kdv of gastouder?

Hoi,



Wij hebben een zoon van 5 en er komt in april een kleine spruit bij. Om het financiel nog een beetje leuk te houden, zal ik er bij moeten gaan werken. Ik denk dan aan 3 dagen. Nu moet er opvang geregeld worden en ik denk dan meer aan een gastouder i.v.m. de flexibiliteit.

Hoe zit dat nu tegenwoordig met de kinderopvangtoeslag?

Wat is voordeliger om te doen: kdv en bso of gastouder?

Ik vind het nadeel van een kdv dat je snel aan twee dagdelen vastzit, terwijl een gastouder per uur berekend dat je kind ook werkelijk aanwezig is.

En wat betreft bso: moet dus ook opvang hebben in de vakanties, maar ben bang dat ik daar financieel op leegloop.

Hoe zit dat met de kinderopvangtoeslag, wat is nu voordeliger om te doen?

Als ik naar tarieven kijk vind ik het bso en kdv zo duur!! Daar en tegen lijkt de toeslag weer hoger.

Voor wat voor opvang hebben jullie gekozen en is dat nog wel lonend genoeg?

Ik verwacht nl. niet dat ik zo’n mega salaris zal gaan verdienen en het moet ook niet zo zijn dat ik straks het grootste deel weer kwijt ben aan kinderopvang of valt dat wel mee?

kinderopvangtoeslag krijg je naar inkomen,uit te rekenen via toeslagen .nl

per 2010 gaat er het nodige veranderen en moeten naar alle waarschijnlijkheid ouders meer zelf gaan betalen.

2e kind krijg je meer terug als 1e kind volgens mij krijg je de vakantieopvang ook vergoed (naar inkomen)voor oudste kind.

aangezien je zegt liever voor een gatouder te kiezen ivm flexibiliteit: ons sophie gaat naar een flexibel kinderdagverblijf. ons bevalt het prima, en met de kinderopvangtoeslag erbij hoeven we helemaal niet zo extreem veel zelf te betalen!

Bedankt voor jullie reacties!



Een flexibel kinderdagverblijf hebben wij niet, je zit echt aan vaste dagen en het is moeilijk om deze zomaar te wisselen. Ook zijn er vaste haal- en brengtijden, waardoor je gezien je werktijden dan toch voor twee dagdelen moet betalen. (als ik van 8.00 tot 13.00 zou werken bijv.)

Een gastouder berekend volgens mij alleen de uren dat je kind ook werkelijk komt, vandaar dat dit mij handiger en voordeliger lijkt.

BSO voor de oudste lijkt mij dat daar te veel kinderen van verschillende leeftijden zijn en dus niet veel aandacht voor je kind.

Ik zoek nu dus eigenlijk een gastouder die beide kan opvangen, maar ook mijn oudste naar school kan brengen en ophalen en dat schijnt niet al te makkelijk te zijn.

:cry:

Wij hebben gekozen voor een gastouder. We betalen straks alleen de uren dat hij daar is en een vast bedrag per maand aan de opvang waaronder de gastouder werkt. Gister een offerte gehad en het zou er op neer komen met een modaal inkomen dat wij uiteindelijk ongeveer 60 euro per maand zelf moeten betalen, voor twee dagen in de week opvang. We werken in het onderwijs, de vakanties is hij dan gewoon bij ons.