Keizersnede

Hallo,



Op 1 december ben ik bevallen van een prachtige dochter Isa… :inlove:



De bevalling is uiteindelijk geëindigd in een keizersnede omdat de kleine in een kruinligging lag.

Aangezien ik daar natuurlijk helemaal niet op voorbereid was, viel dit behoorlijk tegen.



Vandaag is mijn kraambed afgesloten en sta ik er dus alleen voor (gelukkig ben ik wel weer op de been). Zijn er mama’s die ook een keizersnede hebben gehad die mij kunnen vertellen of er dingen zijn waar ik extra op moet letten (tillen en autorijden wordt me 6 weken afgeraden :wall: )?? Of misschien heeft iemand tips om sneller weer op te knappen??



Ik hoor graag jullie ervaringen!



Groetjes

Trotse mama van Isa :inlove:

Hoi,



Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.



Ik ben ook 2 keer via een keizersnede bevallen, was eigenlijk beide keren weer snel hersteld. Met tillen zou ik inderdaad oppassen. Auto rijden mocht ik na ruim 2 weken weer. Mijn gynaecoloog zei dat je zelf wel voelt (pijn of niet) wat je wel en niet kunt en dat klopt wel. Probeer genoeg rust te nemen als de kleine slaapt. Verder is het goed om wel genoeg te bewegen en te lopen. Mijn gynaecoloog vertelde ook dat zijn patienten die het snelst weer opknappen de patienten zijn die genoeg bewegen.



groetjes Shams

ja precies…

wel bewegen, maar wel “op maat”… en voldoende evenwicht in rust en activiteit.



En beschouw je zelf niet als een jonge blom die “even” bevallen is… maar als een jonge blom die een zware buikoperatie heeft gehad. Dat daar het mooiste kind van de wereld is uitgekomen veranderd emotioneel wel veel, maar fysiek ben je echt door midden gereten zeg maar.



Ik ben supergoed hersteld van de keizersnede, heb ook weinig last gehad. Maar heb het wel rustig aan gedaan… En dat wil zeggen, wel het lopen opbouwen, maar vooral op mijn tempo. En geen dingen afspreken met andere mensen en dan jezelf voorbij gaan.



dussssssssssss

ik weet niet of je goed bent in het bewaken van je grenzen… maar dit is DE situatie om het te gebruiken.





Ennuhhhhhhhhhhhhhhhhh

Van harte gefeliciteerd natuurlijk met je dochter Isa (wat een mooie naam, zoooo lief).

Ik ben te snel te veel gaan doen na de keizersnee en mijn wond is 8 dagen na de keizersnee net nadat de nietjes eruit zijn gehaald weer gaan bloeden. Ik heb toen een week lang heel rustig aan gedaan en veel in mijn bed gelegen en toen hield het op. Mijn tips zijn: doe het rustig aan, ga slapen of op bed liggen als je baby slaapt. Neem het aanbod van mensen om te helpen aan. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen: je hebt net en een bevalling en een buikoperatie gehad. Het kost tijd om daarvan te herstellen. Wat tillen betreft, kreeg ik het advies: niets zwaarder dan de baby, dus kleine boodschappen kunnen wel en dan ben je de deur even uit.

Ik zou zeggen vooral goed luisteren naar je lichaam. Mijn leizersnede is inmidelsl al weer bijna 13 jaar geleden. Moet zeggen dat het herstel me alles mee viel. De eerste dagen veel pijn (met name met lachen of hoesten). Maar daarna eigenlijk helemaal geen problemen meer gehad. Bij mij is er destijds niets over tillen of autorijden gezegt. Huishoudelike klussen en auto rijden heb ik dus gewoon vanaf dag 5 dat ik thuis kwam gedaan. Evenals de honden uitlaten. Baarmoeder weefsel hersteld zich in princiepe heel snel. Maar vooral belangrijk is het denk ik goed naar je eigen lichaam te luisteren. Het heeft weinig zin te vergelijken wie wat op welke dag al weer deed als het bij jou niet goud voelt.

