kijktip: verwende kinderen

Nog even een uurtje langer opblijven, je kinderen overladen met duur speelgoed en niet hoeven eten wat de pot schaft. Kinderen worden steeds meer verwend. Is dit eigenlijk wel goed voor ze?



Terwijl in China de tijgermoeders hun kinderen heel strak houden, lijkt hier het tegenovergestelde te gebeuren. In de VPRO Thema-avond: Alles voor je kind zie je dat kinderen steeds meer mogen. Deskundigen waarschuwen dat dit erg schadelijk kan zijn voor ze.









Gevolgen

Doordat kinderen veel mogen, raken ze volgens Willem de Jong (schrijver van het boek Het Verwende Kind Syndroom) op latere leeftijd snel gefrustreerd. Hierdoor kunnen ze sociaal geïsoleerd raken. Samen met collega-schrijver Iris Pronk vragen ze zich af of ouders niet te veel vrienden willen zijn met hun kind.



Oplossing

In de thema-avond zie je hoe ook dj Ruud de Wild denkt dat hij zijn dochter Toy te veel verwend. De van oorsprong Bulgaarse Maria Genova heeft de oplossing bedacht voor kinderen die teveel in de watten worden gelegd. Ze heeft besloten om haar twaalfjarige zoon drie weken naar een saai plattelandsdorp in Bulgarije te sturen om af te kicken van alle verwennerij.



VPRO Thema-avond, om 21.00 uur op Nederland 3

Bedankt heb hem op opname staan!

Ik schakel net in :thumbup:

vond het wel erg leuk en interessant om te zien hoor!



mooi om te zien hoe open mensen zelf over hun opvoeden praten ook, het beeld had wel wat gekleurder gemogen. vond het niet zo’n gevarieerde gezinnen.

Ik vond het vooral veel geneuzel en inleiding maar weinig echte diepgang, jammer…

@teun wrote:

Gevolgen

Doordat kinderen veel mogen, raken ze volgens Willem de Jong (schrijver van het boek Het Verwende Kind Syndroom) op latere leeftijd snel gefrustreerd. Hierdoor kunnen ze sociaal geïsoleerd raken. Samen met collega-schrijver Iris Pronk vragen ze zich af of ouders niet te veel vrienden willen zijn met hun kind.


Nou, ik heb nu al een gefrustreerd kind..... omdat het niet allemaal mag en kan hier en alle andere kinderen mogen veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer als hij :angel: .

Dat kreeg ik namelijk afgelopen week van onze oudste te horen.

Tja, je mag heel veel willen, maar dat betekent niet dat we het allemaal gaan doen :wink: .

Mamamarije, hahaha hier ook zo’n kereltje… ‘Maar jantje en pietje en klaasje mogen dat ook al…’



Maargoed die begon 2 jaar terug al dat hij een mobiele telefoon wilde… want een jochie uit groep 4 had immers ook al een telefoon… :shock:



Die van mij worden ook wel verwend, maar niet zo zeer met materieel. Dan eerder met wat lekkers eten of drinken.