Kiezen van sport/muziekinstrument etc

Hoe zijn jullie tot de keus gekomen wat de kids náást school ondernemen?

Dus qua sport, dans, toneel, scouting, of bijv. muziekles?



Volgen jullie geheel de wens van het kind?

Probeer je talenten te stimuleren, of wil je juist minder sterke kanten van je kind verbeteren en houd je daar rekening mee?



Al met al, ik heb een kind wat een heleboel leuk zou vinden.

Zelf vind ik muziekles belangrijk, maar sport ook. En toneel zou ook echt bij hem passen.



Maar goed, dat gaat dus niet allemaal tegelijk :slight_smile:



We gaan binnenkort een aantal open dagen bezoeken, misschien geeft dat al een hoop duidelijkheid. Ben benieuwd hoe dat bij jullie ging.

Wij hebben hier de afspraak eerst zwemdiploma’s halen, dan een andere sport. Als zw wat groter zijn ook een instrument, dan hebben ze dus een sport en een instrument. Vooralsnog geen met toneelambities, maar dat zou er van mij ook wel naast mogen, sport en muziek vind ik te belangrijk om daarvoor te laten vervallen.

Hier ook eerst zwemmen, daarna mag ze kiezen wat ze wil. Als ze wat ouder is ( jaar of 8) dan willen we haar ook op muziekles hebben. Wat ze wil mag best elk jaar wisselen, maar niet 10 dingen in een jaar, dus na 3 weken ik vind het niet leuk=pech.



Geen sport er dus naast: 3 dingen in 1 week vind ik gewoon teveel, voor haar en voor ons ( Dat hebben we straks voor 3 kids, dat is geen doen) Ik ga er een beetje vanuit dat ze iets als Dans zal kiezen of ballet en dat is ook bewegen en op school krijgt ze gym en verder wandelen we ook wel aardig wat en fietsen dus hoop dat dat genoeg afwisseling is voor haar. Muziek krijgt ze verder niet aangeboden, dus met een jaar of 8 wel muziekles.

Hier ook eerst zwemmen, daarna zien we wel verder. Sommige sporten en muzieklessen zijn ook pas vanaf 7.



Zo zijn ze met 5 echt nog te klein om een gitaar goed vast te houden en kunnen ze met 5 nog niet goed de coordinatie opbrengen voor pianolessen en hoge en lage noten combineren.



Voor muziek zou ik dan kijken naar een zogenaamde AMV cursus… heeft Niek ook gedaan. AMV staat voor algemene muzikale vorming en hier betekende dit dat ze in 8 maanden tijd een paar keer gitaarles kreeg, een paar vioollessen, een paar fluitlessen en een paar pianolessen. Zo kon ze uitproberen wat ze echt leuk vond.

Inmiddels zit zij op pianoles. Ze vind dit echt geweldig en ja… ze heeft er (volgens de leraar) talent voor.



Peter wil graag na zwemmen op judo of karate, dat is hier pas vanaf 6. Dus het zou nu kunnen, maar hij heeft zijn zwemdiploma nog niet.

Niek trouwens ook nog niet, toch hebben wij haar ivm faalangst en een autistisch broertje die veel aandacht vraagt waardoor zij ondergesneeuwd raakt, toch al muzieklessen laten doen, omdat ze hier echt naar uitkeek en dan iets helemaal voor haarzelf heeft. Ze is dan ook al wel wat ouder natuurlijk. (ruim 7) maar door motorische achterstand, pas nu op zwemles.



Overigens zijn er ook sporten die je op try out basis kan doen, dan is het bijvoorbeeld 3 maanden uitproberen.



Zelf ben ik verder van mening dat een sport of muziekles niet zou moeten dienen voor het versterken van zwakke punten. Dat werkt mijns inziens tegen. Een kind wat geen talent heeft voor voetbal zal al snel het mikpunt worden van allerlei teleurstellende resultaten in het team. Een kind wat geen talent heeft voor muziek, zou faalangst kunnen ontwikkelen omdat het frustreert en niet lukt. Voor ons moet een hobby of sport wel een uitlaatklep kunnen zijn. Zwakke punten pakken we wel anders aan, meer thuis, met leuke oefeningen of meer kleine opdrachten zonder druk erachter.



Dus hier gaan we aardig mee in de wens van het kind, mits er goed over is nagedacht, kinderen zijn gaan kijken, zelf onder woorden kunnen brengen waarom het ze zo leuk lijkt en als ze oud genoeg zijn om de afspraak te snappen dat als ze iets gaan doen, ze het jaar of de periode waarvoor betaald is af moeten maken.



Peet is al een tijd erg idee vast over judo, dus hij mag op judo zodra hij zijn A diploma heeft. Voetbal zou voor hem niks zijn, hij is motorisch niet sterk, aanverwant aan zijn autisme en judo is juist precisie, techniek aanleren… dat vind hij leuk en kan hij ook.



Oja… hier in Zwolle word via de muzerie ook les gegeven in allerlei acteurmogelijkheden… dan doen ze een cursus algemene creatieve ontwikkeling en krijgen ze toneelles, dansles, zangles, cabaretles, tapdansen, musical enz… ook om te kijken wat een kind nu echt leuk vind.



Ons neefje zit nu op turnen, en binnen 3 lessen mocht hij al op voor de regionale selectie, hij heeft er aanleg voor. Zijn broer heeft 1 jaar voetballen gedaan, maar dat was omdat zijn vriendje ook ging. Hij heeft er geen aanleg voor en tackelde te vaak per ongeluk zijn teamleden of struikelde over de bal. Nu zit hij ook op turnen en ook hij mocht al vrij snel naar de selectie. Onze neefjes zijn pezig en sterk en erg licht gebouwd, ze kunnen hier helemaal hun ei in kwijt. Mooi toch als een kind daar zo gelukkig van word.

toen oudste zijn zwemdiploma’s had mocht hij op een andere sport…

hij wilde op judo, basketbal of voetbal, in die volgorde.



Dus zijn we in die volgorde proeflessen gaan volgen.

Bij judo mocht hij 4x meedoen… maar na 3x gaf hij dat hij het niet zo leuk vond.

Dus naar basketbal… en hij was na 1x laaiend enthousiast!

Zat net voor de vakantie toen, dus trainster vond het prima dat hij dan 4x meedeed voor de vakantie. Zo gezegd, zo gedaan en in de vakantie bleef hij het er over hebben, dus na de vakantie is hij opgegeven en hij vindt het nog steeds helemaal leuk :thumbup: .



Mama blij, das 1 voetballer minder :mrgreen: .



Onze 2e weet het allemaal nog niet… die is nog bezig met zwemles en dat duurt nog wel eventjes.

Overigens zit hij wel op gewone gym ernaast, maar dat is een bewuste keuze geweest voor hem om een stukje zekerder te worden, meer zelfvertrouwen op fysiek vlak en dat is erg goed geweest. In de volgende zwemfase gaat hij 2x in de week zwemmen en dan gaat hij van gym af.



Hij wil graag piano spelen, maar dat komt denk ik voornamelijk omdat we zelf een piano hebben.



We proberen hier nog weleens wat uit via de brede school activiteiten.

tja hier is de oudste heel duidelijk in wat hij wil.

hij wil later profvoetballer worden :wink: dus hij zit nu al een jaar op voetbal en vind het geweldig

en hij wil gitaar leren spelen (en dan geen elektriche maar een echte ouderwetse zoals hij zelf zegt) dus dat is ideaal, hij mag dit ook.

helaas wonen wij in een klein dorp en zijn er weinig mogelijkheden qua hobbys wij moeten altijd verder rijden, maar dat heb ik er voor over als ze echt iets willen.



de middelste moet nog beginnen met zwemles, dus dat eerst, en zij wil graag op dansen/ dus als ze dat na de zwemles nog wil mag dat, in een buurt dorp hebben ze een combinatie dansen en turnen dus dat is wel handig.



ook hier geld als je ergens bij bent, niet zo weer wat anders, eerst een jaar erbij blijven.

Jesse korfbalt sinds zijn 3e een uurtje op zaterdagochtend. Hartstikke leuke manier om met andere kinderen om te gaan,

meer zelfvertrouwen te krijgen en om te kijken of een balsport iets voor hem is.

Het zijn voornamelijk bal- en tikspelletjes, met af en toe echte korfbaldingetjes. Hij vindt het super!



Na de zomervakantie begint hij met zwemles en we zien dan wel of die combinatie te doen is of dat het te veel is.

Pas vanaf zijn 6e kan hij wedstrijden gaan spelen met de korfbal. Die zijn dan op zaterdagochtend en de training is dan op een doordeweekse middag.



We zien wel hoe het loopt…geen idee of hij de combinatie zwemles + 2x korfbal aan kan. En wie weet wil hij dan op een andere sport.



Kinderen uit onze gemeente kunnen wel elk jaar meedoen met “Kennismaken met sport”.

Je kunt je dan opgeven voor een aantal proeflessen (4 - 10x) voor €5,-, bij de sport die je leuk lijkt.

Jesse heeft in oktober 4 proeflessen judo gedaan, maar dat vond hij niet leuk.



Thomas zit nu op peutergym en gaat na de zomervakantie met Jesse mee naar de korfbal.

Thomas is een verlegen kindje, dus samen met Jesse korfballen is voor hem een fijne manier om ergens te beginnen.



Voor ons staat plezier voorop, met zwemles als verplichting naast een andere sport.

Anne is met babyzwemmen begonnen en zo verder doorgegaan. Toen ze 2.5 jaar ruim was is ze op ‘turnen’ gegaan. Mevrouw had zoveel energie, daar moesten we iets mee. Dus vanaf 2.5jaar op 2 sporten.

Met bijna 5.5jaar hebben we haar van turnen afgehaald vanwege onenigheid met de vereniging, toen mocht ze zelf kiezen (ze mocht daar ook wel eerder weg, maar dat gaf ze nooit aan). Ze wilde paardrijden. Dis met 5.5 jaar is ze gaan paardrijden. Afgelopen december heeft ze haar C diploma voor zwemmen gehaald en toen mocht ze weer iets kiezen. Dat werd Judo. Dus nu doet ze paardrijden en Judo. Met beide mag ze telkens als er opnieuw betaald moet worden stoppen, maar dat wilt ze niet, dus dat is best.

Muziek krijg ze van onszelf aangezien we beide muzikaal zijn.

Als ze wat ouder is kiest ze maar wat ze wilt doen, haar leven, haar keus. Dus als ze bv wilt stoppen met paardrijden en op toneel wilt, vinden wij dat prima. We hebben dan wel het geluk dat w ein een ‘dorp’ wonen waar we alles voor hande hebben.

Mijn zoon zegt nu al dat hij op voetbal wil en een toeter wil net als papa. Dan zeg ik tegen hem dat hij eerst zijn zwemdiploma moet halen :wink: Daar is hij met zijn 3,5 jaar overigens nog niet mee bezig.



Bij mij is het absoluut een must dat ze iets doen dat ze leuk vinden. Vind ik veel belangrijker dan eventuele talenten verder ontwikkelen! Laten we daarin wel reeel blijven, er zijn er maar weinig die met hun sportieve of muzikale talenten een boterham kunnen verdienen. En van mij hoeven ze niet de beste te zijn, maar wel gelukkig :thumbup:

@cees77 wrote:



Bij mij is het absoluut een must dat ze iets doen dat ze leuk vinden. Vind ik veel belangrijker dan eventuele talenten verder ontwikkelen! Laten we daarin wel reeel blijven, er zijn er maar weinig die met hun sportieve of muzikale talenten een boterham kunnen verdienen. En van mij hoeven ze niet de beste te zijn, maar wel gelukkig :thumbup:






Vaak zie je natuurlijk wel dat een kind iets leuks vindt als het er ook enigszins talent voor heeft.

