Kind kan niet spelen

Dochter is leergierig, denkertje en loopt behoorlijk voor op het 1 en ander. Ze heeft dat altijd al gedaan, cognitief loopt ze zeker een jaar voor, doet dingen die maar bepaalde oudste kleuters doen. Ze kan al een tijd wat lezen en gaat daarin nog steeds vooruit. Ze is ook bezig met sommetjes, verder tellen enz. kan inmiddels zo goed als haar veters strikken, schrijft vanalles enzPuzzelen kon ze super, maar heeft ze geen geduld meer voor. Cognitief is ze dus ver, maar sociaal emotioneel helemaal niet. Ze kan gewoon niet spelen. Heeft ze nooit echt gekund eigenlijk. Wel buiten, maar binnen niet. Ik zet haar dan echt aan een spel en probeer er nu maar een opdracht bij te geven, ze komt anders echt niet tot spelen. Ze kan wel uren tekenen, knutselen enz, maar ze hangt veelal rond en vraagt veel aandacht. Het gaat gedragsmatig nu redelijk, maar tot voor kort was het echt niet leuk met haar. Ze heeft veel last van spanningen, denkt over alles na en is snel gefrustreerd. Kortom, een best moeilijk gevalletje soms :wink: Ik maak me soms ook wel zorgen hoe het straks in groep 3 zal gaan als ze dit tempo van ontwikkeling blijft houden, terwijl ze anderzijds nog zo jong blijft. Op school zit ze helaas ook niet in zo’n handig samengestelde groep, ze speelt met de oudste, die weg zullen gaan volgend jaar en er zit maar 1 ander middelste meisje in haar groep, waar ze niet echt mee op 1 lijn ligt. Ze heeft op school ook veel gehangen en aandacht gevraagd, doet alles maar een paar minuten. Ze vindt nu de poppenhoek wel leuk en doet dus graag ook wel wat rollenspel ofzo. Spelletjes met mij ook leuk, maar ik wil haar meer zonder mij aan het spelen hebben. Gewoon even spelen. Ik zie ook heel erg nu verschil met mijn jongste, zij kan heerlijk spelen, maar is dus helemaal nog niet zo bezig met bijv kleuren, letters enz.



Wie heeft er speeltips voor een 4 jarig meisje, wat cognitief gezien een jaartje verder is?

Zo te lezen kan ze op zich dus best prima spelen/zichzelf vermaken. Je zegt dat ze uren kan tekenen, knutselen en dat buiten spelen ook goed gaat.

Volgens mij is dat gewoon normaal kleuter gedrag dat ze steeds wisselen van activiteit.



Ik krijg het gevoel dat jij haar graag op een andere manier ziet spelen? Wat zou je precies anders willen zien?



Hier spelen de twee broers ook heerlijk samen, van 7 en 3. Met de auto’s, een puzzel, dieren of lekker buiten met buurt kindjes.



Als haar interesse ligt bij lezen, knutselen of tekenen dan is het toch prima dat ze dit doet?Lekker laten gaan. Er zijn ook leuke kleuter boekjes met puzzeltjes, reken, schrijf en leesoefeningen. Hartstikke leuk!



Als ze de aandacht opeist, begin samen aan een activiteit en ga dan langzaam aan je eigen ding doen.



Succes!

k lees herkenning. HIer kan onze dochter uren lezen, tekenen knutselen, dus laat ik haar vooral gaan. De ellende hier is dat kleine broer altijd mee wil doen wat niet kan en veel strijdt oplevert.



Ik bied haar nu de mogelijkheid om rustig boven te spelen of een andere plek of om haar verantwoordelijkheid te geven voor bepaalde dingen. Ze helpt graag, wil graag hulpje zijn, en dan schilt ze aardappels voor mij oid. Gewoon domme dingen, maar lekker op de bank, gezellig tuttelen.



Ik was vandaag aan het naaien en dan geeft ze mij de spelden aan. Alleen spelen met poppetjes kan ze prima, met broerlief is het wat lastiger, maar dat wijd ik ook aan zijn manier van spelen en zijn fantasie is nog neit wat juul heeft.



Hier is het ook veel aandacht vragen, maar ze heeft gewoon behoefte aan het lijntje met mama. Tja… een mama plakker noem ik haar ook wel eens gekscherend. Ik probeer haar tegemoet te komen door crea dingen in te zetten dus bv aardappels schillen.



K moet zeggen dat het vandaag een top dat was hier thuis :)… ik oop dat dit de rest van de vakantie ook blijft, afgezien van de andere dagen hier. Al vrees ik wel, k hoor twee hoesters… :?

Thanks,



konijn, ze kan genoeg zonder mij, en ze helpt idd ook graag.



smurf, wat ik misschien meer bedoel is echt spelen. Ze is vooral altijd met leerdingen bezig, sociaal ook niet zo sterk. Op school kon ze ook niet spelen in een poppenhoek ofzo. Buiten spelen is wel een probleem geweest op school, evenals gymmen, en tijdje ook thuis buiten. Ze was dan teveel aan het denken. Zou soms gewoon willen dat ze gewoon een lekkere kleuter van 4 was die gewoon ergens instort en niet zoveel denkt. Ze maakt het zichzelf gewoon heel moeilijk. Heeft mij dan nodig ivm frustratie. Ze is constant zoekende, komt niet tot spelen met een playmobil paleis ofzo, slechts 5 minuten. Als ik haar ene bepaalde opdracht geef werkt het iets beter. Maar idd, ze kan zichzelf prima vermaken. Ik hoor alleen terug en zie alleen terug dat ze veel denkt, veel met leren bezig is en sociaal niet zo sterk is. Misschien heb ik wel een verkeerd onderwerp genoemd :wink:



Bedankt in ieder geval!

Ik begrijp nu beter wat je bedoelt inderdaad. :wink:

Lastig…en als ze met een vriendje of vriendinnetje samen is?

Om haar sociale vaardigheden te ontwikkelen zou je kunnen kijken of er activiteiten zijn voor haar leeftijd. Dansen, turnen oid.

Kan ze even haar gedachten verzetten door motorische bezigheden.

Tja en verder… :think:

De dochter van mijn vriendin kan ook niet spelen. Zij leest, zingt, dans en kijkt TV, maar verder komt er weinig vanaf. Mijn vriendin heeft jaren geprobeerd om spelen te stimuleren, maar weinig resultaat. Mijn dochters spelen juist heel graag en dan zie je R. er maar bij zitten. Ze ‘snapt’ het spelen gewoon niet. Twee jaar geleden heeft ze de diagnose ADD gehad, liep op de basisschool helemaal vast; inmiddels zit ze op speciaal onderwijs.



Mijn vriendin en haar man stimuleren haar te doen wat ze wel leuk vind; vingerhaken, breien, lezen, dansen en zingen. Wat er niet inzit zal er ook niet uitkomen. Wel heel lastig dat ze zo diep over dingen nadenkt dat het haar tegenhoudt.

Wat Maxime zegt… ik heb zelf ADD en ons Niek dus ook… ze is begaafd/hoogbegaafd (zit op de rand, komt alleen met bepaalde dingen boven de 130 uit op de wppsi) maar heeft dus ook ADD waardoor ze continue aan zichzelf twijfelt, snel is afgeleid, nergens echt geduld voor heeft enz.



Niek speelt niet en zal dat ook niet zelf gaan doen. Ze speelt alleen samen met vriendinnetjes die dan de aanzet geven. Dan kan ze er wel in mee.

Verder is ze enorm rusteloos. Maar sinds ze kan lezen (groep 2 al) is het stukken beter gegaan, want ze verliest zichzelf helemaal in boeken. Ook is ze erg creatief. Ze heeft pianoles gehad, maar dat was te makkelijk en dan kan ze daar ook niets mee. Dus nu is het teken en schilderles, een buitenlandse taal leren, heeeel veel knutselen en lezen en best veel op de computer. Ik heb me er bij neer gelegd dat dit het is. Het word makkelijker naarmate ze ouder word, ze is nu 8. Maar toen ze jonger was vond ik verschrikkelijk dat ze als plakband aan mijn kont hing en niks zelf deed.



Onderschat haar emoties niet hoor… het kan lijken alsof ze emotioneel gewoon jonger is dan haar didactisch niveau, maar veel kinderen die zeg maar nogal pienter zijn, hebben geen aansluiting met leeftijdsgenoten en gaan zich dan jonger gedragen omdat ze hopen zo wel die aansluiting te vinden. Niek speelde altijd het leuks met meisjes die 3 of 4 jaar ouder waren/zijn… nog wel. Ze heeft meer vriendinnen van 11 jaar dan van 8 of 9…

idd cell! ben het helemaal met je verhaal eens. Heb het niet eerder hier neergezet, maar onze dochter gaat een kleine versnelling maken om haar cognitief tegemoet te komen, maar lees veel herkenning ook in jou verhaal!



Het is een heel moeilik meisje voor zichzelf.



Ik merk nu… nu ik op de wachtlijst sta voor adhd en meer mensen spreek die adhd of add hebben dat ik als kind zijnde maar nu nog steeds enorm belemmerd wordt. Ik kijk uit na naar het onderzoek en hoop zelf dat er wat uitkomt.



Zelf begrijp ik juul beter dan manlief… dus ik heb op school ook al geroepen, mocht ik adhd hebben… dan wil ik zeker hebben dat jullie de gedachte add in je achterhoofd houden! Ze gaan er nu wel vanuit dat juul een meerbegaafd meisje is en ik hoop dat ze dat ook zo gaan doen met haar werk… i hope sow…



nu hopen dat de kapotte kachel snel gemaakt wordt, heb et koud!

Wel grappig dat de term begaafd/hoogbegaafd nu voorbij komt, die heb ik bewust nog niet genoemd :wink: Ik ben zelf juf en doe een cursus in die richting. Ik herken dus enorm veel, ook juist de problemen die een begaafder kind tegenkomt. Ook zie ik heel duidelijk het verschil door onze jongste, wel spelende dochter. En ik ken idd het aanpassen van pientere kinderen, sterker nog ik zie ook dat ze dat met bepaalde dingen ook doet.

Ze speelt met allerlei kinderen en dat gaat op zich prima. Ze heeft alleen in haar klas dus niet zo’n handige indeling. Ze maakt ook prima zelf contact enzo. Ik herken ook dat ze in haar rollen wil blijven hangen, wat andere kinderen dan bijv ff niet snappen of willen. Als ze hier met vriendinnen speelt kan ze wel heel veel aandacht vragen. Wil je dit, wil je dat, zullen we dit, kijk eens wat ik heb, enz enz. Op zich is ze wel open en legt ze vrij sne contacten. Een jaar geleden ging ze niet eens spelen in een speeltuin, duurde een uur, nu stond ze met sint op het podium te dansen met onbekenden, afgelopen zomer deed ze zo mee met de minidisco en gaat ze ook op een feestje lekker “los” Ze is op zich niet rusteloos en kan zich dus wel prima lang vermaken, maar alleen met de dingen die dus minder op gewoon spelen gericht zijn. Gewoon eens een popje, lekker keuvelen, maar misschien vergelijk ik dat wel teveel met zusje, die dat wel heel goed kan. Rolenspellen, pinguin spelen, ze doet het allemaal en kan dat dan ook heel goed zelf. Als ik er nu overnadenk, misschien is het wel gewoon niet zo’n speelkind op die manier. Het werkt wel met bijv een opdracht. Ga het evrhaaltje uit dat boek maar eens naspelen… (en dat is dus ook iets van pientere kinderen, in een poppenhoek gezet weten ze zich geen raad, maar geef ze een opdracht erbij en het heeft “zin”)

By the way, ik denk zeker niet dat ze hoogbegaafd is. Ze heeft heel veel kenmerken in die richting, ook juist de problemen erbij, maar door mijn cursus heb ik nu dusdanig genoeg info dat ze dat niet is denk ik. Ik denk wel dat het een slim meisje is, wat nog niet de eigenschappen heeft om begaafd genoemd te worden, juist omdat daar veel problemen bij zijn nu.



We wachten even af tot januari, dan zijn de cito’s geweest e hebben we weer overleg met juf. Ze is emotioneel enorm gegroeid de afgelopen maanden. Het meisje wat 2 maanden huilend naar school ging gaat nu zelf alleen naar binnen. (ook weer zo’n oudsten ding) Wel ben ik me aan het oriënteren of speltherapie of iets voor haar zou kunnen zijn, steuntje bieden voor haar zelfvertrouwen, want van haar doorzettingsvermogen is niet veel meer over soms. Ik heb haar bewust ook vroeg op zwemles gedaan omdat ze graag wilde, maar ook om lekker ontspannen met kinderen bezig te zijn. Als ze 5 is wil ze ook gaan hockeyen.

Hier gaan we ook met spel therapie aan de gang! ze blokkeert enorm omdat ze dingen doet die in haar groep 1 lang niet konden, zoals lezen ed.

Ze gaat nu dus door naar twee, we hopen dat ze daar meer op haar plek zit, maar omdat ze helemaal een sprong moet maken gaan we na acht weken bezig met spel therapie, zodat ze eerst rustig kan starten en dat ze dan kan groeien!

Ik hoop dat ik mn meiske weer terug krijg.



Onze zoon lijkt ook echt op zijn grote zus! ik hou mijn hart vast… voor zijnt toekomst!

Jouw dochter is van januari denk ik?

Ons meisje is ook niet meer zichzelf sinds ze op school zit. Ze ging met hoge verwachtingen, heeft veel buikpijn en frustratie. Ze gaat wel graag, maar heeft veel spanningen. Nu is ze wel weer helemaal trots omdat ze veters heeft leren strikken. Daar haalt ze echt haar momentjes uit. (en dat is dan ook weer zo’n dingetje wat bij de oudste kleuters hoort en zij nu in een paar dagen tijd zich met wat momentjes eigen heeft gemaakt.) Ik vind het wel lastig, ze moet nog ruim 1,5 jaar kleuteren en ze kan al zoveel wat pas in groep 2 of 3 verwacht wordt… ben wel benieuwd, als zij zich zo blijft ontwikkelen start ze met een grote voorsprong op verschillende gebieden in groep 3 en dat moeten ze daar goed op gaan vangen, want sociaal emotioneel heeft ze nog een hoop te leren. Ze gaan haar cito’s doortoetsen, maar ik kan me voorstellen dat ze die verbruit omdat dat een vreemde nieuwe spannende situatie is en ze dan weer faalangstig wordt. En kleuters ontwikkelen zich natuurlijk in sprongen, dus wie weet wordt haar cognitieve kant nog wat stabieler met de rest. Ik heb het nu ook maar regelmatig met haar over het lezen. Dat ze niet hoeft maar mag, hoe knap het is, wie er al lezen in haar klas en dat de meeste kinderen dat pas in groep 3 leren, dat ze daar een beetje zelfvertrouwen uithaalt. Dat lijkt toch wel te helpen nu.

onze 2e liep ook ontzettend voor (is uiteindelijk vorig jaar ook getest op verzoek school en hij kwam als HB uit de test… op voorhand ook wel lijstjes gezien en ja dat kwam toch wel erg overeen, maar DE hoogbegaafde bestaat niet, dus de lijstjes zijn niet 1 op 1 op onze zoon van toepassing… HET gemiddelde kind bestaat immers ook niet :wink: ).



Hij kon schrijven vanaf dat hij 3,5 is, lezen in groep 1, veterstrikdiploma in groep 1 (waarop grote broer riep: hé dat kan ik helemaal nog niet! :lol: ) etc etc



De juf in groep 1 heeft veel met en voor hem gedaan, in groep 2 werd het een echt probleem.

Hij speelde ook niet… hij wilde leerdingen doen… de juffen vonden dit moeilijk… maar toen ze er in meegingen zagen ze wel dat hij DAT echt leuk vond en dan ook beter in zijn vel ging zitten.



Hij was zo ontzettend uitgespeeld en op dat vlak ook enorm uitgekleuterd.

Op het schoolplein speelde hij ook niet mee, hij kon niks met ‘paardje rijden’ met zo’n tuigje… zat dan wat op de schommel of ging met juf kletsen.

Hij was echt niet blij.



Uiteindelijk is hij versneld en vanaf het moment dat er voldoende beroep gedaan werd op zijn cognitieve vermogens ging hij thuis ineens meer spelen! Was zo bizar: mijn kind zat te spelen?!?!!

Nog altijd speelde hij in het speelkwartier niet echt MET klasgenootjes, maar hij leek ook niet meer ongelukkig met de situatie.



Pas nu na bijna een jaar… is hij echt goed ingeburgerd in de klas, doet hij ook echt mee met spelen buiten op school etc etc.

Wel zit hij langzaam weer tegen de max aan te werken op school… en begint hij zich thuis weer te vervelen/ niet te spelen etc… en halen wij dus maar weer info uit de bieb en gaat hij daar maar mee bezig.

Of bak ik lekker koekjes met hem of knutselt hij terwijl ik met iets anders bezig ben aan tafel…

Mama marije, jouw zoon is dus niet versneld? Hier gaat ze dus in principe 2 jaar en wat maanden kleuteren, eigenlijk de ideale situatie, voor het gemiddelde kind dan. Cognitief gezien is het voor onze dame wel lang en misschien juist ook sociaal gezien, daar kom ik dus nog niet zo achter. Of haar gedrag en sociale welbevinden een dingetje is of juist een dingetje wordt en is door haar cognitieve kant…

Onze dame zit dus ook in groep 1… Ze schreef dec voor ze 4 werd al wat en leest nu sinds mei ofzo. Ze is nu zover dat ze korte zinnetjes van 4/5 woorden in zichzelf verklankt en er dan hardop uitgooit. Ze kan het al beter dan dit maar zit daar weer met haar onzekerheid. Ze puzzelde al vroeg en goed, maar heeft dat sinds school ook op gegeven. Kleuren deed ze al vroeg heel netjes, tekenen deed ze niet tot ze ineens een compleet mensfiguur tekende. Ook daar doet ze niet meer aan, heeft zich aangepast want zo moet het mama…Ze wordt ook slordiger, waar ze voorheen al heel netjes schreef en kleurde, is dat nu steeds minder. Ze kan in principe alles schrijven, ze kent zo goed als alle letters. Wist bijv ook ineens, kijk een i en j is samen ij. Tellen is iets minder ontwikkeld, maar telde al vroeg synchroon en resultatief, zag al snel meteen de dobbelsteenuitslag enz. Ze telt nu tot 40 uit zichzelf en tot 100 als ik help met de naam van de tientallen. Ze begint sommetjes te doen tot 5, auditief weliswaar. Ze herkent namelijk nog niet alle cijfers tot 20. Maakt zo een hello kitty strijkvoorbeeld na, strikt nu dus ook idd veters en wil na de vakantie dat dus aan juf laten zien voor een strikdiploma. Ze ging de eerste maanden altijd bij juf staan, want had 100 dingen te bedenken over speelsituaties en wat als zaken. Hangt meestal in het klimrek of kletst met juf. Vraagt veel aandacht en wil alles tegen juf zeggen. Knutselwerkjes van de oudste maakt ze niet op school, maar thuis, en dan gaat ze dat namaken. Ze vind het nu wel leuk in poppenhoek en poppenkast, maar speelt et liefts aan het grote computerscherm, of kralenplank enz. Ze zegt dat de werkjes te makkelijk zijn, maar gooit de handdoek in de ring of kan sommige dingen gewoon (gelukkig! ) eens niet zo goed. Ze heeft een heel goed geheugen, details van toen ze nog rond 2 jaar was die ik haar niet verteld heb. Ze wil alles weten, over de aarde, de zon, de dood, weet hoe bijen honing maken omdat ze dat even ergens gehoord heeft om maar een voorbeeld te noemen. Pikt alles snel op en hoeft dat maar 1 of 2 keer te horen, of leert het zichzelf aan. Naast dit is ze dus wel heel onzeker, gespannen en neigt echt naar faalangstig. In haar sociale omgang gaat het enerzijds redelijk, anderzijds is ze extreem, past zich ook weer aan en misdraagt zich bijv omdat een ander kind wat met haar is dat ook doet. Kortom, ik vind haar vrij complex momenteel, ze was ook extreem moeilijk de laatste tijd, kon bijna niets positiefs bieden. Nu is ze rustiger maar vraag me wel af, komt dat door het nieuwe beloningssysteem wat ik woe voor de vak heb geintroduceerd of door de vakantie… Hoewel ze nu juist in de vakantei toch de leerdingen weer op wil pakken, dus leert veters strikken, wil elke avond zelf mij een stukje voorlezen en had verwacht dat ze dat juist misschien allemaal los zou laten in de vakantie.

Heel verhaal, zonder doel geloof ik, maar misschien wel gewoon even lekker om het eens kwijt te zijn :mrgreen:

wieniex, ons meisje is idd van januari, wel tevroeg geboren, maar dat deert, niet.

Ik ben zo blij om deze dingen allemaal te lezen.



Het is niet makkelijk allemaal. Nu moet ik mij verdedingen dat mijn kind ineens in groep 2 zit… dat ik niet goed bij mijn hoofd ben om mijn kind dat aan te doen!

Ze is wel iets gespannen voor de nieuwe situatie, maar zichtbaar opgelucht dat ze niet meer in groep 1 hoeft te werken.



