Onze zoon gaat in het nieuwe schooljaar beginnen met zwemles via school.
Elke ouder moet om de 4 weken een keer rijden en in de informatiebrief staat dat ze uitgaan van 4 kinderen per auto 1 voorin op een stoelverhoger en 3 achterin in de gordels.
Nu ben ik er punt 1 niet zo’n voorstander van om mijn kind alleen in de gordels te laten vervoeren en ik weet eigenlijk ook helemaal niet hoe het nu precies zit al ik dus andermans kinderen alleen in de gordels vervoer (ik ben daar eigenlijk qua veiligheid helemaal niet happig op)
Wat ik op internet kan vinden is dat, als je andere kinderen vervoert naar een evenement en daar geen autostoeltjes voor aanwezig zijn je ze in de gordels mag vervoeren, is dat daadwerkelijk zo?
Ik wil dus zowieso weten, wat de wettelijke regels zijn en ook wat het voor mij als bestuurder gaat betekenen mocht ik een ongeval krijgen met kinderen die niet in een autostoel cq verhoger vervoerd zijn :think: (ik bedoel dan qua verzekering, deze ga ik ook zowieso nog even bellen)
Is er iemand die mij antwoord kan geven?
Groetjes Joy
het is idd zo dat je de kinderen van een ander mag vervoeren zonder zitje… dus gewoon in de gordels…
Ben ik zelf dus ook geen fan van en apart voor dat doel een losse verhoger gekocht. We hebben zelf van die verhogers met leuningen (die er uiteindelijk ook af kunnen) maar ja om nou die hele stoel mee te geven naar school ging me wat ver :lol: .
Meer ouders dachten hier zo over, dus met schooltripjes als kinderboerderij etc dan komen heel veel kindjes met een losse verhoger. En als ik zelf rij met zoiets, dan regel ik de stoeltjes van de buren… dan heb ik 4 verhogers met leuningen… geeft mij een prettiger gevoel.
Trouwens handig dat zwemmen via school… als je zelf nog andere kinderen hebt wil dat toch niet dat je dan 4 kids mee neemt? (ik heb er zelf dus 3 en zou niet weten waar ik de andere kinderen dan moet laten als ik mee moet naar zwemles met 4 andere kids…). En 4 kids helpen omkleden, afdrogen… pffff.
Ik heb zowieso al het probleem dat ik werk op maandag, dus ik moet van alles gaan regelen (heb alleen vakantieuren en die ben ik dan al kwiijt aan alle maandagen rijden aangezien dit rooster maar tot januari is)
We gaan dus ook proberen ( ) opa’s en oma’s in te schakelen en Tes kan ik zowieso niet meenemen, want die slaapt op dat tijdstip. Ga ik een dag ruilen op mijn werk dan moet ik het kdv ook ruilen en is Tes op maandag dus ook “vrij” en heb ik dat probleem.
Buiten het feit dus dat ik aardig met mijn rug tegen de muur sta qua die maandag rijden zit ik idd dan ook met Tes.
Ik hoop dat dus dat de opa’s en oma’s willen en dan kunnen mijn man en ik de rest doen (manlief heeft veel uren dus dat zal niet zo’n probleem zijn, maar hij vind het van de zotte om daarvoor regelmatig vrij te moeten nemen) Ik heb zelf maar 75 uur onngeveer op jaarbasis aan vakantieuren dus als ik in totaal 10x8 uur vrij moet nemen zit ik daar al over heen en dat doe ik dus echt niet. Het tijdstip is nl ook nog zo dat ik er echt een hele dag voor vrij moet nemen (rijden is van 12.40-14.00) en ik werk op een kdv en die dagblokken zijn van 07.30-13.00 en 13.00-18.00 :?
IIG bedankt voor je antwoord, weet ik iig dat het wel mag.
joy… dat school ouders kan verplichten om te rijden… en als je dan geen rijbewijs of auto hebt??
hier gaan ze gezamelijk met de bus (een gehuurde dan)
Als het allemaal erg ingewikkeld is kan je toch ook gewoon zwemles nemen als het jullie uitkomt?
de school kon me wat!
Ik heb dan wel een rijbewijs maar de auto is standaard met manlief mee naar zijn werk.
De verplichting zoals die genoemd word vind ik echt ver buiten alle redelijkheid eigenlijk…
Zeker als ik lees over hoeveel vrij je daarvoor moet nemen!
@mamy wrote:
de school kon me wat!
Ik heb dan wel een rijbewijs maar de auto is standaard met manlief mee naar zijn werk.
De verplichting zoals die genoemd word vind ik echt ver buiten alle redelijkheid eigenlijk…
Zeker als ik lees over hoeveel vrij je daarvoor moet nemen!![]()
Wellicht lees ik erover heen, maar waar zegt ze dat het verplicht is?
@Madre wrote:
@mamy wrote:de school kon me wat!
@Joy wrote:
Onze zoon gaat in het nieuwe schooljaar beginnen met zwemles via school.
Elke ouder moet om de 4 weken een keer rijden en in de informatiebrief staat dat ze uitgaan van 4 kinderen per auto 1 voorin op een stoelverhoger en 3 achterin in de gordels.
hier lees ik ook dat het verplicht is.
maar vind het wel een rare manier van regelen van schoolzwemmen… mijn ouders vonden het voordeel van schoolzwemmen juist dat je niet hoeft te rijden.
Wij gingen ook altijd met een bus heen. Werd wel gevraagd of er elke keer 1 of 2 extra ouders mee konden ivm helpen omkleden, maar dat was op vrijwillige basis en dat lukte altijd.
Ik ben als 20 jarige zo een keertje mee geweest als begeleider bij de klas van mijn neefje, want ik zou daar toch al oppassen en ze hadden nog iemand nodig. Maar dat had geen verplicht karakter.
@mamaMarije wrote:
@Madre wrote:@mamy wrote:de school kon me wat!
@Joy wrote:Onze zoon gaat in het nieuwe schooljaar beginnen met zwemles via school.
Ja als je er aan mee doet… Nergens staat toch dat de zwemles ook verplicht is? :think:
@Madre wrote:
@mamaMarije wrote:@Madre wrote:@mamy wrote:de school kon me wat!
@Joy wrote:Onze zoon gaat in het nieuwe schooljaar beginnen met zwemles via school.
Ja als je er aan mee doet… Nergens staat toch dat de zwemles ook verplicht is? :think:
Dat de zwemles verplicht ik lees ik nergens, maar dat de school haar verplicht lees ik inderdaad ook op die manier…en dan zou ik toch zoiets hebben van: nee dat gaat niet in dit geval!
De zwemles is idd niet verplicht, voordat ons werd medegedeeld dat Mik al va augustus mocht meezwemmen is er een enquete geweest omdat er teveel kindjes zijn die schoolzwemmen en te weinig ouders, die vrijwillig rijden.
Je kon toen kiezen uit 2 opties, vrijwillige rijders of iedereen verplicht rijden. Deze enquete hebben wij dus niet gehad omdat Mik nog niet deelnam aan schoolzwemmen en er een kindje uit is gevallen en Mik daarvoor in de plaats kon. Uit die enquete is dus verplicht rijden gekomen, dus besloten door de ouders…
We denken er dan ook idd over na om het zelf te laten zwemmen, al weet Mik wel dat hij nu op school mag zwemmen en hij er veel zin in heeft, moeilijk dilemma wat dat betreft…
Daar komt nog bij dat de wachtlijst in ons zwembad in nov 8 maanden bedroeg en ik heb dus niet heb aangemeld omdat ik dan in aug uitkwam en ik er van uit ben gegaan dat hij deel zou nemen aan schoolzwemmen. Als ik hem nu moet gaan aanmelden hebben we dikke kans dat we weer 8 maanden moeten wachten en eigenlijk vind ik het nu toch wel belangerijk dat hij gaat beginnen.
Affijn, we hebben nog een paar dagen om de voors en tegens af te wegen en bij het zwembad te informeren naar de wachtlijsten nu…
de zwemles kan zijn ipv een gymles. Er staat voor elk vak een bepaald aantal uur. Daarvan kan zwemles een natte gymles zijn.
Zelf heb ik geen problemen met het vervoer van kinderen achterin zonder zitverhoger. Oké een ongeluk zit in een klein hoekje, maar bij gebruik van een gordel is dat ook erg klein.
Anders zelf je zitverhoger meegeven aan je kind? Ik weet niet welke leeftijd het is, niet gekeken van tevoren :oops:
En als je geen auto hebt, of geen rijbewijs… kan het toch niet anders… :think: daar zou ik mij niet druk om maken! je hebt gewoon de bevoegdheid niet.
Zelf zie ik het probleem niet echt :oops:
Overigens wel goed dat je je verzekering ff gaat bellen hoe dat verder zit.
Los van het moeten rijden…
Onze basisschool heeft iets van 50 verhogers op voorraad. Erg praktisch als ouders moeten rijden :thumbup:
Ik snap sowieso die hele wet niet, dat het wel mag als je kinderen van een ander vervoert. Is het dan minder erg als er wel wat gebeurt of zo :eh:
Hier worden kinderen niet meegenomen in de auto als ze geen stoelverhoger/autostoel mee hebben. En andersom gaan mijn kinderen ook niet mee in een auto als we de autostoel niet kunnen meegeven (ze zijn allebei nog te licht voor een verhoger).
Dus ik zou idd of zelf een verhoger meegeven, of elke keer zelf rijden, of gewoon zelf zwemles regelen. Maar mijn kind zou niet meegaan in een auto zonder stoel.
Zelf heb ik geen problemen met het vervoer van kinderen achterin zonder zitverhoger. Oké een ongeluk zit in een klein hoekje, maar bij gebruik van een gordel is dat ook erg klein.
Dit klopt dus niet. Ik heb laatst een les verkeerseducatie voor kinderen gehad en het daar ook gevraagd. Een kind van 13.5 kg (zoals mijn dochter) heeft echt de kracht, lengte en het gewicht niet om de gordels te laten werken zoals ze horen. Daarom moet ze dus ook nog in een gewone kinderautostoel. Grotere kans dat ze zo tussen de gordels doorschiet dan dat ze in de gordels blijft zitten.
@Joy wrote:
De zwemles is idd niet verplicht, voordat ons werd medegedeeld dat Mik al va augustus mocht meezwemmen is er een enquete geweest omdat er teveel kindjes zijn die schoolzwemmen en te weinig ouders, die vrijwillig rijden.
Je kon toen kiezen uit 2 opties, vrijwillige rijders of iedereen verplicht rijden. Deze enquete hebben wij dus niet gehad omdat Mik nog niet deelnam aan schoolzwemmen en er een kindje uit is gevallen en Mik daarvoor in de plaats kon. Uit die enquete is dus verplicht rijden gekomen, dus besloten door de ouders…
We denken er dan ook idd over na om het zelf te laten zwemmen, al weet Mik wel dat hij nu op school mag zwemmen en hij er veel zin in heeft, moeilijk dilemma wat dat betreft…
Daar komt nog bij dat de wachtlijst in ons zwembad in nov 8 maanden bedroeg en ik heb dus niet heb aangemeld omdat ik dan in aug uitkwam en ik er van uit ben gegaan dat hij deel zou nemen aan schoolzwemmen. Als ik hem nu moet gaan aanmelden hebben we dikke kans dat we weer 8 maanden moeten wachten en eigenlijk vind ik het nu toch wel belangerijk dat hij gaat beginnen.
Affijn, we hebben nog een paar dagen om de voors en tegens af te wegen en bij het zwembad te informeren naar de wachtlijsten nu…
Mik is net 4,5… hier mogen ze uberhaupt pas zwemmen met 5+ dus zo ontzettend te laat ben je nog niet.
8 maanden wachten betekent gaan zwemmen met 5 jaar en een paar maanden en dat is echt een meer dan prima leeftijd hoor.
Ik zou me in elk geval niet in allerlei bochten wringen met vrij nemen en mijn kinderen onveilig laten vervoeren ect voor persee willen zwemmen op deze leeftijd.
Ben zowieso niet zo’n fan van schoolzwemmen, ik wil er graag zelf bij zijn en ook kunnen beoordelen of mijn kind het goed doet en leuk vind.
Soms is dat namelijk niet het geval en is het beter om nog een paar maanden te wachten tot het kind wat ouder is.
Los daarvan… een stoelverhoger kost 10 euro bij de halffords, ik heb er 3 gekocht omdat ook wij regelmatig andere kinderen in de auto vervoeren (vriendjes van de kinderen) en ik wil gewoon niet dat er bij een aanrijding kindjes met ernstige snijwonden in de hals of erger nog, verstikkingsverschijnselen en erger uit mijn auto komen omdat ze zonder verhoger met hun nek in de riem hangen ipv met hun borstkas.
