mijne was hier 9 dagen achter in de groei… terwijl de groei van de baarmoeder vier weken voor was… en ik ook nog is heel weinig vruchtwate rhad!!





ach… mijn gedachte was dan altijd… als de ander een 7 ponder krijgt… krijg ik er dus eentje van 6!!

Fijn dat je gerustgesteld bent meid! :thumbup:

Je krijgt gewoon weer een kaboutertje, net als Thijmen hé? :wink:

Ik loop nu ook weer 2 weken voor, maar je kent Senne’s (en Broes’s) maten wel hé… :wink:

Dus helemaal niets aan de hand, je hebt gewoon grote en kleinere kindjes! :inlove: :-*

Er gaat binnenkort iemand promoveren op nieuwe maten voor kindjes in de baarmoeder. De maten die nu gebruikt worden zijn minder betrouwbaar dan degene die hij (of zij??) berekend heeft.

@Bietje wrote:

Fijn dat je gerustgesteld bent meid! :thumbup:

Je krijgt gewoon weer een kaboutertje, net als Thijmen hé? :wink:

Ik loop nu ook weer 2 weken voor, maar je kent Senne’s (en Broes’s) maten wel hé… :wink:

Dus helemaal niets aan de hand, je hebt gewoon grote en kleinere kindjes! :inlove: :-




hihihi vergeleken met Broes en Senne zijn de meeste kindjes kaboutertjes :lol: :wink:

Maar goed jij loopt 2 weken voor en ik loop een klein weekje achter, zo kom je dus op gemiddelden he 8)





Tan: dus er heeft iemand onderzoek gedaan naar de maten van kindjes in de baarmoeder?

Ik ben benieuwd.



Nicje: klinkt heel spannend voor je vriendinnetje, ik hoop voor hen dat alles goed is :thumbup: :-

@joseetje wrote:

@Bietje wrote:
Fijn dat je gerustgesteld bent meid! :thumbup:

Je krijgt gewoon weer een kaboutertje, net als Thijmen hé? :wink:

Ik loop nu ook weer 2 weken voor, maar je kent Senne’s (en Broes’s) maten wel hé… :wink:

Dus helemaal niets aan de hand, je hebt gewoon grote en kleinere kindjes! :inlove: :-*




hihihi vergeleken met Broes en Senne zijn de meeste kindjes kaboutertjes :lol: :wink:

Maar goed jij loopt 2 weken voor en ik loop een klein weekje achter, zo kom je dus op gemiddelden he 8)


Nou, daar zeg je wat … :think: :lol: :wink:

Joseetje: ja er stond van het weekend iets over in de krant (dacht ik, het kan ook ergens anders in gestaan hebben…). Ik heb het in ieder geval dit weekend ergens gelezen. Zal vanavond eens kijken of ik het kan terugvinden.

Ik heb ff gegoogled:


Generation R ontwikkelt nieuwe groeicurven voor baby in de baarmoeder
Onderzoek bij bijna tienduizend vrouwen heeft geleid tot nieuwe inzichten in de groei van de baby in de baarmoeder. Nauwkeurige kennis van de foetale groei is van groot belang voor de controle van zwangerschappen. Groeiachterstand in de baarmoeder kan leiden tot gezondheidsproblemen van het kind. Met adequate groeicurven zijn afwijkingen in de groei en ontwikkeling van de foetus sneller te identificeren. Dit stelt Bero Verburg in zijn proefschrift 'Fetal growth and development. The Generation R study', waarop hij op 28 november 2007 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De promovendus ontwikkelde nieuwe groeicurven voor hoofdomtrek, buikomtrek en beenlengte van de foetus. Hij gebruikte hiervoor gegevens uit de bevolkingstudie Generation R, die bijna 10.000 kinderen volgt vanaf de vroege zwangerschap tot hun jong volwassenheid. In het kader van Generation R zijn tijdens de zwangerschap bijna 25.000 echo's gemaakt waarbij de groei van de foetus is gemeten.

Belangstelling
De nieuwe groeicurven vormen een betrouwbaar instrument om de groei van de baby tijdens de zwangerschap te beoordelen. Op dit moment gebruiken verloskundigen, gynaecologen en echoscopisten in Nederland verschillende groeicurven. Nadeel van de gangbare groeicurven is dat ze niet in Nederland zijn ontwikkeld, en dus minder specifiek zijn toegesneden op hedendaagse demografische ontwikkelingen in de Nederlandse bevolking. De Nederlandse Vereniging van Obstetrie en Gynaecologie heeft al belangstelling getoond voor de nieuwe groeicurven.
De gegevens die Verburg in zijn proefschrift presenteert, kunnen ook worden gebruikt om de zwangerschapsduur vast te stellen. Over het algemeen blijkt een vroege echo nauwkeuriger voor het bepalen van de zwangerschapsduur dan de laatste menstruatie, wat de meest gangbare methode is. Bovendien is er in 40% van de zwangerschappen geen betrouwbare datum van de laatste menstruatie bekend. Hoe eerder de echo tijdens de zwangerschap wordt uitgevoerd, hoe beter de voorspelling van de uitgerekende geboortedatum.

Nadere informatie:
Symposium
Generation R is een bevolkingsstudie naar groei, ontwikkeling en gezondheid onder tienduizend Rotterdamse kinderen geboren tussen april 2002 en januari 2006. Op 28 november 2007 vindt in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam het tweede Generation R-symposium plaats, waar de onderzoekers hun resultaten presenteren.
Meer informatie en inschrijven voor het symposium via: info@remove-this.generationr.nl

23 november 2007