Kijk nou wat er kwam aanlopen...

Ik was vanavond net thuis en zat met de meiden voor op de stoep te stoepkrijten, terwijl Jeroen in de keuken het avondeten bijna klaar had.



Naast me hoorde ik ineens een vogelgeluid wat ik niet zo snel herkende, dus ik ging zoeken. Komt er ineens een babyzwaan aanlopen. Zoooo aandoenlijk!! :inlove: Maar ook zielig. Ik heb om me heen gekeken of er misschien ergens een moederzwaan was of nog meer kleine zwanen. Maar nee, alleen dit zielige roepende beestje. Ik nam het al een beetje onder me hoede, maar had ook Mara op mijn arm en Nikkie die graag het zwaantje wilde aaien. En ondertussen waren de katten ook nieuwsgierig komen kijken :?.

Dus ik Jeroen geroepen of hij het kattenmandje wilde pakken en mijn mobiel. Jeroen ging toen met de zwaan aan de gang en kreeg het gelukkig al snel in het mandje. En ik heb de dierenambulance gebeld. Die zei eerst dat ik het zwaantje maar terug bij de sloot moest zetten bij de moederzwaan. Maar er zitten hier meer nesten, dus hoe wist ik nou zeker dat ik het beestje bij het juiste nest zou neerzetten. Dat zou ze informeren en mij dan terugbellen.



Ondertussen zijn wij maar gaan eten, met de katten buiten, deuren dicht en de kattenmand met zwaan binnen met een grote handdoek erover om het rustig te houden.

Gelukkig werd ik heel snel teruggebeld. Ze had iemand gesproken van de zwanenvereniging hier en die man zou langskomen.

Binnen 5 minuten was hij er al. Op de fiets. Hij was al langs de nesten gereden en kon aan de grootte van het zwaantje zien waar het thuis hoorde.

We mochten het zwaantje nog even aaien, wat Nikkie helemaal fantastisch vond (en ik ook, is toch bijzonder) :inlove:. Toen ging het zwaantje mee in de fietstas en Nikkie mocht ook mee naar de sloot, samen met Jeroen.



Wat een avontuur vond ik het. En zoooo schattig dat beestje :inlove:.

wat een schatje

en het komt nu wel goed met zwaantje of is er een kans dat hij/zij verstoten word?

@marisca77 wrote:

wat een schatje

en het komt nu wel goed met zwaantje of is er een kans dat hij/zij verstoten word?




Die man was wel vol vertrouwen. Denk dus dat het wel goed komt. Volgens Nikkie zwommen ze in ieder geval meteen naar elkaar toe.

:inlove: :inlove: :inlove:

How cute!!!

:inlove: :inlove: :inlove:

Wat een lieverd :inlove: :inlove:

Ohh dit vind ik mooi te lezen dit soort “verhalen” die gebeuren :inlove:



fijn dat het goed komt met de zwaantjes :thumbup:

Wat lief…en wat goed geregeld! :thumbup: :inlove:

@marloes vip wrote:

:inlove: :inlove: :inlove: Wat een lief klein pluizig zwaantje. Hoe reageerde moeder zwaan toen ze haar jong terug kreeg?




Net nog even aan Jeroen gevraagd hoe er nou precies gereageerd werd.



Het was niet eens de moederzwaan die het direct zag, maar de vaderzwaan (die man zal wel gezien hebben wie wie was). De vaderzwaan zwon ongeveer 10 meter van de kant vandaag. Toen die man het zwaantje in het water legde, reageerde de vaderzwaan direct door ernaartoe te zwemmen. Het werd hartelijk verwelkomt en direct naar de moederzwaan gedirigeerd :inlove: :inlove:.



Hè, toch jammer dat ik dat dan weer niet heb gezien. :slight_smile:

aaaah gos…wat lief :inlove: :thumbup:

WOW wat een prachtig einde :inlove:

hij is echt schattig … en groot ook :inlove:

Wat lief :inlove:

Wat goed geregeld allemaal en fijn dat die man zo goed kon helpen.

@Wijnanda wrote:

@marloes vip wrote:
:inlove: :inlove: :inlove: Wat een lief klein pluizig zwaantje. Hoe reageerde moeder zwaan toen ze haar jong terug kreeg?




Net nog even aan Jeroen gevraagd hoe er nou precies gereageerd werd.



Het was niet eens de moederzwaan die het direct zag, maar de vaderzwaan (die man zal wel gezien hebben wie wie was). De vaderzwaan zwon ongeveer 10 meter van de kant vandaag. Toen die man het zwaantje in het water legde, reageerde de vaderzwaan direct door ernaartoe te zwemmen. Het werd hartelijk verwelkomt en direct naar de moederzwaan gedirigeerd :inlove: :inlove:.



Hè, toch jammer dat ik dat dan weer niet heb gezien. :slight_smile:




Agos, wat skattig! :inlove:



Nu vind ik zwanen echt doodeng maar goed :shifty: Ze zijn prachtig, dat wel
!

Hahaha Karin. Ja, ik vind ze ook eng. Ik ben een keer aangevallen door zo’n groot beest en dat is heel beangstigend. Het baby zwaantje was ook steeds aan het blazen naar me, dus ik durfde het zelf niet op te pakken, maar Jeroen heeft het gelokt met stukjes brood.



Die man pakte het beestje dus zo op en vertelde ook dat ze nog niet kunnen bijten en op deze leeftijd nog ongevaarlijk zijn.



Maar ik weet niet of ik het beestje zelf had durven brengen naar de sloot. Zou het wel gedaan hebben denk ik, maar ik zou erg op mijn hoede zijn. Ik was in ieder geval erg blij dat die man er was en het voor ons heeft gedaan.



Het was wel heel schattig en lief, zoals dat zwaantje op de stoep bij me bleef en steeds achter me aanliep als ik een paar stappen deed (maar dan wel steeds uit angst blazen als ik te dichtbij kwam :() :inlove:.



Ik loop morgenochtend weer langs die sloot als ik de meiden wegbreng. Dan ga ik weer even kijken of ik ze weer zie zwemmen.

ahhhh… wat een schatje… :inlove:

Jammer dat zwanen niet lief meer zijn als ze groot zijn… :roll:

Die krengen breken je botten :shock:



Maar wat lief zeg! Je kleine meid heeft ervan genoten kan ik al zien!! :inlove: En je hebt het super gehandeld :inlove:

Wat een verhaal. En wat een superschattig babyzwaantje (dan zijn ze tenminste nog lief :inlove:

@Mariiyelle wrote:

Jammer dat zwanen niet lief meer zijn als ze groot zijn… :roll:

Die krengen breken je botten :shock:

:




Volgens mij alleen als ze zich bedreigd voelen en met name als ze hun nest verdedigen. Dus vooral in deze tijd moet je echt bij nesten uit de buurt blijven.



Het lijkt nu net alsof alle zwanen soort van vals zijn en je willekeurig aanvallen.

@Bella wrote:



Volgens mij alleen als ze zich bedreigd voelen en met name als ze hun nest verdedigen. Dus vooral in deze tijd moet je echt bij nesten uit de buurt blijven.



Het lijkt nu net alsof alle zwanen soort van vals zijn en je willekeurig aanvallen.


bedoel in de trant van niet lief en tam… maar nee… ze zijn niet vals maar ook al hebben ze geen nest, ze vallen je aan als je hen idd berdeigd… Ik heb vaak genoeg brood uit me handen laten eten door zwanen en willen weleens je vingers beetpakken :mrgreen: :lol:

Aaah wat een snoepie zeg, wat lief dat jullie het beestje hebben opgevangen en er voor gezorgd hebben dat het weer met zijn familie herenigd werd.





Zwanen zijn idd als het op hun familie aan komt heel fel.



Toen ik een jaar of 14 was woonde ik kort bij een water molen en wandelde daar heel vaak, daar hadden een stel kinderen de jonge zwanen bij de ouders vandaag gejaagd, en die arm beestjes waren in een waterbak terecht gekomen vlak bij t waterrad van de molen.



Ben toen t water in gegaan terwijl ik helemaal niet goed kan zwemmen, de 2 zwaantjes eruit gevist en weer naar de kant gekropen. De baby zwaantjes gaven een behoorlijk kabaal, en de ouders reageerden daar heel fel op, vooral omdat ze al in paniek waren omdat hun jongen weg gejaagd waren bij het nest.



Toen ik de jongen op de grond wilde zetten kwam papa zwaan op me af en vloog me echt aan, heeft me zelfs nog gebeten :shock: auwww, maar ze werden al snel rustig toen ik de jongen eindelijk op de grond in zijn richting kon zetten, zo lief om te zien hoe de mama en papa zwaan reageerden op de jonkies :inlove: :inlove: