Kinderverjaardag: hoe en wat???

Hoi!



Binnenkort is Jasper jarig :dance: en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nou is het voor ons de eerste keer dat we een kinderverjaardag vieren en zit ik dus met een hele boel vragen, zoals:

Wie nodig je wel/niet uit?

Hoe laat begin je?

Hoe lang doorgaan?

Doe je alleen taart of nog iets meer?



Nou kom maar op met jullie tips, ervaringen, no-go’s etc…



Alvast bedankt :-*

Groetjes,

Dagmar

@eisblume wrote:

Hoi!



Binnenkort is Jasper jarig :dance: en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nou is het voor ons de eerste keer dat we een kinderverjaardag vieren en zit ik dus met een hele boel vragen, zoals:

Wie nodig je wel/niet uit?

Hoe laat begin je?

Hoe lang doorgaan?

Doe je alleen taart of nog iets meer?



Nou kom maar op met jullie tips, ervaringen, no-go’s etc…



Alvast bedankt :-*

Groetjes,

Dagmar




Ik heb toen erg gekeken naar Brigitte, een eerste verjaardag maken ze nog niet heel bewust meevind ik

Wie nodig je uit? Wie wil je er graag bij hebben? Wij hadden opa’s oma’s, mijn broer, wat hele goede vrienden van ons, mijn oma en dat was het wel. Al met al een behoorlijke tuin vol.

wij hebben toen de tijd van na haar middagslaapje tot uiterlijk een uur of 18.00 aangegegeven. Dan heeft ze iniedergeval de ochtend haar rust gehad en is het maar een paar uurtjes wat voor een kindje van 1 al voldoende is (ik praat nu vanuit hoe brigitte als 1 jarige was, en zij was heel gevoelig)

Wij hadden naast taart diverse kindvriendelijke hapjes op tafel en wat toastjes etc. Niet zo uitgebreid als haar tweede verjaardag.

Wij konden buiten zitten en hadden lekker speelgoed in het gras gezet en haar verder lekker haar gang laten gaan.

Kun je hier wat mee?

Wij deden het ongeveer net zo als Ingrid.

Mijn dochter kreeg haar eigen taartje (klein gebakje) en we hebben haar in dr luier het hele ding laten onderzoeken en opeten. Je kunt je wel voorstellen hoe ze er daarna uitzag.



Verder inderdaad directe familie en goede vrienden, voor zo’n kleintje is het al druk genoeg op die manier. Helaas konden wij ook niet naar buiten, dat maakt het er namelijk wel makkelijker op om (kleine) kindjes uit te nodigen.

Voor de kleintjes die er waren had ik schaaltjes ‘pedagogisch verantwoorde’ lekkernijen neergezet. Rozijntjes, peuterkoekjes enzovoorts.

De volwassenen kregen taart en gado-gado, mijn man is gedeeltelijk Moluks van komaf (aan te bevelen, krijg je een schoonmoeder bij die heerlijk kan koken en het ook nog eens graag doet!).



Oja, en wat ik altijd heel belangrijk vond (en nóg vind): géén alcohol… tis tenslotte een kinderfeestje!

Maar das ieder voor zich natuurlijk.



Alvast heel veel plezier gewenst, voor jou zal het ook een emotionele dag worden… met lekker veel terugdenken aan de bevalling en je verwonderen over hoe snel de tijd is gegaan!

Wij hebben 's ochtends een feestje georganiseerd van 10.30 tot 13.00 uur. We hebben toen beider ouders, broer en zus en goede vrienden. Al met al ongeveer 12 personen.



We hebben lekker taartje gegeten en ik had voor de lunch lekkere salades gemaakt zodat iedereen wel wat te happen had. We hadden de kamer en Evelien’s stoel versierd. Het was harstikke gezellig. Evelien is gewoon om 13.00 uur naar bed gegaan en om 15.00 uur werd ze wakker. Toen kwamen ook onze naaste buurtjes voor een borrel langs en die zijn tegen 17.00 uur weer wegegaan. Wel een drukke dag, maar het was harstikke gezellig.

Persoonlijk vind ik de eerste verjaardag de belangrijkste!

Zowel voor kind als ouders.

Natuurlijk merkt het kindje zelf er nog niet veel van, dus vooral alles opnemen op de videocamera!



Ik heb iedereen uitgenodigd die ik ook vor mijn eigen verjaardag uitnodig, dus opa’s en oma’s, mijn vrienden/vriendinnen plus de andere kindjes van mijn maandmama’s.



Bij de uitnodiging heb ik en blanco slingerstukje gedaan met de vraag of iedereen dat ding op zijn eigen manier wil versieren.

Dat is ook gebeurd; sommigen hebben er heel uitvoerige kunststukjes van gemaakt, weer anderen hebben alleen “gefeliciteerd” geschreven.

Een heel tastbare herinnering aan haar eerste verjaardag.



Verder heb ik big deal gemaakt van het taartgraaien. Alle kindjes (ook het oudere nichtje) werden in een wegwerpponcho van de Halfords gehesen en mochten met hun handjes taart eten.



Iedereen was welkom vanaf 14 uur, taartgraaien was om 15 uur en er was geen vooraf ingestelde eindtijd, dus mensen met kinderen vertrokken rond 18 uur weer (al dan niet meegegeten hebbend van het buffet dat ik gemaakt had) en de volwassen vrienden -zonder kinderen- bleven hangen tot een uur of 22. Want het is naturlijk ook een feest voor mama en papa -die vieren hun 1 jarig ouderschap!



Oh en ik vond het belangrijk dat het op de dag zelf was, in ons geval op donderdag -en toch kwam iedereen :clap:





de uitnodiging:









taartgraaien:









de slinger:





de slinger is hier beter te zien.

Oh, iig alvast heeeel veel plezier gewenst!!!

die taartgraaifoto’s: hilarisch!



hier vooral niet te veel mensen uitgenodigd. ik geloof 10 volwassenen en 3 kinderen. was, zeker voor mijn huis, echt meer dan genoeg.

Ik had mensen uitgenodigd die iets met nano hebben, dus sommige vrienden die wel op mijn verjaardag komen, komen niet op die van nano (en ook visa versa, wij hebben gewoon ieder een eigen vriendenkring 8) )

En ik geloof dat ik van 2 uur tot 6 uur had gedaan. Was daarna ook echt helemaal kapot. Tweede verjaardag heb ik van 2 tot maakt niet uit hoe laat, en dus ook met eten en zo, en dat was toen allemaal wat beter te handelen.



Verder veel lekker verantwoord spul om te snoepen, een speciaal taartje voor de jarige, een ruimte voor de kindertjes om te spelen, dan is het al snel gezellig. de kamer leuk versieren, zodat ie zijn ogen uitkijkt als ie wakker wordt.

Het ligt er verder een beetje aan hoe oud de kindjes zijn die verder op bezoek komen. Voor kinderen van rond de 1 hoef je echt neit veel te doen, bij oudere kindjes is het misschien wel leuk speciaal speelgoed of zo tevoorschijn te halen of zo.





Alvast veel plezier!

Ik vond de eerste verjaardag vooral voor mij zelf best behoorlijk beladen. Veel terugdenken en zo (ow een jaar geleden deed ik dit, en dat enz enz), het is toch echt een giganstische mijlpaal.

Ooooh ja leuk hè, wij zijn er ook al volop mee bezig die eerste verjaardag.



Ik heb al slingers in huis, een opblaas-één. En we willen een taart(je) voor hem. En familie en vrienden uitnodigen op de zondag (hij is op woensdag jarig). En dan ook van 14.00 tot 18.00 ofzo, tussen z’n dutje en nachtrust.



Z’n kado staat al een maand klaar :inlove:

ik heb mischa zijn verjaardag in 2 delen gevierd.



De zondag voor vrienden en de maandag (zijn verjaardag zelf) voor opa’s oma;s en ooms en tantes.



De zondag met vrienden heb ik eigelijk te veel mensen uit genodigd, maar goed mijn mannetje werd 1!!!



Ik heb toen van die kleine moorkopjes en slagroomsoesjes enz op tafel gezet ipv gebak. Verder lekkere hapjes. Mischa at dat toen toch allemaal nog niet. Dus hoefde ik geen rekening mee te houden.

Vierden het van 15.00 tot 18.00 ofzo. Was erg gezellig, en Mischa hield het goed vol.



Maandags kwamen mijn ouders en zus+ vriend rond een uur of 12 en de rest iets later (oom en opa moesten werken) Toen hebben we de taart aangesneden en een gezellige middag gehad. Iedereen (10 man incl ons) is blijven eten en daarna naar huis en mischa naar bed.



Druk maar leuk, en mischa trok het allemaal prima.

Wij hebben echt iedereen uitgenodigd die we konden bedenken :oops: En tot onze grote verbazing kwamen ze ook nog bijna allemaal :shock:

's Middags konden we gelukkig naar buiten, want het was echt te druk om alles in huis te hebben. Alle vrienden kwamen met partner en kids, dus het was echt niet normaal.



