Kattendrama

Ja eerst langs de dierenarts.

Vaak is het lichaamlijk, je moet dan urine proberen op te vangen.



Anders kan het de verandering idd zijn.

Misschien is alles nieuw, vloeren … dus helemaal geen herkenning met jullie oude huis?

Hadden ze niets wat ze leuk vonden, een lekkere stoel, mand ofzo?

wij hebben helaas onze kat weg moeten doen omdat de rangorde in huis zo verstoord was dat er bijna aan wedstrijdplassen gedaan werd. Gelukkig heeft de andere kat nu een goed huis en is het plassen direct gestopt. Ik denk idd dat het kan komen doordat ze niet naar buiten kunnen en wellicht id de agressieve buurtkat ook een reden om te gaan plassen in huis.



Ik hoop dat je een oplossing vindt want ik weet hoe enorm vervelend het kan zijn!



gr Leonie

idd erg vervelend als je kat binnenplast…

Guusje onze kat was 9 jaar toen we verhuisde…

en plaste ook binnen, maar even goed volgehouden,

en goed laten wennen…



was vervelend, maar toch nog goed gekomen

guusje is 12 jaar geworden…



het verbaasd me eigenlijk wel, dat mensen zo of te snel hun lieve dappere maatje een ander baasje geven…

zeker als je het beestje al zo lang in huis hebt !

Mijn moeder heeft er ook last van na de verhuizing en dit duurt zeker al 1 jaar. Het is wel een stuk minder nu hoor, maar nog niet helemaal over. Volgens de da echt stress van de verhuizing en de gewenning.

Geloof me ik heb deze beslissing niet zomaar genomen… en ik moet er echt zeker van zijn dat die ergens anders veel beter af is.Nooit zal ik haar zomaar weg doen naar een asiel of iets dergelijks. Maar onze poes is gewoon zo gestrest ze bijt soms ook aan haar kont en is dan helemaal kaal bovenop, meerdere keren bij DA geweest ( en dat tikt mooi aan, maar dat heb ik er echt wel voor over) en ook zei zegt kattenstress. Dus ik denk dat ik best veel hou van mijn beest dat ik haar een beter onderkomen gun…maar ze blijft hier net zolang tot dat ik zeker weet dat ik een goed plekje voor haar heb… dus ookmensen zonder kleine kinderen.

@Gab wrote:

idd erg vervelend als je kat binnenplast…

Guusje onze kat was 9 jaar toen we verhuisde…

en plaste ook binnen, maar even goed volgehouden,

en goed laten wennen…



was vervelend, maar toch nog goed gekomen

guusje is 12 jaar geworden…



het verbaasd me eigenlijk wel, dat mensen zo of te snel hun lieve dappere maatje een ander baasje geven…

zeker als je het beestje al zo lang in huis hebt !




Hoezo te snel?

Wie weet hebben mensen al van alles geprobeerd?

Ik denk dat ze toch gewoon naar buiten moeten, ondanks de agressieve buurkat.

We wonen hier nu bijna 3 jaar maar onze katten wilden ook niet in ons nieuwe huis…de oudste van toen 16 ging bij de overburen wonen,kregen hem met geen mogelijkheid hier in huis…deze kat hebben ze vorige week in moeten laten slapen,te oud…

De jongste was toen 14 en heeft hier in huis ook alles ondergepiest,niets hielp…deze hebben we moeten laten inslapen toen ze 16 jaar was,ouderdom…dus helaas geen tips hier…ook bij ons heeft niets geholpen…

@joseetje wrote:

@Gab wrote:
idd erg vervelend als je kat binnenplast…

Guusje onze kat was 9 jaar toen we verhuisde…

en plaste ook binnen, maar even goed volgehouden,

en goed laten wennen…



was vervelend, maar toch nog goed gekomen

guusje is 12 jaar geworden…



het verbaasd me eigenlijk wel, dat mensen zo of te snel hun lieve dappere maatje een ander baasje geven…

zeker als je het beestje al zo lang in huis hebt !




Hoezo te snel?

Wie weet hebben mensen al van alles geprobeerd?




kijk eens op bijv op marktplaats, en zo…

ik verwijd niemand iets, dat is een eigen keuze,



maar vaak pas na een paar maanden, wordt het al snel opgegeven, net zoals een kind tijd en gewenning nodig heeft…

en zeker beestjes met stress, kost gewoon energie moeite en tijd,

en vooral heel veel geduld…



en ik kan me echt zo goed voorstellen dat je het na een paar maanden zat bent, en te zeggen de kat eruit… want katteplas is het ergste wat je kan hebben in je huis…

Hier onze kat van 16, die nodig aan het verhuizing toe was, hij POEPTE op de bank! :shock:

Hij leeft nog steeds, bleek achteraf ernstig ziek te zijn, met medicatie gaat het goed.



