Kinderfysio en voorkeurshouding

Ik moet met Jason naar kinderfysio vanwege een ongelijke schedelgroei (komt door een voorkeurshouding).

Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik onder een behandeling verstaan?

Donderdag komt ze aan huis, dan zie ik het vast allemaal wel maar ben nieuwsgierig… :oops:

ik heb het bij alle drie de kids gehad

er werd gewoon in de gaten gehouden hoe het hoofdje groeide

en uitgelegd hoe we haar moesten tillen

hoe ze makkelijk op de buik kan liggen (met rolletje onder de armpjes).

en begeleiding bij het slapen in een zijligkussen

Hier ook bij beide kids fysio gehad. Wij kregen vooral tips over hoe vast te houden, te voeden, verschonen, te stimuleren ook de andere kant te gebruiken etc. Ze waren elke keer wel uitgeput na de fysio :wink:

Bij de oudste waren we met een paar keer klaar. De jongste heeft tot 17 mnd fysio gehad. Die bleek ook een lagere spierspanning te hebben nl.

Hier ook kinderfysio gehad i.v.m. voorkeurshouding en daardoor een bewegingsbeperking met het draaien van haar hoofdje de andere kant op. Hier tot ongeveer dat ze 8 maanden was fysio gehad.

Ik kreeg ook oefeningen mee voor naar huis om dat meerdere keren per dag te oefenen, ook aangepast op wat ze kon. Ze kon wel vanuit de voorkeurshouding heel veel maar de andere kant op niet dus dat oefende we dan. Daarnaast wat door Smurf78 al geschreven is :slight_smile:

Ook 2x een meting gehad om te kijken of ze een helmpje moest maar daar kwam ze helemaal niet voor in aanmerking, maar dat zag ik zelf ook al omdat de afplatting niet erger werd maar juist mooi bijtrok.

Hier bestond de behandeling, laten zien wat ik als oefeningen kon doen en dat deed zij voor en dan deed ik het thuis.

Oh ja en ze vroeg aan mij wat ik graag wilde, wat mijn verwachtingen waren.

Hier scheelde het heel erg dat ze op een gegeven moment ging rollen en doorrollen, daarna is ze echt los gegaan. En nu ze bijna 11 maanden is merk ik eigenlijk niets meer van haar voorkeurshouding.

Ik vond het zelf oefenen best intensief maar goed je weet waar je het voor doet hè.

Ik heb van iemand ook al goede tips gehad die ik nu dus gebruik.

Ik heb ook zijn bedje andersom opgemaakt dus hij slaapt nu met zijn hoofd daar waar zn beentjes eerst lagen.

Maar waar ik me zorgen om maak is dat hij een soort van “deukje” heeft en hoe gaat dat dan weg?

Lijkt me niet dat dat weggaat of goedtrekt omdat ik dan andere manieren gebruik voor zijn houding…

Maar ja misschien volgende keer effe aangeven op het bureau dat ik daarmee zit… Of vragen aan de therapeute die donderdag komt… :think:

Watvoor deukje bedoel je Rooike? Waar zit dat dan?

Hier was het vooral een soort van afplatting aan 1 kant. Dat liep schuin ipv rond. Inmiddels is dat redelijk bijgetrokken. Nog niet helemaal rond maar dat kan nog tot het 2e jaar bij trekken. Daarbij hebben wij een helemaal rond hoofd :wink:

@Meggie wrote:

Watvoor deukje bedoel je Rooike? Waar zit dat dan?

Dat zit achter een beetje in het midden, je voelt echt dat de schedel daar niet aan mekaar groeit of zoiets.... :oops:
Het is driehoekig van vorm, dat deukje..... :oops:

Is dat niet 1 van de fontanellen?

Heeft even gevoeld bij haar kind, achter op het hoofd toch? Ook hier een deukje :slight_smile:

Al zal het bij mijn dochter minder goed te voelen zijn omdat die al ouder is en dan sluiten de fontanellen zich langzaamaan.

Gewoon vragen aan de fysio :slight_smile:

denk dat dat de fontanel is.

is hier bij juul ook heel duidelijk te voelen

bij T.ara toendertijd was deze ook heel goed te voelen omdat die boven op haar hoofd al heel vroeg dicht zat.

En of ik er ervaring mee heb. Emily heeft 11 maanden fysio gehad.

Ze lag in stuit in mijn buik maar dat hebben ze niet opgemerkt tot 41 weken. Daarna werd het dus meteen een keizersnede. Maar de voorkeurshouding was hierdoor heftig. Ik heb weken geprobeerd om haar te laten slapen op de andere kant. Ze kon het echt niet. UIteindelijk werd het steeds beter. NU is ze 13 maanden en na veel aandacht en oefening heeft ze nu nergens meer last van. Je zag wel duidelijk tijdens de ontwikkeling dat rechts (voorkeurskant) steeds sneller was en steeds eerder dingen kon. UIteindelijk is links bijgetrokken!!

Heel veel succes en sterkte, je kan niet meer doen dan je best.

Emily’s hoofd is nog niet helemaal recht, maar nu ze meer haar krijgt zie je het eigenlijk niet meer, dus wij zijn al lang tevreden.

Groetjes van Aadje.

Ik ben trouwens ook nog bij een osteopaat geweest. Misschien is het later ook iets voor jullie.

Groetjes van Aadje.

Hoe is het gegaan vandaag Rooike?

Ze heeft tips gegeven en voorgedaan hoe we hem het beste kunnen neerleggen bijvoorbeeld.

Het zijn niet echt oefeningen, maar gewoon een soort van tips.

Morgenochtend komt ze weer.

En het is GEEN fontanel.