Kinderen en kaasfondue

Ik ben helemaal verzot op kaasfondue en we eten dit eigenlijk altijd op oudejaarsavond. Nu zag ik dat er in de standaard verpakkingen in de supermarkt alcohol zit. Weet iemand misschien of deze alcohol vervliegt bij het opwarmen en ik dit mijn kinderen van 5,4 en 2 veilig kan voorzetten, of kan ik voor hen beters iets anders maken?



Alvast bedankt voor de reacties :-*



Groetjes,

Winnie

De alcohol moet kook punt bereiken om te vervliegen, maar de kaassaus zou denk ik niet moeten koken.



Je zou voor de kinderen zelf een kaas fondue kunnen maken. Met minder sterke kaas en zonder alcohol?

Kookpunt van alcohol is 70 graden… ik denk dus dat het vervliegt.



Mijn oudste heeft al wel kaasfondue op waar ook wijn in zat,… ik heb altijd gedacht dat het vervliegd. Nooit bij stil gestaan dat dat anders zou kunnen zijn :?

Ik ook niet… ze vinden het heerlijk :shifty:

Het vervliegt helemaal niet snel. Volgens mij is dat al lang onderzocht.



Dit haal ik van het net:



Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol:

Even laten koken: 15%

Flamberen: 25%

15 minuten laten pruttelen: 60%

1 uur laten koken: 75%.

In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Bovendien verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn."

weet niet of het vervliegt of niet… wel dat ik het zelf dus niet lekker vind met wijn erin…

Als kind al niet, maar nog altijd niet.



Mijn vader is elke keer weer verbaasd dat ik het altijd weet te proeven als er ergens in een gerecht wijn/ alcohol is verwerkt zelfs als het om eetlepel werk gegaat op een hele pan :shifty: .

Je kunt voor de kinderen ook gatenkaas pakken.

Dat smelt snel en is lekker zachte kaas en daar zit natuurlijk geen alcohol in.

(ik werk bij de kaasboer)

Bij de aldi hebben ze pakken met alcohol maar ook pakken zonder alcohol.

Ze zitten wel in dezelfde doos, dus even goed kijken :wink:

@Brigitte wrote:

Bij de aldi hebben ze pakken met alcohol maar ook pakken zonder alcohol.

Ze zitten wel in dezelfde doos, dus even goed kijken :wink:




Ga er binnenkort eens apart voor heen.

Normaliter eten we alleen kaasfondue bij mijn ouders met laaaaadingen verse kaas/kazen, maar wil dit weleens een keertje thuis proberen met de jongens… ben benieuwd hoe het smaakt ook wel.

Dan ga ik wel voor de alcoholvrije variant aangezien ik dat zelf dus gewoon niet lekker vind met alcohol.



Waar ergens in de buurt staat dat over het algemeen? (kom echt nooit in de Aldi omdat die ontzettend uit de route zit, maar voor een experimentje wil ik wel een keertje om :lol: ).

Ik ben er eigenlijk ook altijd vanuit gegaan dat de alcohol vervliegt :think: :think: Ik denk dat L 1 x kaasfondue heeft meegegeten, dus als hij dan een paar % heeft binnengekregen is het jammer, maar ik zou er nu wel op letten.



Goed idee van de pakken van de Aldi. Die ga ik onthouden.

@mamaMarije wrote:

@Brigitte wrote:
Bij de aldi hebben ze pakken met alcohol maar ook pakken zonder alcohol.

Ze zitten wel in dezelfde doos, dus even goed kijken :wink:




Ga er binnenkort eens apart voor heen.

Normaliter eten we alleen kaasfondue bij mijn ouders met laaaaadingen verse kaas/kazen, maar wil dit weleens een keertje thuis proberen met de jongens… ben benieuwd hoe het smaakt ook wel.

Dan ga ik wel voor de alcoholvrije variant aangezien ik dat zelf dus gewoon niet lekker vind met alcohol.



Waar ergens in de buurt staat dat over het algemeen? (kom echt nooit in de Aldi omdat die ontzettend uit de route zit, maar voor een experimentje wil ik wel een keertje om :lol: ).




Bij onze aldi staat het bij de verpakte kaas 8)