Keuze maken, doorgaan/stoppen...

Ik wil gewoon even mijn verhaal kwijt geloof ik. Ik zit er zo doorheen en kan maar geen keuze maken in hoe ik verder moet/wil qua voeding :frowning:



De bv loopt gewoon niet lekker (geef nu 5 maanden en een week bv) en heb al van alles geprobeerd.

Vorige week een lactatiekundige ingeschakeld, is hier thuis geweest en heeft meegekeken (lieve vrouw, erg fijn dat ze er was).



Het probleem is dat Lotte gewoon te onrustig is tijdens het drinken. De eerste 1-3 minuten gaat het goed maar daarna wurmt ze zich los, gaat alle kanten op, hapt weer, laat na 1 slok weer los, hapt weer, laat los etc. Ondertussen wil ze alle kanten op kijken behalve in de richting die handig is, naar mijn borst dus.

Het is echt worstelen, hangen en wurgen tijdens het voeden, het voelt als strijd steeds. En tegelijk begint ze meestal te huilen want ze heeft wel honger.



Het heeft ook een beetje te maken met de melk toestroom voor mijn gevoel. Zolang die snel loopt gaat het oké maar als hij een beetje afzwakt en ze er meer moeite voor moet doen laat ze los en volgt bovenstaande dus.

's Morgens gaat het daarom meestal wel goed, dan zitten mijn borsten goed vol en loopt het wel maar de rest van de dag…



Melk gekolfd in flesje gaat wel goed, ze zit dan met haar rug tegen mijn buik en kan lekker rondkijken, dan gaat het prima.

Maar kolven gaat gewoon erg moeizaam (behalve 's morgens, dan gaat het wel goed en krijg ik aardig wat aangezien mijn borsten dan wel flink vol zitten na een lange nacht!) en ben soms een half uur bezig voor 50cc (met flink drukken op mijn borst etc., niet heel makkelijk en ontspannen dus).

Ik ben al extra gaan kolven na de voedingen en gebruik op advies van de LK ook neusspray voor de toeschietreflex maar het lijkt weinig te helpen.



Ik zie vaak zo tegen de voedingen op en het kost me al mijn energie momenteel.

Maar tegelijk vind ik het idee van stoppen en kv geven vreselijk en maakt het me heel verdrietig :(.

Ik ben gevoelsmatig nog helemaal niet klaar met de bv en schiet constant in tranen bij het idee te moeten stoppen (hormonen?). Ik wilde sowieso de 6 maanden halen en het liefst nog een stuk langer doorgaan en het voelt toch een beetje als falen als ik nu stop.



En nu moet ik kiezen tussen twee keuzes die beiden niet goed voelen.

Ik ben ook gewoon bang dat dit gedrag van Lotte tijdelijk is en dan zou ik het zonde vinden om te stoppen. Aan de andere kant, hoe lang is tijdelijk dan nog en hoe lang moet je door blijven gaan, wanneer is het genoeg?



Vanmiddag dacht ik te hebben besloten om gewoon nog 3 a 4 keer per dag de kolven (zolang dat nog een beetje gaat en er wat uitkomt) en de rest dan aan te vullen met KV. Tot ik begin van de avond Lotte aan de borst had en ze zo moe was (en ik ook) dat het wel goed ging en we beiden heerlijk halverwege in slaap vielen op de bank…:inlove:



Toch maar doorgaan? Domperidon gaan slikken?

Hoi!



Ik worstel hier met hetzelfde probleem. Mijn meisje doet precies hetzelfde! Ik zit al aan de domperidon omdat mijn hormonen op tilt zijn(ik verlies elke 2 weken bloed) en dan wordt mijn bv echt minder. ik slik nu domperidon maar weet niet of ik hier wel mee door moet gaan. Is het de moeite om dit te slikken en tegelijkertijd zo’n worsteling te hebben tijdens de voeding? Soms wordt ik er gek van. Mijn verstand zegt dat ik moet stoppen, mijn gevoel vind dit maar niks…



Ik kan je dus niet helpen. Maar lees wel mee en wil je een hart onder de riem steken. :hug:

Heeft de lk geen andere adviezen gegeven nog?

Dit gedrag klinkt wel best bekend op deze leeftijd, maar het steeds loslaten zou ook op spruw kunnen duiden. Ik had een mooie ketting waar ze flink aan konden trekken om mn nek, dan waren ze toch ergens mee bezig en dronken dan beter. Verder misschien in een rustigere ruimte zitten, op bed liggen zodat ze niet zo veel te zien heeft wat boeiender is?



Als het je nog zo verdrietig maakt zou ik iig niet stoppen nog. Vaak wordt het met zes mnd toch ook wel een stuk makkelijker. Ik vraag me ook wel af of het nu slim is om flesjes gekolfde melk te geven overigens, maar dat is dus wel op advies van de lk? Ik had er eentje die dus flessen kreeg als ik werkte en die vond dat gewoon wel lekker makkelijk en werd aan de borst dus ook zo onrustig/ongeduldig.

Hier werkt liggend voeden ook heel goed. Even lekker samen boven in bed liggen en relaxed liggen drinken. Marie vindt haar omgeving namelijk ook errug interessant!



Ik hoef je vast niet te vertellen dat van kv bijgeven je bv ook (nog meer) terugloopt he…



Ben je ook al begonnen met bijvoeden (fruithap)? Daardoor komt de nadruk ook minder op borstvoeden te liggen en wordt ze op een andere manier uitgedaagd. Bovendien is het leuk om te doen en ben je weer op een positievere manier met eten bezig.



Sterkte! :hug:

Hee Mir,



ik lees dit nu pas. Hoe gaat het nu? :-*

Thanks voor het vragen D. en verder ook iedereen bedankt voor jullie reacties! :slight_smile:





Ik geef gelukkig nog steeds bv! :dance:

Wilde gewoon echt nog niet stoppen dus ben heel blij dat ik heb doorgezet.



Ik had eigenlijk alles al geprobeerd, alle soorten houdingen, prikkel-arme omgeving etc. maar het hielp allemaal niet.

Advies van de LK was om in de avond een flesje gekolfde melk te geven. Zo had ik even een moment van rust. Dit heeft wel geholpen en ook wanneer het overdag niet ging en ik er doorheen zat gaf ik gewoon een flesje. Dit heeft erg geholpen en meestal geef ik nu ongeveer 1 keer per dag een flesje gekolfde melk, wat goed bevalt!

Het heeft er ook voor gezorgd dat ik zelf weer wat meer ontspannen werd. Gevolg hiervan was weer dat ik veel minder op tijd/schema ben gaan voeden maar meer op verzoek.

Als Lot nu slecht drinkt dan stop ik sneller en probeer het even later gewoon nog eens. Ik zie niet meer zo tegen de voedingmomenten op en het is niet meer zo’n geworstel en gedraai.



Verder ben ik twee weken geleden, wat Noor ook al aangaf als tip, op advies van de LK begonnen met bijvoeden (Beetje combi tussen Rapley, zelf maken,prakken/potjes). Dit was ook een hele goede keuze, het is geweldig om te doen en maakte het ‘eten/voeden’ weer leuk. En Lotte is er dol op!



Ook het kolven gaat beter en ik krijg er dankzij de neusspray meer uit.

Ik ben dus heel blij dat het weer beter gaat en dat ik door ben gegaan, a.s. donderdag zitten we op een half jaar :dance: