kern van waarheid

Moeder zijn… 365 dagen, gaan er in een jaar. Een eindeloze reeks van dagen, allemaal achter elkaar. Als de school is afgelopen, zijn mijn kindjes vrij. Maar een achturige werkdag, is er voor een moeder niet bij. Elke dag dezelfde klusjes, elke dag het zelfde lied. En een werkweek van 5 dagen, die bestaat voor een moeder niet. Mensen die een baantje hebben, krijgen een vast loon. Een moeder werkt voor noppes, want moeder, dat ben je gewoon. Een moeder word nooit ontslagen, raken nooit hun baantje kwijt. Want ze worden zomaar moeder en dat blijven ze altijd Maar ik zou niet anders willen zijn, het is het mooiste wat er is, en ik kan je zeggen van alles op de aarde, zijn zij mijn kostbaarste bezit

pffff…

kan niet zo goed tegen dit soort rijmpjes…

sorry, hooguit in de laatste zin zit een kern van waarheid voor mij…

ik bedoelde ook de laatste zin. m.a.w. het is het allemaal dubbel en dwars waard.

En hetzelfde geldt hier thuis voor papa :wink:

Ik word er helemaal depri van (op de laatste regel na) … alsof het een enorme last is om moeder te zijn. Zo ervaar ik het in elk geval gelukkig niet.

En elke dag hetzelfde … ik ben fulltime thuismama … maar als mijn dag er elke dag hetzelfde uit zou zien zou ik helemaal gek worden. Je kunt er zelf toch wel voor zorgen dat de dagen niet allemaal hetzelfde zijn en leuke dingen doen?

Brrr … ik vergeet het rijmpje maar weer snel.

wat leuk een huisvader. hartstikke leuk man.

@lotte82 wrote:

wat leuk een huisvader. hartstikke leuk man.

Ik denk niet dat dat ermee bedoelt word. Iedere vader is toch ook 24 uur vader inclusief de klusjes. Of je nu wel of niet buiten de deur werkt.

@Wawa wrote:

En hetzelfde geldt hier thuis voor papa :wink:

Juist, dat wilde ik idd ook zeggen, en moeder wordt je niet zomaar, tenminste, dat is helaas niet voor iedereen weggelegd hoor!

Verder ben ik wel van mening hoor dat ik dana voor geen goud zou willen missen in mijn leven, maar ik zie het niet als werk maar als een leefstijl :wink:

Ik denk dat Lotte het juist lief bedoelde naar alle moeders hier.

ja het was eigenlijki goed bedoeld. dat het juist geen straf is om huisvrouw/moeder te zijn.

femmie dat weet ik heus wel hoor dat je niet zomaar moeder word. ik heb 2 kids en 2 miskramen gehad. de laatste mk zelfs 6 weken geleden. dat doet me heel veel pijn. en wij zijn bezig voor de derde. dus als ik het gedicht negatief bedoelde dan was ik echt niet bezig voor een derde.

en juulke jij word wel snel depri dan. ik ben zelf ook thuisblijfmoeder en zelfs gastouder dus volop in de kids. en doe daarnaast echt leuke dingen. ik bedoelde het alleen maar goed hoor.

Ik zie ouderschap meer als een soort van vrijwilligers ‘werk’. :wink:

Daar kies je voor, met de wetenschap dat het niet betaald wordt met geld.

Al is het mijn rijmpje ook niet,ik zie er wel de goede bedoeling van in… :-*

Ik heb het zelf ook wel een beetje met dit soort rijmpjes (al snap ik natuurlijk wel waarom je hem plaatst :wink: ) Moeder worden/zijn is voor veel mensen toch een keuze die je bewust neemt. En nee, ik vergelijk het moeder zijn ook niet met een baan. En ik heb ook echt niet (meer) het idee dat het wordt ondergewaardeerd. En ik ‘werk’ zeker niet voor noppes, want ik krijg het beste ‘loon’ van de wereld : 3 gezonde en gelukkige meisjes en voor mijzelf en mijn A geldt dat evenzo!!

