kijkoperatie

Hallo iedereen

Wij proberen sinds juni 2006 om een tweede kindje te krijgen maar dat lukt niet. In september vorig jaar ben ik met de clomit begonnen en gebruik 150 mg Hierdoor zit mijn cyclus tussen de 30 en 35 dagen. Ik gebruik ook ovulatietesten Hieruit bleek dat ik op 31 juli heb geovuleert. Ik ben nu nog steeds niet ongi maar ik ben ook niet zwanger. Nou ben ik vorige week bij de gyn geweest en die vertelde mij dat ik een kijkoperatie moet ondergaan. Heeft iemand hier ervaring mee. En kan iemand mijn ook vertelen wat iui en HGS is.

groetjes christel

Ik heb geen ervaring met een kijkoperatie maar kan je wel vertellen wat een HSG is en wat IUI is.

Een HSG is een baarmoederfoto (röntgen). Je moet dan op een tafel liggen en dan zetten ze een soort spuit op je baarmoedermond die ze dan vastzuigen waarna ze contrastvloeistof in je baarmoeder en door je eileiders spuiten. Dit kan soms pijnlijk zijn. Door middel van röntgenfoto’s kijken ze dan of het vloeistof geen obstakels tegen komt (geen verklevingen in de eileiders bijvoorbeeld). Als het goed is krijg je dan een pijnstiller mee die je vooraf moet innemen en ééntje voor na de HSG.

Bij IUI wordt er een slangetje in de baarmoeder gebracht en wordt het zaad zo in de baarmoeder gespoten. Het zaad wordt dan vooraf in het laboratorium bewerkt (ik meen dat het vocht van de spermacellen wordt gescheiden). Afhankelijk van de persoon worden wel of geen medicijnen gegeven. Wel krijgen veel vrouwen pregnyl. Van te voren wordt dmv inwendige echo’s gekeken hoe het eiblaasje groeit en als deze groot genoeg is om te springen moet je je soms met pregnyl spuiten zodat je +/- 40 (of was het 48? :think: )uur later je eisprong hebt en op dat moment wordt dan ook de IUI gedaan.

Ik hoop dat ik zo een beetje je vragen heb beantwoord.

Groetjes,

Daniëlle

Bedankt voor je reactie.

Hoi Christel,