even korte uitleg mijn situatie:
Mijn oudste was te groot en lag tever weg om normaal te bevallen dus is na 10 cm ontsluiting en 1,5 uur persen besloten tot een keizersnede.
Dit was zo traumatisch dat ik zo bang was om ‘normaal’ te bevallen dat ik vroeg om een keizersnede en deze kreeg ik.
Maar de napijn
Vréselijk!!! Ik heb niet kunnen genieten want ik moest de pijn weg puffen.
Nu kreeg ik van een vriendin de tip dat je na een ks dus ‘normaal’ kunt bevallen mét pijn bestrijding (ruggenprik). Mijn gyn had dus gezegd dat dat niet kon, vandaar mijn keuze toen voor een ks. Nu ga ik naar een ander ziekenhuis om dit te bespreken.
Anyway, ik ben benieuwd naar ervaringen van mede mama’s die na een ks ‘normaal’ zijn bevallen!
Je kan vaginaal bevallen na een ks maar niet altijd. Hangt van de plek van het litteken en de placena af geloof ik. Bij mij was het geen probleem en mijn zoon is gewoon via de vagina op de wereld gekomen. Geen ruggeprik gekregen maar dat kwam wsl. omdat mijn zoon erg heftig op de weeen reageerde en de ontsluiting niet opschoot, wel pethidine maar dat hielp niet echt.
Na 2 keizersnedes moet je volgens mij weer een keizersnede. Kan je niets tegen de napijn krijgen? Ik mocht iedere 6 uur 2 paracetamol en mijn schoonzus kreeg geloof ik wat morfine.
volgens mij is het na 2x een kz niet meer mogelijk om vaginaal te bevallen. Maar bespreek het anders eens met je verlosk. of gyn.
Ik heb ook 2x ks gehad en heb gevraagd of ik nu vaginaal mag bevallen. Het mocht wel alleen dan moet alles gunstig zijn. hoofdligging, ontsluiting, goede weeen enz. Die kans is wel nihil maar ze willen het wel proberen.
Inderdaad, na 2x KS is de kans op een gewone bevalling heel erg klein.
Ik hoop het deze keer wel ‘normaal’ te doen, maar sch**t al 7 kleuren als ik er aan denk :shifty:
De eerste geboren met een ks (nie vorderende ontsluiting tgv verkeerde ligging wat uitliep op een spoedkeizersnede).
Bij de volgende zwangerschap ging de gyn uit van weer een keizesnede. Maar bij navraag van het hoe en waarom was het ook mogelijk vaginaal te bevallen. Na de ks uiteindelijk nog 5 vaginale bevallingen (zonder ruggeprik) gehad.
ik ben 2x via een ks bevallen.
de eerste keer spoed, omdat hij bij 10 cm ontsluiting te groot bleek, en ik geen persweeen kreeg.
de tweede keer mocht ik gewoon bevallen, dit ook geprobeerd, maar dametje lag in kruinligging, en kon er ook niet door. dus weer een ks
de derde MOET ook een ks, de gyn wil geen risico lopen met evt scheuren vh litteken, ook ik wil dit niet, dus helaas, maar gezondheid van beiden gaat toch echt voorop, hoe graag ik ook gewoon zou willen bevallen.
Lara is uiteindelijk met een ks geboren, wegens niet vorderende onstluiting en verkeerde ligging.
Nina is uiteindelijk wel via de normale weg geboren, maar dat is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Ze bleek meer dan 10 pond te wegen en is op de ka beland omdat ze erg veel moeite had met opstarten. Zelf lag m’n bekken helemaal in de kreukels.
Hier dus geen goede ervaring met ‘normaal’ bevallen. Daarom krijg ik nu een geplande ks.
En ik dacht ook altijd dat je na 2 ks, geen keus meer had :think: .
hoi
mijn dochter is na ruim 32 uur weeen maar uitblijvende ontsluiting met een keizersnee gehaald, daarna ben ik toch nogmaal bevallen van mijn zoons. Dit wel beide met ruggeprik maar denk zeker als er medisch niks aan de hand is je toch gewoon kan bevallen.
tuurlijk is er wel gevaar rondom spanning op het littekenweefsel je moet dus ook altijd in het ziekenhuis bevallen.
Maar bij mij is nooit keizersnee besproken bij mijn jongens er werd gewoon vanuit gegaan dat de eerste keer gewoon pech gehad heb.
B’Elanna is ook met een spoedKS geboren. Ik moest onder volledige narcose en heb de eerste 12 uur van haar gemist.
Daar heb ik erge problemen mee gehad en toen Benthe elke keer in een stuit bleek te liggen besloot de Gyn dat ik een geplande KS zou krijgen, zodat hopelijk de ruggeprik wél zou lukken.
Ik had er best verdriet om, maar ja, je wilt je kindje zo goed mogelijk op de wereld zetten.
Toen we donderdagochtend om 7 uur in het ziekenhuis kwamen om de Ks te ondergaan, maakte de gyn een echo, om te kijken of het een bikinisnee werd of een hoge.
Toen zei hij: Ik ga de OK afbellen!!! Ik keek hem aan en hij zei dat ze goed lag, zo niet perfect en hij em zou inleiden…
Toen moest ik ineens zelf bevallen, dat was best schrikken. Je bereid je voor op een KS en dan ineens moet je wel gaan puffen en persen.
Maar het was de dag van mijn leven!!!
Ik heb zo’n heerlijke bevalling gehad, zo genoten, dat ik er nu nog om kan huilen… :oops:
Ondanks dat het zwaar werd aan het eind en ze met de Vacuum en tang is gehaald, was het zo geweldig het zo mee te maken en dat kleine hummeltje op mijn buik te krijgen :inlove: :inlove: :inlove:
Dat je na 2 KSsen niet meer vaginaal mag bevallen heb ik nooit gehoord. Ik dacht atijd dat je max 3 KSsen mocht hebben, omdat anders de wond niet meer goed geneest, maar na 2 niet meer vaginaal heb ik echt nooit gehoord…
de max aan 3 ks is ook niet waar, ik heb het namelijk na gevraagd omdat we nog niet zeker weten of ons gezinnetje compleet is.
Mijn gyn heeft wel 5 ks bij iemand gedaan… Ik dacht het nameiljk ook en was bang dat het niet meer mag straks :oops:
Geen ervaring van een vb na een ks, maar ik weet wel dat ze de ruggenprik langer aan kunnen laten staan voor de napijn.
Bij mij is de ruggenprik-medicatie pas na 1,5 dag uitgezet. (ben op maandagavond bevallen met keizersnede en de ruggenprik-pomp is pas op woensdag uitgezet.
Dit zou je eventueel ook nog kunnen bespreken, mocht het toch een keizersnede worden.
@angelbaby wrote:
Geen ervaring van een vb na een ks, maar ik weet wel dat ze de ruggenprik langer aan kunnen laten staan voor de napijn.
Bij mij is de ruggenprik-medicatie pas na 1,5 dag uitgezet. (ben op maandagavond bevallen met keizersnede en de ruggenprik-pomp is pas op woensdag uitgezet.
Dit zou je eventueel ook nog kunnen bespreken, mocht het toch een keizersnede worden.
weet je zeker dat het om de ruggenprik gaat. Dat lijkt me namelijk wel erg lang. Je hebt dan nl. totaal geen gevoel vanaf je borsten tot je tenen als deze aan blijft staan.
Ik kon een morfinepompje krijgen, maar wilde dat niet.
Dat klopt, dat had ik ook niet Ben de hele dinsdag en woensdagochtend rondgereden met mijn complete bed om bij onze jongens te gaan kijken, omdat ik niet kon gaan staan door de ruggenprik
Ideaal als je het mij vraagt. Morfine heb ik niet gehad. De ruggeprik en paracetamol erboven op. (4x2 per dag) en vanaf donderdag nog mijn eigen pijnstillers. Ik kreeg ook een paar dagen trombose spuiten, omdat ik zo lang had gelegen.
Ze hebben het bij mij ook langer laten zitten… maar geloof maar een uurtje, tot na het hechten en wassen…
Maar anderhalve dag… jee, aan de ene kant lijkt het me lekker, als ik bedenk hoe ziek ik die nacht geweest ben, maar aan de andere kant… met al die risico’s die ze altijd noemen…
Geen idee…
Ze zetten hem wel minder sterk hoor. Hij gaat dan weer terug naar de hoeveelheid die je krijgt bij een vaginale bevalling volgens mij. Of daar ergens. Hij bleef niet op de volle kracht van de keizersnede. Heb er verder niet over nagedacht eigenlijk. Vond het heerlijk. Had al 7 maanden oneindig pijn (heb een vorm van reuma), dus ik heb eindelijk kunnen slapen. Geen idee of dat dan extra risico’s heeft…
Ooow echt :shock: ? Maar in jouw geval zal het wel een bewuste afweging geweest zijn, gezien je reuma :hug: …
Hier ging de ruggeprik er vrijwel meteen uit. Volgens mij voordat ik de OK verliet :think: . Gevoel in mijn benen kwam binnen een paar uur terug. Wel heb ik heeeeerlijk aan een morfinepomp gehangen 8)
Hallo,
Mijn eerste is met een spoedkeizersnee gehaald (aangezichtsligging + navelstreng 2x om zijn nek en dalende hartslag) maar van mijn tweede ben ik gewoon vaginaal bevallen. Een eitje klinkt wel heel makkelijk, maar ook hij lag niet helemaal recht en het is gewoon prima gegaan. Ik had zo snel ontsluiting dat ik niet meer aan een ruggenprik hoefde te denken, maar anders had dat best gekund.
Groetjes,
Femke
Hier heeft ook de ruggenprik er nog bijna 1,5 dag ingezeten, kon m dan zelf zonodig bijspuiten (zat pompje aan). Ik had wel een epidurale ruggenprik, omdat ik al “normaal” aan het bevallen was voor ik een spoedks kreeg. Denk dat angelbaby die ook had, bij een spinale (die je bij een geplande ks krijgt) ben je idd helemaal verlamd. Nadeel van een epiduraal is dat als je een ks krijgt deze niet perse genoeg hoeft te verdoven en je dus alles voelt (kan je verzekeren dat dat niet echt prettig is :eh: )
Hier dus door die geweldige ervaring :eh: voor ik weer zwanger was ook een ks geregeld die met een spinale ruggenprik gedaan gaat worden. In “mijn” ziekenhuis kreeg ik nadat mn epiduraal eruit was gehaald ook veel paracetamol en de eerste 2 dagen ook nog diclofenac.
@ts: zou een ziekenhuis gaan zoeken waar je je prettig bij voelt en de mogelijkheden met je gyn bespreken.
hier ook een keizersnee gehad… met spoed door niet opschietende ontsluiting en een sterrenkijkertje die ook nog is 9 pond woog…
ik had al een ruggenprik dus was kwestie van andere vloeistof…(al hoe wel ik nog wel een en ander voelde tijdens operatie)
verders heb ik de napijn alleen met paracetamol kunnen opvangen… ik bleek niet tegen morfine te kunnen en door de diclofanac kreeg ik ook allerlei klachten helaas…
mijn volgende zou evt via normale bevalling kunnen maar ik moet wel extra echos en controles op suiker om te kijken hoe of wat de ligging is etc zodat ze kunnen besluiten om het eerder te halen en/of toch keizersnee …
maar voorlopig ben ik gelukkig met mijn dochter!