Hier gaan ze dus netjes met een schoolbus elke maandag ochtend,
en er staan altijd een hoop bussen, vindt het dus raar dat jullie school dat ook niet,
wij gingen vroeger ook met een bus.
met uitstapjes en zo, rij ik wel altijd mee, en met stoelverhogers !
ik zou ook zo’n stoelverhoger aanschaffen voor nog geen 10 euro, oke, niet de meeste beste uit de test, maar beter dan alleen in de gordels denk ik dan maar
ben ook geen fan van schoolzwem, hier is het ‘verplicht’ met de zwembus, groep 3, 4 en 5 iedere week 20 minuten, nou volgens mij kun je dan beter als ze 5 zijn zelf beginnen dan ben je volgens mij sneller dan die 3 jaar lang iedere week zo kort. Soms krijgen ze maar iets meer dan 10 minuten echt les, ben je net op dreef kun je het water weer uit :think:
Nee, ik weet dat het mag,maar doe het niet.
Ooit in Spanje 1x gedaan…op een kort stukje met kind op schoot,maar daarna nooit meer.
Ben in april aangereden van links…kids zaten acherin, in mijn eigen wijk. GELUKKIG zaten ze kids veilig in hun stoeltjes,maar de klap was dusdanig hard dat die kids daar zonder stoeltje anders uit waren gekomen (1/5 of 1 meter verder en hij had Jo geraakt, nu kreeg ik de klap).
Ben sindsdien mezelf niet meer…maar het kon erger.
Kids hebben het er nog vaak over…elke x als we dat kruispunt over moeten…“hier was het het mam?” “jij zag de auto niet he?” “Ik zag hem wel”
Als Jo met een vriendje meegaat of vriendje gaat met ons mee,dan hevelen we altijd de stoelen over (tenzij we lopen). Als ik lopend ben,dan komt die moeder Jo thuis ophalen met stoel en al…
Kleine moeite…zeker nadat we op 2 a 3 honderd meter van huis aangereden zijn…
Pas een klasuitje gereden. Stoelen waren verplicht. Iedereen die niet kon rijden moest wel een stoel achterlaten op school. School had enkele verhogers…
Ik heb van mezelf 2 stoelen. Kreeg 3 kindjes mee incl Jo.
1 van de meisjes had haar eigen stoel mee, alleen 1 kreeg een verhoger van school mee. Dat meisje was echt een klein,fijn poppetje…ik vond haar persoonlijk veel te klein en licht voor zo’n verhoger (zonder achtersteun). Jo is een fractie groter,dus heb Jo in de stoel van Eli gedaan (kan net) en dat meisje in de stoel van Jo…leek me toch iets veiliger…
Als ik de grootste kids van de klas had gekregen,dan had ik er minder moeite mee,maar kreeg nou net de kleinste…(er zitten wat lange jongens in zijn klas).
Ik vind het idee van ouders die verplicht moeten rijden een beetje raar…
Stel dat het jou week is en je valt door omstandigheden/ziekte 1x uit? Dan mogen 4 kids niet zwemmen?
Persoonlijk, als dit onze situatie was,dan zou ik hem niet laten zwemmen,maar zelf zwemles zoeken buiten school…maar ja, dat is makkelijk gezegd van mij misschien.
@Vicky wrote:
Dit klopt dus niet. Ik heb laatst een les verkeerseducatie voor kinderen gehad en het daar ook gevraagd. Een kind van 13.5 kg (zoals mijn dochter) heeft echt de kracht, lengte en het gewicht niet om de gordels te laten werken zoals ze horen. Daarom moet ze dus ook nog in een gewone kinderautostoel. Grotere kans dat ze zo tussen de gordels doorschiet dan dat ze in de gordels blijft zitten.
ben aangehouden door de politie ivm gordelcontrole, kreeg een opmerking over onze uk die al op een stoelverhoger zit. DOor omstandigheden moest ik plotseling verder met mijn auto, waar alleen een stoelverhoger met rugleuning in staat, omdat de ander niet achterin te krijgen is, onze tobi.
De agent gaf duidelijk aan, dat dit voldonede veilig was, ondanks dat ze nog lang geen 15 kg is.