Keuze................Inmiddels gemaakt!!! (29 aug '08)

Onze meid gaat volgend jaar naar groep 1 van de basisschool.

Nu zitten we met de keuze, wordt het een Christelijke of een Openbare school?

Mijn man is Christelijk opgevoed maar doet er nu niks meer aan (niet naar een kerk, niet bidden enz.)

Zelf ben ik helemaal niet Christelijk opgevoed.

Nu hebben we hier in de buurt 2 Openbare scholen en 2 Christelijke scholen.

1 Openbare school presteert erg slecht Bron. site Onderwijsinspectie), die valt dus af…

De andere Openbare presterd voldoende.

Maar de Christelijke scholen presteren beter.

Op een Christelijke school krijgen ze les in Godsdienst, opzich niks mis mee.

Maar als mijn dochter na schooltijd vragen gaat stellen, moet ik steeds zeggen “wacht maar tot papa thuis is”.

En op de Christelijke scholen hier doen ze weinig aan Sinterklaas maar Kerst wordt groots gevierd.

We willen natuurlijk dat onze dochter goed onderwijs krijgt…

1 Openbare presteerd voldoende maar is dat ook écht voldoende?)

Ik vind de keuze erg moeilijk…

Op een christelijke school wil niet zeggen dat ze uitsluitend over het christelijke geloof godsdienst krijgen. Tijdens de godsdienstlessen wordt er zeker als de kinderen groter zijn veel meer gekeken naar verschillende godsdiensten. Het is meer filosoferen met de kinderen, gedachten over bepaalde onderwerpen laten gaan. Ik werk zelf op een katholieke school en inderdaad de feestdagen zoals kerst en pasen worden uitgebreid gevierd.

Misschien eens op die scholen gaan informeren en de methodes bekijken, met iemand die de school kent erover praten. Het belangrijkste is dat jij je als ouder thuis voelt op die school.

Ik zeg ook niet dat het uitsluiten over Godsdienst gaat.

Ik wil ook geen discussie maar ik wil even kijt dat ik de keuze zo moeilijk vindt.

Ook omdat er binnen ons gezin niks aan Godsdienst wordt gedaan (geen kerk, geen bijbel, niet bidden) en alleen papa is Christelijk opgevoed.

We gaan ook zeker bij beide scholen een kijkje nemen :wink:

Ze leren natuurlijk ook bidden op een Christelijke school…

Maar hier thuis wordt dus niks gedaan dus ook niet bidden.

Is dat niet verwarrend voor onze dochter?

ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten, terwijl ik uit een agnosten-gezin kom, dus geen kerkelijke zaken en dergelijke. verwarrend? nee hoor. Ik denk dat het geen kwaad kan iets mee te krijgen van de christelijke waarden en normen. en ik vond het wel leuk dat ik dan een van de weinige was die geen communie deed (naar de efteling!!!). Wij leerden overigens niet bidden op school hoor.

over of de score ‘voldoende’ genoeg is? ik denk dat er in nederland maar weinig reguliere bassischolen zijn die echt onder de maat scoren. dus een voldoende lijkt mij een prima score voor een school.

Hoe veel belang hecht je man aan het volgen van christelijk onderwijs? MIsshcien kun je bij beide scholen eens informeren in hoeverre geloof (en dan neit alleen het ’ eigen’ geloof maar ook andere geloven) een rol speelt in het onderwijs?

Fiep, op de site van de onderwijsinspecie schrik je best wel over scholen die onder de maat presteren :shock:

Ik PB je zo de link wel even.

Kijk, mijn man is Christelijk opgevoed en daar is alles mee gezegd.

Hij komt nooit in een kerk, bidt nooit, leest nooit de Bijbel.

Daarom denk ik dat het daarom niet nodig is om Ylana naar een Christelijke school te doen.

Ze weet er nu ook niks vanaf.

Wij zijn een Openbaar gezin zeg maar.

Ik ben helemaal niet gelovig.

Ik ga het er vanavond met mijn man over hebben maar hij wil eigenlijk toch wel dat ze naar een Christelijke school gaat…

En natuurlijk is het niet erg dat ze er iets van mee krijgt.

Maar volgens mij krijg je niet “iets” op school.

