Kinderbijbel

ik zou eigenlijk wel eens een kinderbijbel voor mijn zoontje willen kopen. Weet iemand eentje die eenvoudig is, niet te zwaar (sommige teksten komen best eng over voor kinderen), voor kleuters, met veel plaatjes en een voorleesbijbel is? Ik weet zelf te weinig over bijbelse verhalen en godsdienstige gebruiken daar ik er niet mee groot gebracht ben. Op school hadden we in het laatste jaar wel een uurtje godsdienst per week, maar meer ook niet. Dus ik weet er zelf erg weinig over…

als ik jouw was zou ik een christelijke boekwinkel opzoeken bij jou in de buurt en dan daar even advies vragen.



Voor sanne heb ik de peuterbijbel, hele simpele verhaaltjes met leuke plaatjes erbij en die heb je volgens mij ook in de kleutervariant. Dus daar zou je eens naar op zoek kunnen gaan.

En verder hangt het ook een beetje van jezelf af, wat jij ingewikkeld vind hoef ik natuurlijk niet te vinden aangezien ik er wel mee groot gebracht ben.



Maar ik zou voor een kleuterbijbel gaan denk ik!



Succes met je speurtocht

Voor Laura hebben we ‘mijn eerste bijbel’ gekregen (wit boek met een gouden randje en gouden lintjes).

Ik heb zelf niet zoveel met het geloof, maar dit is niet te zwaar. Laura vindt het een leuk voorleesboek met spannende verhalen en mooie plaatjes.

Elke gewone grote boekwinkel heeft wel kinderbijbels, dus gewoon eens gaan kijken en beetje doorheen bladeren.



Ik kwam er laatst achter dat de katholieke kerk ook ‘geloofskoffertjes’ verkoopt voor kinderen (in verschillende leeftijdscategorieen), met daarin simpele verhaaltjes, maar ook bijvoorbeeld memory met bijbelse afbeeldingen erop, zag er erg leuk uit (staat nog op mijn lijstje om aan te schaffen). Dus als je katholiek bent, is dat misschien ook wel wat voor je.

Dank jullie wel voor jullie tips, daar kan ik wel wat mee. Ik ben zelf niet met een geloof opgevoed. m’n hub is wel katholiek opgevoed, maar we doen er verder niets aan. Ik weet wel iets nog van de godsdienstlessen, de verhalen vond ik prachtig, maar te weinig vind ik zelf. Ik vind t wel belangrijk om mijn zoontje er kennis mee te laten maken, ik merk dat het toch wel prettig is al je er voldoende over weet. Ik woon in Brabant waar veel mensen katholiek zijn en soms heb ik geen idee waar mensen het over hebben als het over het geloof gaat. :think: En zo met een kinderbijbel leer ik er zelf ook nog wat van. :smiley:

Marianne Busser heeft ook een leuke/mooie bijbel voor kleuters :thumbup:



http://www.mariannebusser-ronschroder.info/kinderbijbel/

De prentenbijbel vind ik zelf een hele mooie.

Makkelijke verhalen met hele mooie tekeningen erbij.

Google maar eens.

Dank jullie wel voor zoveel reacties. Ik ga eens lekker rond googlen en ook zeker in de boekenwinkel kijken. Had ik vanmiddag willen doen, maar t is er niet meer van gekomen.

Ik heb hier een kinderbijbel liggen, maar ik gebruik hem niet.



Mijn boek met bijbelverhalen.

New York, Watchtower society, 1979. formaat18-24cm, Omslag kunstleder, geillustreerd.



Je mag hem hebben als je wilt.



Op marktplaats kan je een aantal foto´s van zo´n boek zien.

boek dat eerder genoemd word, mijn eerste bijbel hebben we hier ook. Niet direct voor Elise, wel omdat ik hem voor school gebruikt heb. Vond het een vrij simpel boekje, leuke verhalen, netjes gebracht… Ideaal. Hij ligt hier dan ook nog voor Elise als ze wat groter is. De prijs van deze is ook redelijk goed te doen :wink: O.a. te koop bij de witte boekhandel.



succes met je keuze!



groetjes,



Louise

Ik heb een peuterbijbel besteld bij een online boekenwinkel voor bij m’n ouders. Er was ook een site waar je allemaal kinderbijbels kon vergelijken + bladzijden inkijken, weet alleen de site even niet meer… zal even zoeken.



Edit: gevonden! http://www.kinderbijbels.nl

Wij hebben een kinderbijbel van Mary batchelor. Heel duidelijk en mooie platen.

Wij hebben gekozen voor een boek met verhalen uit meerdere religies.

Het boek Over goden, engelen en helden is echt heel erg mooi. Voor jonge kleuters wel nog wat moeilijk, wij lazen het vanaf 5 jr voor (maar in de boekhandel werd 7 jr gezegd), onze kinderen lezen wel graag, veel en vaak wat voor op hun leeftijd.



Adam, Mohammed, Siddharta, Jezus, Vishnu, Maria, Ganesha… Het zijn allemaal belangrijke figuren uit de vijf grote wereldreligies: christendom, islam, jodendom, boeddhisme en hindoeïsme. Janny van der Molen verzamelde de mooiste en belangrijkste verhalen uit die religies, en Els van Egeraat maakte er prachtige kleurenillustraties bij. De verhalen uit de ene religie zijn woest en avontuurlijk, die uit een andere poëtisch en filosofisch. Toch zijn de overeenkomsten tussen de godsdiensten verrassend groot. En zo is dit boek niet alleen een heerlijk (voor)leesboek, maar brengt het kinderen ook begrip bij voor mensen uit een andere cultuur.

hemel… mijn boek met bijbelverhalen is alles behalve " neutraal"



Het is van de Jehovah Getuigen :shifty: Dus ws zul je er toch wel vaak Jehovah in zien staan…

En de plaatjes zijn niet heel kindvriendelijk, met dat boek zijn mijn nachtmerries begonnen…

Het is allemaal erg realistisch weergegeven en dat is niet wat je wil bij kinderen en verhalen over abraham die zijn zoon moet offeren, sodom en gommora enz.



Hier bewust gekozen voor een kinderbijbel met tekeningen ipv echt lijkende plaatjes en mild weergegeven.

" mijn eerste bijbel" heet ie… maar daar heb je er ook meerdere van.

Op internet valt denk ik best veel te krijgen. We hebben voor onze oudste de Tenach waar we dan eens in de week met haar uit lezen en spelletjes enzo doen die erbij horen, speciaal voor kinderen vanaf een jaar of 5, en die vonden we ook op internet.

De kijkbijbel is mijn favoriet. Hele mooie platen en een simpel uitgelegd bijbelverhaal.