kilooo's

Nefarious Hoe kun je dan berekenen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt? Is daar een methode of een site voor? Jouw redenatie klinkt wel logisch. Ik ben eerder op eigen houtje 22 kg afgevallen, ik wil nu ook weer behoorlijk wat kwijt, omdat er na de zwangerschap extra kilo’s zijn blijven hangen. Ik heb ook het idee dat ik sneller aankom dan eerst en minder snel afval. En al dat hormoongebruik doet ook geen goed. :? Ik ben nu 4 kg afgevallen en dan ineens staat het weer stil en gaat er geen gram meer van af…

Weet je dat het wel normaal is dat je soms eerst wat aankomt als je een poging doet tot afvallen. Je lichaam slaat alle vetreserves op omdat die in de gaten krijgt, verdorie ze gaat afvallen vasthouden die handel want de kachel moet branden.

Let maar eens op je gaat volgende week wat grammetjes verliezen.

Belangrijk is wel dat je regelmatig eet, je kunt beter kleine porties verspreid over de hele dag eten, zodat je geen zin krijgt in andere lekkere dingen.

Ik moet bv om het half uur iets drinken of iets eten, hoeft niet megaveel te zijn kan ook niet voor mij maar een appel of een rijstwafel of iets dergelijks.



Succes in ieder geval ermee.

Ik ben daar ook wel benieuwd naar Nefarious.



Marielle wat jij zegt klinkt ook heel logisch!

Ik hoop het echt hoor dat ik volgende week weer wat afgevallen ben.



Na 2 jaar wil ik wel weer eens op een voor mij gezond gewicht zitten.

Kijk met dat gewicht ben ik nog steeds niet dun, maar als ik dun wil zijn moet ik wel heel erg mijn best doen en dan blijf ik bezig.

Ik ben maar 1,55 en met die lengte zie je extra kilootjes gewoon sneller.



Ik ben gisteren ook maar begonnen met fietsen.

Eerste keer weer, dus maar een kwartiertje en ongeveer 6km.

Maar goed wat extra beweging kan geen kwaad en vooral die extra verbranding.

ik ken het probleem… Ik heb een inname van ongeveer 1400 kcal… maar kom alleen maar AAN… In eerste instantie viel ik mondjes maat af… tot aan de 87 kilo… en daarna ging het weer met rasse schreden omhoog, zit nu weer aan de 90 en heb echt niks raars gedaan… als ik nog minder eet dan eet ik dus niks meer. Wilde eigenlijk vanmorgen naar de huisarts gaan, maar helaas is die knakker weer eens op vakantie… dus ga er heen als hij terug is… Ik heb namelijk het idee dat er meer aan de hand is…

Minder eten is niet altijd de oplossing he…



Volgens mij had even kijken Nef al zoiets gezegd…


Maar als je minder eet dan je lichaam nodig heeft, houdt je lichaam zoveel mogelijk vet vast om te kunnen functioneren en op te slaan voor de magere tijden.


Ik heb hier een boek liggen van Sonja Kimpe (de Belgische versie van mevrouw Bakker, maar dan zonder menu's :wink: ) waarin het helemaal uitgelegd wordt, wat en hoe en ook hoe je moet berekenen wat je nodig hebt... "Een leven lang slank zonder dieet" heet he.
Ik heb m toendertijd van mijn oma gekregen, omdat ik haar Sonja Bakker had aangeraden, en zij dacht dat dat dezelfde persoon was :lol: :wink:

Hier hetzelfde probleem Joseetje… zullen we er samen voor gaan? Geven we mekaar online support…

@Jippie wrote:

Nefarious Hoe kun je dan berekenen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt? Is daar een methode of een site voor? Jouw redenatie klinkt wel logisch. Ik ben eerder op eigen houtje 22 kg afgevallen, ik wil nu ook weer behoorlijk wat kwijt, omdat er na de zwangerschap extra kilo’s zijn blijven hangen. Ik heb ook het idee dat ik sneller aankom dan eerst en minder snel afval. En al dat hormoongebruik doet ook geen goed. :? Ik ben nu 4 kg afgevallen en dan ineens staat het weer stil en gaat er geen gram meer van af…




Leeftijd in jaren BMR (kcal/dag)



VROUWEN

18 - 29 = 14,7 G + 496

30 - 59 = 8,7 G + 829

60 - 74 = 9,2 G + 688

boven 75 9,8 G + 624



Een voorbeeld: Voor een vrouw van 25 van 60 kg zou de formule zijn: 14,7 * 60 + 496 = 1378 Kcal/dag. Deze vrouw verbruikt dus 1378 Kcal per dag om haar vitale functies op gang te houden. Gedurende de dag verbruik je natuurlijk extra energie. Onderstaande tabel geeft een richtlijn om het metabolisme van een werkdag te berekenen.

Lichte activiteit (licht kantoorwerk, licht huishoudelijk werk, school gaan) + 20%

Matige activiteit (kantoorwerk, geregeld wandelen, trappen op en af, “zwaardere� huishoudelijke taken stofzuigen, ramen wassen) + 40%

Zware activiteit (fysieke arbeid, handen arbeid, tuinieren…) + 60%

eer zware activiteit (zware fysieke arbeid, langdurige arbeid of sport…) + 100%



Voorbeeld: Indien onze vrouw van hierboven een matige activiteit uitoefent gedurende dag zal haar energieverbruik van 1 dag ongeveer 1378*1,4 = 1929,2 Kcal zijn.



Ik ben 36 en vrouw, en weeg 118 kilo.

Dus voor mij zou mijn basis calorie behoefte zo berekend worden:

8.7 X 118 + 829 = 1855.6 Calorien. Maar dat is het basis verbruik. Dus voor het ademhalen en zitten en verder niks doen.

Daarbij tel je 20% voor een buro-baan en weinig beweging, dus 1855.6 + 371.12 = 2226.72. Maak er voor het gemak 2227 van.

1 pond vet is 3500 calorien per week. Het verschil tussen je dagelijks verbruik en je inname mag niet meer dan 1000 calorien per dag (of 7000 calorien per week) zijn, omdat je lichaam dan juist gaat vasthouden.

Een vrouw mag niet beneden de 1200 zitten, vanwege de cyclus en hormoon productie enz.

Als je sport, moet je het calorie verbruik van je activiteiten berekenen, en ervoor orgen dat je verschil niet boven de 1000 calorien per dag komt. Als je boven de 1000 zit, moet je de calorien die je teveel verbruikt hebt bij-eten met gezonde dingen zoals magere eiwitten of magere/suikervrije koolhydraten.

Veel water drinken, om het zout en afval stoffen uit je lichaam te verdrijven. Een log bijhouden wat je eet, zodat je je calorien inname goed bijhoud. Er zijn talloze Nederlandse/Engelse sites die je hierbij kunnen helpen. Ikzelf gebruik calorie-count van about.com.

Geen maaltijden overslaan. Een goede proportie van eiwitten en koolhydraten zorgt ervoor dat je niet te snel weer honger krijgt. Niet volledig vet vrij gaan, want je lichaam heeft goede vetten nodig. 70 gram vet per dag waarvan hooguit 20 gram verzadigde vetten is voldoende.

Beter 6 kleine maaltijden over de dag dan 3 grote maaltijden. Je spijsvertering kan beter bezig blijven dan slechts 3 x per dag in werking gezet worden.

Hoe meer spieren je op bouwt, hoe meer je verbruikt.

Als je HIIT doet (High Intensity Interval Training, dus interval training met hoge intensiteit) blijft je metabolisme langer verbruiken NA het sporten.



Hoop dat dit helpt!!

Ik ben zoow slecht in nadenken als het op rekenen aankomt :oops:





Maar ik kom voor mezelf op 1777 uit aan wat ik verbruik uit.

Heb dan wel voor licht huishoudelijk werk gekozen.

Maar ik loop wel vaak trappen op en af en stofzuigen en alles doe ik natuurlijk ook maar goed…of moet je het per dag berekenen?



Met matige activiteit kom ik op 2047 uit.



Dat laatste stukje snap ik even niet.

Wat moet ik nu doen nu ik weet wat ik er dag verbruik?

@joseetje wrote:

Ik ben zoow slecht in nadenken als het op rekenen aankomt :oops:





Maar ik kom voor mezelf op 1777 uit aan wat ik verbruik uit.

Heb dan wel voor licht huishoudelijk werk gekozen.

Maar ik loop wel vaak trappen op en af en stofzuigen en alles doe ik natuurlijk ook maar goed…of moet je het per dag berekenen?



Met matige activiteit kom ik op 2047 uit.



Dat laatste stukje snap ik even niet.

Wat moet ik nu doen nu ik weet wat ik er dag verbruik?




500 calorien minder eten. Dus 2047 - 500 = 1547 calorien per dag eten.

Oja dat was het 8)



Nou dan neem ik voor mijn eigen gemak maar eens het schemaatje van het matige verbruik hihi.

En als ik sport dan gaat mijn verbruik omhoog, hoe werkt dat dan?

Als je gaat afvallen, dan schrikt je lichaam eerst even en houdt alles vast… Bang voor een hongersnood en dan heeft je lichaam iig wat reserve… Na een maand begin je pas kilo’s te verliezen… Ik weet het, het is even demotiverend maar daarna ga je echt kilo’s verliezen…



Daarbij is natuurlijk bewegen belangrijk, maar goed met kindjes kom je wel aan je beweging… Zelf sport ik zeker 3 keer in de week en als kan meer… Daarmee verlies je natuurlijk nog meer kilo’s…



En 3 maal daags eten… Ontbijt middag en avond… Daarbij sochtens een tussendoortje en smiddags ook nog eens… En savonds na 8 uur niks meer eten…



Succes meis gaat je vast en zeker lukken

@joseetje wrote:

Oja dat was het 8)



Nou dan neem ik voor mijn eigen gemak maar eens het schemaatje van het matige verbruik hihi.

En als ik sport dan gaat mijn verbruik omhoog, hoe werkt dat dan?




even googlen om te ien hoeveel bepaalde activiteiten verbruiken. de meeste sport machines hebben een calorie-teller in het dashboard dus dat is makkelijk. ervoor zorgen dat als je verbruik meer dan 1000 is, het overschot bij-eten. dus als je een uur zwemt verbruik je 850 calorien. 2047 - 500 calorien die je al minder eet - 850 verbruikt bij het zwemmen = 697 je moet dan minstens 503 calorien eten om op de 1200 inname te zitten, maar ik raad je aan om bij de 1500 inname te blijven, zodat je jezelf niks hoef te ontzeggen. Dus als je een keer zin hebt in een reep chocola, dan eet je die en sport je het er weer af. Als je een weekend veel eten en drinken voor de boeg hebt, sport je die week veel om het overtol aan calorien op te vangen over de gehele week.

Het lijkt ingewikkeld, maar de regel is Minder innemen dan je verbruikt, om af te vallen. Verhonger jezelf niet, maar luister naar de juiste signalen. (verveling/emoties zijn geen goede honger signalen!)

En een afval-buddy helpt je door de moeilijke momenten te slepen. Zie het niet als een tijdelijke oplossing, maar een verbetering van je levenswijze. Dan val je niet in het aankom-gat zodra je je streef gewicht hebt bereikt.