kinderdagverblijf of gastouderopvang

zoals de tital al zegt.

waar zou jullie voor kiezen.

gastouderopvang of kinderdagverblijf?

gastouder!



Maar gelukkig hoef ik niet te kiezen.

Luuk gaat naar een kleinschalige kinderopvang (thuishuis), dus opvang aan huis, door mensen die een opleiding en ruime ervaring in de kinderopvang hebben. Ideaal, ik zou echt niet meer anders willen en Luuk vind het nu al geweldig!

Kinderdagverblijf, maar dat ligt er wel een beetje aan hoe vaak ze erheen moeten. Wij hebben ook de overweging gemaakt om misschien naar een gastouder toe te gaan, maar aangezien onze meid maar 1x per week opvang nodig heeft (kan later eventueel 2 worden aangezien opa en oma 1 dag oppassen) vonden wij het wel gezellig dat ze op die dag veel kindjes om zich heen heeft.



Dat maakt nu natuurlijk nog niet zoveel uit, alhoewel ze meteen heel enthousiast wordt als we er naar binnen gaan, maar later als ze wat groter is heeft ze lekker veel kindjes om mee te spelen. Op zich valt voor beide wat te zeggen, maar wij hebben dus voor het kdv gekozen.

Ondanks dat ik zelf op een KDV werk :slight_smile: gaat ons binkie 2 a 3 dagen naar de gastouder :mrgreen:

Daar heeft hij ook andere kindjes omzich heen maar niet zo veel en masaal als op een KDV.

En daarnaast vinden wij dat hij meer persoonlijke aandacht krijgt bij de gastouder en ze ook meer met hem ondernemen, b.v lekkere wandeling, fietstocht in de bakfiets, mee naar de winkel (bakker,slager etc)

Hij zit dus niet de hele dag binnen.

(en vriendlief heeft een hekel aan een KDV :oops: )

kinderdagverblijf…



maar bij ons kinderdag verblijf gaan ze echt wel dagelijks naar buiten. lekker spelen, wandelen, maar de winkel enz en z.

KDV ( dezelfde waar ik werk, alleen op andere groepen)

in het gebouw waar ik werk (met gehandicapten) zit ook een kdv, naar het kdv dus kan ik hem tussen de middag borstvoeding geven :inlove: .

Ze gaan ook veel naar buiten we zitten dan ook op een terrein met een mooi bos en een kleine boerderij.

Ik heb bewust gekozen voor een gastouder voor mijn kinderen. Zeker als ze nog baby zijn!!! (werk zelf in een KDV)

Nu zou ik voor Tycho het KDV wel heel geschikt vinden!

ik heb op dit moment lorenzo en orlando 3 dagen van 9 tot 2 bij een gastouder die elke dag maximaal 6 kinderen per dagdeel heeft.

en op vrijdag gaan lorenzo en orlando naar de kdv en giovanny naar de bso.

lorenzo vind het bij het kdv heel leuk maar geniet ook met volle teugen bij de gastouder.

en orlando is alleen nog maar naar het kdv geweest die begin over een dikke week ook bij de gastouder.

ben alleen bang dat het voor ze erg verwarrend is omdat ze op 2 verschillende plekken zitten.



maar 4 dagen kdv vind ik heel veel… en mijn gastouder heeft op vrijdag geen plaats. :frowning:

@dragon wrote:

Ondanks dat ik zelf op een KDV werk :slight_smile: gaat ons binkie 2 a 3 dagen naar de gastouder :mrgreen:

Daar heeft hij ook andere kindjes omzich heen maar niet zo veel en masaal als op een KDV.

En daarnaast vinden wij dat hij meer persoonlijke aandacht krijgt bij de gastouder en ze ook meer met hem ondernemen, b.v lekkere wandeling, fietstocht in de bakfiets, mee naar de winkel (bakker,slager etc)

Hij zit dus niet de hele dag binnen.

(en vriendlief heeft een hekel aan een KDV :oops: )




Het naar buiten gaan ligt dan ook aan het kinderdagverblijf denk ik. Behalve dan naar winkels gaan mijn kinderen vaak naar buiten met het kdv. In de bakfiets, bolderkar of gewoon lopend. Dus dat is niet echt een argument vind ik.



Ik vind een kdv zelf ook veel handiger omdat je geen last hebt van geen opvang omdat de gastouders ziek of op vakantie is. Als je wilt wisselen zijn ze alle dagen open. Een gastouder werkt misschien niet alle dagen dus valt er niets te wisselen, etc…

Maar zowiezo is de keuze heel persoonlijk voor iedereen.

Wij zijn erg blij met de keuze van een kdv. Ik heb juist dat ik een gastouder niet zie zitten.

@Danielle_M wrote:



Ik vind een kdv zelf ook veel handiger omdat je geen last hebt van geen opvang omdat de gastouders ziek of op vakantie is. Als je wilt wisselen zijn ze alle dagen open. Een gastouder werkt misschien niet alle dagen dus valt er niets te wisselen, etc…


Grappig, want ik ervaar dit niet zo en het gebrek aan flexibiliteit is juist de reden dat ik mijn zoon van het kdv haal en naar een go doe per 1-12. Dagen wisselen? Echt niet.. tijdens de zomervakantie heb je geluk want dan zijn er kindjes niet, maar verder valt er niet te ruilen met dagen want ze zitten elke dag tot de nok toe vol. Pas na 7.15 brengen en voor 17.45 weer halen, ook niet ideaal als je vroeg moet beginnen. En twee vaste dagen per week afnemen, terwijl een werkgever (in mijn geval) niet in staat bleek mij elke week die dagen te laten werken.

Mijn gastouder vangt 5 dagen per week op, ik mag m zo vroeg beginnen als ik wil, hij kan tot 18.30 daar blijven, ik mag m zelfs twee uurtjes brengen ter overbrugging als ik avonddienst heb (en zus haalt hem dan smiddags daar op).. dat heb je op een kdv niet.

De keuze is heel afhankelijk van je persoonlijke situatie, van welke dagen je werkt en hoe flexibel je werkgever is. Het kdv op zich vond ik heel erg prettig, vaste leidsters, een verticale groep wat voor mij echt een pré was en hij heeft het daar altijd naar zn zin gehad. Was het haalbaar, dan had ik hem daar niet vanaf gehaald.

heel bewust toch het kdv. Omdat ons zoontje nu enig kind is, en er in onze buurt bijna geen kinderen wonen. Hij geniet ook echt met volle teugen van al die kinderen om hem heen daar. Hij straalt dan helemaal, terwijl hij alleen thuis sneller uitgekeken is op zijn speelgoed en op ons.

We hebben een flexibel kdv, dus dat is ideaal, ik kan heel makkelijk extra dagen opgeven, of wisselen.

ik heb dus op dit moment een gastouder die 5 dagen per week open is. en ze is gelukkig heel flexibel.

met het kinderdagverblijf weet ik niet in hoeverre hun flexibel zijn.

wat ik zelf een nadeel vind is dat ik bij het kinderdagverblijf voor de hele dag moet betalen terwijl ik maandag dinsdag en donderdag uiterlijk 2 uur vrij ben dus ze om half 3 al op kan halen.



naja we moeten er nog maar eens goed overnadenken.



groetjes maaike

@Danielle_M wrote:

@dragon wrote:
Ondanks dat ik zelf op een KDV werk :slight_smile: gaat ons binkie 2 a 3 dagen naar de gastouder :mrgreen:

Daar heeft hij ook andere kindjes omzich heen maar niet zo veel en masaal als op een KDV.

En daarnaast vinden wij dat hij meer persoonlijke aandacht krijgt bij de gastouder en ze ook meer met hem ondernemen, b.v lekkere wandeling, fietstocht in de bakfiets, mee naar de winkel (bakker,slager etc)

Hij zit dus niet de hele dag binnen.

(en vriendlief heeft een hekel aan een KDV :oops: )




Het naar buiten gaan ligt dan ook aan het kinderdagverblijf denk ik. Behalve dan naar winkels gaan mijn kinderen vaak naar buiten met het kdv. In de bakfiets, bolderkar of gewoon lopend. Dus dat is niet echt een argument vind ik.



Ik vind een kdv zelf ook veel handiger omdat je geen last hebt van geen opvang omdat de gastouders ziek of op vakantie is. Als je wilt wisselen zijn ze alle dagen open. Een gastouder werkt misschien niet alle dagen dus valt er niets te wisselen, etc…

Maar zowiezo is de keuze heel persoonlijk voor iedereen.

Wij zijn erg blij met de keuze van een kdv. Ik heb juist dat ik een gastouder niet zie zitten.




Op het KDV waar ik werk (baby/dreumes groep)gaan we uiteraard ook naar buiten met de kids, b.v op het pleintje.

We hebben een bolderkar en een duowagen en als het mee zit gaan we daar zo veel mogelijk mee weg.

Allleeeen hangt het heel erg van de samenstelling van de groep af of dat gaat ja of nee.

wij hebben 9 kids met zijn 2e als daarvan al een aantal echt nog baby zijn dan kunnen we dus niet weg.

Want er passen maar 2 baby’s in de duowagen en je zit vaak nog met flessen geven.



Wat ik bedoel is dat het voor een gastouder makkelijker is om meer met de kids lekker op pad te gaan dan op een KDV.

Onze gastouder gaat b.v elke dag met de wandelen, kinderboederij etc dat is voor ons op het KDV dus niet haalbaar :slight_smile:



@Colle wrote:
KDV ( dezelfde waar ik werk, alleen op andere groepen)




Dat is handig! :slight_smile: Bij ons mag dat niet namelijk, zou een hoop tijd schelen met halen en brengen :slight_smile: