Jesse is nu pas 14 maanden, maar ik zat vamiddag te lezen over peuterspeelzaal.
Nu is het zo dat Jesse 2 dagen in de week op het kdv zit, moet hij dan ook nog naar de psz?
Wat doen jullie en is psz verplicht in NL?
je kindje is niet verplicht naar de psz te gaan…
je kindje is pas leerplichtig vanaf 5 jaar…
l.yann gaat wel naar de psz maar niet naar een kdv of zo…
succes met je keuze :-*
Nee hoor, je kind is niet verplicht om naar de psz te gaan. Die van mij gaat
wel omdat ze niet naar het kdv toe gaat, om toch wat contact met
leeftijdsgenootjes op te doen.
Nee Psz is niet verplicht. Als jij niet wil dat hij 4 dagen ‘ergens’ is dat laat je hem gewoon thuis.
Mijn kids gaan ook niet naar de psz omdat ze al 3 dagen op het kdv zitten en dat vind ik meer dan genoeg.
Mijn jongste zoon gaat 1 dag in de week naar het kdv en een morgen en een middag naar de psz.
Eerst wou ik het niet doen, maar hij had het zo vaak over dat hij ook graag naar school wou. Heb hem opgegeven en hij vind het helemaal geweldig.
psz is niet verplicht en naar wat ik heb gehoord is het “onzin” om je kindje naar de psz te doen als het naar het kdv gaat omdat ze op het kdv ook genoeg leren
Nee hoor, niet verplicht! Anders hadden ze al achter me aan gezeten denk ik :lol:
Ben er wel over aan het denken nu voor 1 dagdeel, want alleen maar 1 dag naar de gastouder blijkt toch niet genoeg voor haar!
Sneeze, bij heel veel psz-en is het zo dat je verplicht bent 2 dagdelen te doen.
Mika gaat 1 dag per week naar het kdv en ik wilde hem eigenlijk niet naar de psz doen.
Maar toen we op Mika’s basisschool kwamen bleek dat daar een psz bij in zit. Mika vind andere kindjes super en is ook al bezig met vriendjes, dus het leek mij wel leuk om hem dan toch maar alvast naar de psz te doen zodat de overgang dan straks minder groot is en er misschien al bekende kindjes in de klas zitten.
De psz werkt hier met hetzelfde lesprogramma als de groepen 1 en 2 dus dat sluit ook mooi aan :thumbup: .
Als Mika 2 dagen naar het kdv was gegaan dan had ik de psz waarschijnlijk niet gedaan.
3 februauri is trouwens pas zijn eerste dag op de psz dus ik ben benieuwd :think:
wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen psz en kdv??
Volgens mij is een psz iets vanuit de gemeente en zij werken echt met dagdelen van 2 1/2 tot 3 uur. Wordt gezien als een soort voorschooltje!
Een kdv wordt meestal gebruikt als echte opvang voor werkende ouders, omdat je daar vrijer bent in het bepalen van de tijden. Ik denk dat ze hier de leeraspecten van psz hebben overgenomen. Een gastouder waar mijn dochter naar toe gaat is nog vrijer qua tijden. Ik moet bv om 6.45 op mijn werk zijn en kan haar dus om 6.30 dan ook al brengen.
Gismolo: Ik ben benieuwd dan, want ik wil niet meer dan 1 dagdeel hoor!
Ze gaat op vrijdag naar de gastouder en woensdagavond t/m donderdag rond etenstijd is ze bij oma. Ik vind dan 1 dag wel genoeg!
Maar ga het straks nog vragen denk ik, want ik woon er practisch tegenover :lol:
Sneeze, nou mischien kan het bij jullie wel gewoon hoor!
Ik wou ook graag 1 dagdeel, maar dat kon hier in de buurt helaas niet.
Quillan gaat 2 dagen naar het kdv, en per 28 jan gaat hij ook 1 dagdeel naar de psz puur ook om meer contact voor straks op school te krijgen met de kindjes uit de buurt en ze doen net wat meer op het creabea gebied dan op de kdv bij ons.
Boaz gaat ook 2 dagen naar het kdv en vanaf 15 januari 2 ochtenden naar de PSZ. Ik wilde graag 1 ochtend maar je moet 2 dagdelen afnemen. Bij hem puur omdat er op het kdv waar hij zit totaal geen creatieve activiteiten worden gedaan(ja ,als je er om vraagt maar als je net 2 bent doe je dat natuurlijk niet)en dat hij lekker kan spelen met leeftijdsgenootjes aangezien hier in de buurt geen leeftijdsgenootjes voor hem zijn.
Hieke gaat 3 dagen naar het kdv. Op het kdv werken ze heel veel met thema’s en er komt bijna wekelijks een knutselwerkje mee naar huis. Ze zingen zich helemaal schor. Zelfs bij de babygroep werd regelmatig geknutseld in thema. Niet zoveel als nu bij de peuters, maar toch. Ik ben dan ook zéér tevreden. Er staat ook bijna altijd muziek aan voor de kinderen (dus geen 538 oid, maar kindermuziek en met kerst was dat kerstmuziek)
Voor ons dus ook geen psz, ik zie de toegevoegde waarde in ons geval niet. Als het kdv niks of heel weinig creatief was geweest met zingen en knutselen dan had ik het wellicht wel overwogen. Maar nu niet.
@gismolo wrote:
Sneeze, nou mischien kan het bij jullie wel gewoon hoor!
Ik wou ook graag 1 dagdeel, maar dat kon hier in de buurt helaas niet.
Ik kreeg dus ook meteen te horen dat 2 dagdelen de normale gang van zaken is ivm het piramide concept, maar ik kon het altijd proberen om aan te vragen. Dat ga ik dus wel doen, dus ben benieuwd!
Wel had ze het over een half jaar wachttijd…
Jeetje een half jaar joh! Hier was het de ene maand opgeven en de volgende maand aan de beurt.
N.a.v. deze vraag vroeg ik me af of het verstandig is om Jasmijn vanaf 3 jaar een extra dagdeel (woensdagochtend) naar het kinderdagverblijf te brengen. Ze gaat 1 dag in de week naar het kdv en het is mogelijk om vanaf 3 jaar een ochtend psz te doen als voorbereiding op de basisschool. Maar nu vroeg ik me dus af of ik haar dan net zo goed een extra ochtend naar het kdv kan brengen of dat het verstandig is om dan de psz erbij te doen omdat ze daar misschien meer voorbereidende dingen doen.
Hier is het overigens inderdaad verplicht om kindjes die naar de psz gaan 2 dagdelen te brengen. Behalve dus vanaf 3 jaar. Dan kun je de woensdagochtend extra nemen.
Ik zou eens bij de psz informeren wat zij daar precies doen aan voorbereidende dingen voor school. En als je dat dan vergelijkt met wat ze doen op jullie kdv, dan weet je in ieder geval iets meer. En het kan misschien ook leuk zijn dat ze al wat kindjes uit de buurt leert kennen en evt. wat vriendjes/vriendinnetjes straks voor school. Maar dat ligt natuurlijk waar de psz is en waar de toekomstige school is, want mss geldt dit verhaal ook al voor het kdv.
Wel handig, dat je vanaf 3 jaar voor 1 dagdeel kunt kiezen.
Leuke muur ! :thumbup:
.