"Kinderen vaak onveilig vervoerd"

http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/kinderen/article21686868.ece



Er blijkt met het gebruik van autostoeltjes toch nog veel niet goed te gaan.

In het artikel staat een link naar een website waar heel duidelijk de wet-en regelgeving te vinden is, en je een check kunt doen welke autostoel het meest geschikt is voor je kind.

Ik ben daar een muts in…better safe than sorry. Ben al eens aangereden hier in de wijk MET kids in de auto, dus weet wat ze kunnen voorkomen. De jongens hadden niets, maar ik had (ondanks de gordel) toch een behoorlijk klap tegen het zijraam gemaakt met mijn hoofd.



Nu zitten beide heren in de laatste stoel, zitverhoger met rugsteun dus, maar ook die rugsteun gaat er (in ieder geval bij de jongste) nog even niet af.



Heel erg veel klasgenoten/leeftijdsgenoten van onze beide jongens zitten of mogen zonder zitverhoger of stoel, terwijl volgens mij de lengte 135 cm is. Dat zijn ze zeker nog niet…ik noem het echt gemak. Kleine moeite om je kind wel op een verhoger te zetten.

In de wet staat inderdaad: Alle kinderen tot 1,35 meter mogen alleen in een auto vervoerd worden als zij in een goedgekeurd autostoeltje zitten.



Ik zie dat jouw kinderen ongeveer net zou oud zijn als de mijne, en mijn dochters zitten ook beide in de laatste stoel, een verhoger met rugleuning. Inderdaad better safe than sorry. De rugleuning biedt extra bescherming bij een aanrijding van opzij, en geleidt ook de gordel goed over de schouder. Met alleen een verhoger loopt de gordel vaak niet mooi over het sleutelbeen, maar te hoog langs de keel.

Precies. Die rugsteun is hier nu een twijfelpunt bij de oudste. Voor de vakantie wilde ik deze er zeker nog op hebben. O.a. voor het in slaap vallen is zo’n hoofdsteun lekkerder dan dat zijwaarts hangen. Maar…zag ook dat hij in zijn breedte (van schouder tot schouder) wat krap begon te zitten en erg vaak naar voren ging leunen, omdat hij anders geen beweegruimte voor zijn armen had…ai, misschien binnenkort toch die leuning er maar af dan. Waar dat punt precies zit is nogal onduidelijk, maar in ieder geval een zitverhoger is gewoon verplicht.

Die regel geld dus alleen bij jezelf he? Als iemand anders je kind van boven de 3 meeneemt hoeft die niet in een kinderzitje mits het om een afstand van minder dan 50 km gaat. Niet dat ik vind dat het zo makkelijk moet zijn hoor, als je vaak met een auto gaat of een auto hebt kan je zo’n zitje toch zo overzetten…



Maar ik geef eerlijk toe dat wij dus geen zitjes hebben :oops: wij hebben dan ook GEEN auto he? Oma heeft wel grote stoel (groep 2/3?) en wij hebben in de schuur een hele oude 0/1 stoel staan, maar we hebben dus niet voor alle 3 de kids een stoeltje.

@mlk1982 wrote:

Die regel geld dus alleen bij jezelf he? Als iemand anders je kind van boven de 3 meeneemt hoeft die niet in een kinderzitje mits het om een afstand van minder dan 50 km gaat. Niet dat ik vind dat het zo makkelijk moet zijn hoor, als je vaak met een auto gaat of een auto hebt kan je zo’n zitje toch zo overzetten…



Maar ik geef eerlijk toe dat wij dus geen zitjes hebben :oops: wij hebben dan ook GEEN auto he? Oma heeft wel grote stoel (groep 2/3?) en wij hebben in de schuur een hele oude 0/1 stoel staan, maar we hebben dus niet voor alle 3 de kids een stoeltje.




Nee, als je geen auto hebt lijkt het me logisch, tenzij je je kind wel structureel in de auto vervoert. Ook al is het niet je eigen auto.

Het is namelijk niet nodig bij incidenteel vervoer. Als je structureel in een auto zit, dus ook die van je buurvrouw, dan ben je wel verplicht voor een zitje te zorgen.



Op school zijn er vaak uitjes waarbij ze aangeven dat je als ouder je zitverhoger of stoel mee moet geven aan het kind, omdat het bij een ander in de auto zit. Hoe vaak ik wel niet een kind zonder zitverhoger krijg…school heeft er wel enkele, maar nooit genoeg.

Ik zet dan gewoon de langste in de 3 puntsgordel op de achterbank tussen de verhogers, maar persoonlijk wordt ik er niet blij van…als er wat gebeurt heb IK de keuze gemaakt het kind in te laten stappen…

als ik zie hoe sommige kinderen vervoerd worden :shock: :shock: ongelofelijk!



Samen achter het stuur… Los in de autostoel!! Een kind van 2 die gewoon tussen de 2 voorstoelen staat en zo…



dan denk ik: zouden die mensen nu werkelijk denken dat hun niks kan overkomen of denken ze er niet over na???

@klavertje4 wrote:

als ik zie hoe sommige kinderen vervoerd worden :shock: :shock: ongelofelijk!



Samen achter het stuur… Los in de autostoel!! Een kind van 2 die gewoon tussen de 2 voorstoelen staat en zo…



dan denk ik: zouden die mensen nu werkelijk denken dat hun niks kan overkomen of denken ze er niet over na???




Reken beide goed. “Ach, vroeger gebeurde er nooit wat, ik rijd wel voorzichtig, het is maar een paar straten, ze verzinnen steeds meer regels, bla,bla,bla”



Heb me wel eens op zitten vreten achter een auto.

Kind los op de achterbank (schat een kleuter), mobiel bellen EN roken tegelijk in de auto. IQ van een stoeptegel…

Hebben jullie die foto van de nieuwe Prins George in engeland gezien, zoontje an Williamen Kate? die zat ook niet helemaal goed in de maxi cosi :shifty: lekker voorbeeld

id… was ook het eerste dat ik dacht maar daar kraaide geen enkele haan naar :wink:

Nee inderdaad, vond ik heel opvallend! :smiley:

@Marlous79 wrote:

Hebben jullie die foto van de nieuwe Prins George in engeland gezien, zoontje an Williamen Kate? die zat ook niet helemaal goed in de maxi cosi :shifty: lekker voorbeeld




Nee niet gezien. Maar dat is een kroonprins. Dat mag…zucht.

Welke foto is dat?

deze bedoelen ze denk ik:



Ja, dat was ook het allereerste wat mij opviel bij het zien van die foto’s… ronduit belachelijk! En het verbaasde mij inderdaad ook al dat daar totaal geen aandacht aan besteed werd… heel vreemd!

Nou inderdaad die foto, levensgevaarlijk :shifty: maar inderdaad zal met de beveiliging erbij de kans op een aanrijding kleiner zijn, maar natuurlijk altijd aanwezig!