De juffen vonden dagt groep 1 nog genoeg te bieden had… ehm… ik dus echt niet… watn ze pakte niet zelf de spullen uit de pluskast… neeh duh… ik ga ook geen moeilijke dingen doen, als ik er kan komen met makkelijjke dingen!

@wieniex wrote:

Mama marije, jouw zoon is dus niet versneld? Hier gaat ze dus in principe 2 jaar en wat maanden kleuteren, eigenlijk de ideale situatie, voor het gemiddelde kind dan. Cognitief gezien is het voor onze dame wel lang en misschien juist ook sociaal gezien, daar kom ik dus nog niet zo achter.




Hij is uiteindelijk op een niet logisch tijdstip versneld… half groep 2 doorgestroomd naar groep 3.

Eigenlijk heeft de juf in groep 1 het te goed met hem gedaan… toen was er dus geen probleem en hield hij het bijna 1,5 jaar (ook van januari) vol in groep 1.



Maar hij zat pas 1 week in groep 2 toen de juf al achter me stond… hij leek zich nogal te vervelen en het niet leuk te vinden op school.

Dat hadden we thuis idd al gemerkt.



Hij ging uiteindelijk pas in februari over naar groep 3, want eerst moest alles doorgetest worden :roll: welk leesniveau zat hij nou echt, waar zat hij met rekenen etc etc. Al voorbij groep 3 in elk geval :wink: .

Cognitief was hij de groep waar hij nieuw in kwam dan ook al voorbij.

Hij was met lezen ook direct een zonnetje, mocht boeken uit de bieb van groep 4/5 halen (in school) etc etc.



Hij kende echter nog niet de officiele schrijfletters, dus daar heeft wel tijd in gezeten.



Sociaal gezien… hij is ‘anders’ in veel dingen.

Hij is snel in gedachtensprongen, doorziet dingen, heeft andere interesses… in dat opzicht zal hij sowieso niet snel aansluiting vinden met een groep van 24 kinderen :slight_smile: .

Juffen in groep 4 (zit hij nu dus… hij wordt volgende maand 7) zeggen ook dat er zoveel in dat hoofd zit en veel komt er ook uit. Bij klassikale dingen is hij snel afgeleid… want hij snapt/ weet het toch al wel.



Volwassenen snappen hem vaak direct/ sneller. Je kan met hem ook echt hele leuke gesprekken hebben. De visie van een kind, maar wel op een volwassen manier zeg maar.



Wat ze op voorhand al zeiden komt ook uit: hij werkt weer naar de top van de klas toe en er bovenuit… helaas zijn de juffen die hij heeft niet zo adequaat als die van groep 1 en vorig jaar in groep 3.

En hoewel HB een speerpunt is volgens de schoolgids van dit jaar merken we daar in aanpak voor ons ventje weinig van.



Gelukkig zit hij nu wel stukken beter in zijn vel en vindt hij het leuk in de klas en dat is voor ons nu even heel wat waard, na alle onrust vorig schooljaar en mijn zieke vader… die klas en het fijne plekje zou voor hem de komende maanden heel wat waard kunnen blijken te zijn.

@konijn wrote:

wieniex, ons meisje is idd van januari, wel tevroeg geboren, maar dat deert, niet.

Ik ben zo blij om deze dingen allemaal te lezen.



Het is niet makkelijk allemaal. Nu moet ik mij verdedingen dat mijn kind ineens in groep 2 zit… dat ik niet goed bij mijn hoofd ben om mijn kind dat aan te doen!

Ze is wel iets gespannen voor de nieuwe situatie, maar zichtbaar opgelucht dat ze niet meer in groep 1 hoeft te werken.



De juffen vonden dagt groep 1 nog genoeg te bieden had… ehm… ik dus echt niet… watn ze pakte niet zelf de spullen uit de pluskast… neeh duh… ik ga ook geen moeilijke dingen doen, als ik er kan komen met makkelijjke dingen!




Hebben ze bij jullie geen 1/2 combi groep dan? Ze zal dus naar groep 3 gaan na de zomer? Januari is dan weer een ander kijkpunt dan eind maart, ze heeft door haar lange wenperiode nu pas een rustigere basis. Dat is hier wel het voordeel. Ze krijgt bijv nu nog geen taakbrief van groep 2, maar kan wel uitdagend werk aangeboden krijgen. HB staat bij ons nog in de kinderschoenen, ik zit zelf in de ontwikkelgroep, dat is dus wel handig. We nemen namelijk niet zozeer hb kinderen mee, maar ook gewoon de sterke kinderen, een kleuter is tenslotte nog niet officieel hb. Op de cursus ook geleerd dat versnellen niet te snel slim is, alleen als het echt moet en een kind op alle gebieden een jaar voorsprong heeft. In de jaargroep is het dan de bedoeling dat daar volop verdieping aangeboden wordt. Onze dame is van maart, dus versnellen staat hier niet op de prioriteiten lijst. De basis van kleuters is zo belangrijk. Er wordt haar nu juist heel veel op sociaal gebied aangeboden en uitdagend materiaal waarbij ze anders bezig is. Verder doet ze gewoon het middelste programma tot nu toe. Zelfvertrouwen is nu het belangrijkste, ze heeft 2 maanden elke ochtend gehuild… De juf wil haar ook niet direct moeilijker aanbieden, omdat ze dan misschien wel onzeker wordt, maar soms denk ik wel eens dat het andersom is, dat ze juist zelfvertrouwen gaat krijgen van die moeilijkere dingen omdat ze dat vaak wel kan zonder dat we het weten. In haar hele doen en laten zou ze zo in groep 2 passen, op haar onzekerheid en spanning na. Ze is ook vaak ineens weer een stap verder. Stopte met lezen, moeilijker boekje in huis gelegd en dat pakte ze zo op, was dus een vraag naar meer en klaar met het eerste zeg maar. Zo ook met zwemles, eerste 5 lessen gehuild, daarna bij de sterkste van het groepje, omdat ze alles zo snel oppikt en om kan zetten naar handelingen.

Is er bij jouw dochter ook doorgetoetst?

@mamaMarije wrote:

@wieniex wrote:
Mama marije, jouw zoon is dus niet versneld? Hier gaat ze dus in principe 2 jaar en wat maanden kleuteren, eigenlijk de ideale situatie, voor het gemiddelde kind dan. Cognitief gezien is het voor onze dame wel lang en misschien juist ook sociaal gezien, daar kom ik dus nog niet zo achter.




Hij is uiteindelijk op een niet logisch tijdstip versneld… half groep 2 doorgestroomd naar groep 3.

Eigenlijk heeft de juf in groep 1 het te goed met hem gedaan… toen was er dus geen probleem en hield hij het bijna 1,5 jaar (ook van januari) vol in groep 1.



Maar hij zat pas 1 week in groep 2 toen de juf al achter me stond… hij leek zich nogal te vervelen en het niet leuk te vinden op school.

Dat hadden we thuis idd al gemerkt.



Hij ging uiteindelijk pas in februari over naar groep 3, want eerst moest alles doorgetest worden :roll: welk leesniveau zat hij nou echt, waar zat hij met rekenen etc etc. Al voorbij groep 3 in elk geval :wink: .

Cognitief was hij de groep waar hij nieuw in kwam dan ook al voorbij.

Hij was met lezen ook direct een zonnetje, mocht boeken uit de bieb van groep 4/5 halen (in school) etc etc.



Hij kende echter nog niet de officiele schrijfletters, dus daar heeft wel tijd in gezeten.



Sociaal gezien… hij is ‘anders’ in veel dingen.

Hij is snel in gedachtensprongen, doorziet dingen, heeft andere interesses… in dat opzicht zal hij sowieso niet snel aansluiting vinden met een groep van 24 kinderen :slight_smile: .

Juffen in groep 4 (zit hij nu dus… hij wordt volgende maand 7) zeggen ook dat er zoveel in dat hoofd zit en veel komt er ook uit. Bij klassikale dingen is hij snel afgeleid… want hij snapt/ weet het toch al wel.



Volwassenen snappen hem vaak direct/ sneller. Je kan met hem ook echt hele leuke gesprekken hebben. De visie van een kind, maar wel op een volwassen manier zeg maar.



Wat ze op voorhand al zeiden komt ook uit: hij werkt weer naar de top van de klas toe en er bovenuit… helaas zijn de juffen die hij heeft niet zo adequaat als die van groep 1 en vorig jaar in groep 3.

En hoewel HB een speerpunt is volgens de schoolgids van dit jaar merken we daar in aanpak voor ons ventje weinig van.



Gelukkig zit hij nu wel stukken beter in zijn vel en vindt hij het leuk in de klas en dat is voor ons nu even heel wat waard, na alle onrust vorig schooljaar en mijn zieke vader… die klas en het fijne plekje zou voor hem de komende maanden heel wat waard kunnen blijken te zijn.




Dat naar de top toe werken is idd wat ik ook heb opgestoken. Een echt hb kind zal snel weer de groep overstijgen. Dan is de kunst dus de stof extra te compacten en verrijken zodat er voldoende uitdaging in zit, daar is ook veel materiaal voor verkrijgbaar. Niet te snel uitzondering stellen en het kind werk van methodes van een groep hoger aanbieden en in de uitzonderingspositie zetten omdat ze al zo vaak alleen werken.

Jammer dat de juf dat nu niet oppakt, het is ook een moeilijk iets, Voor zwakke kinderen is genoeg verkrijgbaar maar voor hb is dat er gewoon nog niet veel. Ik kreeg ook ooit een kind halverwege het jaar, die deed half gr 4 en half gr 5 in 1 jaar.

Fijn dat hij nu wel beter in zijn vel zit.



Ondanks dat ik hier geen hb vermoed, hoop ik wel dat ze het naar haar zin blijft hebben, ze moet nog 1,5 jaar en als ze deze stappen zo blijft ontwikkelen heeft ze dadelijk geen aansluiting meer. Ze zal overblijven met 2 oudste meisjes die nogmaals kleuteren en 1 middelste meisje en ze is die meisjes cognitief dus al voorbij. Hoop dat ze sociaal daar wel aansluiting bij gaat vinden. Ze speelt nu alleen met de oudste en 1 jong mannetje wat wel heel bijdehand is. Is dat voor jullie ook herkenbaar? Haar beste vriendinnetje is ook 15 maanden ouder.

Neeh, ze is niet doorgetoetst, maar 1 fout in cito taal en 1 fout in cito rekenen… de werkbladen die over zijn van school komen nog wel eens mee naar huis van groep 2. Ze maakt ze met twee vingers in de neus.

Doortoetsen wilde ze niet doen omdat ze in januari de cito ook krijgt van groep 2.



Ze is versneld nadat ik wegens problemen thuis bij de orthopedagoge van het cb aan het praten ben geweest. Ze zag hier een gezonde gezinssituatie zonder eigenlijk noemenswaardige problemen, maar ze zag wel een kleuter die niet lekker in haar vel zit en dat zien wij ook!!

Daarbij is ze op school enorm passief, kiest liever het werk voor de rugzakleerling dan pluswerk.

Ze vinden haar op school jong, ik vind het haar karaktertrek. Als ze iets in de kop heeft, heeft ze et niet in de kont, ed. Maar dat is niet jong gedrag. Ze tekende toen ze drie was op de muur en kon onder woorden brengen dat ze dat deed omdat mama altijd maar na het eten op ging ruimen en nooit met haar ging spelen. De straf van mij is dat we het dan samen gaan opruimen of schoonmaken en dat was haar uiteindelijke doel ook.

Ik denk dat ze gelukkiger gaat worden in groep 2, ze mag laten zien dat ze kan lezen en kan zich optrekken aan de kinderen die dat ook niet kunnen. En… idd, een januari meisje is wel anders dan wanneer je in mei of juni jarig bent, maar bij mij o pschool gaan kinderen met een hoge citoscore, dus een a met de zomer gewoon door, om te bekijken of ze het wel of niet gaan halen in groep 2. Ze zijn wel erg jong, sommige kinderen kunnen het wel, andere blijven gewoon nog een jaartje…



Met zwemles hadden we ook behoorlijk problemen. Ze imiteert iedereen uit de groep. Ze was als enige niet bang, maar na acht lessen presteerde madammeke het opeens om te doen dat ze bang was! De badmeester heeft doorgezet en ‘gewonnen’ Ik had haar anders van zwemles gehaald, want ze neemt dan altijd een loopje. Ze huilt nooit op zwemles, maar toch gaat het niet goed. Ze zwom heel goed, zonder kurk, nu moet ze al bijna twee maand zonder kurk en zwemt ze slecht. Nu ze weer duiken en ze dat ook al beheerst, als enige van de groep… dus… gaan we op zaterdag maar gewoon zwemmen voor de leuk, ze zou anders gewoon een hekel krijgen aan het zwemmen.

Ze mag nog niet afzwemmen omdat ze nog te veel hangt aan de kant :slight_smile: als de badmeester niet kijkt doet ze dat… Kortom… T wordt tijd voor turnen of voetbal!