Is niet de bedoeling je bang te maken ofzo, maar alle lichamelijke klachten uit laten sluiten door de DA>

toen ik zwanger was schoot onze kat indy in de stress en begon zich open te krassen in de nek. na heel wat dokters bezoeken en de nodige medicatie vonden wij de feliway het beste werken… nadat ella geboren was is ze er vanzelf mee opgehouden. en is de feliway na enkele maanden ook eruit gehaald. ik hoop dat feliway voor jou ook helpt.



verder zou ik het overwegen om de tuin af te zetten. jouw katten kunnen dan naar buiten maar die vervelende burtkat kan er niet bij. wij hebben de tuin ook afgezet, echt super. lopen ze ook niet op straat of bij de buren.

Als het om 3 katten gaat kun je een lichamelijke oorzaak eigenlijk wel uitsluiten, hoewel katten door verhuisstress wel een blaasontsteking kunnen oplopen (stress is bij een dier een veroorzaker hiervan).



Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft dat je katten niet meer naar buiten kunnen eerlijk gezegd. Voor een kat is dit een moeilijke overgang. Wanneer 1 kat het doet gaan ze het vaak van elkaar overnemen. Katten kunnen hier beledigd over zijn (niet naar buiten te mogen). Ook kunnen zij zich bedreigd voelen door de buurkat, en hier stress van hebben.



Er bestaan injecties voor katten, een soort hormooninjecties, die tijdelijk inwerken op het gedrag van de kat. Soms helpt dit tegen onzindelijkheid, je da kan hierover adviseren. Het help in 50 % van de gevallen, er gaat ahw een knop om in het kattekoppie. Omdat jij er 3 hebt wordt dit al wel heel lastig, want als 1 kat blijft plassen gaan ze in no time allemaal weer. Ook zijn er mensen die beweren dat dit alleen zou helpen bij niet-gecastreerde dieren, maar dit is niet juist.





Verder kun je je poezen 2 weken naar het asiel doen. Daar zitten ze met een bak opgesloten in een klein hok, wat ze zeker niet zullen bevuilen. Ze zullen daar dus weer wennen aan de bak. Het is twee weken zielig, maar soms zie je dat de knop dan weer omgaat, en ze het thuis ook weer op de bak gaan doen. (maar zelf vind ik dat altijd wel erg sneu eerlijk gezegd)



Valeriaandruppels in je bak wil ook wel helpen, katten vinden dit een heeeeeerlijke geur om in te plassen :mrgreen:



Dit zijn de oplossingen die wij hier op mijn werk altijd geven. Maar het is en blijft altijd heeeeeel lastig als katten dit eenmaal doen. Feliway geeft heel wisselend resultaat trouwens, dus dat is echt een kwestie van uitproberen.



Ik denk dat DE oplossing zit in het weer naar buiten laten gaan, hoewel het erg lastig is om verkeerd gedrag (naast de bak plassen) weer af te leren.



Kijk ook eens hier:http://www.kattenplaza.nl/page/infoonzindelijkheid.php

Heel veel succes iig!

weet niet of iemand deze tip al heeft gegeven, maar je kunt voor het “geurtje” met natuurazijn weghalen, dit moet meestal werken… maar moet erbij zeggen, wij hebben geen katten.

net verhuisd zeg je he?



dit al geprobeerd;

Kat opsluiten op een kamer in een bench tesamen met kattenbak eten drinken en mandje. Na 1 week. Mag de kat los in de kamer, paar dagen later weer meer rvijheid geven door nog een kamer te openen etc.

Zo kunnen ze hun territorium weer “overwinnen”.

@oessie wrote:

Geloof me ik heb deze beslissing niet zomaar genomen… en ik moet er echt zeker van zijn dat die ergens anders veel beter af is.Nooit zal ik haar zomaar weg doen naar een asiel of iets dergelijks. Maar onze poes is gewoon zo gestrest ze bijt soms ook aan haar kont en is dan helemaal kaal bovenop, meerdere keren bij DA geweest ( en dat tikt mooi aan, maar dat heb ik er echt wel voor over) en ook zei zegt kattenstress. Dus ik denk dat ik best veel hou van mijn beest dat ik haar een beter onderkomen gun…maar ze blijft hier net zolang tot dat ik zeker weet dat ik een goed plekje voor haar heb… dus ookmensen zonder kleine kinderen.




Je denkt dat je wel van je kat houdt?



En als je van de dierenarts hoort dat het stress is, waarom haal je dan geen Feliway of andere middelen?



wij hebben hier precies hezelfde gehad. Als je onze kat zag zou je ze geen 2 weken meer geven.

Overal kaalgefreten plekken, natte wonden, broodmager.

Resultaat: een voedselallergie, vermoedelijk een vlooienallergie en ook stresslikken ( op de flanken.)



Gekocht: Speciaal dieetvoer zowel harde brokjes als blikvoer, Feliway, verschillende anti-vlooienmiddeltjes ( De Bolfo Gold is de beste voor onze kat) en meer aandacht gegeven.





En als je ze nu ziet: ze begint een stevig achterwerk te krijgen, je tilt weer een kat ipv een zak met botjes en op dit moment zit ze weer prachtig in haar vachtje. Mensen vroegen of we een andere kat hadden en of dat scharminkeltje dood was…



Ze eet sinds een week of 3 weer Felixbrokjes en ( klop klop) tot nu toe gaat het goed.



Moet ik wel zeggen dat we hier onderhand een jaar of 3 mee bezig zijn geweest hoor, dit is niet in een maandje of 2 weer beter.





Sterkte ermee, hopelijk kun je toch nog een beetje meer geduld op brengen zonder de kat meteen weg te doen. :hug:





Dolfijntje: Er zijn al veel nuttige tips gegeven, daar kan ik weinig aan toevoegen. Het idee van die plaats afzetten zodat de ruziepoes er niet in kan, maar zodat jullie katten wel naar buiten kunnen zou ik toch wel in overweging nemen, als de poezen gewend zijn om buiten te mogen en nu ineens binnen dan is dat een grote extra stressfactor voor ze.



Bij onze gestreste kat heeft Feliway erg goed geholpen, ze lag vlakbij dat apparaatje ineens luid te knorren. :inlove: :inlove:



Sterkte met je 3 katten, hopelijk vind je een goede oplossing zodat ze gauw gewend zijn! :hug:
Gelukkig heeft de andere kat nu een goed huis en is het plassen direct gestopt



Verder kun je je poezen 2 weken naar het asiel doen.


Tijdelijke verandering van de omgeving helpt vaak ook.
Toen mijn kat mijn eerste zwangerschap zo'n beetje verpestte door overal in huis te poepen en te piesen, zelfs op het aanrecht, op ons bed en op de bank :sick: hebben we hem, na van alles geprobeerd te hebben, 3 weken uit logeren gestuurd bij mijn vriendin. Bij haar ging hij vanaf dag 1 keurig op de bak en toen hij bij ons terug kwam heeft hij ook niet één keer zijn behoefte meer buiten de bak gedaan.
Tis inmiddels 4 jaar geleden en hij heeft godzijdank nu tijdens mijn 2e zwangerschap geen kuren meer vertoond :thumbup:

Feliway en Valeriaan hielpen bij ons totaal niet.

Bagheera, wanneer je kat een voedselallergie heeft dan is dat levenslang he. Je kunt dus niet na 3 jaar dieetvoer weer terug op het oude voer, want dan komen de klachten weer terug.



Mischien begreep ik je post verkeerd, en was het geen voedselallergie, maar wanneer dieetvoer heeft geholpen, dan kun je dus beter niet teruggaan naar het oude voer.

@Roos wrote:

Gelukkig heeft de andere kat nu een goed huis en is het plassen direct gestopt





Verder kun je je poezen 2 weken naar het asiel doen.


Tijdelijke verandering van de omgeving helpt vaak ook.
Toen mijn kat mijn eerste zwangerschap zo'n beetje verpestte door overal in huis te poepen en te piesen, zelfs op het aanrecht, op ons bed en op de bank :sick: hebben we hem, na van alles geprobeerd te hebben, 3 weken uit logeren gestuurd bij mijn vriendin. Bij haar ging hij vanaf dag 1 keurig op de bak en toen hij bij ons terug kwam heeft hij ook niet één keer zijn behoefte meer buiten de bak gedaan.
Tis inmiddels 4 jaar geleden en hij heeft godzijdank nu tijdens mijn 2e zwangerschap geen kuren meer vertoond :thumbup:

Feliway en Valeriaan hielpen bij ons totaal niet.


Precies, in veel gevallen helpt die omgevingverandering echt goed.

Feliway helpt helaas bijna nooit :(

We zijn met ze naar de dierenarts geweest. Gelukkig allemaal gezond!

Maar eentje is wel heeeel erg uit zijn doen. Oh wat was die bang :shock:

Waarschijnlijk is die dus het probleem.

Tip van de dierenarts is om deze heel veel extra aandacht te geven. Dat doen we nu al een paar dagen en…

Ze heeft alleen nog een keer naast de bak gepoept. Verder helemaal niets.

Dus hopelijk helpt het en kunnen we weer zonder ongemak de visite ontvangen.

(want dat vond ik nog het ergste…bang dat de visite het ruikt…)



Iedereen nog onwijs bedankt voor de tips!!

Zag trouwens net een ander topic over kattenpies (is al gesloten) en daar werd de tip van HG of ecodor gegeven.

Hier meerdere flessen van geprobeerd en het hielp helaas niets… Leek wel of mijn katten dat lekker vonden :think: