Het onderwerp zegt het al. Hoe krijg ik kauwen uit de tuin? Ze verjagen alle kleine vogeltjes. Ik wil graag koolmeesjes en musjes en merels in de tuin. Ik heb nu van de kokertjes met voer allemaal waar de meesjes van kunnen eten. Maar een pindanetje ofzo, daar gaan ook kauwen aan hangen. Die vogels zijn zo slim. Ze mogen van mij best wat eten, maar ze verjagen de kleine vogeltjes… hoe krijg ik die kauwen weg zonder de kleine vogeltjes te verjagen?
De kauwen krijgen echt wel iets van mij in de winter, maar dan voedsel boven op de schuur, niet in de tuin.
Volgens mij zijn Kauwen beschermd in Nederland. (weet ik niet helemaal zeker) Een beetje hulp in de winter is voor deze vogels dus toch ook wel erg welkom.
Wij hebben bij ons huis heel vel overlast gehad. De gemeente is toen rond gaan rijden in een auto waaruit er uit een geluidinstallatie noodkreten van Kauwen kwam.
Hielp ongeveer een week, en toen hadden ze het door.
Het zijn hele slimme vogeltjes.
Persoonlijk vind ik ze erg leuk
ehhh wat ziijn kauwen??? :oops: :oops: :oops:
een soort kleine kraaien
ik heb iemand gekent die dan een kauw dood maakte en ophing…dat hielp dus totaal niet en ik vond het wreed…
inderdaad geluiden van vogels in nood kan ze ( tijdelijk) weghouden …maar dat krijgen ze volgens mij ook door, ze zijn inderdaad erg slim, als er voedsel is blijven ze komen vrees ik
@Happy mommy wrote:
Volgens mij zijn Kauwen beschermd in Nederland. (weet ik niet helemaal zeker) Een beetje hulp in de winter is voor deze vogels dus toch ook wel erg welkom.
Het zijn hele slimme vogeltjes.
Ik help ze ook zeker af en toe de winter door dmv wat eten op de schuur te gooien. Maar in de tuin verjagen ze de kleine vogeltjes, dat is minder.
heel slim zijn ze zeker.
Eergisteren heb ik wat planten erbij gekocht in de tuin voor beschutting voor de kleine vogels en het is niet te geloven, ik heb nu 2 dagen geen kauw in de tuin gehad. Bizar he. :think:
@kristalkindje wrote:
ik heb iemand gekent die dan een kauw dood maakte en ophing…dat hielp dus totaal niet en ik vond het wreed…
Dat vind ik ook afschuwelijk, dat zou ik echt NOOIT doen. ik vind dat ook erg wreed . misschien moet ik ze ook minder eten op de schuur geven. Er zijn mensen in de buurt die ze ook wel eten geven. Ik kan het ook aan hen overlaten. Misschien kan ik ze beter eten geven op een veldje verderop. Daar kan ik natuurlijk ook eten neergooien.
@kristalkindje wrote:
een soort kleine kraaien
inderdaad geluiden van vogels in nood kan ze ( tijdelijk) weghouden …maar dat krijgen ze volgens mij ook door, ze zijn inderdaad erg slim, als er voedsel is blijven ze komen vrees ik
dat wist ik echt niet, weer wat geleerd :lol:
En toch is het gek dat ze kleine vogels verjagen, want die hebben niets te vrezen van een kauw. Dat ze van bijv. eksters schrikken snap ik want eksters zijn rovers. Kauwen zijn hooguit brutaal. En wel erg leuk vind ik zelf. Wij hebben ze hier niet. Wel heel veel eksters. En daarom laat ik m’n heg intact, ondanks dat ik het snoeien haat. De kleintjes schuilen er zo fijn in.
wij hebben hier nogal wat kauwtjs , maar ook grote kraaien en eksters, verder een buizerd die hier zn roofgebied heeft en een schuuruil ( prachtig beest) verder huizen er hier nogal wat wintergasten omdat ik een tuin met hoogstam appelbomen heb die veel appels laten vallen waarvan wij een groot deel laten liggen voor de vogels.
de eksters maken nesten hoog in onze bomen, in het voorjaar valt er dan nog wel eens een jonge ekster ten prooi aan de katten ( heb vijf boerderijkatten) de eksters op hun beurt hebben t voorzien op de merelnesten…je doet er weinig aan, ze pakken vaak eitjes al voor ze zijn uitgekomen, maar ook wel eens een jong…
de kauwtjes vallen eigenlijk wel mee in dat opzicht
de uil in de schuur eet vooral muizen, de buizerd ook en ook wel konijntjes en hazen…maar ook kleinere vogelsoorten, toch stikt t er hier nog wel van gelukkig, diverse mezen en vinken soorten, en zelfs twee soorten spechten,
er is genoeg te eten voor alle vogels en doordat de tuin zo rijkelijk vol ligt denk ik dat ze elkaar toch wel wat met rust laten hier…ik zie nooit dat eksters andere vogels aanvallen, ze eten allemaal in de tuin maar dan een eindje van elkaar af…alleen in t voorjaar dus, dan zijn de eksters net haaien die om een prooi cirkelen zodra ze een nestje ontdekt hebben
@kristalkindje wrote:
wij hebben hier nogal wat kauwtjs , maar ook grote kraaien en eksters, verder een buizerd die hier zn roofgebied heeft en een schuuruil ( prachtig beest) verder huizen er hier nogal wat wintergasten omdat ik een tuin met hoogstam appelbomen heb die veel appels laten vallen waarvan wij een groot deel laten liggen voor de vogels.
de eksters maken nesten hoog in onze bomen, in het voorjaar valt er dan nog wel eens een jonge ekster ten prooi aan de katten ( heb vijf boerderijkatten) de eksters op hun beurt hebben t voorzien op de merelnesten…je doet er weinig aan, ze pakken vaak eitjes al voor ze zijn uitgekomen, maar ook wel eens een jong…
de uil in de schuur eet vooral muizen, de buizerd ook en ook wel konijntjes en hazen…maar ook kleinere vogelsoorten, toch stikt t er hier nog wel van gelukkig, diverse mezen en vinken soorten, en zelfs twee soorten spechten,
er is genoeg te eten voor alle vogels en doordat de tuin zo rijkelijk vol ligt denk ik dat ze elkaar toch wel wat met rust laten hier…ik zie nooit dat eksters andere vogels aanvallen, ze eten allemaal in de tuin maar dan een eindje van elkaar af…alleen in t voorjaar dus, dan zijn de eksters net haaien die om een prooi cirkelen zodra ze een nestje ontdekt hebben
Oh mag ik bij jouw komen wonen, wat geweldig zeg ik ben stikjaloers :inlove: :mrgreen: :-*
Heb je al zoiets geprobeerd: kunnen de kauwtjes er als het goed is niet meer bij (maar ik weet niet of het helpt)
@mamma van sharondenise wrote:
@kristalkindje wrote:wij hebben hier nogal wat kauwtjs , maar ook grote kraaien en eksters, verder een buizerd die hier zn roofgebied heeft en een schuuruil ( prachtig beest) verder huizen er hier nogal wat wintergasten omdat ik een tuin met hoogstam appelbomen heb die veel appels laten vallen waarvan wij een groot deel laten liggen voor de vogels.
Oh mag ik bij jouw komen wonen, wat geweldig zeg ik ben stikjaloers :inlove: :mrgreen: :-*
:lol: t is ook wel een prachtige plek :oops: :mrgreen:
Ja, het klinkt ook echt geweldig!! Ik=jaloers…
Ik ben al zo blij met m’n roodborstjes en heggemusjes in m’n achtertuintje van 20 m2…
Al hadden we hier vorig jaar ook een Bonte specht in de woonwijk en een maand geleden een havik. Heel bizar, zat daar midden in het veld iets op te peuzelen. Zag 'm later nog eens. Woon ik toch minder stads dan ik dacht.
Dat is nu eenmaal het risico als je eten voor de vogels neerhangt/zet.
Ze komen er allemaal op af, groot of klein.
Wij hebben een grote voliere in de tuin met wildzang en daar komt ook van alles op af, zo leuk om te zien maar daar zitten helaas ook jagers tussen.
Deze tijd van het jaar voeden wij de “wilde” vogels niet bij, ze kunnen zelf nog veel te makkelijk aan voer komen.
Hier heeft helaas vrijwel de hele buurt de tuin compleet bestraat. Allemaal tweeverdieners met weinig tijd.
Weinig onderhoud dus.
Maar hier worden we niet wakker gezongen door vogeltjes hoor. Ze kunnen gewoonweg geen wormpje vinden.
@kristalkindje wrote:
een soort kleine kraaien
hier heeft dat wel geholpen… :silenced: ze gingen bij ons in de dakgoot, en maakte de hele boel kapot…
hebben t niet zelf gedaan hoor, maar n buurman…
tsja wij hebben wbt de dakgoot en de schoorsteen voor wat meer diervriendelijke methodes gekozen, goed, ze kosten wat meer…maar ik vind het doodmaken van zo n kauwtje en dan ophangen zo naar. dat wil ik echt niet.
we hebben dus roosters,.daar kunnen ze niet door…
ik hoor ze nu trouwens door de schoorsteen “praten”…ze zitten er wel namelijk…maar gelukkig er niet IN…
en dan hoor je hier in de kamer dat ge-kaa kaa :inlove:
Hier hebben we grote groepen kauwen die echt alles slopen, de daken van bedrijven zijn favoriet om o.a. isolatiemateriaal. En een rieten dak ook. Ik ken iemand die een dode kauw gevonden heeft (was ergens binnen geklommen en kon er niet meer uit) en die kauw is ook opgehangen. het scheelde zeker. Ik snap dat mensen er van gruwen, maar ik snap die mensen ook .
Overigens mag je volgens mij in een bepaald jaargetijde wel degelijk kauwen schieten. Ze hebben niet veel natuurlijke vijanden, hier jagen ze zelf de buizerds op stang. En ik heb ze wel degelijk een klein vogeltje uit elkaar zien trekken.
Ze zijn ontzettend slim. Een oom van mij is jager en wilde ze wegschieten van zijn boerderij. Ze hadden gewoon in de smiezen wanneer hij met of zonder geweer naar buiten kwam :eh: .
Ik ben geen kauwenfan.
We hebben hier veel soorten vogels en die club kauwen komt op mij altijd over als zo’n groepje pestjochies :oops: .
Kraaien vind ik nog erger… heb ooit eens levende 2 konijntjes gevonden waar een kraai aan bezig was. Tis de natuur hoor, maar die is wel heel wreed af en toe.
Het is gelukt hier, ik heb heel af en toe een kauw in de tuin. Ik heb alleen maar van de korfjes met pinda’s hangen. De kauwen kunnen daar niet aan hangen. Kortom, ze hebben niet meer veel te halen hier.
Ik heb nu vaak koolmeesjes en pimpelmeesjes in de tuin, soms met z’n vieren tegelijk. Alsof ze aan het spelen zijn, zo schattig.
Gisteren ook een vinkje en vlaamse gaai in de tuin. Zolang de kauwen er zijn komen al die andere vogels niet.
Ik ben geen liefhebber van kauwen, maar ik zou ze ook niet iets aandoen, dat zou ik echt niet kunnen.