En er komt bij dat ik Ylana niks kan uitleggen omdat ik er niks van snap en dat lijkt mij vervelend voor haar maar ook voor mijzelf.

zoonlief zit op een katholieke school , het zegt ons niks maar de school des te meer wel!

het is een kleine school met veel persoonlijke aandacht voor de leerlingen :thumbup:

wij hadden 4 scholen op ons lijstje staan om te gaan kijken dit was de eertse school waar we waren en het voelde gewoon meteen goed :thumbup:

dus mijn advies bel de scholen en maak een afspraak voor een rondleiding en een kleine impressie vaak is dat de enige goede manier om een beslissing te maken!

succes!

Heb ik gedaan!!

We gaan naar 2 scholen :wink:

@Greetje14 wrote:

Heb ik gedaan!!

We gaan naar 2 scholen :wink:

Vrijdag 29 aug. om 9:00 hebben we de eerste rondleiding!

@Greetje14 wrote:

Ik zeg ook niet dat het uitsluiten over Godsdienst gaat.

Ik wil ook geen discussie maar ik wil even kijt dat ik de keuze zo moeilijk vindt.

Ook omdat er binnen ons gezin niks aan Godsdienst wordt gedaan (geen kerk, geen bijbel, niet bidden) en alleen papa is Christelijk opgevoed.

We gaan ook zeker bij beide scholen een kijkje nemen :wink:

Ik wilde er ook absoluut geen discussie mee uit lokken, meer informeren dat het er idd zoals fiep zei het er helemaal niet christelijk aan toe hoeft te gaan. Ik bid ook nooit in de klas. Wat ik met mijn berichtje wilde zeggen was kies de school waar jij prettig bij voelt, en om dat te ervaren is een afspraak maken met die school een hele goede manier.

Veel succes met het kiezen ervan.

Bij ons op school zitten heel veel moslim kinderen, ouders kiezen er bewust voor omdat er in hun ogen toch iets aan godsdienst/maatschappijleer wordt gedaan en op die manier zijn ze met geloof bezig

Ik heb gekozen voor openbaar…

Ik heb toch moeite met het bidden en heb geen zin om met kerst in een kerk te gaan zitten… Want dat doen ze hier namelijk…

Hoewel ik christelijk (protestants) ben opgevoegd was dat hier bij ons geen optie omdat de school aan de andere kant van het dorp ligt en dat niet zo handig is voor vriendjes etc.

We hadden dus de keuze voor 2 katholieke scholen. Wij zijn bij beide scholen wezen kijken.

Het verschil zat 'm echt in de manier van ontvangst van ons en van Andre,

de informatie die we kregen, de rondleiding. De vragen die aan ons werden gesteld. Het antwoord op onze vragen en het systeem van lesgeven.

Daar zat zo’n verschil in, dat we al heel snel de keuze hadden bepaald.

Bij de ene school voelden we ons direct thuis, bij de andere school absoluut niet.

We hebben dus voor de school gekozen die ons en Andre het beste aanvoelde en dat blijkt een prima school te zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen is volg je gevoel.

Tuurlijk geloof is belangrijk, dat was voor mij ook één van de punten die ik meenam in mijn beoordeling, maar nog belangrijker vind ik het hoe het kind zich voelt op de school.

Bij de school waar hij nu naar toe gaat holde hij met de directeur door de gang aan zijn hand.

Bij de tweede school werd hij afgescheept met een doos blokken en moest hij verder z’n mond maar houden.

Succes bij de zoektocht!

Onze kinderen gingen aanvankelijk naar een openbare school. Die schoolhadden we destijds gekozen omdat die ons het meeste aansprak. Dat die openbaar was was bovendien nog mooi meegenomen omdat dat ookin princiep mijn voorkeur wel had.

3 jaar geleden zijn we verhuisd en moest er een andere school gezocht worden. Gelukkiig was er een openbare school, maar helaas sprak die ons helemaal niet aan. En eenandere katolieke school sprak ons juist wel aan. Uiieindelijk zijn ze daar dus naar toe gegaan. Moet er wel bijzeggen dat er niet speciefiek met betrekking tot het katholieke beloof wat gedaan wordt. En het kerstverhaal was op de openbare school niet anders dan het kerst verhaal nu. Wel kwamen op de openbare school veelmeer de verschillende geloven en gebruiken daaromheen naar voren. Dat misik nu wel een beetje. Maar als ouder kun je ze dat natuurlijk ook meegeven.

Het is dus echt de voor en de nadelen tegen eelkaar afwegen.

Dat je geen antwoord hebt op allelei vragen betreffende het geloof lijkt me eerlijk gezegt geen probleem. Ieder mens moet toch zijn eigen weg vinden in een eventueel geloof. Mag dus best van begin af aan meekrijgen dat niet iedereen wat gelof betreft dezelfde gedachtengang heeft.

Kijk, weet je waar ik een beetje mee zit?

Ik ben niet gelovig maar mijn man is chistelijk opgevoed maar hij doet er nu niks meer aan.

Dus waarom een christelijke school dan??

Dan zou het alleen zijn om het beter lesgeven.

Maar als de openbare school voldoende is lijkt me dat een goede optie!

En wat is beter lesgeven…

Als na een 1/2 jaar een leerkracht weggaat en er komt een andere dan kan die ook wel niet goed zijn…

En met lesgeven kan je een kind niet inteligenter maken, dat zit in het kind zelf.

Ik heb het verslag van de schoolinspectie wel meegewogen. Maar veel meer heb ik zelf gekeken hoe het onderwijs gegeven werd en in hoeverre dat aansluit bij de manier waarop wij zelf met de kinderen omgaan.

Vooral ook doorvragen. Want natuurlijk is er extra aandacht voor je kind op het momen dat hij naar onderen of naar boven van de middelmoot afwijkt. Maar ik wilde dan daarwerklijk zien met wat voor materiaal er dan wel gewerkt werd.

Moet ik wel zeggen dat toen we voor de tweede keer naar een school gingen zoeken en de kinderen inmiddels over de verschillende jaren van de basisschool hadden zitten ik wel veel kritischer keek.

Liet me niet meer verleiden door de mooiste kleuter lokaal zeg maar. Had ook een beter zich op wat voor onze kinderen belangrijk was.

Wij doen zelf ook helemaal niets met het geloof. Op school krijgen ze wel wat van het geloof mee. Maar dat is ook zo thuis. Want al zijn we niet gelovig we vieren wel het kerstfeest en vertelllen dus het kerstverhaal. Met pasen zijn we vrij en vertellen we wat er dan eigenlijk gevierd wordt. Pinksteren moet ik ieder jaar weer opzoeken. Schijnbaar zakt het ibj de kinderen net zo snel weer weg als bij mij. Maar ik vertel het verhaal en breng het niet als waarheid. Gelukkig doen ze dat op school ook niet.

Zouden ze dat wel doen dan zou ik er persoonlijk wel moeite mee hebben. En zou zeker in negatieve zin meewegen.

Wat bij ons heel duidelijk de doorslag had gegeven was de rust die de school die we uiteindelijk gekozen hebben uitstraalde. rust als groepen zich binnen de school verplaatsten, rust op weg naar de gymzaal en rust in de klaslokalen. En het leek als of het de leerkachten er totaal geen moeite voor hoefde te doen. Maar dat is dus een sfeer gevoel die je oppikt en waarvan ik meende dat mijn kinderen hier echt tot hun recht zouden kunnen komen. (en dat zgt dan uiteindelijk misschien meer dan een verslag van een school inspectie). Het is niet iets wat je kunt meten.

We gingen van een kleine openbare school die ons prima beviel. In het nieuwe dorp was ook een kleine openbare school, dus de keuze leek zo gemakkelijk. Maar we hebben 8 scholen aangedaan gekeken, gevraagt en sfeer geproefd. Uiteindelijk dus voor een grote katholieke school gekozen.

Mijn advies is ga gewoon op de verschillende scholen kijken, zet je zintuigen op scherp, bespreek het met elkaar en waarschijnlijk komt er dan gewoon 1 school uit die het beste bij jullie past.

Dank je wel Baukje :thumbup:

We gaan 29 aug naar de openbare school.

De christelijke hebben we nog geen afspraak mee want die konden die op de dag waarop wij eigenlijk wilden kijken.

