KDV versus PSZ

S is nu 2 geworden afgelopen week en ik moet nu weer naar het CB, daarin moest ik een enquette invullen met de vraag of ik hem op peuterspeelzaal wil gaan doen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

S gaat nu 2 dagen naar KDV en 2 dagen naar mijn moeder.

Ik lees dat de vergoedingen voor PSZ via de gemeente lopen en via een andere wetgeving gaan dan KDV en dat een PSZ enkel halve dagen is.

Ik vraag me af of een PSZ wel zoveel meer toegevoegde waarde heeft t.o.v. een KDV en is het nou goedkoper, of duurder dan een KDV ?

Iemand hier ervaring mee ?

Als je zoon naar een KDV gaat, dan zou ik hem niet ook nog naar een peuterspeelzaal doen. Op zich is een peuterspeelzaal nu nog wel goedkoper dan een kdv, maar was juist vanmorgen op het nieuws dat minister Asher dit wil veranderen. Peuterspeelzalen moet professioneler worden en aan meer regels gaan voldoen en de kosten versus worden opgevoerd naar KDV niveau.

Hier gaat Suus 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal, maar ik ben thuis, dus ze gaat niet naar een KDV. Had ze daar wel heen gegaan, dan had ik niet nog extra een Psz gekozen.

Ik zou ook niet voor extra dagdeel kiezen, ik zou dan eerder in plaats van KDV dag kiezen.

Maar dan zit ik met het feit dat het maar half dagdeel is en dan zou hij tussendoor nog naar KDV moeten. Om die reden zou ik er op zich voor kiezen om het niet te doen tenzij er echt wezenlijke verschillen in zitten qua educatie, en dat laatste betwijfel ik heel erg.

Ik zie de toegevoegde waarde van een peuterspeelzaal t.o.v. een kdv niet.

Tenminste, het KDV waar Marijne en Eva heen gaan, doet veeeeeeel met de kleuters. Marijne zit al in een heel voorschoolstraject met projecten en woordjes etc en ze hebben een theater en een gymzaal etc.

Volgens mij zijn er weinig kdv’s waar ze geen schoolvoorbereiding doen tegenwoordig. Je zou er eens op jouw kdv naar kunnen vragen.

Steven heeft alleen op een kdv gezeten, Dennis heeft tot ongeveer zijn 2de op een kdv gezeten, daarna gingen ze naar een gastouder.

Omdat Dennis 2 dagen naar de gastouder gaat mag hij 1 dag in de week naar ‘school’ want dan kan hij ook mee net als zijn broer.

Ik merk echt heel weinig verschil, de dingen die Steven gemaakt en geleerd heeft en de dingen die Dennis nu leert en maakt.

Steven ging toen nog niet naar een gastouder, dus hoefde hij ook niet naar een peuterspeelzaal, 2 dagen kinderdagverblijf was voldoende. Dennis gaat naar een gastouder en wilde zo graag ook naar school dat hij nu 1 ochtendje naar de peuterspeelzaal gaat.

psz is neit goedkoper hoor dan kdv. Dat is afhankelijk van je salaris!

Hier gaat M wel naar de pzs. Hij gaf al heel lang aan dat hij naar school wilde. Hij kon gewoon 1 keer per week, maar achteraf hebben ze mij voor het blok gezet en moet hij dus ws vanaf januari wel twee dagdelen.

Maar hij vind het zo toff!! hij roept altijd dat het leukste is dat hij op een klein stoeltje mag zitten!haha!!

Maar of het meerwaarde heeft… ik denk het niet. Ze doen alleen maar kleuren en de vorm cirkel. Ze mogen alles zelf weten… als ze neit in de kring willen mogen ze gewoon blijven spelen. Terwijl het op het kdv echt niet mag. Dan is het samen opruimen en aan tafel spelletjes doen of samen zingen of kringactiviteit.

Anders gewoon eens kijken op het psz bij je in de buurt.

onze dochter is niet geeest op een psz maar niks geen moeite op school hoor!

Hier gaat de oudste sinds april één dag in de week naar het KDV en sinds augustus ook naar de peuterspeelzaal. Eén extra ochtend en vanuit het KDV wordt hij er ook een middag heen gebracht.

En mijn ervaring is juist dat het wel degelijk meerwaarde heeft.

De psz is echt veel schoolser dan het kdv. Op de psz zitten ze ook in de kring, op het kdv niet bijvoorbeeld. En het kdv hier is een verticale groep, terwijl hij op de psz natuurlijk allemaal andere peuters treft. Hij vindt het zelf dan ook helemaal geweldig op de psz.

En hier is de psz trouwens echt veeeeeele malen goedkoper dan het kdv.

Maargoed, dat zal per gemeente en dergelijke verschillen. Net zoals het natuurlijk ook per kdv en psz verschilt wat ze precies bieden.

Dus ik zou zeggen: ga vooral eens kijken of erover praten met de leidsters, dan kun je voor jezelf bepalen of het in jullie geval ook meerwaarde heeft.

Natuurlijk is een psz veel speelser. Ze zijn meer bezig met voorschoolse activiteiten. Echter zie ik ook de meerwaarde niet in om je kind ook nog naar de psz te laten gaan wanneer er ook al gebruik wordt gemaakt van een kdv.

Wat kosten betreft. Bij ons wordt het geen psz meer genoemd maar peuter speel opvang. Dezelfde tarieven als bij een kdv worden er gehanteerd. Daarbij is het voordeel dat het belasting aftrekbaar is.

Bij ons heeft het kdv voorschoolse - en vroegschoolse educatie (vve) voor de peuters vanaf 2 jaar. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Puk en Ko. Het is ook een verticale groep, maar de kinderen voor het vve gaan 's ochtends naar een andere ruimte. 's Middags zijn de kinderen allemaal samen en is het gewoon speeltijd. Maar dat is bij een psz ook, want daar gaan ze ook maar een half dagdeel.

Volgens mij hebben steeds meer kdv een vve-beleid. Daar zou je eens naar kunnen vragen. Dan heeft mijn inziens een psz weinig meerwaarde. Hier is het zelfs zo dat een aantal psz zijn opgenomen in het kdv. Dit wordt dan ook gesubsidieerd vanuit de gemeente.

Het KDV van S heeft wel verticale groepen maar het zijn eigenlijk 2 verblijven en in de één zitten kindjes die nog niet kunnen lopen, en bij de andere de kindjes die wel kunnen lopen.

Meestal eten ze allemaal wel samen en komen ze later op de middag bij elkaar en wordt er samen gespeeld.

Ik zou na moeten vragen of er met WE gewerkt wordt, dat zou ik zo niet kunnen zeggen.

Er worden wel van allerlei thema’s gedaan en knutselwerkjes. Er word vaak in een kring samen opdrachtjes gedaan, spelletjes of werkstukjes etc.

Bij ons is het volgens mij nog wel echt peuterspeelzaal en is dat nog niet gelijk getrokken met kinderdagopvang.

Dus ik verwacht dat het wel wat goedkoper zal zijn.

Onder de streep maakte het voor ons niet uit of het via de gemeente liep of nu via de kinderopvang, doordat we een groot gedeelte vergoed krijgen.

Onze kinderen zijn juist wel naar de psz gegaan of gaan er nog heen. Wij wonen in een klein dorp en het kdv is in een ander dorp. Die kinderen zien ze na hun kdv-tijd nooit meer. De kinderen op de psz daar gaan ze mee naar school. Dus voor de inburgering gaan die van ons naar de psz.

Maar ze gaan/gingen geen 2 dagen naar het kdv, dat was/is 1 dag.

Voor ons alleen KDV. Ze gaan zelfs maar 1 dag id week, omdat ik maar 1,5 dag per week werk momenteel. Op zich had daar best 1 dag PSZ bijgekunt, maar mijn keus zou dan eerder gaan voor nog een dag KDV.

2 verschillende lokaties, verschillende regels. Ik denk niet dat het zoveel verschilt dat het een echte meerwaarde geeft. EN bedenk hoe je het praktisch zou willen doen, je kan geen hele dag werken als je eerst naar PSZ en daarna naar KDV moet brengen…(als je het ipv wilt doen) of zou er dan een hele dag KDV afgaan?

Ik heb niet het idee dat Jesse echt een PSZ gemist heeft, wel heeft hij een extra speelmogenlijkheid met kinderen gemist nu hij maar 1 dag id week KDV doet. Maar dat gaat hij straks inhalen op school :wink:

Zie zelf weinig verschil tussen PSZ en KDV in wat ik her en der heb gezien. Bij KDV’s worden met de oudste kinderen ook vaak allerlei wat meer schoolse activiteiten gedaan en wat ik zoal van PSZ heb gezien hier van gastkindjes was het veelal knutselen en buiten spelen e.d. wat ook gewoon op een kdv gebeurd. PSZ zou ik alleen doen als de kinderen niet naar opvang gaan, zodat ze wel leren met andere kinderen te spelen enzo.

Ik heb het bij het CB en het KDV nog over gehad, maar ik ga geen PSZ doen.

KDV is bezig met WE en doen al veel voorschoolse activiteiten met de wat oudere kinderen en gaan zich hier nog meer op richten.

Dus dan lijkt het mij beter hem lekker daar te laten waar hij nu gewend is.

Qua leren kennen van kindjes in de omgeving. Dat heeft niet zoveel zin bij ons.

PSZ mogelijkheden zitten ook niet om de hoek en toekomstige school zit ook niet direct in de wijk.

ik vind kdv en psz juist wel een verschil

in mijn ogen is kdv een opvang, psz is voorbereiding op school, ze doen hier veel meer taalgerichte spellen en geven het kind een op een aandacht.

maar kan me wel voorstellen als je opvang nodig hebt je niet extra psz doet.

betreft kosten… dit geld als je geen recht op kinderopvangtoeslag hebt (teminste bij ons was dat zo) want onze psz viel hier ook onder…

@Pitje,

Dat klopt in beginsel ook, KDV is ook opvang en PSZ voorbereiding voor school. Maar het ligt heel erg aan het soort KDV je hebt of er alleen maar “opvang voorziening” verzorgt wordt of meer dan dat alleen.

Bij een KDV zijn er ook hogere eisen wat betreft aantal leidsters op hoeveelheid kinderen.

Je geeft aan dat bij een PSZ meer één op één aandacht gegeven wordt. Dat lijkt mij lastig als de groepen vaak één derde tot ruim de helft groter is dan wat een KDV toegestaan is.

Wat betreft de kosten. PSZ vergoeding valt onder de gemeente en KDV onder de toeslagenwet. Dus twee verschillende instellingen. Als ik PSZ ipv KDV zou doen, dan wordt mijn kdv toeslag lager en voor de rest zal n.a.v. inkomen wel/niet in aanmerking komen voor vergoeding bij de gemeente.