Rustig aan doen. Ik voelde eigenlijk pas na een week of 6 geen pijn meer. Geen zware boodschappen dragen en tillen (1 keer flink pijn aan gedaan). Niet stofzuigen de 1e 6 weken. Dat zijn de dingen waarbij ik het vooral merkte. En na 8 weken rustig aan begonnen met buikspieroefeningen.

Hoi,



Toch nog even reageren. Autorijden zou ik niet te snel weer doen. Na mijn eerste keizersnede vertelde mijn gynaecoloog mij dat de wond kan openspringen, mocht je onverhoopt een aanrijding krijgen en het stuur in je buik gedrukt krijgen. Vond ik toch geen prettig idee, dus nog maar even uitgesteld dat autorijden. Na mijn tweede keizersnede was autorijden sowieso geen optie, maar dat lag niet aan de keizersnede, maar aan het land waar ik op moment woon (Saudi-Arabië en daar mogen vrouwen geen auto rijden :wink: ).



groetjes Shams

@shams1 wrote:

Hoi,



Toch nog even reageren. Autorijden zou ik niet te snel weer doen. Na mijn eerste keizersnede vertelde mijn gynaecoloog mij dat de wond kan openspringen, mocht je onverhoopt een aanrijding krijgen en het stuur in je buik gedrukt krijgen. Vond ik toch geen prettig idee, dus nog maar even uitgesteld dat autorijden. Na mijn tweede keizersnede was autorijden sowieso geen optie, maar dat lag niet aan de keizersnede, maar aan het land waar ik op moment woon (Saudi-Arabië en daar mogen vrouwen geen auto rijden :wink: ).



groetjes Shams




:oops: ik zat na 4 dagen in de auto… We waren voedingsbeha’s wezen kopen en we moesten een uur op de foto’s wachten bij de fotograaf en toen is mijn man met de bus gegaan zodat ik alvast naar huis kon rijden :oops:



Moet zeggen dat ik 2 verschillende ervaringen had.

Bij mijn dochter had ik ook ks, en daar heb ik meer dan 7 maanden last van gehad.

Bij lev had ik nergens last van, echt niet, niet van de wond, niet bij het hoesten of bij het voeden, ik kon alles, deed alles etc.



Heb het idee dat dat ook afhing van de conditie die ik voor de ks had. Die was mijn dochter slecht vanwege vermoeidheid achteraf gezien, en nu goed, omdat ik eindeloze energie had en me goed voelde.

ik herstelde 3 jaar geleden ook best snel van mijn keizersnede.

had alleen beter mijn buikspier oefeningen moeten doen :wink:

na 6 weken mag je hier mee beginnen,maar ik heb het niet vol gehouden.

nu heb ik vaker last van urine verlies.

bv met hard niezen of lachen of als ik op de tramboline sta te springen. :?

Sabine: volgens mij komt dat doordat je bekkenbodemspieren te slap zijn en ligt dat niet aan je buikspieren.

Mijn verloskundige zei mij dat ik na een keizersnede 6 weken niet mocht autorijden verzekeringstechnisch. Dit omdat wanneer je een aanrijding veroorzaakt een maatschappij niet uitkeerd wanneer die weet dat je een buikoperatie hebt ondergaan. Dit geld trouwens voor alle operatie’s. Dus aangezien ik geen geldboom in mijn tuin heb staan heb ik me maar laten rijden overal naar toe, het is even lastig maar ik vond dit wel een belangrijk iets.



Stofzuigen heb ik ook de eerste 6 weken niet gedaan, en ik heb de eerste 6 weken niet meer getilt als het gewicht van mijn kind.



Ik ben erg goed hersteld en heb nu eigenlijk nergens meer last van behalve wanneer ik als een gek dingen in een onmogelijk tempo of houding heb gedaan dan voel ik mijn litteken behoorlijk.



En bij mij is het ook allemaal met spoed gebeurd en ik heb ervaren dat erover praten toch wel erg heeft geholpen. Ik voelde me geestelijk heel slecht. Wanneer je hier meer over wilt weten PB me maar.



Alsnog gefeliciteerd met je dochter.

Hi Mayo!

Gefeliciteerd met je dochter!