Maar desalniettemin snap ik de strekking van het rijmpje wel en ook waarom je hem geplaatst hebt! :inlove:

Ik zie het moderschap ook niet als werk.

Werk in de zin van, een baan…

Wel ervaar ik het moederschap, in combi met het huishouden en mijn parttime baan soms als zwaar.

Voor mij begint het pas om 20.00 uur als het spul op bed ligt.

Nu studeer ik ook nog in de avond dus mij vrije tijd is heel beperkt.

En als ik dan net gestofzuigd heb (zoals straks) en Lucas komt (zoals straks) met een pak vruchtenhagel aangelopen, ondersteboven uiteraard, die hij uit het keukenkastje had gepakt (hoera! hij weet hoe de deurtjes werken!), dan zakt de moed me soms in de schoenen.

Nu viel het gelukkig mee, ik kon er om lachen.

Maar soms dan zie ik het even niet meer zitten…

En dat heeft niks met de kindertjes te maken, maar gewoon het zoveel te moeten doen.

De was, strijken, kinderen in bad, snoeten poetsen, stofzuigen, schoonmaken, boodschappen doen, gaan werken, lego bouwen, blokken stapelen, verhaaltjes voorlezen…

En dan heb ik ééééindelijk rust… en dan kan ik gaan leren…

Maargoed, gelukkig maar dat je zo verliefd bent op je koters, dat maakt het het waard… :inlove:

En het eeuwige schuldgevoel; als ik mijn huis aan het poetsen ben terwijl mijn kinderen aandacht willen of als de stofwolkjes onder hun bed dwarrelen en ik juist de hele dag lekker met ze gespeeld heb…

Tis of het één of het ander maar in mijn aard zit dat ik het liefst in een keurig schoon gepoetst huis zit te spelen met mijn kinderen. Tis me tot op heden nog niet gelukt :roll:

En dat is meteen de strekking van het verhaal.

Ik ben kapster dus op mijn werk knip ik. Maar als moeder ben je ook schoonmaakster, was en strijksalon, telefoniste, medewerker financiele administratie, kok, serveerster, verpleegster enzovoort.

Als je alleen maar moeder hoefde te zijn zou niemand zijn kinderen zo af en toe achter het behang willen plakken.

@lotte82 wrote:

en juulke jij word wel snel depri dan. ik ben zelf ook thuisblijfmoeder en zelfs gastouder dus volop in de kids. en doe daarnaast echt leuke dingen. ik bedoelde het alleen maar goed hoor.

Was ook niet tegen je bedoeld hoor. En ik word niet zo snel depri hoor gelukkig. Maar ik kreeg er een beetje een kriegelig (hoe schrijf je dat eigenlijk) gevoel bij. Ik heb het nog een keer gelezen, maar op mij komt het gewoon negatief over en dat heeft niks met jou te maken hoor.

juulke sorry dat ik dan weer zo naar jou reageerde.

Er zijn er vast qua rijmpjes die positiever zijn. :wink: Maareuh behalve dan dat moeder zijn fulltime (en dan ook echt FULL) als bewuste keuze ook inhoudt dat niet elke dag even leuk is. Lijkt me niet meer dan logisch. Je kunt de mooiste baan ter wereld hebben (en hier is dat ook fulltime moederen) zelfs dan zal je niet elke dag met evenveel zin naar je werk gaan. En ik heb dan nog het giga voordeel dat ik niet eens naar mijn werk hoef te gaan bedenk ik me dan maar weer kijkend naar de berg sneeuw voor mijn deur :inlove: mijn ‘werk’ komt ondertussen zelfs wel naar mij toe :mrgreen:

Ik vind wel de beloning die erbij komt het allermooiste, mooier dan welk loonzakje. Gisteravond zat Casper achterin de auto de hele tijd mamaaaa te zingen. smelt Onbetaalbaar!