kijkoperatie

Hallo iedereen

Wij proberen sinds juni 2006 om een tweede kindje te krijgen maar dat lukt niet. In september vorig jaar ben ik met de clomit begonnen en gebruik 150 mg Hierdoor zit mijn cyclus tussen de 30 en 35 dagen. Ik gebruik ook ovulatietesten Hieruit bleek dat ik op 31 juli heb geovuleert. Ik ben nu nog steeds niet ongi maar ik ben ook niet zwanger. Nou ben ik vorige week bij de gyn geweest en die vertelde mij dat ik een kijkoperatie moet ondergaan. Heeft iemand hier ervaring mee. En kan iemand mijn ook vertelen wat iui en HGS is.

groetjes christel

Ik heb geen ervaring met een kijkoperatie maar kan je wel vertellen wat een HSG is en wat IUI is.

Een HSG is een baarmoederfoto (röntgen). Je moet dan op een tafel liggen en dan zetten ze een soort spuit op je baarmoedermond die ze dan vastzuigen waarna ze contrastvloeistof in je baarmoeder en door je eileiders spuiten. Dit kan soms pijnlijk zijn. Door middel van röntgenfoto’s kijken ze dan of het vloeistof geen obstakels tegen komt (geen verklevingen in de eileiders bijvoorbeeld). Als het goed is krijg je dan een pijnstiller mee die je vooraf moet innemen en ééntje voor na de HSG.

Bij IUI wordt er een slangetje in de baarmoeder gebracht en wordt het zaad zo in de baarmoeder gespoten. Het zaad wordt dan vooraf in het laboratorium bewerkt (ik meen dat het vocht van de spermacellen wordt gescheiden). Afhankelijk van de persoon worden wel of geen medicijnen gegeven. Wel krijgen veel vrouwen pregnyl. Van te voren wordt dmv inwendige echo’s gekeken hoe het eiblaasje groeit en als deze groot genoeg is om te springen moet je je soms met pregnyl spuiten zodat je +/- 40 (of was het 48? :think: )uur later je eisprong hebt en op dat moment wordt dan ook de IUI gedaan.

Ik hoop dat ik zo een beetje je vragen heb beantwoord.

Groetjes,

Daniëlle

Bedankt voor je reactie.

Hoi Christel,

Bij een kijkoperatie maken ze onder narcose een klein sneetje in je navel. Daardoor spuiten ze een gas in je buik waardoor je buik ‘opgeblazen’ wordt. Ook gaat er een camera door waarmee ze in je buik kunnen kijken. Daarnaast worden er een of twee andere sneetjes onderin je buik gemaakt om instrumenten mee in te brengen. De operatie duurt niet lang, ik geloof 15 tot 30 minuten. Het is een dagopname en daarna kun je meestal vrij snel weer naar huis, afhankelijk van hoe je reageert op de narcose. Ik heb er twee gehad en op zich valt het mee, hoewel je wel rekening moet houden dat je daarna een week niet zo mobiel bent (lees: op de bank moet liggen met een boekje of voor de tv 8) ). Van het gas in je buik krijg je heel erge schouderpijn, maar dat duurt maar een dag.

De risico’s zijn niet zo groot, maar bij mij is het de laatste keer helaas wel misgegaan, doordat ze bij het maken van het tweede gaatje een bloedvat hadden geraakt. Daardoor moest ik zeer lang herstellen door het vele bloedverlies. Dit komt echter niet zo vaak voor. Vraag je gyn eventueel om je goed uit te leggen wat de risico’s zijn.

Een operatie is nooit leuk, maar het kan je wel veel duidelijkheid geven omdat ze precies kunnen zien wat er aan de hand is. Alvast veel sterkte ermee!

Groet maya

Hier ervaring met beide. Kijkoperatie gehad precies zoals hierboven werd beschreven. Ze hebben ook de HSG gelijk gedaan dus niks van gevoeld was toch al onder narcose.

Ik heb geen pijn gehad na de operatie, en ben na 4 dagen alweer gaan werken. Dus je hoeft er geen last van te hebben. Ook geen last van mijn schouders.

Iui is een middel om het zaad dichter bij het eitje op het juiste moment te brengen. Hier voel je helemaal niks van. GAat idd met een slangetje de baarmoedermond in.

ik had wel last van borst en schouders na de kijkoperatie

en ben ook flink misselijk geweest :?

maar na een week weer gaan werken

het sneetje zat bij mij overigens niet in mn navel maar eronder

ze hebben bij mij ook blauwe vloeistof ingespoten om te zien of de eilijders doorgankelijk waren

de spuit met vloeistof liet los of zo en ik zag echt helemaal blauw :lol:

was net eensmurf,je kan het er ook niet afwassen dus heb een tijdje voor gek gelopen :mrgreen: