kinderdagverblijf versus peuterspeelzaal

Jelle wordt 2 september 3 jaar.

Al sinds 1,5 jaar gaat hij naar de kinderdagverblijf.

En hij vind het heel erg leuk.

Hij gaat 2 ochtenden per week en dan ziet hij zijn boezem vriendje ook.

Die was trouwens op vakantie geweest en hebben elkaar 2 lange weken moeten missen. Toen ze elkaar weer terugzagen was het elkaar in de armen vliegen :inlove:

Echt prachtig, gewoon twee handen op 1 buik en dat is sinds hij ook in de groep van Jelle kwam, hij is pas sinds februari erbij gekomen.

Maar nu komt de probleempje …

Jelle heeft een taal achterstand, maandag a.s. gaan we ook voor het eerst naar de logopediste waar het aan ligt. Ik en mijn man zijn beide slechthorend, maar kunnen wel wat horen, maar nog niet genoeg. In ons omgeving zien we kinderen echt veel praten (ook met dove / slechthorenden ouders) en ik weet dat ik niet mag vergelijken, maar Jelle wordt binnenkort wel 3.

Mijn moeder adviseert nu ineens ook om hem naar de peuterspeelzaal te brengen ipv kinderdagverblijf.

Terwijl ik vind dat sinds hij 2 ochtenden gaat (daarvoor was 1 ochtendje) het een stuk beter gaat, maar nog niet net niet genoeg, ik echt niet weet of de peuterspeelzaal nou beter is :think:

Wil hem ook niet weghalen van zijn vriendje, weet wel dat ze jong zijn (en er nog vast meer kinderen zijn), maar ze zijn echt twee handen op 1 buik. Vind het erggg moeilijk.

Ik zou eigenlijk weleens willen weten wat ze de hele dag op zo een kinderdagverblijf nou precies doen ? Is het eigenlijk alleen maar spelen ? Of is er ook dingen waarbij liedjes gezongen wordt etc ?

Ik heb bij ons op het kinderdagverblijf eens geinformeerd een tijdje geleden en nu is het zo dat ze voor kinderen vanaf 3 jaar een aparte groep hebben op de woensdagochtend die je erbij kunt pakken. Dat geldt dan voor kindjes die vanaf 2 jaar al 2 dagdelen naar de psz kwamen of voor kindjes die op een kinderdagverblijf zitten. Met die kindjes wordt er dan voorbereid op de basisschool. Dit lijkt me wel iets voor Jasmijn om straks te doen omdat op ons kdv de groepen gemengd zijn (0-4 jaar). Dus ik neem aan dat ze op deze groep op de psz (vanaf 3 jaar) toch wel anders dingen doen dan op een kdv.

Wat voor dagindeling ze op het kdv hebben kun je eens navragen aan de leidsters. De ene kinderopvang is meer met thema’s bezig dan de andere. Hier op het kdv worden dezelfde thema’s gedaan als bijvoorbeeld op een psz.

Maar een kdv is er voor bedoeld als zorg terwijl de ouders werken. Er bestaan ook gewoon een hoop kinderdagverblijven die alleen spelen en zorg bieden en niet van die thema’s doen. Mochten ze dat bij jullie niet doen dan zou ik ook een psz overwegen.

Anne zit alleen op een psz. Na de vakantie gaat ze 3 dagdelen. Ze gaat dan de woensdagochtend ook en die is zoals al gezegd ook voor kindjes die van een kdv afkomen om voorbereid te worden op school. De indeling van dat dagdeel is ook anders dan de andere 2 dagdelen dat ze naar de psz gaat. Ik weet niet hoe het op een kdv gaat, maar op de psz worden alle kindjes doorgesproken met pedagogisch medewerker en kunnen ze goed gericht gaan werken aan een kind. Ze doen huis bezoeken en zetten een plan op om vooruitgang te boeken. Ik weet niet of ze dat op alle psz doen.