kindje eet al zo lang bijna niets

kom ik weer met floris ,het spijt me,maar ik maak me gewoon zorgen om hem.



ieder kindje heeft wel eens periodes dat ze niets of nauwelijks eten,maar hoelang mag zoiets duren?



floris eet nu al een half jaar bijna niets meer.

een broodje kan hij nog wel wegkrijgen,maar na hooguit twee broodjes wil hij de rest van de dag niets meer.

dus geen ontbijt,en geen avondeten (wel toetje)



ik heb werkelijk alles geprobeerd om hem aan het eten te krijgen,maar het lukt niet meer.heel soms wou hij wel eens 4 hapjes bloemkool met aandappeltjes,maar zelfs dat wil hij al maanden niet meer.



hij klaagd ook wel eens over buikpijn,maar zijn ontlasting is normaal.

ik ben er al eens mee bij de huisarts geweest,maar zoals altijd zeggen ze : och mevrouwtje niets aan het handje.hij heeft nog steeds energie dus er is niets aan de hand. :evil: hij is zo dun bah zijn broeken moeten ingenomen worden zelfs.



ik ben het zat en wil nu hulp hebben.stel ik me aan of sta ik in mijn volle recht? wat vinden jullie :think:

Aanstellen doe je je niet. Of je in je recht staat voor hulp weet ik niet. Zolang hij energie heeft is er niet veel aan de hand. Het klinkt makkelijk, maar er zijn zoveel kindjes van die leeftijd die heel lang heel slecht eten. En eigenlijk, als je opschrijft wat ze over de hele dag eten, blijkt het vaak mee te vallen. Zeemeermin geeft je al goede tips. Het klinkt makkelijk, maar ik heb - zoals zo veel hier - ervaring met kinderen die heel weinig eten. Eentje zelfs met een flink eetprobleem. En ik kan je alleen maar aanraden je er niet te druk om te maken. Kijk, zodra hij geen energie meer heeft moet je aan de bel trekken. Anders hoef je je echt geen zorgen te maken.



Onze oudste heeft ik denk wel 2 jaar 's avonds bijna niets gegeten. 1 hapje. 's Morgens een (halve) boterham en 's middags niet veel meer. Ze is en was geen snoeper, dus tussendoor kwam er ook niet veel in. We zeggen wel eens dat ze leefde op komkommer, want daar was ze dol op. Het is uiteindelijk goed gekomen. Ze eet nu bijna alles en best wel veel (in onze ogen dan).



De jongste is een hele slechte eter. Zo slecht dat ze bijvoeding heeft en er zelfs gesproken is over een sonde. Toch hielp het ook hier om het los te laten. Dan maar op 3 hapjes brood naar school. Het is wel slikken als ze met bijna haar hele broodje terug komt om 4 uur (dus tussen de middag niets gehad) en dan 's avonds ook maar 2 hapjes. Het is hier een combinatie van iets lichamelijks en een ‘dwarse kop’. Dat eerste is tot op een bepaalde hoogte iets aan te doen, dat tweede is een lange adem. We hebben het thuis los gelaten, naar haar toe dan. Uiteindelijk is ze weer een beetje meer gaan eten al is het nog niet veel. Maar het belangrijkste hier is toch dat we met zijn allen aan tafel zitten. Hoeveel er gegeten wordt ga ik me niet druk maken (stiekem wel, maar dat laat ik niet merken :wink: )



Ik snap je wel hoor. Zorgen maken om je kinderen doe je altijd. Daarom is het ook geen aanstellerij. En natuurlijk moet je je antennes uit laten staan. Er kan altijd wel iets aan de hand zijn.

ik snap jullie punten wel en ik probeer het ook los te laten,maar meiden de kindjes hebben toch voedingstoffen nodig om te kunnen groeien? hoe zit het daarmee? :think:

@merel33 wrote:

de kindjes hebben toch voedingstoffen nodig om te kunnen groeien? hoe zit het daarmee? :think:




:hug: snap je ‘angst’ hierin wel ja. Hier ook een jochie dat nu al een aantal maanden niet veel meer eet dan hooguit 1 broodje per dag (wit, zonder iets erop) en zo heel af en toe een stuk komkommer of een olijfje.

