Pete wordt in oktober 2 jaar en dan zou hij in principe naar de peuterspeelzaal mogen. Hij gaat echter 1 ochtend en 2 middagen naar het kinderdagverblijf en dat vond ik eigenlijk wel voldoende. Nu hoor ik vaker verhalen dat de peuterspeelzaal toch een aanrader is, omdat ze zich met voorschoolse educatie bezighouden. En nu begin ik toch te twijfelen om hem alsnog te gaan aanmelden.
Bij ons in het dorp is er maar 1 peuterspeelzaal. Nu heb ik op hun website gekeken en moeten de kids voor 2 dagdelen erheen:
maandagochtend en donderdagmiddag
maandagmiddag en donderdagochtend
dinsdagochtend en donderdagochtend
dinsdagochtend en vrijdagochtend
woensdagochtend en vrijdagochtend
woensdagochtend en vrijdagmiddag
Nu gaat Pete op dinsdagochtend, donderdagmiddag en vrijdagmiddag naar het kinderdagverblijf. Als ik hem ga aanmelden, dan zou hij op donderdag of vrijdag 's ochtends naar de peuterspeelzaal gaan en dan 's middags naar het kinderdagverblijf. Is dat dan niet teveel of te vermoeiend? Hij zou dan tussen 11.15 en 11.30 bij de psz opgehaald worden en om 12.00 bij het kdv gebracht moeten worden. Op maandag en woensdag ben ik vrij en dan zou het geen probleem zijn, maar er is geen combinatie van 2 dagdelen op maandag en woensdag.
Hoe hebben jullie dat geregeld als ze naar kinderdagverblijf en peuterspeelzaal gaan?
Ik zou het niet doen hoor. Je kindje gaat toch al naar een soort van opvang??
Ik zie niet in waarom voorschoolse educatie noodzakelijk is voor kindjes vanaf 2 jaar…
Je geeft heel duidelijk het verschil aan tussen de psz en het kdv. psz is voorschoolse educatie en bij de kdv doen ze aan opvang. Dat vind ik echt twee wezenlijk andere dingen.
Of het noodzakelijk is, moet een ieder voor zijn/haar eigen kind beslissen, maar het is zeker niet hetzelfde als kinderopvang.
Gelukkig hebben we bij ons niet de verplichte dagcombinaties. Is het een idee om eens met ze te bellen en te informeren of er niet een uitzondering voor jullie gemaakt kan worden. Ze maken je het namelijk wel erg lastig door op deze manier voorwaarden te stellen. En 1 dagdeel is ook geen optie?
Is er niet een dorp verderop waar hij evt naar de psz zou kunnen/mogen? Of is dat helemaal ingewikkeld?
Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik het toch wel doen, ook al is het dan een drukke dag, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Er zijn genoeg peuters die hele dagen op het kdv zitten en dat is ook vermoeiend, maar 1 dagje zou ik nog wel te overzien vinden (mijn zoontjes gaan drie volle dagen naar het kdv en de oudste staat op de wachtlijst voor de psz).
Ik zou het niet doen hoor. Je kindje gaat toch al naar een soort van opvang??
Ik zie niet in waarom voorschoolse educatie noodzakelijk is voor kindjes vanaf 2 jaar…
Je geeft heel duidelijk het verschil aan tussen de psz en het kdv. psz is voorschoolse educatie en bij de kdv doen ze aan opvang. Dat vind ik echt twee wezenlijk andere dingen.
Of het noodzakelijk is, moet een ieder voor zijn/haar eigen kind beslissen, maar het is zeker niet hetzelfde als kinderopvang.
Gelukkig hebben we bij ons niet de verplichte dagcombinaties. Is het een idee om eens met ze te bellen en te informeren of er niet een uitzondering voor jullie gemaakt kan worden. Ze maken je het namelijk wel erg lastig door op deze manier voorwaarden te stellen. En 1 dagdeel is ook geen optie?
Is er niet een dorp verderop waar hij evt naar de psz zou kunnen/mogen? Of is dat helemaal ingewikkeld?
Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik het toch wel doen, ook al is het dan een drukke dag, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Er zijn genoeg peuters die hele dagen op het kdv zitten en dat is ook vermoeiend, maar 1 dagje zou ik nog wel te overzien vinden (mijn zoontjes gaan drie volle dagen naar het kdv en de oudste staat op de wachtlijst voor de psz).
Succes met wat je gaat doen.
Er Ãs wezenlijk niet veel verschil, op de peuterspeelzaal gaan ze spelen, knutselen, buitenspelen, tekenen, zingen, in de kring zitten noem maar op en dat doen ze op het kinderdagverblijf ook…
Ook op het kdv worden de bijna 4 jarigen ook een beetje voorbereid op het schoolse leven, het kdv is niet alleen een veredelde oppas.
Wat dat aangaat ga ik volledig met Madre mee, volstrekt overbodig om beide te doen
zowel op psz en dagverblijf heb je gediplomeerde spw ers of zelfs hoger.
in weze is er tegenwoordig geen verschil meer.
het voornaamste wat een kind moet op 4jarige leeftijd is opdrachten uitvoeren wat er van hen gevraagd word en in groepjes werken (en zindelijk zijn) dat is wat er gebeurt en geleerd word op bijde opvangen. ik weet haast wel zeker dat er geen verschil is en bijde opvang bezig is met educatie van een kind.
Mijn dochtertje gaat dan wel niet naar een kdv, maar ze zou eigenlijk per okt naar de psz mogen maar ik heb afgehaakt, omdat inderdaad een ochtend en een middag, als het bijvoorbeeld 2 ochtenden geweest waren als was het er maar een, dan was er geen probleem MAAR… ze slaapt s,middags en het is precies van 13;00 tot 15;30 vind ik veel te laat.
dus heb ik haar voor de 3 jarige groepopgegeven, die zit bi ons op woensdag :thumbup:
Ik ga niet haar slaapje afnemen, dan word ze erg vervelend
Maar jou kindje speelt al met andere kinderen,+ dat je het dan jezelf qua die dagdeelcombinatie,s heel moeilijk maakt :think:
Ben t ook met madre eens. Onze dochter gaat tzt ook niet naar de peuterspeelzaal. Ze leren op het kdv ook dingen delen etc.
Kennis is kleuterleidster en zegt ook dat het geen verschil maakt tussen de kdv kinderen en peuterspeelzaal kinderen. Het enige verschil wat je merkt zijn de kinderen die altijd thuis zijn geweest, maar die trekken meestal wel redelijk snel bij.
Zolang Jinthe op het KDV zit, zal ze waarschijnlijk niet naar de psz gaan. Vind ik een beetje overbodig, omdat ze hier op het KDV ook veel schoolse vaardigheden aanleren. En naast twee dagen KDV, een dag oma als oppas ook nog twee dagdelen (of meer, omdat hier de meeste (alle?) psz voorscholen zijn) vind ik van teveel van het goede voor zo’n kleintje en bovendien ook voor mezelf; ik wil haar ook nog wel eens zelf thuis hebben.
Bij ons op het kdv doen ze wel degelijk aan voorschoolse educatie. Ze hebben zelfs een speciale 3+ groep waar ze dingen als prikken & knippen leren en samen spelletjes en werkjes doen. Ook mogen ze daar hun eigen boterham smeren. Ons kdv werkt ook echt met thema’s, boekentafels enz. Ik zou dus gewoon eens bij het kdv zelf informeren wat zij doen aan voorschoolse educatie als je dat belangrijk vindt.
De ochtend tussen een hoop kindjes, daarvandaan worden gehaald en dan de middag weer ‘in’ moeten komen bij andere kindjes is voor een 2 jarige, of eigenlijk ieder kind erg veel denk ik.
En inderdaad is ook het kdv educatief. Daar zijn ze ook bezig met getallen, letters, kleuren, knutselen, muziek maken enz. Mijn zoontje is er zelfs zindelijk geworden (o.a. omdat hij de oudere kindjes ook naar de wc zag gaan)
De stichting waar ik voor werk (kinderopvang) doet ook aan vroege en voorschoolse educatie> VVE. (Oudste peuters KDV en jongste kleuters BSO)
We worden er op dit moment voor opgeleid…
Tja, ik vind het niet bijzonder veel toevoegen hoor. :shifty:
Het heeft te maken met meer werken met thema’s, duidelijke ‘hoekjes’ waar je kunt spelen en speelgoed is makkelijk en overzichtelijk te vinden voor kinderen.
Het zal ongetwijfeld veel toevoegen, maar ik vind het meeste ook een beetje too much… vooral voor de peuters… laat ze lekker nog even klein zijn denk ik dan :shifty:
Maar verder on topic :oops: ook op de creche zie je voorschoolse educatie
Sassie, ik sta/stond voor exact hetzelfde dilemma als jij:
Mijn dochtertjes gaan op maandagmiddag en dinsdagmiddag naar het KDV. Ik heb voor mijn oudste ook heel lang getwijfeld om er PSZ bij te doen, maar ook hier is het twee dagdelen, en de combinatie is hier ook altijd met maandag of dinsdag. In mijn geval betekent dit dus ook dat ze of op maandag, of op dinsdag 's morgens naar de PSZ zal gaan, dan om 11.15 opgehaald wordt en rond 13.00 uur weer naar het KDV gaat. Dit heeft mij lang tegengehouden, omdat ik het ook wel erg veel vond op een dag, maar inmiddels ben ik toch om. Ik heb haar dus wel ingeschreven voor de PSZ nu, en we wachten nu op een plekje.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn dochter al 3 is, met 2 jaar zou ik het denk ik nog niet doen. Maar ik vind het zo wel een mooie opbouw, van 2 middagen naar 4 dagdelen, naar volgend jaar 8 dagdelen (school). Mijn meis slaapt al anderhalf jaar niet meer 's middags, en ze vindt het echt heel erg leuk op het KDV. Maar de belangrijkste reden voor mij is dat het KDV bij mijn werk zit, en niet in onze woonplaats (en de plaats waar ze volgend jaar naar school gaat). De PSZ zit samen in 1 gebouw met haar school, en veel kindjes die naar de PSZ gaan, gaan ook weer naar die school. Dus in mijn geval is het voornamelijk om haar alvast bekend te laten worden in de school/het gebouw en zodat ze alvast wat kindjes leert kennen waarmee ze straks ook weer in de klas komt.
Hoe het in de praktijk gaat lopen weet ik nog niet, maar ik denk dat ze het vooral heel erg leuk vindt. Mijn advies is dus: als je denkt dat hij het aankan, zou ik het gewoon proberen (eventueel pas vanaf 3 of 3,5 jaar).
Ik weet niet hoe jullie kdv is maar hier is het een kdv die lerend werkt en thema’s heeft. Ze hebben allerlei doelen en ‘stomen’ je kindje ook klaar voor school. Het zijn zelfs dezelfde leidsters en is in hetzelfde gebouw.
Dus het nut van het allebei doen zie ik niet zo. Het lokaal van de psz is 's middags het lokaal voor de BSO. Het vloeit allemaal zo in elkaar over dat de grens er niet zo is.
Ik denk dat je dan beter voor een hele dag kdv kan zorgen.
Tim gaat 2 dagen naar het kdv en geen psz hier dan voor Tim. Hij wordt op het kdv voorbereid op school en anders is ie helemaal niet thuis, gezellig bij zn mama. Dus vind het prima zo!
Ik heb hier een tijd terug ook een topic over geopend, combi beiden. Ik kreeg toen ook heel veel reacties dat het onnodig is en teveel enz, maar ik kies toch voor wel die combinatie. Ons kdv is voor mijn gevoel wel echt “anders” en ik denk dat de psz hier wel echt iets toevoegt. Ik denk dat het toch belangrijk is dat ze wennen aan psz. Voor ons geval wat betreft gebouw, as kindjes die in de klas komen, meer “schools” enz. Ons kdv is wat vrijer van opzet, ook al doen ze daar wel iets aan thema’s en diversen, ik heb er toch een ander gevoel bij dan bij de psz.