Mag ik even uitleggen dat je een zware buikoperatie hebt gehad. T lijkt altijd appeltje-eitje, zo’n ks, maar dat is het zeker niet.



Niet alleen je buikhuid is opengesneden, zo ook je onderhuids vetweefsel, je buikspieren, je buikvlies en je baarmoeder.

Dat alles is ook weer netjes gedicht, maar je hebt toch 5 wondgebieden op je meest kwetsbare plek.

Ik snap dat je snel wilt herstellen, maar doe alsjeblieft echt rustig aan.

Dus inderdaad niet autorijden, stofzuigen, tillen (behalve je baby), was ophangen…

6 weken is de minimale revalidatieperiode voor een buik-ok, dus neem die tijd!



Heeft je gyn niet verteld wat de risico’s zijn van een buikok??? Of heb je het vergeten?



Veel succes en geniet er wel van hoor!

Proficiat met jullie prachtige meid :inlove: Wat een mooie naam.



Toen ik mn ks kreeg lagen we met 4 dames op de kamer. 2 Hadden de dag voor mij de ks gehad, het andere vrouwtje en ik die dag. Met 1 vrouwtje die een dag voor mij de ks had heb ik nog contact. Zij ging een dag eerder naar huis dan de bedoeling was omdat alles zo goed ging. Achteraf heeft ze er spijt van. Ze is te snel gegaan, wat ertoe heeft geleid dat ze zelfs nu nog moeite heeft met sporten. Ze sporte erg fanatiek, maar dat is over.



Ik heb het rustig aan gedaan. Gelukkig 2 weken lang mn partner thuis gehad. Als hij werken was liet ik Anne tijdelijk beneden slapen, en verzorgde haar. Als oefening had ik de hond die toch uit moest, dus daar geregeld kleine blokjes mee gewandeld. Zo heb ik alles rustig opgebouwd en dat is goed gegaan. Mijn litteken is nu prima. Het heeft ongeveer een jaar geduurd eer ik al mn gevoel terug had rond het litteken.



Beste advies is dus wat er al gegeven is: luister naar je lichaam en ga dus niet te snel.

:-*

@sammie wrote:

Mijn verloskundige zei mij dat ik na een keizersnede 6 weken niet mocht autorijden verzekeringstechnisch. Dit omdat wanneer je een aanrijding veroorzaakt een maatschappij niet uitkeerd wanneer die weet dat je een buikoperatie hebt ondergaan. Dit geld trouwens voor alle operatie’s. Dus aangezien ik geen geldboom in mijn tuin heb staan heb ik me maar laten rijden overal naar toe, het is even lastig maar ik vond dit wel een belangrijk iets.


Dit verzekeringsverhaal is mij toendertijd in het ziekenhuis ook verteld.

Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand het ook daadwerkelijk in zijn verzekerings papieren heeft kunnen terug vinden. Volgens mij is het zo’n typisch iedereen praat elkaar na verhaal. Ik kan het in ieder geval niet terug vinden. Dus als iemand anders dat wel kan zou ik dat graag horen want ik vind het eigenlijk een absurd verhaal.

baukje,

mijn gyn vertelde dat het weinig tot niets met de verzekering te maken heefft (maar je weet maar nooit met verzekeringsmaatschappijen…:mrgreen:) maar dat je, wanneer je met een buikwond van heb ik jou daar, een auto-ongeluk krijgt, je echt wel heb een probleem hebt.

Dan heb je zomaar een ruptuur… En da’s niet niks…

hallo!



allereerst iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties!



met mij gaat het inmiddels goed, al kan het naar mijn gevoel nog wel beter. ik snap ook heel goed dat mijn lichaam moet herstellen, ik kan wel heel veel willen doen maar het gaat gewoon nog niet…wat overigens op zijn tijd best frustrerend is!! ik zou zooo graag weer zelf mijn huis willen schoonmaken en stofzuigen, en niet afhankelijk zijn van hulp!!!

emotioneel is het af en toe nog een puinhoop, maar dat hoort er ook bij.



rust,rust,rust is echt het toverwoord! en lekker tutten met mijn meisje…