Wat vinden we ervan?
En dit is voor mij kindgerelateerd omdat ik dus, aangezien ik kinderen heb en een baan, behoorlijk autoafhankelijk ben. Reistijd, hin und her naar oppas, grote boodschappen etc. Als ik kindloos zou zijn was ik ontvankelijker geweest voor openbaar vervoer bijvoorbeeld…
Kunnen sommigen hun werktijden flexibel indelen, of hebben dat al gedaan met het oog op de kids en nu dus het spitsrijden.
Is het wel lastiger met kinderen (zoals ik dus denk) om hier gunstig uit te komen?
Ik heb ernstige twijfels, ben benieuwd wat anderen vinden.
Wij hebben hier al wat discussies gehad en de leaseauto’s krijg je er niet mee van de weg… dat is toch zo’n 60 a 70% van de auto’s in de file???
Wij hebben als oplossing; belasting eraf en brandstof duurder. Zo betaald toch degene die het meeste rijdt, maar heb je geen investering per auto nodig en wordt je wel beloond als je minder rijdt (helemaal als je aan de tank voor 150 euro per keer vol staat te gooien 8) )
ik denk dat ik vrij voordelig uit ben dan maar of het daadwerkelijk voordeliger is…?
ik rij niet zoveel en vaak rij ik met m’n ouders mee hahahaha
Neeeeeeeeeeeeeeeee!
:mrgreen:
Puur woon werk verkeer is al 90 km per dag :shifty: Helaas is het niet mogelijk met openbaar vervoer binnen normale tijden…
Veel overstappen en ben echt zeker 2 uur onderweg dan.
Verhuizen is geen optie, manlief werkt in onze woonplaats.
Andere baan zoeken is ook geen optie want die liggen nu niet voor het oprapen en heb een vast contract…
Helaas krijg ik maar weinig reiskosten vergoeding, en doen ze ook niet aan leaseauto’s. Buiten spits rijden wordt ook lastig…
En tja dan heb ik nog niet eens mijn familiebezoeken mee gerekend…ook 30 km enkele reis…
Dus mocht dit door gaan dan MOET ik waarschijnlijk wel stoppen met mijn baan omdat het financieel niet meer valt op te brengen.
En de benzine extreem verhogen vind ik niet fair. Dan pak je de mensen die het echt niet kunnen missen. Alle leaserijders hebben een tankpas.
Volgens mij helpt het veel beter om het openbaar vervoer aan te pakken. Betere en meer rechtstreekse verbindingen om alle files heen. En dan ook betaalbaar maken
Ben benieuwd of werkgevers dan ook meer reiskosten/onkosten gaan betalen :think: Nee ik geloof er echt nog niet in dat het door gaat.
Nee.
Wij rijden heel veel.
( werk en familie) dus kilometerheffing zal voor ons altijd veel duurder zijn dan wegenbelasting.
@Smurf78 wrote:
En de benzine extreem verhogen vind ik niet fair. Dan pak je de mensen die het echt niet kunnen missen. Alle leaserijders hebben een tankpas.
Als je gemiddeld 25000 per jaar rijdt en per jaar 1200 euro belasting betaald (dieselauto) kan je de dieselprijs wel met 5 cent omhoog zetten, zodra je minder dan 25000 rijd kan het dan uit…
Als je voor je woon/werk elke dag 90 km moet rijden kom je voor woon/werk op 20700 km (Full time - 30 vakantiedagen), dus zou je nog niet veel boven de 25000 uitkomen als je niet extreem lang rijdt voor je vakanties / weekenden toch?
De leaseauto’s tanken zowiezo al bij de duurdere pompen trouwens, dus je kan ook gewoon de brandstof aan de snelweg (nog) duurder maken. Het scheelt nu vaak al ongeveer 10cent met de pompen in de dorpen.
Hoeveel wordt er nu gecarpoolt? Ik rij haast nooit in de file, maar volgens mij heb je daar ook nog behoorlijk winst op te behalen!
Waarom zit jij zo op leaseauto’s.
Weet je wel wat het kost om een leaseauto te hebben?
Die dingen krijg je niet gratis hoor?
En die duurdere benzine word netjes betaald.
Een leaseauto is zeker niet gratis maar wel een stuk goedkoper dan een eigen auto!
Ach ik denk maar zo, als de ondernemer meer moet betalen voor de vertegenwoordiger door de hogere kosten voor de auto dan worden de producten ook duurder! En de kosten voor de belasting worden ook hoger omdat de ondernemer natuurlijk een hogere vergoeding van de belasting krijgt. Dus uiteindelijk is niemand goedkoper uit met deze regeling! Ik heb zo’n vermoeden dat dat ook de bedoeling is :think:
Voor ons zou het ook vervelend zijn. We zijn zelfstandig ondernemer en mijn man rijdt erg veel. We hebben klanten door heel nederland en die willen wel graag bezocht worden. Uiteindelijk zullen we dus meer kosten in rekenign brengen bij de belasting.
Wat ik bizar aan het hele idee vindt is dat het een soort “big Brother is watching you” is. Via gps ben je gewoon altijd te vinden in nederland. (okee door je mobiel ben je dat ook!) maar er is ook te zien hoe lang je over een bepaald traject hebt gedaan. Over een paar jaar krijg je gewoon boetes omdat “ze” hebben gezien dat je een traject te snel hebt afgelegd. :?
@santos_05 wrote:
@Smurf78 wrote:
En de benzine extreem verhogen vind ik niet fair. Dan pak je de mensen die het echt niet kunnen missen. Alle leaserijders hebben een tankpas.
Als je gemiddeld 25000 per jaar rijdt en per jaar 1200 euro belasting betaald (dieselauto) kan je de dieselprijs wel met 5 cent omhoog zetten, zodra je minder dan 25000 rijd kan het dan uit…
Als je voor je woon/werk elke dag 90 km moet rijden kom je voor woon/werk op 20700 km (Full time - 30 vakantiedagen), dus zou je nog niet veel boven de 25000 uitkomen als je niet extreem lang rijdt voor je vakanties / weekenden toch?
De leaseauto’s tanken zowiezo al bij de duurdere pompen trouwens, dus je kan ook gewoon de brandstof aan de snelweg (nog) duurder maken. Het scheelt nu vaak al ongeveer 10cent met de pompen in de dorpen.
Hoeveel wordt er nu gecarpoolt? Ik rij haast nooit in de file, maar volgens mij heb je daar ook nog behoorlijk winst op te behalen!
Voor mijn werk maak ik naast woon/werk ook veel zakelijke km voor klanten ed, en veel km naar familie, dus rij wel 30.000 denk per jaar.
Ik heb overigens geen diesel…
Ariel, jouw mening deel ik ook al die kastjes, ze volgen je overal. En wie gaat al die kastjes betalen, incl het individueel uitlezen :roll: verwerken en versturen van de rekeningen…etc.
@joseetje wrote:
Waarom zit jij zo op leaseauto’s.
Weet je wel wat het kost om een leaseauto te hebben?
Die dingen krijg je niet gratis hoor?
En die duurdere benzine word netjes betaald.
Het gaat me niet om de leaseauto’s, maar wel om het feit dat de bestuurders van die auto’s vaak minder bewust zijn van de kosten dan dat het uit je eigen portomonee komt Die dure benzine wordt meestal niet door de bestuurder zelf betaald…
@Smurf78, de investering van al die kastjes idd, ben benieuwd wie die kosten gaan dragen…
ik vind het een prima plan, al weet ik niet wat ik er van vind dat precies wordt geregistreerd waar ik wanneer rij met mijn auto. En er zitten wat stomme haken en ogen aan (zo mag de gemeente nu een andere belasting gaan invoeren om als gemeente geen verlies te lijden, en dat gaat wslk ten koste van mensen die geen auto hebben en nu dus niks betalen. dat is natuurlijk nogal krom)
Ik vind het ook een prima plan
Ik heb om eerlijk te zijn nog geen idee of wij juist voordeliger of duurder uit zullen zijn
Ik vind het juist heel goed dat iemand nu meer moet betalen die meer op de weg zit
Alleen is mijn mening ook doe die heffing bij de brabdstof in en niet met van die bakjes ofzo
@santos_05 wrote:
Als je gemiddeld 25000 per jaar rijdt en per jaar 1200 euro belasting betaald (dieselauto) kan je de dieselprijs wel met 5 cent omhoog zetten, zodra je minder dan 25000 rijd kan het dan uit…
:oops: Ik zag met gisteravond ineens af te vragen of 5 cent niet erg weinig was en bedacht dat ik kan rekende met een auto die 1:1 rijdt :doh: (25000 euro per jaar aan brandstof is wel heel veel, dus doe maar 2500 euro)
Volgens mij wil je dat mensen bewust worden van hun uitgaven, dus als je bij de pomp tankt en het kost je 150 euro zou ik me nog eens bedenken of ik wel de auto pakte om even naar de snackbar te gaan :lol:
@Amanda, wij zullen volgens de berekeningen van de ANWB ongeveer net zoveel kwijt zijn… de berekeningen hebben het meest impact op de nieuwe auto’s zag ik.
Alleen is in de berekeningen geen rekening gehouden met de investering van de kastjes…
@Fiep, dat vraag ik me ook af, de teruggaves worden allemaal in een pakket gebracht en er mogen weer extra belastingen geheven worden… dus wat schieten we er netto mee op? Of gaat de staat er op vooruit?
Goed plan! Laat degenen die meer rijden ook maar meer betalen. Als je voor je werk veel rijdt, zou je dat in de onderhandeling met je werkgever mee kunnen nemen. Ik vind het trouwens ook prima als de tax op brandstof wordt verhoogd. Wie weet gaan er dan wat van de slurpbakken van de weg. :thumbup:
Wat mij betreft gaat het trouwens niet in de eerste plaats om de financiele gevolgen voor mijzelf. Ik vind het milieu gewoon erg belangrijk: wie vervuilt moet betalen.
En ja: met kinderen kan het een stuk lastiger zijn zonder auto. Maar dat geldt ook voor als je in een dorp woont zonder treinstation. Of als je ver bij je familie vandaan woont. Of als je een lichamelijke beperking hebt. Volgens mij kun je daar geen rekening mee houden.