Kinderen te mager door vetarm eten

AD maandag 09 februari 2009

Kinderen te mager door vetarm eten

Door MARC KRUYSWIJK

DEN HAAG - Consultatieartsen maken zich zorgen over kinderen die niet de benodigde voedingsstoffen krijgen. De ouders zijn bang dat hun kinderen te dik worden en geven hen te weinig eten of te vaak caloriearme en light producten.

Dat zegt Elise Buiting, voorzitter van de Artsenvereniging Jeugdgezondheidszorg, waar de consultatieartsen onder vallen. Zij hoort uit het veld regelmatig verhalen van ouders die door alle berichten over overgewicht doorslaan en hun kind op een te streng dieet zetten.

Een consultatiearts meet de borstomvang van een peuter. Consultatiebureaus zien steeds meer kinderen die te mager zijn

Het gaat daarbij vooral om zuivel- en light producten, zegt Buiting. ,Je moet je ervan bewust zijn wat je jonge kinderen voorzet, maar onder de 6 jaar hebben ze gewoon vet nodig. Wij raden bijvoorbeeld volle yoghurt aan. Als kinderen dezelfde light producten eten als hun ouders, krijgen ze al snel te weinig vetten binnen.’’

Psychiater Annemarie van Elburg van Altrecht, een centrum voor eetstoornissen, stelt dat de voorlichting over gezonde voeding bij sommige ouders een verkeerd effect heeft. ,Door alle berichtgeving over overgewicht zijn er ouders die uit alle macht zelf extreem gezond willen eten. Dat heet orthorexia. Zij verliezen daarbij uit het oog dat hun kinderen nu eenmaal meer vet nodig hebben dan zij.’’ Volgens de Gezondheidsraad moet 20 tot 40 procent van het kindermenu bestaan uit vetten die nodig zijn voor een goede ontwikkeling van de hersenen.

Obesitas, dat zal ons niet overkomen’

Door MARC KRUYSWIJK

AD maandag 09 februari 2009

AMSTERDAM - Lotte (inmiddels 5) weegt geen grammetje te veel.

Een gezond, slank meisje, actief en beweeglijk, hooguit iets aan de kleine kant. Moeder Rosanne keek dus vreemd op toen de consultatiearts anderhalf jaar geleden ineens begon over haar gewicht: dat was wel heel erg laag.

,Lotte zat altijd net binnen de curves, hoewel ze sinds haar geboorte aan de lichte kant is.’’

Nu was dat ineens anders. ,De arts vroeg of Lotte wel goed at. Maar ja, ze is nooit een grote eter geweest. Volgens de consultatiearts kon er best wat meer en vooral wat steviger worden gegeten. De arts raadde ons aan om haar in het vervolg goede vette producten voor te schotelen. Volle yoghurt in plaats van magere en geen halvarine meer. En die smeerkaas hoefde ook echt niet 20-plus te zijn.’’

De arts vond het niet verontrustend, zegt Rosanne, ze wilde het gewoon even zeggen. ,Dat was wel even wennen, want wij eten thuis heel gezond en we hebben nooit margarine in huis laat staan roomboter, maar vooral light producten. Je leest zoveel over obesitas, dat zal ons niet overkomen.’’

Wie in de supermarkt een blik werpt in de mandjes van jonge ouders, komt een boel ongezonds tegen. Maar evenzeer zijn er ouders die naar de andere kant doorslaan. Karretjes vol Rivella Light, zuivel (‘met 0 procent vet’) en crackers die zo light zijn dat ze bijna wegzweven. In de buurten die sociaaleconomisch goed scoren, kunnen ze de vetarme en gezonde artikelen niet aanslepen, lijkt het. Kinderpsychiater Annemarie van Elburg van Rintveld, een centrum voor eetstoornissen en onderdeel van Altrecht, stelt dat er een groep mensen is die ultragezond leeft. ,Voor hen zelf is dat niet per se slecht, maar zij verliezen soms uit het oog dat kinderen meer en andere voedingsstoffen nodig hebben. Zij eten altijd boterhammen zonder boter, maar kinderen hebben die boter nodig.’’

Tatjana van Strien, hoofddocent psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, deed onderzoek naar eetgedrag en persoonlijkheidskenmerken. Zij noemt het verstandig van de consultatieartsen dat zij hun zorgen uiten over het verkeerde eetgedrag. ,Kinderen kunnen er de rest van hun leven last van houden.’’

Volgens Van Strien sluiten de constateringen van de consultatieartsen aan bij het heersende idee over vet. ,Vet is slecht, dat wordt er aan alle kanten ingeramd. Terwijl kinderen ook vet nodig hebben. Zij zijn in de groei, dus het is zaak dat ze juist zwaarder worden. Vet hoort onderdeel te zijn van het kindermenu.’’

Ook vindt Van Strien dat ouders zich, helemaal bij de heel jonge kinderen, verre moeten houden van light producten. ,Al was het maar vanwege de aspartaam die er vaak aan is toegevoegd. Dat is een ronduit schadelijk middel.’’

Maar light producten brengen voor kinderen nog een ander risico met zich mee. Van Strien: ,Kinderen weten precies wanneer ze genoeg hebben gegeten. Wie zijn kinderen te lichte producten geeft, brengt ze in de war. Ze eten en ze eten en het verzadigingspunt wordt simpelweg niet bereikt. Light producten geven een verkeerd signaal af aan een lichaam dat nog volop in ontwikkeling is.’’

Ik word zo moe van somige cb’s :silenced: ik ben een paar weken geleden met mijn zusje mee geweest naar haar cb ( 20 kilometer veder op ) en daar werd gezegd ze is Niet zo dik meer en haar bmi is nu wat normaler kom op zeg dat zeg je toch niet over een kind.

een kind is een kind en waneer het lopen gaat en meer bewegen gaat dan gaat het puppy vet er ook wel vanaf.

ik heb me hier nooit wat van aan getroken waar bemoeien ze zich mee eerst waren de kinderen te dik en nu worden ze te dun het is ook nooit goed.

Heb je nog niet in de gaten dat dit een trend is dan?

Er zijn hier serieus moeders die hun kids lightdranken geven en halvarine op het brood geven, wist je dat?

Mijn kinderen zijn echte water drinkers ( hebben ze niet van mij maar goed ) wij geven de kinderen ook dieet boter op brood want dat eten we zelf.

ik neem aan dat auders niet alles drie keer gaan kopen dus dat het kind gewoon mee eet wat hun eten dus ja dan eten ze light ik zie het probleem niet.

ze worden toch niet op dieet gezet neem ik aan ???

Ik was eind vorig jaar bij de dietiste voor mijzelf en zij waarschuwde me de light producten die ik voor mezelf gebruik vooral niet aan Hieke te geven. Liefst volle melk en yoghurt voor haar, en magere dus voor mezelf. Ook zeker geen light boter maar margarine. Inderdaad, in verband met de vetten. Het is zeker geen onzin wat er in die artikelen staat, het gebeurd gewoon. Ik werd preventief gewaarschuwd door de dietiste en ik was er blij mee want Hieke eet hier wat wij eten en die had dus geheid light gekregen. Weet ik veel, dus ik ben blij met de waarschuwing. Je kan niet alles meteen weten.

Op het CB overigens niets over gehoord, niet over die producten, maar ook niet dat Hieke’s gewicht niet zou kloppen ofzo.

@mamadidi wrote:

ik neem aan dat auders niet alles drie keer gaan kopen dus dat het kind gewoon mee eet wat hun eten dus ja dan eten ze light ik zie het probleem niet.

Niet 3x, maar wel 2x. Volle en magere melk staan hier naast elkaar in de koelkast. Margarine voor op brood. Dat koop ik dan weer niet dubbel maar smeer zelf gewoon heeeeel dun of niet. Maar hier dus wel degelijk dubbel ja, ik heb die waarschuwing van de dietiste vast niet voor niks gekregen.
Veel vetten bevatten vitamines (A, D, E) die noodzakelijk zijn voor een gezonde groei en ontwikkeling. Bovendien verbranden kinderen sneller vet dan volwassenen. Volgens de onderzoekers moet ongeveer een derde van alle calorieën die een kind binnenkrijgt bestaan uit liefst (meervoudig) onverzadigde vetten.

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/nieuws/1214/kind-moet-vet-binnenkrijgen-

Ik geloof het direct.

Mijn schoonfamilie eet ontzettend vetarm, bijna vetloos, en ze zijn echt graatmager…

Je hebt echt vetten nodig, dat zijn bouwstenen van je lijf.

Amy, al een slechte eter van zichzelf wil alleen eten wat wij ook eten, en ja dat is dieetmargarine (als ze het uberhaupt al eet) bijvoorbeeld.

Dat heeft bij ons niets te maken met dat we bang zijn dat ze anders te dik wordt hoor :mrgreen: (ze weegt amper 14 kilo bij bijna 4 jaar)

Wél doen we af en toe een flinke schep roomboter door haar eten of eet ze ontbijtkoekje met roomboter.

Maar ze eet ook gewoon weer volkoren ontbijtkoek mee, of drinkt optimel ipv yoghidrink.

Volle yoghurt? NO way dat ze dat wil eten, net als volle vla trouwens.

Daarentegen gaan de nep danoontjes en 1 keer per week een groot toetje met chocostrooisel er wel weer in.

Tja…natuurlijk moet je een kind niet op dieet zetten om te voorkómen dat het te dik zal worden, maar je kinderen mee laten eten als je iets toch in huis hebt zie ik niet als een probleem in ons geval.

Zoals ik al zei: we zijn blij dat ze IETS eet, ook al is dat soms een mager product of light product hoor!

Totaal herkenbaar hier!

Ik móet juist aankomen nu, omdat ik zwanger ben en vanwege de suiker op dieet sta. Tegelijkertijd moet ik gezond eten maar door gezond te eten (ik zoetekauw) val ik alleen maar af :? Maar probeer maar eens een margarine met 70 procent vet te vinden bij de Appie, dan sta je dus het hele vak af te zoeken en helemaal onderin staat dan de Bona. De rest is dieet/light of slank :?

Zelfde voor yoghurt, als je iets met vruchten wilt, dan is het bijna allemaal 0% vet. Wat ik dus doe is de meest simpele volle yoghurt kopen en daar zelf met tovasaus aardbeienyoghurt van maken.

En ik vraag me af of het allemaal nodig is, dat slank/dieet/0%vet/geen suiker spul. Niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Als volwassene heb je óók voedingsstoffen en brandstoffen nodig. Zolang je met mate eet en vooral gezond eet, heb je echt geen slankproducten nodig om af te vallen. Gewoon bruin brood met vlees/kaas, 's avonds warm eten met vooral groente/vlees en pasta/aardappels/zilvervliesrijst. En dan níet tussendoor een heel pak koekjes/bak chocoijs/friet/ander junkfood naar binnen werken.

Light is sowieso rommel! Ik eet of drink nooit light… al die zoetstoffen erin… :thumbdown:

Ik kan me wel vinden in het artikel… :thumbup:

Het artiekel gaat er volgens mij ook niet om aléén die dieet boter e.d. of aleen de halfvolle melk, maar een volledige koelkast/voorraadkast vol light/vet-arme/loze producten … dát kan gewoon niet goed zijn :slight_smile:

De light producten zijn juist in het leven geroeppen om NA een ongezonde periode je lichaam weer op ballans te brengen en op peil te houden. Maar vanaf je 1 jaar aleen maar op light producten te leven ? brrrr das nie goed nie

Hier eten we lekker bona op het brood … de rest van de omega/beta/dieet smeer zooi uit dat koelvak vinden wij persoonlijk al nergens naar smaken. Maar dan wel weer halfvolle melk…

Zorgen maken over het gewicht van de kids doe ik dan ook echt niet… althans over dingens als chocopofs e.d. dan weer wel … daar zit echt nauwelijks wat voedingswaarde aan en kan in mijn optiek echt niet gelden als een volwaardig ontbijt (zie o.a. het onderzoek van de consumentenbond van juni vorig jaar)

tja ik denk er niet over na, mischa krijgt wat wij in huis hebben…

is idd dieet boter, soms drinkt hij dubbelfris light en eet halfvolle yoghurt

Halfvolle melk koop ik voor hem, maar kan als ik dit zo lees beter volle melk kopen voor mijn gratenpakhuis.

Ik geef eigenlijk gewoon wat ik ook eet/drinkt. En dat is niet alleen maar light, maar vaak wel magere producten en light dubbelfris.

Ga er toch maar eens op letten… :think:

hier wordt geen lite drank aan de kids gegeven vooral vanwege die apartaam omdat ik er zelf ook zo’n koppijn van krijg en dit volgens mij een chemisch goedje is wat het lichaam moeilijk kan afbreken.

We hebben smeerbotere van bleu band niet godde start maar zo’n blauwe kuip speciaal met extra vitamine voor kids.

Voor de rest zijn min 3 kinderen wel dun, maar eten als bouwvakkers maar door hun adhd is verbranding sneller.

Thomas en Sarah Louise hebben volle melk & yoghurt, roomboter op brood, of volle pond en ook vaak nog room door hun pap.

En toch zitten zij onderaan de curves. Bij Th deden ze daar nog moeilijk over, bij SL al niet meer. Kreeg de laatste keer bij het CB tips om te zorgen dat mijn kind niet te dik wordt… uuuuuh ik moet juist zorgen dat ze niet te mager worden!

Ik heb zelf ook geen light producten, ik wil wel graag afvallen maar dat gaat echt niet (gezond) gebeuren als ik aspartaam (?) en zoetstoffen ga gebruiken.

Ik kan me ook vinden in deze redenering.

Toch krijgt Esmée ook geregeld halvarine op brood.ik vind halvarine gewoon lekkerder dan andere.

Anyway, het hoofdpunt is denk ik dat ouders die af willen vallen veronderstellen dat je alleen maar afvalt als je light producten neemt.

Natuurlijk zal e.e.a best helpen, maar de basis blijft gewoon 3 keer per dag een goede schijf van vijf maaltijd, en een aantal tussendoortjes.

Als we dat overbrengen op onze kinderen geloof ik dat ze noch te dik, noch te dun zullen zijn (uitzonderingen daargelaten)

Bij het cb is meer het feit dat tegenwoordig de chips, snoep e.d. veel meer voor het grijpen liggen.Ik betrap mezelf er ook wel op, Esmée is maar zo’n klein peutertje, dat zakje chips wordt ze echt niet dik van. Nope, van die ene niet, maar van regelmatig wel.Dus hier paal en perk aan vettigheid, zoetigheid e.d. Ze mag het hier op gezette tijden best hebben.

Wat ik wel vreselijk vind zijn de jongeren die het brood in de prullenbak gooien op school, en bij de naastgelegen supermakt zich volproppen met chips en andere dikmakers. Maargoed, das weer een andere discussie. :mrgreen:

Ja hoor, hier wel 2x boodschappen, de kids krijgen de blueband met de goede omega’s er in, en voor mij dieetboter, die mogen ze pertinent niet! En zij krijgen gewoon vanille vla en ik magere yoghurt. En ook zij mogen fricandeau en kipfilet op brood, en schouderham. Er wordt genoeg afgewisseld; worst en kaas(gewone 48+) zijn ook in huis, net als 2 verschillende smeerkazen bijvoorbeeld. Alleen de boter is een stuk duurder, maar de rest scheelt niet zo veel hoor, dus heel veel duurder ben ik niet uit.

Belangrijker vind ik ook dat er zo veel suiker wordt gegeten; hagelslag, vlokken, vooral; chocopasta etc. Misschien niet allemaal zo vet, maar veels te zoet naar mijn idee. Dat mogen ze maar 1x per dag op brood; er is genoeg andere keuze. Yogi hebben we niet, wij drinken limonade, en dan ook niet te sterk, water mag altijd, thee ook.

Hier hebben wij geen speciale light-producten, maar letten wel op wat we eten. De kids krijgen genoeg vetten, en ik de magere producten :mrgreen:

Van het cb uit, wel een goed idee, om daar ook op te letten. Zelf niet echt bij stil gestaan, maar als je er zelf niet bij stil staat, zijn zij er ook gelukkig daar voor.

grappig, ik heb het me dus wel eens afgevraagd. Ik vind bijv. optimel gewoon heel lekker. Julian drinkt het soms ook mee… maar dan zou ik dus ook beter gewone yoghurt drink moeten kopen…

Verder krijgen ze gewone vla, en blue band goede start… gewoon broodbeleg (bh worst of smeerw.) gewone 48+ kaas en halfvolle melk. Neuh, als het eigenlijk bedenk ik me nu alleen de optimel is… dan valt het allmaal nog wel mee.

ik denk dat veel ouders gewoon niet goed op de hoogte zijn van e.e.a. Daar reken ik mijzelf ook onder. Laatst was ik in de supermarkt en wilde chocomel kopen (dat drinkt Teun in het weekend). Toen stond er een pak chocomel ‘geen suiker toegevoegd’. oh mooi, denk je dan, want iedereen weet dat we veel suiker binnenkrijgen en dat dit niet goed is.

Maar pas als je het etiket gaat lezen zie je dat er i.p.v. suiker wel 2 zoetstofmiddelen inzitten. En daarvan staat niet op het pak dat dit nog veel schadelijker is voor kinderen dan suiker :think: