kerstkaarten sturen...

… :roll: Ik vind het zo´n verplichting!!!



Had vorig jaar al besloten het niet meer te doen maar kreeg toen gewoon opmerkingen van : Hé, ik heb JOUW kerstkaart nog niet gehad?!

Heb toen 23 december alsnog een aantal mensen een kaartje gestuurd maar eigenlijk is het toch van de zotten! :o Wees nu eerlijk, kijken jullie na van wie je allemaal een kaartje krijgt en als je nu geen kaartje van die persoon hebt gehad, hoe denk je daar dan over?

Ik heb vorig jaar geen kaarten gestuurd en dit jaar weer niet.

Deels om de reden die jij zegt. Krijg kaarten van mensen die ik in jaren niet gezien heb.

Voelde me dan verplicht om weer een kaartje terug te sturen…



Vorig jaar heb ik het niet gedaan omdat we er geen geld voor hadden, en dit jaar helaas weer niet.

De mensen die me dierbaar zijn, zoals mijn ouders, krijgen wel iets, waarschijnlijk gemaakt door mijn dochter.

De andere moeten tevreden zijn met een E card.



De postzegels zijn dan wel goedkoper, maar toch telt het te veel aan.

ik ben er sinds vorig jaar mee gestopt… Had toen al de geboortekaartjes van Daan, en nu ben ik nog niet zo zeer bezig met kerst dan wel de verjaardag van Daan… Mensen die ik het wens weten dat wel, en die weten ook dat ik ze niet NIET stuur omdat ik ze niet aardig vind… maar gewoon omdat ik het zo’n verplichte onzin vind…

ik heb dit jaar de volgende instelling :smiley:



ik stuur gewoon nog iedereen een kaart en van degene waar ik geen kaart van terug krijg krijgt ook geen kaart meer van mij volgend jaar (behalve m’n oud tante dan van ik geloof 90 die krijgt er gewoon nog wel 1 :D)

Bij mij krijgt een enkeling een kaartje, gewoon omdat ik ze niet uit het oog wil verliezen en omdat kerst dan een leuke aanleiding is om iets te laten horen… (oud collega’tje, vriendin uit studententijd, ed)



Maar voor de rest, nope…



De meeste mensen zie/spreek/mail/skype/hyves ik al dan niet regelmatig, dus waarom zou ze dan een kaartje sturen?



De kaarten met een foto van de kinderen erop vind ik trouwens wel leuk, zeker als je mensen die kinderen hebben niet of nauwelijks ziet…

ik stuur ze al jaaaren niet meer omdat ik het onzin vind. Alleen opa’s en oma’s.

Maar dit jaar stuur ik er eens meer

Ik vind het DE manier om even op het kaartje te zetten wat ik irl moeilijk vind om te zeggen. Net even een klein extra bedankje…

Ik weet, dat kan normaal ook, maar dat komt er dan niet van, dus met het sturen van Kerstkaarten kan ik mijn gedachten op papier zetten!!



Ik stuur ook kaartjes met inhoud, dus niet alleen onze namen eronder.

Ik kijk NOOIT naar wie ik een kaartje stuur.

De mensen die ik belangrijk vind krijgen een kaartje. :wink:



En daarbij vind ik het zelf erg leuk om kaartjes te krijgen. Meeste mensen nemen ook net even wat meer moeite om een persoonlijk berichtje erop te zetten, leuk om te lezen!!!

@Nicje wrote:

Ik vind het DE manier om even op het kaartje te zetten wat ik irl moeilijk vind om te zeggen. Net even een klein extra bedankje…

Ik weet, dat kan normaal ook, maar dat komt er dan niet van, dus met het sturen van Kerstkaarten kan ik mijn gedachten op papier zetten!!



Ik stuur ook kaartjes met inhoud, dus niet alleen onze namen eronder.

Ik kijk NOOIT naar wie ik een kaartje stuur.

De mensen die ik belangrijk vind krijgen een kaartje. :wink:



En daarbij vind ik het zelf erg leuk om kaartjes te krijgen. Meeste mensen nemen ook net even wat meer moeite om een persoonlijk berichtje erop te zetten, leuk om te lezen!!!




Zouden mijn woorden kunnen zijn!!

Ik stuur iemand een kaartje omdat ik aan diegene denk en NIET om een kaartje terug te krijgen :naughty:

Er zijn mensen die veel voor me betekenen en die zelf gen kerstkaarten sturen maar die ergens anders in het jaar aan MIJ denken…

Nee IK vind het '‘raar’ als mensen lijstjes bijhouden om te kijken wie er terug stuurt om die anders van ‘‘de lijst’’ af te strepen :shifty: Ik doe dat niet…ik stuur omdat ik ik dat wil en leuk vind :angel:

Maar iedereen moet het uiteraard zelf weten :wink:

Ik doe het ook niet vind het zonde van het geld en een beetje onzin.Alleen de mensen die ik echt dierbaar vind mijn oma enzo maar verder zie ik de meesten wel en dan zeg ik het persoonlijk.

ik stuur kaartjes naar mensen die IK het waard vind om een kaartje te sturen…

dus mijn ouders en broertje/zus mijn schoonouders en schoonzus…

onze beste vrienden en mijn leukste collega’s

en onze opa en oma’s



verder niemand.



ik kijk niet wie er ons eentje stuurt…vind ik niet belangrijk.



een kaartje stuur ik omdat ik ie mensen wil laten weten dat zij belangrijk zijn voor ons…niet om en kaartje terug te krijgen…



dit zelfde deden we ook met de geboortekaart van Dave…

niet naar familie (op de grootouders na) want daar komen we toch nooit…vrienden wel die zien we wel…

Ik stuur ook kaarten aan diegene aan wie ik een kaart wil sturen, en daar zitten soms ook mensen bij die zelf geen kaarten sturen. Dat is voor mij geen reden om het dan ook niet te doen… Ik krijg ook kaarten van mensen die ik zelf geen kaart stuur…

Ik doe het ieder jaar en vind dat leuk, bijna het enige wat ik wel leuk vind aan kerst :wink:



Waar ik trouwens wel een gruwelijke hekel aan heb met kerstkaartjes: adresstickertjes… Als het je teveel moeite is om een adres te schrijven, stuur dan lekker geen kaartjes is mijn idee…

:think: maar waarom zou je dan een kerstkaart sturen naar iemand die niks met kerstkaarten heeft?

of zijn die mensen die niks sturen wel geintresseerd in het krijgen van een kaartje?



ik zie het meer als mensen die niet de moeite nemen een kaartje te sturen niks hebben met kerstkaarten en dus is het voor hun ook onbelangrijk er 1 te krijgen



wie weet als ik 1 stuur beland die wel gelijk dezelfde dag in de prullenbak

dan gooi ik liever die euro in Luna d’r spaarpotje



maar dat is mijn mening

kerstkaarten versturen en krijgen is voor mij een gedachte dat je eens extra aan je medemens denkt! ook al spreek je ze wekelijks, het gaat om het idee erachter, gewoon iemand even groeten, bedanken, om lief woordje etc

hoeft niet altijd uitgebreid te zijn!



Voor mij geld ook als reden;



Ik vind het zelf ook leuk om een kaartje te krijgen, dus dan stuur je terug.



Ik merk het bijv aan mijn schoonzusje, ze stuurt geen kaarten, krijgt er zelf ook weinig terug, geeft dan wel de opmerking, heb wel weinig kaarten dit jaar :think:

Ik voelde mij vroeger ook verplicht om elke tante, buurvrouw en verre kennis een kaartje te sturen maar daar ben ik paar jaar geleden ook mee opgehouden.

Ik stuur nu enkel kaartjes aan mensen waarvan ik weet dat ze het waarderen dat ik iets van me laat horen.

SOms zijn het mensen die ik maar 1x per jaar zie maar die ik juist via dat kaartje laat weten dat ik nog weleens aan ze denk.

Ook schrijf ik vaak iets extra’s op de kaartjes van de mensen die ik echt iets wil zeggen.

de verplichting die je voelt … heb je die jezelf niet opgelegt???



ik bedoel je maakt toch zelf uit wat je doet…niet die ander…

als jij het niet wilt doen dan doe je dat toch niet…

en als die ander daar mee zit is dat zijn/haar probleem…

daar hoef je niet jouw probleem van te maken…



dus het geld wat je nu bespaar met het NIET versturen van kerstkaarten…kan je besteden aan een lekkere reep chocola voor jezelf :drool: of iets voor je kinderen ofzo…tja kies maar…

(maar mama mag af en toe ook wat lekkers he :-* )






liefie je moet dus doen wat voor jou goed voelt…en niets van een ander aantrekken…jij en je gezin zijn het belangrijkst…die rest komt erna :-*

dit jaar geen kerstkaarten van mij…

moet al geboortekaartjes sturen rond die tijd… stop daar gewoon een kleine kerstgroet bij in…

Ik vind het wel heel leuk, kerstkaarten! Wij versturen er meer dan 60, en krijgen er ook veel terug. Ik heb dit jaar wel mijn lijst aangepast en er een aantal vanaf geschrapt waar wij geen kaart van krijgen en waarvan ik weet dat zij zelf ook geen kaarten sturen.

Ik bedenk ook ieder jaar een kort gedichtje, van 4 regels, en dat zet ik dan in de kaart… bij sommigen schrijf ik nog iets extra’s erbij. Ik vind het wel leuk als iemand er zelf iets bij schrijft, alleen de namen vind ik niets.

Ik stuur kerstkaarten naar heel mijn familie gewoon omdat ik oprecht ze goede dagen wens. Ik ga echt niet bijhouden van wie ik wel wat krijg. Al zijn de gekregen kaarten wel een geheugensteun, want ik zou zo maar eens iemand vergeten :oops:

Nicje, Renzomam: :clap:

Same here! Ik stuur ze naar mensen omdat ik die mensen een warm hart toedraag. En een kerstkaart is bij uitstek geschikt om een keer wat extra’s te zeggen wat je normaal niet zo snel zou zeggen.

Dit jaar had ik bij de vrienden/kennissen waarvan ik weet dat ze het kunnen gebruiken een gelukspoppetje van de wereldwinkel gedaan.



Maarja, ik kan me ook voorstellen dat als je op je centjes moet letten, je geen 40-50 kaarten kan wegsturen…