Verder krijgt ie redelijk wat zuivel binnen in de vorm van (drink)yoghurt.

Hij is dus lang en dun, en krijgt wat mij betreft echt veeeel te weinig binnen. Groente, fruit, vlees, aardappels, pasta: níks eet ie meer… maar toch is 't een heel actief jochie, heeft geen rust in z’n kont zeg maar :wink:



Kan me ook gewoon niet voorstellen dat 't genoeg is, maar aan de andere kant vertrouw ik wel op m’n kind dat ie eet wat ie nodig heeft.

Voor deze periode sliep ie niet tot nauwelijks, nu slaapt ie normale tijden en eet ie niet…

Hier ook 2 hele slechte eters. De oudste is met 3 maanden begonnen de borst te weigeren, daarna met 5 maanden de bv-melk, daarna elk soort FV. We kregen er soms maar 300cc op een dag in. :shock:

Nu nog is het eten zeer moeizaam en broerlief heeft na een geweldige start (tot 9 mnd bv en daarna ook altijd goed alles gegeten) het gedrag van zuslief overgenomen. :roll:

We zijn wel eens bij een dietiste geweest gewoon voor voedingsadviezen en dat sterkte ons wel dat we het goed deden. Alles aanbieden en al ze niet wilden, dan niet.

En dat is ook (meestal) onze ‘strategie’, wij bepalen wat er gegeten wordt, zij bepalen hoeveel ze eten. Uiteraard proberen wij ze wel te stimuleren om te eten en 1 hapje om te proeven moet. Maar verder, hoe moeilijk ook, probeer het los te laten. Kinderen hongeren zichzelf echt niet uit.

Schrijf eens iedere hap en slok op die ze op een dag nemen, dan zie je misschien dat het best meevalt, of je ziet waar het fout gaat. Teveel melk, te kort op het eetmoment nog een tussendoortje oid.



Veel succes!

Er gaat hier per dag toch wel zo’n halve liter (drink)yoghurt in, maar zouden we dat niet aanbieden drinkt ie water en eet ie echt niet meer.



't Vreemdste is eigenlijk, dat ie bijna van de ene op de andere dag eten is gaan weigeren. Daarvoor at ie niet maar vrat ie :wink: 't Is dus geen kwestie van ‘niet-lusten’, hij propte van alles naar binnen en vond bijna alles lekker.

:lol: :roll: en ja hoor, ging een broodje voor de oudste maken (die was wat later wakker vanochtend; maar ach 't is vakantie dus geen probleem) en de jongste begon te springen toen ie de zak met brood zag… hij zit nu achter elkaar een boterham naar binnen te proppen :mrgreen:

Merel, at Floris voorheen wel gewoon alles (of nou ja, gewoon normaal zeg maar)?

Snap je gevoel heel goed.

Veron eet ook alleen maar broodjes en warm eten krijg ik er echt niet in.

Smorgen wil hij soms wel eten soms niet ook heel verschillend.

Hij ziet er verder ok uit en is ook levendig dus ik heb het na een dikke 2 jaar geen enkel warm eten maar opgegeven.

Zolang hij niet ziek is of zo dan laat ik het.



Net als je zegt eet hij wel het toetje en hier wil meneer ook geen fruit dus koop ik knijpfruit. SI hij ook niet gek op maar dat lukt nog redelijk :wink:



Ik hoop dat het een keer overgaat. Want het is ook gewoon lastig elke keer als je ergens gaat eten bv. :?



Ik zou me er dus niet te druk over maken al is dat makkelijk gezegtt :-*

@Jiska wrote:

Er gaat hier per dag toch wel zo’n halve liter (drink)yoghurt in, maar zouden we dat niet aanbieden drinkt ie water en eet ie echt niet meer.




Wanneer geef je die drinkyoghurt dan? Als wij dat hier zouden geven zou onze jongste dame ook niets meer eten of drinken. Wij hebben hier flesjes bijvoeding (zoiets als nutridrink), maar als ze die krijgt is het na het eten. Anders zit ze al vol en eet ze helemaal niet meer.



Normaal gesproken gaat het over hoor, echt waar. Over het algemeen hongeren kinderen zichzelf niet uit. (Helaas doet mijn dochter dat wel

:cry: , maar dat is echt een uitzondering.) Zolang ze niet ziek zijn, actief en alert is er geen reden om je zorgen te maken.



Ik zie het bij mijn oudste en hoor het ook om mij heen, ze gaan vanzelf weer eten.

@bianca68 wrote:

@Jiska wrote:
Er gaat hier per dag toch wel zo’n halve liter (drink)yoghurt in, maar zouden we dat niet aanbieden drinkt ie water en eet ie echt niet meer.




Wanneer geef je die drinkyoghurt dan? Als wij dat hier zouden geven zou onze jongste dame ook niets meer eten of drinken. Wij hebben hier flesjes bijvoeding (zoiets als nutridrink), maar als ze die krijgt is het na het eten. Anders zit ze al vol en eet ze helemaal niet meer.




's ochtends en 's middags een beker, en 's avonds na het (niet :wink: ) eten een toetje. Maar echt, geven we dat niet, komt er alsnog niets binnen.

Maak me ook niet echt zorgen hoor, hij is actief etc. genoeg en ontwikkelt zich prima, het verbaast me alleen zo dat ie van een alles-eter een niets-eter is geworden. En dat ie al zolang zonder voedingsstoffen uit groente, fruit, pasta etc. kan...

zelf ben ik vroeger een weinig tot niets eter geweest… (en altijd wel een moeilijke eter gebleven :shifty: ) maar ben er wel groot om geworden.



Hoeveel foto’s er van mij wel niet zijn met een stuk stokbrood als de familie aan het BBQ’en was… omdat ik niks anders wou. En de verhalen van het niet eten heb ik nog vaak genoeg moeten aanhoren (helemaal als 1 van onze jongens een periode van minder/slecht eten heeft).



Er was altijd wel iets wat ik at (ene keer paar stukjes komkommer, andere keer dus een stuk brood etc etc) en blijkbaar was het voor mij voldoende om lekker actief te doen en zijn, want daar ontbrak het mij ook nooit aan.



Wat ik heb begrepen is dat ik pas echt meer/beter ging eten toen ik naar school ging en erbij ging sporten. Blijkbaar had ik gewoon echt genoeg aan dat beetje om op te kunnen spelen en doen en pas toen er energievreters bijkwamen als school trok het wat aan (en dan nog moet je denken aan een halve aardappel, lepeltje groente en geen vlees, want dat wou ik niet).

Melinda eet ook slechts 2 broodjes per dag…

Warm eten is ook echt :thumbdown:

Soms wat aardappelen en groente…



Eet floris wel tussendoortjes??

Zo ja is het ws echt een fase…



Maar als jij je zorgen maakt zo ik zo als beschreven via het CB een dieetiste raadplegen :-* :hug:

:hug: lijkt me vreselijk!!



hier hebben ze wel hun momentjes gehad, maar nooit lang. Lijkt me vreselijk om te moeten aanzien dat hij zo slecht eet.

@Jiska wrote:

Merel, at Floris voorheen wel gewoon alles (of nou ja, gewoon normaal zeg maar)?




een grote eter is hij nooit geweest eigelijk moet ik zeggen,maar een half bord aandappelen met groente en vlees at hij wel…



nu ik er over nadenk :think: sinds vorig jaar sept was hij heel vaak ziek (grieperig) dat was ook de periode dat hij voor het eerst naar de peuterzaal ging.



sinds die griepjes is het nooit meer goed gekomen.

Hier hetzelfde verhaal. Ook erger geworden sinds hij naar de psz ging en continu verkouden werd (en ziek). Hij kokhalst echter ook vaak als hij toch wat probeert te eten en moet ook best vaak overgeven. In een jaar tijd was hij vrijwel niet aangekomen in gewicht. Dat een peuter dwars kan zijn, wil ik best geloven, maar hij wilde ook vaak geen fruit, snoepjes en koekjes meer terwijl hij daar normaal gesproken de hele dag om “zeurt”.



Uiteindelijk zijn we bij de KNO arts terecht gekomen en blijkt dat zijn neusamandel en keelamandelen chronisch ontstoken zijn. Daar voelt hij zich én ziek van én ze zitten in de weg met eten. Die gaan er nu uit. We hopen dat het dan beter gaat.

Het lijkt me in ieder geval goed om even te checken of er medisch niks is, qua groei, amandelen idd en aanverwante dingen.



Mijn dames eten ook geen avondeten, die maaltijd slaan ze gewoon over. Tessa wordt steeds erger, ik ben al blij als ze een toetje eet. Ze zit onder de groeicurve, maar ze groeit wel.

De rest van de dag is het ook niet veel, als ik het vergelijk met anderen en nauwelijks variatie. Maar blijkbaar is het genoeg, want ze doen het erop. Normaal gezond, genoeg energie.

Voedingsstoffen… tja, blijkbaar kun je heel gezond opgroeien zonder groenten, zonder variatie in je voeding en met nog geen kwart van wat het voedingcentrum beweert dat je nodig hebt.



Bij Lara was ik dit nog niet gewend en heb ik overal advies gezocht. Het cb had ik niks aan. Ze gaven ‘boerenverstandadviezen’ die niet onlogisch waren, maar ook niet werkten. Alles wat wij verzonnen om haar aan het eten te kregen, resulteerde in slechter eten.

Het advies waar ik uiteindelijk het meeste aan gehad heb was: laat haar met rust en haal alle stress weg bij het eten. Maak iets dat ze lust (of waar iets bij zit dat ze lust) en als ze eet, prima, zo niet dan niet. Vraag niet, dring niet aan, maak niks speciaals, stel geen eisen, complimenteer niet al te uitbundig, trek je er niks van aan. En geef ze gerust een paar jaar de tijd om zich weer op hun gemak te gaan voelen met eten en weer te gaan experimenteren ermee.

Ik heb hier zelf geen moeite mee, mijn man meer. Het is pas lastig als je buitenshuis bent eigenlijk. Bij Lara werkt het.

Ik zou me niet meteen zoveel zorgen maken.

Hier een mannetje die vanaf 14 maanden tot 2 jaar en 2 maanden (een jaar lang dus) geen avondeten heeft gegeten. Ontbijten deed hij ook niet altijd. Wel at hij tdm 2 broodjes en ik bood hem 2 keer per dag fruit aan. Dat vond hij heerlijk. Vorige maand begon hij ineens weer te eten, wel wilde hij appelmoes bij zijn warme hap. Ik ben allang blij dat hij weer gezellig mee wil doen dus die schep appelmoes krijgt hij.



Wat hier heeft geholpen is het loslaten. Niet teveel aandacht schenken aan het niet eten. Elke dag een bordje met heel weinig eten neerzetten (grote porties kunnen ook eten weerhouden) en ben je zelf klaar met eten niks zeggen, bordje weghalen en een toetje eten.



Kijk eens goed naar wat Floris lekker vindt? Kan je daar iets mee doen?

Eet hij bijv. wel potjes Olvarit? Lars kreeg van mij gewoon 1 keer in de week een potje, dat ging namelijk altijd op. Heeft hij moeite met structuur van zijn eten? Maar zo enkele voorbeelden waar je op kan letten en waar je misschien nog wat mee kan.



Sterkte ermee, leuk is het zeker niet!

@merel33 wrote:

ik snap jullie punten wel en ik probeer het ook los te laten,maar meiden de kindjes hebben toch voedingstoffen nodig om te kunnen groeien? hoe zit het daarmee? :think:




Dat haalt Floris wel uit zijn drinken en broodjes.

Eet hij wel fruit, rauwkost? Desnoods geef je hem floradix voor kindjes of optimax multivitamines. Dat doe ik ook bij Lars.

Lars drinkt ook geen melkproducten meer, heb me daar zo’n zorgen over gemaakt. Ik laat het nu los, er zijn wel meer kinderen die niet warm eten, geen melkproducten drinken en die later grote kerels worden. Het komt echt goed!!



Ik denk alleen wel dat als jij je echt zorgen blijft maken je via het CB een dietiste kan raadplegen. Dat geeft vaak wat meer rust en zij hebben goede tips.