Wij vieren Sinterklaas uitgebreid, met kerst staat er een boom (meer doen we er niet aan…)

Met Pasen schilderen we eieren (meer ook niet)

We bidden nooit, komen nooit in een kerk.

Kijk dan vraag ik mij af, waarom wel onze dochter op een christelijke school doen.

Alleen omdat het lesgeven iets beter is?

Ik vind het best moeilijk…

Ook omdat mijn schoonouders gelovig zijn (het enige wat zijn doen is bidden voor het eten) en mijn schoonmoeder eigenlijk wil dat ze naar een christelijke school gaat (ze wil niet puchen, maar doet het eigenlijk wel :lol: )

Misschien gaat ze mijn man dan proberen om over te halen… :?

Nu lees ik dit net:

NIEUWE PEKELA - Basisscholen die volgens de onderwijsinspectie ‘zwak’ zijn, zijn dat vaak helemaal niet. Dat zegt Herman Godlieb, directeur van openbare basisschool De Linde in Nieuwe Pekela.

Volgens hem is de wijze waarop er beoordeeld wordt, oneerlijk. Zo zijn er veel factoren die van invloed zijn op het succes van een school, maar ligt een groot deel daarvan buiten de invloedssfeer van de school. Ook hekelt Godlieb de correctiemethode bij de CITO-toets. Deze zou niet zorgvuldig zijn. Veel scholen worden zo over een kam geschoren, vindt de schooldirecteur.

Godlieb vindt dat scholen die benadeeld worden, naar de rechter moeten stappen en de inspectie moeten aanklagen wegens smaad.

:shock:

ik dnek dat je vooral moet kijken naar sfeer, bijv pestbeleid, is er pleinwacht, verhalen uit je omgeving (al zijn die natuurlijk ook niet objectief0

kijk vooal naar je kind, wat past darabij

en volg je gevoel; hoe is de sfeer hoe voel jij je als je daar binnen loopt

Greetje, ik woon in een dorp boven Rotterdam en stond voor dezelfde keuze; een christelijke of openbare school.

We zijn bij beide scholen wezen kijken; allebei een positief gevoel, hmmm. :think:

Onderwijsinspectie site bekeken; allebei ongeveer even goed aangeschreven, hmmm. :think:

Dus toch nog een tweede keer wezen kijken en het grappige is dat ik toen over de eerste indruk heen was en ook gerichter kon kijken, vragen kon stellen, etc.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Openbare school. Weet je wat ik de 2e keer miste op de christelijke school? Allochtone leerlingen!! De school was bijna 100% blank. Maar ik woon dichtbij Rotterdam en heel Nederland wordt steeds meer multiculti. Ik besefte ineens dat ik mijn zoon wil laten opgroeien tussen kids uit allerlei culturen zodat hij straks openminded is.

Dus mijn tip; ga een tweede keer kijken zodat je over je eerste indruk heen bent en heel gericht vragen kunt stellen/ naar zaken kunt kijken!!

Succes en sterkte met je keuze!!

:-* Karin

Wij hebben inmiddels een keuze gemaakt!

Het is een openbare school geworden.

We hebben een heel duidelijke uitleg gehad en een hele leuke rondleiding.

Het enthousiasme straalt van alle medewerkers af.

De kinderen (zoals onderbouw als bovenbouw) waren heel rustig en heel erg lief voor Ylana.

Het ziet er allemaal prima uit!!

Alles sprak ons eigenlijk aan…

Kinderen die wat zwakker zijn of juist wat intelligenter krijgen in een groepje apart les van een onderwijzer(es)

Er is (wat ik heel leuk vind!!) schooltoneel!

Als de pauze afgelopen is moeten ze 2-aan-2 lopend naar binnen

Ze hebben altijd wel thema’s (dit keer was het nog China, Olympische Spelen)

Verder is het geen Dalton-, Jennaonderwijs o.i.d.

Maar ze hebben van alles wat.

Het beleid is goed.

De w.c.'s zagen er blinkend uit

Kortom, we zien het helemaal zitten

Wij waren bezig met de inschrijving in een kantoortje en Ylana was naar een klas gegaan (Groep 1 en2) en daar was ze in de kring gaan zitten en ze deed lekker mee!

Toen we klaar waren met de inschrijving hebben we haar pas weer meegenomen, hahahahahaha!!!