kind (7) komt steeds zo moeilijk in slaap

hoe kan ik hem helpen.



Hij ligt vaak, als ie naar bed wordt gebracht, ruim een uur nog wakker (half 8 tot 8 uur) maar soms ook tot half tien nog. Komt er regelmatig uit omdat hij weer wat heeft, dan mist hij zijn opa, dan denkt hij weer aan enge dingen (monsters en spoken) of komt weer met levensvragen (waarom wonen jij en papa niet meer samen, of gewoon om school en ook vaak om niets, maar dan heeft ie weer een smoesje). ok, ik was daar als kind ook ijzersterk in, dus hij heeft het niet van een vreemde.



maar hij maakt zichzelf altijd wel druk om het feit dat hij niet zo snel in slaap valt en vergelijkt ook zijn 4jarige zusje die haar kussen raakt en slaapt.



Maar ik weet niet zo goed wat ik hier nog aan kan doen. Komt het omdat hij het bijv. een druk weekend is geweest? hij even niet de rust vindt? Ik heb regelmatig als hij dan naar bed gaat, dan maar een momentje dat ik even met m klets over dingetjes, of de dag doornemen. Vaak merk ik al wel dat dat helpt dat hij al niet steeds zijn bed uit komt, maar het in slaap vallen duurt zo lang.



iemand tips hoe mijn mannetje wat sneller in slaap zou kunnen komen?

muziekje? een boekje op cd? oid? om maar niet zijn hoofd in gedachten kan laten komen?

Anders iets van yoga om te leren ontspannen! en de rust te leren krijgen?

Was gelijk gaan kijken wij hebben via de scholen een activiteiten pas en kunnen basis school leerlingen kennis maken met sporten en andere activiteiten. Alleen balen yoga wat er bij alleen op zijn nso dag. Maar zeker iets om te overwegen.

Wij zijn om een paar dezelfde dingen gestart met Melatonine bij Imke.

Ze krijgt 2 tabletjes een uur voor het slapen en tegenwoordig is ze met zo’n 10 minuten in dromenland.

onze oudste is ook een slechte slaper… hij kan ook uren wakker liggen om wat voor reden dan ook… is dan ook nog eens vroeg wakker en dus vrijwel altijd bekaf en dat zorgt weer voor een hoop onrust, want mijn vermoeide 8 jarige is alles behalve gezellig :frowning: .



Begon bij hem denk ik rond 6/6,5.

En tot nog toe werkt niks… lekker even in bad/ douchen of weet ik het om loom te worden, nog even beneden rustig wat drinken en dan zonder broertjes naar boven, juist fysiek actief zodat die echt goed moe is… we weten het hier ook niet meer helaas.

Hier gebeurt het ook regelmatig dat hij lang wakker ligt. sinds hij op school zit gaat het ontzettend goed, dan is hij zo doodmoe elke dag, dat hij zo slaapt. Maar een enkele keer gaat het nog mis.

Wat hier heel goed werkt is hem in bed leggen, zeggen dat als hij 10 minuten met zijn ogen dicht en duim in zijn mond in bed blijft liggen, we hem nog even een knuffel komen geven. Als hij dan nog wakker is, dan weer na tien minuten.

Hij bleek gewoon zijn rust niet te kunnen vinden, bleef maar malen, draaien, uit bed, in bed, spelen op zijn kamer etc.

Nu blijft hij heel stil liggen, en de meeste keren slaapt hij na 10 minuten al :slight_smile:



En anders later in bed? Er zijn meer kinderen die weinig slaap nodig hebben en pas om half 9 of 9 uur naar bed hoeven om uitgeslapen wakker te worden.

melatonine, mag dat bij kinderen?



Tja, het is idd niet incidenteel, en of hij het nu druk heeft of juist niet, hij komt altijd lastig in slaap. Tis op zich wel een denkertje, maar zegt soms ook gewoon nergens mee te zitten.



Hij ligt op zich al vrij stil van zichzelf, dus op zich hem vragen stil te liggen…



Ik zou het nog eens een keer met de therapeut of huisarts kunnen overleggen wat we zouden kunnen doen. Ik kan natuurlijk ook proberen hem iets later in bed te gooien, maar dan denk ik, het is nog maar een kind en heeft wel zijn slaap nodig. in de vakantie slaapt hij nl. ook gewoon het klokje rond (11 u), toen ging hij wel later naar bed. Maar thuis, is hij absoluut niet uit bed te rammen als het wel later is of hij laat in slaap valt en is dan juist niet te genieten. Dus merk wel dat hij zijn rust nodig heeft.

Ja, Melatonine mag gewoon bij kinderen.

Ik ken veel kinderen die dat gebruiken.

Is zoeken naar de juiste dosering.

Ik gebruik de tabletjes van Sleepzz. En dan 2, een uur voor het slapen gaan.

Zelf neem ik ook, maar ik slik een veel hogere dosering.

Is maar net waar het kind genoeg aan heeft.

Melatonine is ook een lichaamseigen stof en je raakt er verder ook niet verslaafd aan.



Imke is ook een denker, was in bed met alles bezig. Ze vond de rust gewoon niet.

Melatonine mag inderdaad bij kinderen, maar ik zou zelf persoonlijk niet gelijk Melatonine gebruiken zonder advies van huisarts…Het is beter om de oorzaak te proberen achterhalen denk ik…

Ook al word melatonine ook door je lichaam zelf aangemaakt om in slaap te komen, het is vaak niet zomaar dat een kind van zo’n jonge leeftijd niet in slaap kan komen…En daarbij kan Melatonine op de lange duur (zeker bij dagelijks gebruik) ook nog eens verslavend werken, het lichaam word dan steeds luier en maakt zelf maar weinig Melatonine aan…

Dus als ik je een advies zou mogen geven, ga naar de huisarts, die kan je misschien verder helpen en je adviezen geven of samen de oorzaak proberen te achterhalen…

(Wil niet belerend overkomen hoor, maar werk zelf in een drogisterij en heb deze situatie vaak in de theorie én praktijk gehad… :wink: )

Heel veel succes met je ventje!

Precies, ik wil ook eerst idd even overleggen met de peut of huisarts. En eens kijken wat ik zelf nog kan doen.



Bedankt voor de tips zover

Hier ook een kind wat eigenlijk altijd pas om 09.30 uur slaapt.

We gooien haar nu later op bed (het helpt toch niet en dan is het voor iedereen fijner).

Dus het is meestal half 9.

En dan mag ze nog even prutsen in bed.

Ze valt eerder in slaap zo (met het licht aan) dan als ik ga zeggen dat stil in het donker moet gaan liggen.

Dan krijgt ze van die zenuwtikjes en wordt onrustig.

Juist er niet zo mee bezig zijn maakt haar eerder moe.

En dan doe ik later het licht uit.



In de vakantie ging ze half 11 op bed.

Maar sliep dan binnen 10 minuten en werd om hlaf 10 wakker ? ochtends.

Dus dat zal ook meer haar ritme zijn.



Mijn schoonmoeder zei gisteren nog dat mijn man ook zo was vroeger.

Dus ik vind het heel vervelend maar probeer het maar een beetje los te laten.

Zou ook niet weten wat ik er aan zou moeten doen.

Hier ook een kind wat eigenlijk altijd pas om 09.30 uur slaapt.

We gooien haar nu later op bed (het helpt toch niet en dan is het voor iedereen fijner).

Dus het is meestal half 9.

En dan mag ze nog even prutsen in bed.

Ze valt eerder in slaap zo (met het licht aan) dan als ik ga zeggen dat stil in het donker moet gaan liggen.

Dan krijgt ze van die zenuwtikjes en wordt onrustig.

Juist er niet zo mee bezig zijn maakt haar eerder moe.

En dan doe ik later het licht uit.



In de vakantie ging ze half 11 op bed.

Maar sliep dan binnen 10 minuten en werd om hlaf 10 wakker ? ochtends.

Dus dat zal ook meer haar ritme zijn.



Mijn schoonmoeder zei gisteren nog dat mijn man ook zo was vroeger.

Dus ik vind het heel vervelend maar probeer het maar een beetje los te laten.

Zou ook niet weten wat ik er aan zou moeten doen.

tja, ik zal eens kijken wat gaat helpen. ik merk nl. wel dat hij zijn slaap nodig heeft en best het klokje rond slaapt (zeker het ritme in de vakantie).

maar als iets later op bed liggen ook wel helpt. maar vind het sneu als hij s ochtends dan zo sjacharijnig is. Maar idd, heb wel aangegeven dat hij nog wel eventjes mag lezen, of ene klein beetje rommelen. Gister bleeft het gelukkig rustig.

Zo te lezen heeft hij toch veel dingen waar hij mee zit. Hebje de kans om met hem te praten voor het naar bed gaan ritueel gaat beginnen?

Het kan zijn dat zijn hoofd gewoon te vol zit om alles te verwerken en hij daar door niet goed in slaap komt.



Geen tv voor het slapen kan helpen (kan erg prikkelipwekkend werken…)en ook niet direct de dag doornemen kan nemen, omdat het dan nieuwe piekerdingen kan oproepen (vandaar het eerder te doen, na het avondeten o.i.d) vind hij het al leuk om boekjes te lezen?



Melatonine gebruiken wij ook, maar inderdaad in overleg met een arts. In principe maken gezonde kinderen zelf voldoende aan.

Ik zet alleen even de tv aan als ik thuis kom, kids van de nso, snel koken. Als we gaan eten gaat ie uit en blijft ie uit. Ik wil m liever s ochtends ook niet aan, als we naar school gaan, juist vanwege die prikkels en sjacharijnige kids als ie weer uit gaat :mrgreen:



Ik merk wel, als ik idd de tijd neem en even met m klets, dat het ook wel beter gaat en ook in zijn bed blijft. Als ik zelf even te druk ben, of niet lekker in mijn vel, wil ik niets liever dan de kids in bed, en ja, dan blijven ze (met name hij) ook echt niet liggen :? dus dat is wel iets waar ik rekening mee wil houden



helpt ook niet als je al een hele week ziek thuis zit… pfff