KDV wijzigd de groepen van verti naar hori

Vanavond hoorde ik dat het kdv waar Lianne heen gaat sinds ze 8 maanden is de groeps indeling gaat wijzigen op korte termijn.

Ze zit nu op een verticale groep en dat gaat dus wijzigen naar horizontaal.

Hij kwam mij een beetje rauw op het dakje, vind het namelijk wel fijn dat ze leert om met andere leeftijden om te gaan.

Maar dr valt waarschijnlijk meer over te zeggen :mrgreen:

De theorie van het kdv kan ik me in vinden nou ben ik nog benieuwd naar ervaringen!!

Dus komt u maar!!! :think:

Elise zat op verticaal en nu zitten beide kids in een ( andere ) horizontale groep. Het is voor Jesse lekker rustig op de baby/dreumesgroep en dat is voor Jesse wel heel belangrijk, rust. Geen rennende kids in de buurt, Jesse kan lekker overal liggen en doen zonder apart gelegd te hoeven worden. Aan de andere kant trekt Elise goed op met d’r leeftijdsgenootjes en krijgt ze al een schoolidee. Ze is enorm goed gaan praten sinds ze wel moet praten om te vertellen wat ze wil… ( tegen andere, oudere kids )

Ik vind horizontaal wel super hoor!

bij onze oudste was het precies andersom… die zat eerst horizontaal op een baby/dreumes groep en dat ging door sluiting/verplaatsing locatie over op verticale groepen.

Wij vonden het horizontale veel fijner voor onze vent.

Op de verticale groep had hij met zijn 11 maand nog niks te zoeken tussen die kids van 3-4 jaar… later ben ik gestopt met werken, ging hij wel naar de psz.

Daar had ik juist weer… toen hij tussen 3,5-4 was had hij ook weinig tot niks meer met de kindjes van 2/2,5. Hij deed er wel leuk en lief tegen, maar had er verder niks mee/aan.

waarschijnlijk zal ik diegene zijn die er het meeste moeite mee heeft :angel:

Lianne past zich vrij makkelijk aan en er valt inderdaad ook iets te zeggen over de taalontwikkeling.

Nog meer goede/slechte ervaringen over de horizontale groep?

Wij zijn ook gedwongen geswitched: als baby zaten ze in een horizontale baby groep. Dat was inderdaad lekker rustig voor ze.

Nu zitten ze in een vertikale groep. Dat heeft vanaf 1 jaar meer voordelen, voor mijn kinderen althans. Ze zijn mans genoeg om hun mannetje te staan en leren ook goed voor zich opkomen.

Tsja, beiden heeft wel wat. Dus gewoon afwachten hoe het bevalt :thumbup: Voor ieder kind is het toch weer verschillend.

Ons KDV is ook per 1 januari overgegaan van verticale naar horizontale groepen. Van tevoren was ik er ook niet zo enthousiast over, maar inmiddels zijn we drie maanden verder en nu zie ik toch wel de pluspunten in van horizontale groepen.

Minpunten, of dingen die ik jammer vind, zijn voor mij:

• dat mijn twee dochters nu niet meer bij elkaar in dezelfde groep zitten
  • dat mijn oudste, na ruim 3 jaar bij dezelfde leidsters te hebben gezeten, nu het laatste half jaartje dus bij andere leidsters zit (haar oude leidsters blijven allemaal op de babygroep, dus neemt ze met haar 4e verjaardag zo meteen dus afscheid van leidsters die ze amper kent :? )
  • dat ze met twee jaar dus een overstap moeten maken van baby- naar peutergroep (met andere leidsters dus ook weer)

Toch weegt dit achteraf niet op tegen de pluspunten:
  • Er is veel meer rust in de babygroep, de groep is ook kleiner (max 8 kindjes per groep, voorheen was dit 12)
  • Groepen zijn echt op de leeftijd ingericht
  • Meer mogelijkheden om te knutselen voor de peuters
  • Peutergroep is nu echt vergelijkbaar met een PSZ.
  • Veel nieuwe prikkels weer voor peuters die al een beetje ‘uitgekeken’ zijn. Mijn oudste vond het de laatste paar maanden op de verticale groep niet echt leuk meer, logisch want ze was ook zowat de oudste op de groep toen, maar ze moest nog wel ruim een half jaar… Nu op de peutergroep vindt ze het echter weer helemaal leuk, en gaat ze er weer vol enthousiasme heen.

Dus ik ben achteraf toch wel blij met de overstap. Hopelijk pakt het voor jullie ook goed uit.

bedankt voor je uitgebreide antwoord!! :smiley:

Het is een onderzoek bij het kdv wat voor de kinderen beter is horizontaal of verticaal en ze krijgen daar ook een vergoeding voor als ik het goed begrepen heb.

Ik laat het maar op me af komen, Lianne zal nu niet wijzigen van leidsters dat gebeurd als ze 2 jaar is geworden.

Ook jouw plus en min punten kan ik me erg goed in vinden.

Maar dat PSZ gevoel spreekt me wel erg aan!! :smiley:

het gaat super met dr :inlove:

Ze is een stuk rustiger als ik dr kom halen :inlove: :thumbup:

Onze zoon gaat ook naar een horizontale groep. vooral toen hij baby was vond ik het heerlijk, niet teveel herrie, lekker rustig.

Nu hij iets ouder is, merk ik wel dat hij steeds meer toe is aan wat meer oudere kindjes. Dat komt ook doordat er in heel korte tijd veel baby’s (en dan echt kleintjes van 3 maanden) bij gekomen zijn, en er relatief weinig dreumessen rondlopen.

Als soms de peutergroep ook bij hem komen, omdat ze allebei weinig kinderen hebben ofzo, dan geniet hij echt.

Maar als hij 2 is gaat hij denk ik wel naar de peutergroep, tenminste, dat neem ik aan, dus tot die tijd gaat het prima.

Vooral als ze heel klein zijn zou ik verticaal echt niet fijn vinden. Maargoed, we hebben hier geen keus, want er is maar 1 flexibel kdv hier in de stad, dus hij moet daar wel heen (gelukkig zijn de leidsters de grootste schatten die er zijn, en gaat het hartstikke goed daar :smiley: )

:inlove: wat heerlijk voelt dat he :inlove: