Even een keuken vraag.
Onze oude (retro) keuken valt bijna uit elkaar, dus tijd voor een nieuwe keuken. YES… :dance:
Maar goed nu heb ik even een vraagje. Wie heeft hier ervaring met een IKEA keuken en dan vooral met het plaatsen van een IKEA keuken. Hoe hebben jullie dat gedaan? Zelf gedaan? of laten doen?
Omdat we nu een onpraktische keuken hebben gaan we voor een open keuken. De draagmuur gaat eruit (komt een draagconstructie voor in de plaats). De indeling etc. wordt dus ook totaal anders.
Zouden wij een bedrijf kunnen laten komen die ook een (ikea) keuken kan/wil plaatsen? Zijn er (bouw)bedrijven die doen?
Tips/adviezen zijn welkom.
vrienden van ons hebben inmiddels 10 jaar denk ik zo’n beetje hun ikea keuken en op wat gebruikssporen na is het nog steeds een mooie keuken.
Zij hebben hem zelf geplaatst, maar zowel hij als haar vader zijn handig (als in werken als installateur/ electricien). Bij hun kwam de keuken zelfs op een hele andere plaats in huis en ze hebben ook zelf al het leidingwerk gedaan, maar dat moet je idd maar net kunnen.
Volgens mij heeft IKEA trouwens zelf ook een plaatsservice, maar dat is vast wel op hun site terug te vinden denk ik… en als de leidingen/ aansluitingen er liggen op de goede plek dan zal het plaatsen vast niet zo’n probleem zijn.
Hier was laatst ook een topic over, als ik me niet vergis…? Over de kwaliteit er van dan.
Wij hadden in ons vorige huis een Ikea keuken, met Ikea blad en apparatuur. Nu hebben we wel Ikea kastjes en frontjes, maar andere apparatuur en een ander blad.
Plaatsen hebben mijn man en zijn vader zelf gedaan. Is natuurlijk wel even wat werk, maar voor zo ver ik weet prima te doen. Ze zijn wel handig, maar dit vonden ze voor zo ver ik weet een vrij eenvoudig klusje steeds (zonder heel veel sloop- en verlegwerk dan - al kunnen zij dat ook, maar dat kan natuurlijk niet iedereen). Je kunt via Ikea ook mensen regelen die hem voor je plaatsen (maar die slopen geen muren ed ;)) en er zijn vast ook wel zelfstandige aannemers ed die het voor je kunnen doen. Mijn ouders hebben hun Ikea keuken laten plaatsen door een gepensioneerde loodgieter of elektricien (weet niet meer precies wat het was). Voor zo iets zou ik kiezen als je meer wilt dan alleen de keuken laten plaatsen…er is een site waarop je je klus aan kan bieden en dan kunnen mensen bieden en kun je zelf iemand uit kiezen die je het laat doen… Weet alleen niet meer precies hoe die site heet… :think:
Bedoel je misschien Werkspot?
Over de kwaliteit kan ik niks zeggen. Mijn man is erg handig (timmerman) en heeft toen zelf de keuken geplaatst. Ik denk dat een bedrijf het vast wil doen.
Mijn man is per 1 februari voor zichzelf begonnen en die geeft ook aan dat zzp-ers dit ook wel doen, alleen dat er dan garantie is van de fabriek en niet voor het plaatsen.
He Kwakje
Wat leuk, een nieuwe keuken! Weet er alles van!
Waar we nu wonen hebben we ook een IKEA-keukentje. Manlief heeft deze zelf geplaatst. Was op zich prima te doen.
Leidingwerk en zo is misschien een ander verhaal. Kan me voorstellen dat je dat misschien door een derde laat doen.
Via Werkspot iemand zoeken is inderdaad een optie. Je zou ook via IKEA iemand kunnen zoeken. Zij bieden ook mannetjes aan die keukens plaatsen…
Ben benieuwd wat jullie gaan uitzoeken. Welke stijl en welke kleurtjes en zo!
ik heb 3 vriendinnen die een ikea keuken hebben zijn er alle drie blij mee
de 4e vriendin gaat er bijna 1 kopen en die heeft besloten om er wel zelf ander apperatuur dan ikea in te zetten omdat die niet altijd goed zijn.
haar oom gaat het voor haar plaatsen.
de andere 3 vriendinnen hebben het door de ikea laten doen maar dat zijn gewoon berijfjes die het voor de ikea doen.
ikea huurt ze in zeg maar
Bedankt voor jullie tips.
:thumbup:
tzt zal ik jullie het resultaat laten zien. Eerst maar eens op zoek naar wat bedrijven voor offertjes voor de steun/draagbalk.
Het wordt zowieso een witte keuken, mat en gewoon strak. Verder geen tierelantijntjes.
Wij wilden juist geen ikea keuken en hebben bij een normale keukenzaak (dus geen stunter of zo) een keuken laten berekenen wat wij leuk vinden en dat viel kwa prijs reuze mee (voor ons). Partner heeft m zelf geplaatst, hij is wel erg handig, maar hij stond er in no time.
Ik hoor ook goede geluiden van IKEA hoor. Het laten zetten kun je via een klusbedrijfje doen. Genoeg mensen (met veel ervaring vaak) die dat kunnen doen.
Echter, shop eens goed rond bij allerlei keukenbedrijfjes. Er kan altijd geld vanaf en in deze tijd verkopen ze liever met een randje marge dan helemaal niets. (op onze keuken hebben we destijds zo’n 12.000 euro goedkoper gekocht dan de prijs die we in eerste instantie kregen- daarbij niet bezuinigd op apparatuur). Er is in deze tijd veel mogelijk.
Wij hebben ook een Ikea keuken, maar inderdaad de apparatuur niet van Ikea. Hij is strak wit zonder bovenkastjes en we zijn er erg blij mee. Mijn man is een handige klusser en heeft hem zelf geplaatst. Haha, wel eert afgekeken en geholpen bij de buren, want we hebben samen de keuken en apparatuur gekocht, scheelde ook weer in prijs!
Groetjes,
Viratine
Wij zijn drie jaar geleden in ons huis komen wonen en wilden graag een andere keuken. Tig keukenzaken bij langs geweest, maar wat wij wilden was overal veel te duur. Bij Ikea konden we het ontwerp precies zo maken als dat we in gedachte hadden (kregen daarbij overigens goede tips van het personeel), binnen ons budget!
Wij vonden de kosten om de keuken te laten plaatsen in verhouding best duur en hebben er uiteindelijk voor gekozen om het zelf te doen. Mijn man heeft samen met zijn broer de keuken geplaatst en ik zat ondertussen met kromme tenen, aangezien beide mannen niet echt ervaring hadden met het plaatsen van een keuken… maar… het ging hartstikke goed en de keuken is prachtig! Nog steeds!
Mijn tips als je voor een Ikea keuken kiest:
- Meet heel erg nauwkeurig de maten op en… meet dan nog een keer! Het is echt belangrijk dat de maten kloppen!
- Laat het personeel van de keukenafdeling met je meedenken tav het ontwerp.
- Controleer wanneer de spullen geleverd worden of alles er bij zit.
Ik weet trouwens niet wanneer jullie de keuken willen kopen, maar meestal heeft Ikea in mei een actie dat wanneer je een keuken bij hen koopt, je afhankelijk van het bedrag, een cadeaupas van 500 euro of 250 euro krijgt!!! Wij hebben net voor de actie de keuken gekocht, dus baalden enorm. We hebben toen een brief geschreven naar Ikea en kregen alsnog de cadeaupas van 250 euro. Super klantvriendelijk vind ik dat!
Hier na een keuken van een gewone keukenzaak (keukenkampioen) nu een Ikea keuken. Waarom… omdat wij dus schade hadden aan een frontje van onze keuken en een ander deurtje wilde. Helaas, kon niet geleverd worden en allemaal nieuwe frontjes kon ook niet want dat pastte niet met veranderde scharnieren… een hoop geneuzel dus.
Vrienden van ons een keuken weg bij Kvik keukens, de retailer onder die naam in hun plaats ging failliet en liet ze achter met een halfbakken keuken.
Zulk soort ongein zie ik bij Ikea nog niet zo snel gebeuren.
Voor dit huis waren wij zelfs INCLUSIEF afkoopsom voor een al bestelde keuken door de bouwleverancier gekoppeld aan het project a 2100 nog goedkoper uit dan we dus bij Keukenkampioen voor een keuken hadden moeten betalen die we nu hebben. (zelfde ontwerp en apparatuur)
Wij hebben dus een Ikea keuken, een stenen werkblad ook van Ikea, maar kraan en apparatuur zijn van A-merken en gekocht via keukenapparatuur met de rest ervoor er achter. Het was modeljaar 2007, welke wij kochten in oktober 2008 voor gemiddeld 60% kortingsprijzen.
Het deel onder het stenen blad hebben we laten plaatsen door Ikea want dat is hun voorwaarde voor garantie. ivm stenen werkblad. Als dat zou breken, zou het niet aan ons installatiewerk liggen zeg maar.
De grote kastenwand hebben we wel zelf geplaatst.
Is goed te doen. Het is het meeste werk om al die kastjes in elkaar te draaien…
Je kan vaak geld besparen door dit al zelf te doen, keukeninstallateurs hebben ook een uurtarief natuurlijk en dit scheelt tijd.
Mijn moeder heeft sinds 1 maand ook een ikea keuken. Type Applad en die heeft een vriend voor haar geplaatst.
Mijn keuken staat nu 3 jaar en ik ben er erg tevreden over. Wij hadden schade aan het vaatwasserdeurtje, maar toen we hier een foto van maakten en op de garantie terugvielen kregen we zonder pardon een nieuw deurtje.
Ook brak bij ons het werkblad, het heeft lang geduurd, maar dat is volledig ons eigen schuld. We hebben steeds te lang gewacht met bellen voor afspraken. Gewoon puntje bij paaltje is het blad in 3 uurtjes tijd vervangen en hadden we verder geen schade.
Ik ben er nog steeds erg happy mee. Grote voordeel… zijn we de fronten zat, dan kan ik er zo een andere serie fronten voor kopen. De kastjes en de plaats van de scharnieren blijft hetzelfde en is al jaren zo. :thumbup: