kind buiten de wijk naar school?

Hallo,



wij hebben onze oudste opgegeven bij een school buiten onze wijk. Het is niet ver, 5 minuutjes fietsen, maar toch.



In onze wijk zijn 3 scholen, rk, pc en oo. Onze voorkeur gaat uit naar een pc-school, maar op de pc-school in onze wijk vonden wij de sfeer niet prettig, we voelden er ons niet echt welkom…echt zo’n onderbuikgevoel wat niet goed is uit te leggen.



De rk-school in onze wijk sprak ons wel aan, maar wij zijn zelf protestants en hebben dus niks met bijvoorbeeld communie doen. Ook wordt er een heel stuk minder aandacht besteed aan het geloof in vergelijking met de pc-school buiten onze wijk.



Uiteindelijk hebben we dus wel voor die pc-school buiten de wijk gekozen, maar ik blijf twijfelen :? .

Wie heeft haar kind ook op een school buiten de wijk zitten? Hoe is het voor het kind? Wat zijn jullie ervaringen?

Wij hebben dat gedaan. In onze wijk zijn 2 katholieke scholen en 1 openbare. Maar wij waren op zoek naar minder klassikaal onderwijs en hebben dus bewust gekozen voor de montessori die hier 2,5 kilometer vandaan ligt. De afstand is minimaal vind ik, en eerlijk gezegd vind ik schoolkeuze zo belangrijk dat de ook grotere afstanden te overbruggen waren geweest.

Voor ons kind maakt het niet uit, denk ik. Vriendjes spreek je toch wel mee af en wij hebben hier geen buitenspeel-gebeuren aangezien we aan een redelijk drukke weg wonen.

Waarom twijfel je?

Dat vraag ik me ook af. Ik kan me voorstellen dat je bij een grotere afstand problemen ziet met afspreken met vriendjes enzo, maar je hebt het over 5 minuten fietsen, dat is toch niks :shock: Er zit hier 1 school op zo korte afstand waar we onze kinderen zeker niet wilden hebben, dichterbij is er al helemaal niets. Wij fietsen zo’n 25 min (en dan nog is het geen probleem met afspreken enzo, ja, soms baal ik er van als ik op het einde van de dag nog ff een uur op de fiets kan om helemaal aan de andere kant een kind op te halen, maar ja, tis niet anders en het went wel hoor).

Zou mijn verhaal kunnen zijn.

Wij hebben dus ook gekozen voor een school buiten onze eigen wijk.



Kinderen weten niet beter.

Het is wat organiseren als ze gaan afspreken maar ook dat is prima te doen hoor.

Al denk ik dat je daar met 5 minuutjes fietsen weinig van zult merken…

Bedankt voor jullie reactie.



Het gaat me niet om de afstand, die 5 minuten is natuurlijk prima te doen en ik heb zelfs een auto voor de deur mocht het echt slecht weer zijn.



Ik twijfel omdat nagenoeg alle kinderen uit onze wijk naar 1 van de scholen in onze wijk gaan.

Onze kids zouden dan als 1 van de enigen buiten de wijk naar school gaan en ik vraag me af of ze dat op den duur wel leuk zullen vinden.

Iedereen hier heeft straks vriendjes van school in de buurt wonen, behalve onze kids.

Tussen onze wijk en de school waar ze nu ingeschreven staan zit een drukke weg, dus ze kunnen ook niet zelf naar vriendjes toe fietsen.



Halen en brengen is natuurlijk geen probleem, dus misschien maak ik een probleem van iets wat helemaal geen probleem hoeft te zijn :slight_smile: .



Fijn om ervaringen van jullie te lezen!

hier hadden wij in eerste instantie de oudste op school buiten de wijk ingeschreven, maar de kids zitten nu wel op 1 van de 2 basisscholen in de wijk.



Wij wilden in eerste instantie geen chr. school, maar zijn uiteindelijk toch gaan kijken en zijn daar achteraf erg blij om (de openbare in onze wijk viel eigenlijk direct al af).



Onze kinderen krijgen dus meer over het geloof mee als thuis (dat is namelijk niks) :wink: .



Maar heel veel kinderen uit de buurt zitten daar op school, zeker nu met het mooie weer vindt het elkaar wel op straat.



En dan valt het wel op… dat de kinderen van de buren heel moeilijk aansluiting vinden.



Dat zijn de enige kinderen in de buurt die op (gereformeerde) school buiten de wijk zitten.



Ondanks dat er veel kinderen in de straat en buurt wonen spreken zij dus bijna altijd af buiten de wijk en moet er veel geregeld en gedaan worden.



Ze spelen alleen wel afentoe met onze jongens als directe buren, maar meer eigenlijk niet.



Zelf ben ik dus achteraf blij dat toch zijn gaan kijken bij de school hier in de wijk en er een goed gevoel bij hadden en dat gevoel en het onderwijs toch belangrijker vonden dan wel/gaan chr. school.

onze oudste zit op een school buiten de wijk.

Is op zich geen probleem, het is iets meer dan 5 minuten fietsen.

Er is geen school meer direct in de buurt, die is gesloten en ingelijfd in een ander gebouw nog veel verder weg. Was sowieso ook niet ons type school. Dus vandaar dat hij in een wijk verderop naar school gaat.



Die school staat in een wijk met allemaal brede lanen, grasvelden etc dus de kinderen spelen veel samen op straat. Dus de omgeving is heel anders dan bij ons.



Wij wonen aan een 30km zone-weg, maar men gebruikt onze straat als sluiproute en komt vaak zat met 50/60 km/u doorheen racen en de kinderen kunnen dus niet zo vrij op straat spelen.

Daar zit al een heel verschil in, maar dat heeft dus minder te maken met het feit dat de school verder weg is, maar meer met de infrastructuur van onze eigen wijk.



onze zoon heeft inmiddels een vriendje gevonden in de buurt en daar speelt hij wel mee, maar wel op afspraak omdat ze elkaar niet toevallig treffen met buitenspelen vanwege de drukte. Komt over een jaartje wel denk ik als ze iets ouder zijn en meer inzicht in verkeer.

Met zijn schoolvriendjes speelt hij dus ook op afspraak, maar dan is het kwestie van halen en brengen etc…

Maar moet zeggen dat hij er zelf geen probleem mee heeft. Maar daar is hij wellicht wat te jong voor. Misschien dat het meer gaat spelen als hij straks ouder is en zelf naar zijn vriendjes toe wil gaan…

Wanneer alles uit jullie wijk ook in de wijk naar school gaat, dan is dat wel jammer natuurlijk. Anderzijds spelen de kinderen uit de wijk toch niet alleen maar met kinderen van dezelfde school? Ik bedoel, een RK kind zal toch ook wel spelen met een PC kind bijvoorbeeld. Dus thuis zal jouw kind best met buurtgenootjes spelen… Toch??



Anders zou ik de openbare school bekijken. Wij zijn zelf christelijk/joods, en onze kinderen zitten op een openbare school. Heel bewust, omdat ik godsdienstonderwijs te belangrijk vind om het uit handen te geven. En omdat ik niet zo hou van : dit is de enige waarheid, wat ik dus zelf op school hoorde vroeger. Gelukkig is dat op een pc school vaak niet meer zo, maar toch…

@hanneke wrote:

En omdat ik niet zo hou van : dit is de enige waarheid, wat ik dus zelf op school hoorde vroeger. Gelukkig is dat op een pc school vaak niet meer zo, maar toch…




hier in Huizen zijn ze op de PC nog wel zo helaas :thumbdown: , maar goed hier gaan ook nooit op zondag de winkels open.



Dat is ook een van de grootste redenen dat we M onlangs hebben overgeplaatst naar een andere (RK)n school (na de meivakantie)

Hier gaan veel kinderen uit de wijk ook naar dezelfde school, toch spelen mijn kinderen elke dag buiten met die kinderen hoor :slight_smile:

Ik moet wel zeggen dat vooral de oudsten het moeilijk vinden om om te gaan met stoer gedrag enzo van de grotere knullen, dus zij trekken wat meer naar kinderen die even oud of net een jaartje jonger zijn, maar dat heeft denk ik meer te maken met het feit dat ze naar de vrije school gaan en niet naar een gewone waar zulk gedrag toch iets meer voorkomt.

@hanneke wrote:

Wanneer alles uit jullie wijk ook in de wijk naar school gaat, dan is dat wel jammer natuurlijk. Anderzijds spelen de kinderen uit de wijk toch niet alleen maar met kinderen van dezelfde school? Ik bedoel, een RK kind zal toch ook wel spelen met een PC kind bijvoorbeeld. Dus thuis zal jouw kind best met buurtgenootjes spelen… Toch??



Anders zou ik de openbare school bekijken. Wij zijn zelf christelijk/joods, en onze kinderen zitten op een openbare school. Heel bewust, omdat ik godsdienstonderwijs te belangrijk vind om het uit handen te geven. En omdat ik niet zo hou van : dit is de enige waarheid, wat ik dus zelf op school hoorde vroeger. Gelukkig is dat op een pc school vaak niet meer zo, maar toch…




Dat klopt idd wel. Kindjes van verschillende scholen spelen hier met elkaar in de speeltuin. Maar ieder kind kent dus kindjes van school.



Hoe is het godsdienstonderwijs bij jullie op school geregeld? Vanaf een bepaalde groep? Klassikaal of moet je je kind daarvoor opgeven?



De openbare school is een Daltonschool en ik vraag me af of dat bij ons en onze kinderen past.



Sorry, beetje beknopte reactie, maar de kids vragen aandacht…

Hier ook zo’n situatie. Voor ons zo’n 10 minuten (door)fietsen.

Hij zit nu op een Katholieke school in een andere wijk. Bewust gekozen voor deze school in plaats van die bij ons in de wijk, waar we kriebels van kregen.



Ik sta nog steeds achter mijn keuze. De school “voelt” goed en past bij ons.

Maar vind het praktisch gezien nog steeds jammer dat ik niet gewoon even kan lopen naar school. Zeker met de jongste (die overigens ook een middagslaapje heeft) en continu mee moet, vind ik het wel een geregel en onhandig.



Het spelen buiten school gebeurt alleen op afspraak, hier ook een drukke weg tussen onze wijk en de wijk waar zijn school zit.

De buurkinderen, met mijn kinderen erbij, zitten verdeelt over zeker 4 scholen. Maar toch spelen ze na school heel erg leuk met elkaar! :thumbup:

En 5 a 10 minuten fietsen om bij een vriendje te komen is ook niet echt een punt.

Onze kinderen zitten op een rk school die verdeeld is over 2 locaties (eigelijk 4, maar wij hebben maar met 2 locaties wat te schaften) en volgend jaar zit Niek op de ene locatie en Peet op de andere.



In onze straat wonen kinderen zat en er zitten er maar 5 van de 30 op dezelfde school als waar die van ons op zitten.



Er zijn er ook een paar die naar een gereformeerde school gaan die hier 3 km vandaan ligt en ook daar spelen onze kinderen gewoon mee hoor.



Afspreken met kinderen uit de klas reguleert zich ook.



Niek gaat wel eens spelen bij kinderen die net zo goed in een andere wijk konden wonen gewoon omdat deze wijk zo groot is dat ik er echt 30 minuten voor moet fietsen.



Het loopt vast wel los denk ik zo. Onderwijs moet wel goed voelen, je loopt er zelf ook minimaal 8 jaar rond. :thumbup:

We hebben de knoop door gehakt en blijven bij de school waar hij nu ingeschreven staat. De school buiten de wijk dus.

Die voelt idd het beste, we denken dat de jongens zich daar thuis zullen voelen.



Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ik zal tzt laten weten hoe het bevalt :smiley: