Net een cursus broodbakken gedaa…
Met een keukenmachine kan je het deeg mengen, maar zodra het gemengd is, blijft het een bal en wordt het niet door de machine gekneed.
Het kneden heeft een heel duidelijk doel, n. elastisch maken/het opbouwen van een glutennetwerk. Dat is handwerk! Reken maar op 10 minuten stevig kneden. (los daarvan heb je ook de juist tarwe nodig en bij voorkeur verse gist, maar dat terzijde.)
Bakker hebben een speciale machine die wel het deeg na het mengen echt goed kneden.
Een broodbakmachine kneed wel, maar daarbij kan je zelf niet controleren of het brood de juiste structuur heeft voordat het gebakken wordt. Maar je kan er aardig brood mee maken. Voor brood dus beter een broodbakmachine. Bij die van mij zit ook een kneed/rijs programma, dus dan kan ik het er uit halen en in de oven bakken.
Maar voor het beste brood? Zelf kneden!
Succes!
ps. ik ben nog steeds aan het sparen voor de Kitchenaid. Ik heb nu voor 475 euro cadeaubonnen van mijn favoriete keukenwinkel. Nog 100 euro!! Ben er bijna. :dance:
Tsja… zelf kneden gaat niet lukken (dus zelf brood bakken kan ik dus wel vergeten).
Hoeveel watt moet volgens jullie een keukenmachine zijn?
@Kwakje wrote:
Tsja… zelf kneden gaat niet lukken (dus zelf brood bakken kan ik dus wel vergeten).
?
O, dat hoeft niet hoor. Bakken met een brodmachine is niet slecht hoor. Je kan alleen zelf de elasticiteit niet controleren, maar in de meeste gevallen is het brood prima. Toevallig was ik vandaag lui, dus ik heb net een brood gebakken met de machine ipv handmatig
@meisje1974 wrote:
Net een cursus broodbakken gedaa…
Met een keukenmachine kan je het deeg mengen, maar zodra het gemengd is, blijft het een bal en wordt het niet door de machine gekneed.
Het kneden heeft een heel duidelijk doel, n. elastisch maken/het opbouwen van een glutennetwerk. Dat is handwerk! Reken maar op 10 minuten stevig kneden. (los daarvan heb je ook de juist tarwe nodig en bij voorkeur verse gist, maar dat terzijde.)
Bakker hebben een speciale machine die wel het deeg na het mengen echt goed kneden.
Een broodbakmachine kneed wel, maar daarbij kan je zelf niet controleren of het brood de juiste structuur heeft voordat het gebakken wordt. Maar je kan er aardig brood mee maken. Voor brood dus beter een broodbakmachine. Bij die van mij zit ook een kneed/rijs programma, dus dan kan ik het er uit halen en in de oven bakken.
Maar voor het beste brood? Zelf kneden!
Succes!
ps. ik ben nog steeds aan het sparen voor de Kitchenaid. Ik heb nu voor 475 euro cadeaubonnen van mijn favoriete keukenwinkel. Nog 100 euro!! Ben er bijna. :dance:
Dat ben ik niet met je eens. Mijn kitchenaid kneedt beter dan de broodbakmachine die ik had. Net zo goed als mijn broertje de bakker. Deeg rijst prima. Ik zou 't niet doen met een handmixer, dan draai je het motortje aan gort.
Veel plezier binnenkort met je Kitchenaid! 't Is een heerlijk ding!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :inlove:
Ik ben ernorm blij met mijn Kitchenaid.
Ik doe er nog meer mee dan ik eerst deed gehakt meng ik daar ook in, deeg maak ik er ook in en kneed het dan soms nog even na op het aanrecht.
Ik ben nu aan het sparen voor wat uitbreiding van mijn liefde hahahaha
Wil graag een snij uitbreding en we zijn nog aan het kijken of de ijskom van hun wat voor ons is. Aangezien onze zoon geen roomijs uit de supermarkt mag vind ik het leuk om dat zelfte maken.
Maar dat gaan we van het voor jaar weleens uitzoeken.
Hij is inderdaad duur maar zijn geld zeker waard.
Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht omdat ik een stukje pensioen kon it kopen van mijn uitzendwerk periode ik kon kiezen of toen een bedrag bijna zoveel als de kitchenaid of als ik met pensioen ben 3 euro permaand extra als het tegen die tijd er nog wel was. Dus toen besloten om het uit te laten keren en zo een heel mooi iets er van kunnen koppen wat ik inderdaad anders niet een 2 drie kan kopen.
@Kwakje wrote:
Hoeveel watt moet volgens jullie een keukenmachine zijn?
Iemand hier een antwoord op?
Ik heb de Kenwood Patissier en ben er erg tevreden over. Heb m op mijn verjaardag gekregen een paar jaar terug. Kitchen Aid is ook erg goed, maar ook een stuk duurder.
En hoeveel Watt? Geen idee. Voor mij is de Patissier (MX 275) sterk genoeg en die heeft 400 Watt. Wat ik ook ideaal vind is de grote mengkom van 4 liter.
Hier ook de Kenwood Patissier… iets van 149 voor betaald in de aanbieding en voldoet prima… ik koop eerder een nieuwe bank als ik 600 euro te besteden heb… :mrgreen:
Ik heb de Philips HR7776 keukenmachine, bevalt erg goed! Heeft een hele krachtige motor van 1000 watt en gebruik 'm nog net niet dagelijks.
Voor beslag maken, deeg maken, worteltjes raspen voor worteltjestaart (deed ik voorheen met de hand :shock: ), smoothies, et cetera et cetera.
Op Kieskeurig ook heel veel goede recensies en een leuke prijs voor een uitgebreide, krachtige machine.
Jaaaaa! Na flink sparen in combinatie met cadeaubonnen voor mijn verjaardag oktober jl., is ie daar dan, mijn ijsblauwe Kitchenaid!
Jaaaaa! Na flink sparen in combinatie met cadeaubonnen voor mijn verjaardag oktober jl., is ie daar dan, mijn ijsblauwe Kitchenaid!
:mrgreen:
Leuk he de kitchenaid. Hier een pronkstuk op het aanrecht. Wij hebben een turquoise (sorry als ik het verkeerd schrijf)… 8)
@Cell wrote:
Hier ook de Kenwood Patissier… iets van 149 voor betaald in de aanbieding en voldoet prima… ik koop eerder een nieuwe bank als ik 600 euro te besteden heb… :mrgreen:
Dat is waar. :thumbup: (wij gingen vanmiddag even op pad voor een nieuwe tas, manlief wilde toch wat geven voor m’n verjaardag en aangezien mijn tas echt helemaal kapot. Sta ik wat rond te neuzen bij een tas: 149,00. Het idee dat ik dan met een tas van zoveel geld rond loopt bbrr, maar dat is ook heel persoonlijk).
Zoveel wil ik er ook niet voor uitgeven.
Maar goed ik krijg van mijn ouders geld voor m’n verjaardag en familie wil ook een bijdrage geven aan dit apparaat.