Het feest hadden we van 10:00-12:00 en van 15:00 tot 17:00, zodat we wel eventjes rust hadden tussendoor, maar een heleboel bleven hangen, dus dat haalde niet echt uit.



Vorige week hebben we haar 2e verjaardag gevierd: van 10:00 tot 13:00 (wegens klachten van mijn zwangerschap kon het ook niet langer) Er kwamen minder mensen en Amy leek veel moeier dan bij haar eerste verjaardag. Maar het besef was ook groter natuurlijk.



Maar de 1e verjaardag vond ik toch wel een giga mijlpaal hoor! Dus ik heb geen spijt van mijn grootste aanpak :mrgreen:

Mitchell’s eerste verjaardag destijds was op een zaterdag , mooier kon niet :smiley: Wij hebben het toen tussen 12.00 en 17.00 gevierd met de naaste fam. en een paar goede vrienden (ons clubbie is niet zo groot). Mitchell in zn romper met een taart maar moest er niets van hebben… Verder iederen ook taart natuurlijk en lekkere hapjes…



Conner is door het schrikkeljaar helaas op een maandag jarig… dus ik denk dat we zijn verjaardag op een zondag vieren en de maandag (man is vrij nl) zelf naar de dierentuin gaan oid… Ondanks dat het net in de laatste zomervakantie week is zullen er toch wat papa’s moeten werken dus is de maandag helaas geen optie, wij houden er niet van om nog laat verjaars visite te hebben…



Wij hangen altijd hel de huiskamer vol met slingers en ballonen… (toen mitchell 3 jaar werd hebben we 310 !! ballonen opgeblazen (hele trossen maken is staat heel leuk in je kamer) Nu is Conner een maand voor Mitchell jarig, dus we zouden het bij wijze van kunnen laten hangen… :roll:

Wij hebben uitnodigingen gemaakt en gestuurd aan onze ouders en onze broers/zussen. 's Ochtends lekker met z’n drietjes gevierd (taart eten en cadeaus uitpakken). Ik had 2 grote pannen soep gemaakt, tegen de koffie kwam Johans zus met ons neefje. Zij hebben mee geluncht, daarna ging Leonie naar bed (en zij naar huis). Nadat ze wakker werd kwamen de opa’s en oma’s, en mijn broertje, zusje+vriend en zusje+vriend. Zij zijn gebleven tot het avondeten (weer soep) en zijn daarna naar huis gegaan. Nog even nagezeten met opa’s en oma’s, en toen de hele boel opruimen (Leonie lag al weer in bed).

Het beviel me prima zo, ik ben zelf niet zo’n verjaardagsmens, en Leonie had er nog helemaal geen besef van. Ik pak later wel groots uit, als ze oud genoeg is voor kinderfeestjes :dance:

Dus met andere woorden:

niet te lang (circa 3uur)

alleen directe familie en vrienden(ons huisje is niet zo groot en we hebben helaas geen tuin :wink: )

voor de kinderen die komen iets leuks bedenken

taart en wat lekkere hapjes en verder niet te druken gek maken :mrgreen: zoals Biebels zegt, dat komt straks wel



Het idee van de blanco slinger vind ik overigens ook helemaal :thumbup: Ga proberen mijn eigen draai aan te geven, ik hoop dat dat ok is, Sonne?



Ben n.a. van dit topic meteen aan de slag gegaan: uitnodigingen zijn al klaar en de eerste deco(ballonnen, plastic tafelkleed…) is ook al aangeschaft. Ik heb heel veel aan jullie tips. Mochten jullie nog meer pointers hebben hoor ik dat natuurlijk graag :mrgreen:

We wachten met spanning op de foto’s :mrgreen:

Als voorproefje alvast de uitnodigingen :wink:

Geweldig kaartje!



En verder gewoon aanpassen aan die kleine hum (slaapjes/eten/enzo)



ow en nog een tip (weet niet of het er al stond): vraag iemand anders voor de verzorging van drank en hapjes, zo kan je zelf volop genieten!

@eisblume wrote:

Het idee van de blanco slinger vind ik overigens ook helemaal :thumbup: Ga proberen mijn eigen draai aan te geven, ik hoop dat dat ok is, Sonne?
Uiteraard!

Ga voor de gein eens kijken bij Vlieger aan de Amstel, die heeft zoveel papiersoorten dat je vast nog meer geinspireerd raakt.

Mezelf kennende kan ik dat beter niet doen :shifty: , anders kan ik zelf een papierwinkel beginnen :wink: Maar ik denk ook meer aan iets in de trant van een herinneringsboek of zo :think:

ohja da’s ook leuk!

Maar wel een beetje standaard, dus ik ga nog eens brainstormen(en googlen :wink: )