Ik vind alleen jouw idee van op 1 dag kdv en psz wel veel. Bij ons is het straks op dinsdagochtend psz, op woe ochtend gewoon gastouder, op donderdag is ze de hele dag bij de gastouder, en gaat ze de middag van daaruit met het kind van de gastouder tegelijk naar de psz en dan vrijdag kdv. En bij ons is het pas vanaf 2,5 /3 jaar, afhankelijk van plek op de gekozen dagdelen.
Ik zou kijken naar je kind, wat het aankan, of het bevalt en je kan altijd nog terug denk ik dan, bijvooorbeeld naar 1 dagdeel ofzo?
Laura is nooit naar een psz geweest, wel naar het kdv.
Ik denk zeker wel dat een psz anders is dan een kdv. Tenminste, het kdv was voor mijn gevoel meer bedoeld om de kinderen in leven te houden (even kort door de bocht) en natuurlijk doen ze ook wel eens activiteiten met de hele groep, en leren ze om met andere kinderen te spelen, maar het is zeker geen voorbereiding voor school.
Een psz zou dat in mijn ogen wel moeten zijn.
Toch hebben we er niet voor gekozen om Laura daarnaartoe te doen.
Waarom niet?
we hadden al een vol programma met kdv en opvang door opa & oma
Laura is een kind dat sowieso gemakkelijk went in nieuwe situaties
Laura deed ook al andere groepsactiviteiten (gymles, balletles, Spaanse les), en dat was wel redelijk schools in de zin van ‘doen wat de juf zegt’
Maar eigenlijk het belangrijkste:
Wat win je er nou eigenlijk mee?
Je verplaatst het wen-moment wat naar voren, dus in plaats van dat ze straks op school voor het eerst gaan wennen, gaan ze nu eerst op de psz wennen. Hoe dan ook, het ‘leren wennen’ blijft.
En ook na een psz zal een kind op school toch opnieuw moeten wennen, want het is toch een andere juf, andere kinderen, etcetera. Misschien dat het wennen wel iets makkelijker wordt dan, maar het is toch weer een nieuwe situatie. Maar daar is groep 1 voor he, om rustig te wennen aan het hele schoolgebeuren.
Ik zou een psz wel doen als je denkt dat het leuk is voor je kind (wij hebben bij Laura tussen de 3 en 4 jaar ook bewust allerlei activiteiten opgezocht, gewoon omdat ze de uitdaging nodig had en leuk vond).
Maar niet als voorbereiding voor wat dan ook. Je kind hoeft echt niet meteen op de eerste schooldag al helemaal ‘schoolrijp’ te zijn, ze moeten op school ook nog wat te leren hebben
Amy gaat 3 dagen naar het kdv. Misschien moet ze er af per januari en dan wil ik haar toch naar de psz doen.
Als ze wel kan blijven op het kdv, gaat ze echt niet naar het kdv.
De psz vind ik meer voor kindjes die geen opvang gewend zijn, zodat ze niet vanuit niks ineens 5 dagen naar school gaan. Verder lijkt de psz me geen toegevoegde waarde te hebben t.o.v het kdv.
Onze oudste dochter is afgelopen week begonnen op de PSZ, voor twee ochtenden per week (daarnaast gaat ze dus ook nog twee middagen naar het KDV).
Van wat ik afgelopen week heb gezien vind ik de PSZ dus wel echt anders dan het KDV, veel meer op de voorbereiding op school gericht.
Bij ons is het grootste pluspunt bovendien dat de PSZ in onze woonplaats zit, en het KDV niet. De PSZ zit zelfs in haar toekomstige school, en ze zit nu dan ook bij een aantal van haar toekomstige klasgenootjes in de groep (de kindjes van het KDV gaan straks allemaal in een andere woonplaats naar school). Maar boven alles vindt ze het zelf helemaal geweldig, ze vraagt iedere ochtend of ze vandaag weer naar school mag. :inlove:
Ik heb totaal niet het idee dat het teveel voor haar is, maar ze is ook wel al ruim 3 jaar natuurlijk…
Ik ben er in ieder geval blij mee dat wij toch voor de combi hebben gekozen.
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: