kattenvraagje

Hoevaak moet je je kat behandelen tegen vlooien?

Ik heb van die pipetjes die je in de nek moet doen.

Hoe vaak doen jullie dat bij je kat?

Het hele jaar door elke maand, of alleen de zomer, of 1 x?

Dat verschilt volgens mij per product.

Bij die pipetjes zitten vaak stickertjes om in je agenda te plakken als het weer tijd is.

Om de 2/3 maanden volgens mij.

Ik gebruik niets meer voor vlooien, want mijn kat komt niet buiten en komt ook niet in aanraking met andere dieren.

Ik gooi er hier pas vlooienzooi op als ik ook daadwerkelijk vlooien zie, het is toch gif en dat gebruik ik het liefst zo min mogelijk op mijn poezeltjes. De laatste keer dat ze hier gedruppeld zijn is denk ik zo’n 2,5 jaar geleden. Ze komen niet los buiten dus geen contact met andere katten.

Als ze daadwerkelijk vlooien hebben dan kun je het beste ook meteen ontwormen, dat gaat vaak samen helaas. :?

Mijn katten hebben het hele jaar een vlooienbandje om.

Pippetjes doe ik pas in uiterste nood, dus als ze al vlooien hebben.

Dit jaar, knock on wood, zijn we vlooivrij geweest. :dance:

hier dus nooit katten komen alleen in eigen tuin en de jongste kat kan niet tegen dat spul. ze hebben ook nog nooit pietjes gehad!

Ik doe het bij een kat die allergisch is voor vlooien iedere maand, zodra zij er 1 heeft krabt en bijt ze zichzelf helemaal open. De anderen doe ik eens per kwartaal.

Ik behandel mijn katten zelden. Ze komen niet buiten en ik gebruik alleen zo’n pipetje als ik het vermoeden heb dat ze wel eens vlooien zouden kunnen hebben. Dat is de laatste 12 jaar misschien 4 keer voorgekomen. Toen ze nog heel jong waren heb ze alle drie een vlooienbandje omgedaan. Daar konden ze dus alle drie niet tegen want ze hadden binnen een paar dagen enorme open wonden onder de bandjes. Toen maar afgedaan en daarna dus sporadisch met een pipetje behandeld.

Die van ons krijgen wel pipetjes. De hele zomer door, elke vijf-zeven weken. Winter doen wij het niet.

Wij hebben gekozen voor pipetjes omdat die veiliger zijn voor kleine kids, dan bandjes, die eveneens gif bevatten, en je dus ook binnen kunt krijgen wanneer je tijdens aaien het bandje aanraakt, en je kindje vervolgens de vingers in de mond stopt…

@HanB wrote:

Die van ons krijgen wel pipetjes. De hele zomer door, elke vijf-zeven weken. Winter doen wij het niet.

Idem hier.

In de zomermaanden geef ik ze bijna elke maand een pipetje (meer uit voorzorg of als ik vind dat ze veel zitten te krabben), maar in de winter ook niet.

Heb 2 katten: 1 echte buitenkat en een 's wintersbinnenkat/'s zomersbuitenkat).

Ontwormen doe ik alleen als ik zie dat ze wormen hebben :shifty: .

Hier alleen als ie alleen vlooien heeft… Niet om de maand!

Vlooienband is idd ideaal maar helaas kan mn meisje er aan zitten en vervolgens met haar handjes waar gif op zitten in der mondje doen…

Bedankt.

Onze kat komt wel veel buiten, dus ik denk dat ik het wel regelmatig moet blijven doen. Maar ik weet niet hoevaak, pmd of kwartaal Uit voorzorg. Hij heeft geen vlooien, maar ik ben bang om ze te krijgen, want als je ze eenmaal hebt, kom je er heel moeilijk vanaf.

Zijn er in de winter minder vlooien, of doen jullie het in de winter niet, omdat de kat dan minder naar buiten gaat?

In de winter zijn er minder vlooien. Onze twee rode katers zijn bijna altijd buiten, winter en zomer. Nou zijn zij niet degenen die het meest last hebben van vlooien, dat zijn dan weer de beide dames, en dan vooral de zwartwitte, die ze dan weer krijgen doordat de mannen ze mee nemen naar huis…

Hopelijk wordt dat volgend jaar iets minder, want dan gaan we de tuin afschermen, zodat ze niet meer van onze plaats af kunnen. :wink:

Ik heb onze katten alleen voor we met vakantie gingen met een pipetje behandeld omdat ik niet wilde dat andere mensen evt met de ellende van vlooien hier in huis kwamen te zitten. Verder doe ik het maar zelden, het is puur gif, dus helemaal niet goed voor je kat. Als je regelmatig controleert dan kun je ze bij de evt eerste vlooien alsnog behandelen.

Als je je katten niet te vaak behandeld tegen vlooien en ze krijgen ze toch kun je er best snel vanaf hoor. Hier hebben we deze zomer een soort invasie gehad (brrrr) en de kat had er zelf het minste last van. Omdat ik hem dus niet het hele jaar door behandel had ik er binnen een week geen last meer van door hem wat Bolfo Gold te druppelen in zijn nek. Toen 2 dagen strak binnen gehouden en hem het hele huis door laten lopen wat hij normaal niet mag. Alle vlooien die zijn bloed drinken worden dus steriel en gaan binnen no time dood en door het los laten lopen door huis pikt ie ook alle andere loslopende vlooien mee. :thumbup: Na 4 dagen zagen we nog zo nu en dan een vlootje lopen die ook al merkbaar trager waren dus ik kon ze redelijk makkelijk dooddrukken. En natuurlijk 2 x daags stofgezogen in die tijd en de gladde vloeren gedweild. Juist ook de ellendige kleine hoekjes en gaatjes die ik anders nog wel eens wil overslaan. :angel:

Ik doe dit zelf 2 keer per jaar met een pipetje in de nek. Mijn katten hebben nog nooit vlooien gehad, dus dan versloft bij mij ook wat.

Ik kreeg vandaag ook een folder over injecties tegen vlooien. 2x per jaar.