KDV Knorretje - Utrecht Papendorp

Zo dan, val zowat van mijn stoel hier… :shock:

Bron: http://www.ad.nl/utrecht/stad/article1792490.ece

Dichte deur bij Knorretje wekt woede

Door ARD SCHOUTEN en IRIS VAN DEN BOOM UTRECHT Ouders van het omstreden kinderdagverblijf Knorretje stellen de directie aansprakelijk wegens grove nalatigheid.

Ze hebben een advocaat ingeschakeld om het geld terug te krijgen dat zij aan Knorretje hebben betaald, omdat hun nooit de beloofde opvang is verleend. Gistermorgen hebben de 34 ouders die nog kinderen op het omstreden Papendorpse kinderdagverblijf hebben zitten, de directie bestookt met faxen en aangetekende brieven.

Knorretje voldoet niet aan de Utrechtse eisen voor kinderdagverblijven. De GGGD wil het al maanden sluiten. Er zou op 7november een rechtszaak zijn tussen gemeente en directie. Tot die datum zou de opvang doorgaan, is de ouders verzekerd. Ondanks die belofte bleven de deuren gistermorgen potdicht, werden telefoontjes niet beantwoord en moesten veel ouders vrij nemen of hun kinderen onderbrengen bij familie. Daarmee is de chaos rondom Knorretje compleet.

Nu een overname is afgeketst, zijn ouders teleurgesteld in zowel Knorretje als de gemeente Utrecht. ,Wij staan in de kou. De leidsters zijn prima meiden, hebben altijd hun stinkende best gedaan, maar er was vanuit het hoofdkantoor nooit iets goed geregeld. En de gemeente? Er is beloofd dat zij ons zouden helpen, maar ze hebben niet meer gedaan dan een lijst verstrekt die we zelf ook via Google hebben kunnen vinden. Van kinderdagverblijven nota bene waar maandenlange wachtlijsten gelden,’’ zegt Laetitia Ouillet, lid van de Knorretje-oudercommissie.

De gemeente Utrecht zegt in een reactie dat de sluiting onverwacht komt. Het stadsbestuur had de dwangmaatregel uitgesteld in afwachting van het kort geding. Gisteren nog maakte de gemeente bekend dat de sluiting was opgeschort hangende het kort geding.,Het is een beslissing van het kinderdagverblijf zelf. Wij vinden dit heel vervelend voor ouders en kinderen.’’ Eerder gaf de gemeente al aan dat kinderopvang een commerciele aangelegenheid is waar de gemeente weinig zeggenschap over heeft. Knorretje hangt een definitieve sluiting boven het hoofd omdat de GGGD meermalen constateerde dat het kinderdagverblijf net voldeed aan de eisen van de kinderopvang.

Volgens de inspectie waren de ruimtes warm, de hygiene liet te wensen over en leidsters wisselden teveel van plek. De directie van Knorretje wilde gisteren niet reageren op de ontstane chaos.

Donderdagmorgen stonden ouders plotsklaps voor een dichte deur. Tot hun grote onsteltenis. Geen licht. Geen kinderstemmetjes. Toch maar zes keer bellen. Tegen beter weten in zoekt een 33-jarige moeder contact met de leidster bij wie zij haar zoontje wil brengen. ,Hier snap ik niks van, op het hoofdkantoor van Knorretje zeiden ze een halfuur geleden nog dat ze vandaag gewoon open zouden zijn.’’ Vrij nemen is de enige optie. Een andere moeder besluit op de bonnefooi met haar kroost langs een ander kinderdagverblijf te gaan. ,Ik heb twee vergaderingen vandaag, daar kan ik écht niet onderuit.’’ Maar dat KDV Saartje haar de helpende hand biedt verwacht ze ook niet.

Kinderopvanginstellingen in Utrecht worden de laatste dagen al dagen platgebeld door wanhopige Knorretje-ouders.

Ook Laetitia Ouillet (29) is ten einde raad. ,We hebben nergens plek. Korter werken is geen optie, de hypotheek moet worden betaald. Ik ben Utrecht beu aan het worden. Wachtlijsten voor school, voor sport, voor kinderopvang, pffff.’’

Ze heeft bewondering voor de leidsters die de laatste maanden het hoofd boven water hebben gehouden ondanks alle stress.Alleen gisteren ging het fout. Haar kindje kreeg gluten terwijl dat echt niet mag. ,Een incident. Maar eigenlijk verwijt ik dat de directie van Knorretje, zij hebben er een chaos van gemaakt. De emotionele schade onder ouders en leidsters is groot.’’

Haar kindje was de tweede die zich een jaar geleden aanmeldde bij Knorretje.Onder de voet van de statige Prins Clausbrug leken alle ingrediënten aanwezig voor dé perfecte kinderopvangplek. Een nieuw pand met moderne, schone ruimtes. Maar een jaar later rest bij Ouillet en veel andere ouders een katterig gevoel. ,Het welzijn van de kinderen is nooit prioriteit geweest. Ik ben zo verschrikkelijk boos.’’

Inmiddels hebben de overgebleven ouders een poule gevormd om op elkaars kinderen te passen. Maandags in Oog in Al, dinsdags in Vleuten, woensdags in De Meern.

Ouders en leidsters huilden de laatste weken letterlijk bij elkaar uit. Contact met het hoofdbureau? Antwoordapparaat!

Leidsters schaamden zich kapot dat zij éénjarigen als speelgoed amper meer dan een bijtring konden geven. En als de boodschappendienst Albert eten en drinken kwam brengen, stokte vaak de pinautomaat wegens saldotekort, verklaren de vertrekkende leidsters tegenover deze krant. Twee zijn er nog over, zes anderen zijn naar elders verkast. Gevlucht is een beter woord. ,Blij dat we weg zijn. Het is altijd een puinhoop geweest. Steeds vaker bezochten we de huisarts met klachten. Er ontbrak zoveel, maar we werkten wel met de gedachte in het achterhoofd dat wij verantwoordelijk zijn als er iets met de kinderen gebeurt. ,Maar alle zwarte pieten kunnen meteen naar de directie. Zij willen geld verdienen over de ruggetjes van baby’s en peuters, dat is zo ongelofelijk triest.’’

War erg… ik werk zelf op een kdv…dit gaat me echt aan het hart…

:hug: voor de leidsters, ouders en kinderen…

wat erg…

voor alle partijen!

erg dit zeg maar ja wel de bittere waarheid … toch goed dat er een ggd is die de vinger aan de pols houdt …

wel schandalig dat het hoofd kantoor geen maatregelen heeft genomen om sluiting te voorkomen