Maar je zou ook kunnen denken, zoals iemand eerder schreef: niet zo zeker van zichzelf, dus laat hem maar op judo gaan oid?

Of hét moet wel een actieve sport zijn omdat iemand zijn energie kwijt moet…



Natuurlijk moet een kind het leuk vinden, dat staat buiten kijf. Maar er zijn zoveel leuke dingen, dat je het volgens mij ook kunt sturen, toch?

Ik ben helemaal geen voetballiefhebber en zou dus ook echt niet op zo’n open dag gaan kijken. We volgen hier thuis niet actief voetbal op tv (alleen Nederlands Elftal), dus je kind komt daar dan ook niet mee in aanraking als ze zo jong zijn. Natuurlijk, als ze ouder worden, en álle kinderen in de klas ineens op voetbal zitten, dan zien we wel weer verder. Maar dat hoeft niet je uitgangspunt te zijn denk ik.

Wij kijken nooit voetbal, mijn man zit op handbal en toch zegt zoon met zijn 3,5 iedere keer dat hij op voetbal gaat :think:

Ik zou iets kiezen wat past bij het kind. School is al druk genoeg, dus kies iets ter ontspanning wat hij/zij lekker kan volhouden en waar hij of zij later ook nog plezier aan kan beleven.



Voor ons persoonlijk was er wel een regel dat eerst het zwemdiploma moet worden gehaald. Mijn stiefzoontje heeft dat ondertussen in de pocket en mocht nu iets kiezen. Hij heeft een proefles judo en streetdance gedaan. Hij kon uiteindelijk niet kiezen. Omdat hij veel meer met dansen heeft (hij doet altijd voorstellingen op zijn kamer) hebben wij voor hem gekozen.



Hij is ook gek op muziek, maar omdat hij in groep 3 zit, wat al druk genoeg is voor hem, laten we het voorlopig even bij 1 ding.

Ik zou wachten tot je kind zelf komt met de wens een sport of muziekinstrument te gaan doen.



Wordt er helemaal geen behoefte getoond, dan zou ik op een gegeven moment proberen je kind wat aan te bieden om uit te proberen, als je het belangrijk vindt dat er wel een sport of muziekinstrument beoefend wordt.

hier was het eerst zwemdiploma halen



maar aangezien het zwemmen erg lang duurt en ze daar eigenlijk geen zin meer in heeft proberen we haar een beetje te stimuleren met paardrijden erbij (wel druk programma maar tot nog toe red ze het)



maar eigenlijk is het geheel wat Luna wilt behalve het zwemmen dan als ze iets niet leuk vind en daar op moet betaal ik het ook voor niks want dan laat ze echt merken dat ze het niks vind

@Angel & Luna wrote:

hier was het eerst zwemdiploma halen



maar aangezien het zwemmen erg lang duurt en ze daar eigenlijk geen zin meer in heeft proberen we haar een beetje te stimuleren met paardrijden erbij (wel druk programma maar tot nog toe red ze het)



maar eigenlijk is het geheel wat Luna wilt behalve het zwemmen dan als ze iets niet leuk vind en daar op moet betaal ik het ook voor niks want dan laat ze echt merken dat ze het niks vind




Offtopic



Leuk nog een kindje op paardrijden…je komt het op deze leeftijden niet zoveel tegen. Altijd leuk om te zien dat er meer zijn :wink: . Bij Anne op de manege is ze de jongste, dan nog een paar meisjes van (bijna) 7 en zo loopt het met leeftijd op. Wel zit ze bij een manege waar tot nog toe alleen kinderen les hebben. Erg leuk.

L is net 5 en zit naast zwemles op tuimeljudo. Zoveel keus is er nog niet als je 4-5 jaar oud bent en bovendien vinden wij de verschillende aspecten van judo (respect, normen en waarden, samenwerken, fysieke/conditionele eigenschappen, weerbaarheid en zelfvertrouwen) een bijdrage aan de opvoeding. Ze heeft er erg veel plezier in en ik hoop dat dat zo blijft :thumbup:. Zo niet dan zien we verder wat ze wil, kan en haalbaar is…