kinderfiets: welke maat?

Binnenkort wordt mijn zoontje drie jaar.

We willen hem graag een fietsje geven voor zijn verjaardag. We hebben al twee adviezen gehad (o.a. van de fietsenmaker en van vrienden) dat we het beste direct voor een 16 inch fietsje kunnen gaan.

We vinden dat alleen zo groot lijken…

Tot nu toe heeft hij alleen op een driewielertje gefietst en heeft hij het normale fietsen vandaag voor het eerst geprobeerd op een 12,5 inch fietsje. Dat paste eigenlijk perfect.

Wat zouden jullie doen? Hem tijdelijk laten oefenen op een 12,5 inch en volgend jaar naar 16 inch overstappen? Aan de andere kant is dat ook wel weer zonde van het geld misschien en moeten we het advies toch ter harte nemen…

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

ik zou gewoon gaan passen in de winkel. Als hij op de 16 inch goed met zijn voeten bij de grond kan zou ik voor die gaan. Gaat dat niet lukken zou ik voor de veiligheid toch de 12 inch doen…

Anne had met 2 jaar een 12 inch en met nog geen 3 jaar een 16 inch. Anne was met 3 jaar 99cm lang. Binnen een paar maanden fietste ze zonder zijwielen. Ik vind het ook moeilijk beslissen in jullie geval omdat hij nog geen fietsje heeft gehad. Misschien een 16inch nieuw kopen en een 12inch 2e hands voor erbij voor de eerste oefening?

jinthe heeft op haar derde verjaardag een 14 inch gekregen. Die is nu te klein aan het worden. Jinthe is wel groot voor haar leeftijd.

Ik zou zeker geen 12 nemen, maar een 14 inch of als hij op de laagste zadelstand nog met de voeten aan de grond kan een 16inch.

Maaike heeft een 16 inch voor haar derde verjaardag gekregen.

En daar fietste ze zo op weg; met zijwieletjes.

Nu we zonder zijwieletjes willen gaan oefenen ben ik toch geneigd de 2e hands 12 inch weer tevoorschijn te halen omdat ze dan toch makkelijker even haar voeten op de grond heeft.

Ik weet niet hoe lang ze is maar een 16 inch is best wel hoog.

Ik zou gaan voor een 2e hands 12 inch fietsje want het is idd zonde van het geld.Ja of een 14 inch fietsje nieuw.

Mijn dochter wordt deze week ook 3, en zij krijgt dus wel een 12 inch fietsje voor haar verjaardag. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze niet zo groot is, ik denk nu zo’n 90 cm…

Ik denk dus dat vooral de lengte van je kind van belang is.

Wij hadden dit fietsje in september vorig jaar al gekocht, want 12 inch fietsen zijn blijkbaar perfect voor kindjes van ruim 2 jaar, maar voor onze dochter was hij toen echt nog veeeeeeel te hoog, hoor. Dus wij hebben hem wel mooi weggezet voor haar 3e verjaardag. :wink:

Anders misschien even bij een fietsenwinkel gaan proberen op een 12 én een 16 inch fiets? Dan zie je het snel genoeg.

Ik zou liever nu een goedkope 12 inch en volgend jaar bijvoorbeeld dan een 16 inch kopen, dan dat hij nu een fiets krijgt waar hij eigenlijk net nog niks mee kan…

Ik ga mijn zoontje straks nog even opmeten :wink: . Ik denk dat hij wel zo’n 98 cm is inmiddels.

In de fietsenwinkel hebben we hem op een 16 inch gezet. Daar kon hij nog niet zelf op. Maar die stond ook weer niet op de laagste stand.

Hij kwam wel een beetje vooruit.

Waarschijnlijk gaan we toch voor een 12,5 inch. Dan kan hij direct lekker gaan oefenen en heeft hij direct profijt van zijn cadeautje. Dan kopen we volgend jaar een grotere.

Omdat we een tweede kindje in het vooruitzicht hebben, lijkt het geen weggegooid geld, want die kan dat kleine fietsje dan ook gaan gebruiken.

En anders…lang leve marktplaats :wink:

Dank!!

Nou, niemand zo veranderlijk als ik :wink:

We hebben toch maar een 16 inch gekocht!!

Hij is inmiddels al 100 cm.

Op de creche hadden ze van de week ook grotere fietsjes waar hij al mee overweg kon.

We gaan het dus toch gewoon proberen.

Nu nog zijn verjaardag afwachten :inlove: