Katten vraagjes iemand tips?

Hallo,

Ik heb een katertje van 5 maanden (op foto iets jonger) en nu heb ik een paar vraagjes, hij krapt mijn plinten open van het laminaat vanochtend Zelfs een plank compleet eraf gewipt! :shock: Mijn man begint zich al te ergeren :evil:

En een tweede wij hebben een balkon die uitkijkt op een binnenplaats, daarlopen meerdere katten want onder ons hebben de mensen tuinen. Nu loopt de kat steeds weg naar het balkon van de buren, eerst eronder door en nadat we kippengaas hebben geplaatst via het randje.

Ook planten is bekend bij katten en gebeurd hier dus ook, altijd als je er niet bij bent. Wat doe ik eraan? ik wil voorkomen dat mijn man zegt dat hij weg moet.

Op het moment dat hij iets fout doet, straffen door hem een keer flink nat te spuiten met een plantenspuit!

Katten hebben een hekel aan water.



Succes! :wink:

Hebben jullie een krabpaal? Genoeg speeltjes? Misschien verveeld ie zich… katten amuseren zich sowieso beter met zn 2… als ze zich vervelen gaan ze slopen… Ik zou wat krabplanken ophangen… en het balkon goed afzetten… als je dat goed doet, kan de kat nergens naartoe… :wink:

Tja ons katertje van 4 maanden is dus totaal niet bang voor de plantenspuit of water :wink:

Ik straf hem meestal door hem even goed in zijn nekvel te pakken en hem in zijn ogen te kijken.

Ik pak de kat trouwens weg en negeer hem… zeg dus: NEE…

Zijn net kinderen :mrgreen:



Wil je wel waarschuwen dat een kat natuurlijk geen dier is wat alleen maar vrolijk voor je raam zit… Een kat ZAL weleens wat slopen… je hoeft niet alles te accepteren natuurlijk, dat is belachelijk… Maar je zal voorbereidingen moeten treffen zodat het beessie zich wel amuseerd… doe je dat niet, dat HEB je kans dat ie zich ergens anders op uitleeft…



En houdt er rekening mee dat er weleens een vaas aan gaat… (voorbeeldje)



Mijn kat is vorige week de kledingkast ingeslopen (MIJN schuld, had hem opengelaten) en hij heeft mn rok ‘te grazen genomen’… De stoom kwam uit mn oren… Maar nu gaat die deur gewoon dicht…

Klopt plantenspuit heb ik wel gedaan maar haalt niet veel uit, balkon ook afgezet met gaas maar hij flikt het toch op een of andere manier…lastig…

Google maar eens op katten net… balkon… Vind je de ideale manier om je balkon af te zetten… :thumbup:



Hoe oud was je kater toen je em kreeg? Toen ie weggging bij zn moeder…



Het beste is als een kitten pas met 13 weken de mama verlaat… dit omdat de moeder nog een heleboel leert aan haar kittens van de leeftijf van 7 tot 13 weken… Ik heb katten gehad die met 8 weken weggingen (ik was jong wist bovenstaande nog niet) en nu 2 kittens die met 13 weken pas gekomen zijn… WAT EEN VERSCHIL… De katten zijn gewoon OPGEVOED door hun mama en het scheelt enorm… :thumbup:



Je moet ook even doorzetten natuurlijk… net als een kind bij de eerste keer niet luisterd, doet een kitten dat waarschijnlijk ook niet… Geef het de tijd… en niet meteen al praten over wegdoen joh, is toch ook een levend wezentje… :silenced:

Katten blijven altijd dieren die toch vooral hun eigen gang gaan, en zich niet al te veel gelegen laten liggen aan jouw regels…



Planten eten (neem aan dat je dat bedoelt op het einde van je post), gebeurde hier ook regelmatig, maar is behoorlijk minder geworden sinds wij uit de flat zijn verhuisd en de beestjes ook in de tuin komen. Misschien is kattengras nog een optie, dat lustten ze bij ons wel, alleen zat het bij ons in een soort grint en dat kwam dus steeds op de grond terecht… Moraal van t verhaal: kattengras in een stevig niet al te knoeizaam potje…

Heb je een krabpaal of krabplankje in huis en genoeg speelgoed? Dat helpt ook wel eens om het krabben aan meubels te voorkomen.

gr Leonie

Een oude kleine kattebak vullen met zand en zelf kattegras groeien. Dat kan op de grond blijven en zal minder troep maken. Lekker vol groeien, zodat er weinig zand te zien is.

Op een sisal mat zetten zodat de kat zijn nagels kan scherpen zonder je bank daarvoor te gebruiken.

En idd wat speelgoed erbij. Ook de plekken waar hij wel mag liggen even spuiten met ‘catnip’. Zijn ze dol op.

Dank jullie voor alle tips, zal het cker gaan proberen…speeltjes heeft hij wel maar een krabpaal moet nog komen.

Tis niet zo dat hij de planten eet maar uitgraaft, sorry voor de onduidelijkheid.

bedankt dames!

als mijn kat ergens aan gaat krabben weet ik dat t tijd is om de nageltjes te knippen. Daarna is het over

Als eerste naar de winkel (MP) voor een krabpaal, want hij leert nu dat het laminaat hetzelfde effect heeft (slecht gedrag is makkelijker aan dan af te leren :wink: )



Idd voldoende afleiding, speeltjes etc en heel erg mopperen en daarna negeren als hij iets fout doet.



Balkon kan je niet voorkomen tenzij je ook de bovenkant in het gaas zet, want als ze eenmaal weten dat ze naar buiten/beneden kunnen hou je ze niet zomaar weer tegen 8)

oh ja, de planten, hier hielp alufolie :wink:

Alufolie??? Hoe doe je dat dan? Want hier is 1 plant favoriet bij de katten… :think:





En ik knip ook de nagels van de katten… Als een kat dat niet zo prettig vindt, wikkel ik ze in een dikke baddoek, zodat ze niet kunnen krabben, al zouden ze het willen! :wink:

Aluminium folie rond de plant, die van ons bleven er dan af :wink:

Rond de voet van de plant dan of zo? :think:

Zal maar eens een plaatje zoeken online geloof ik! :lol:

Valeriaandruppels op de krabpaal doen, zijn katten dol op. Hier ook de plantenspuit binnen handbereik en dat werkt heel goed.

@Kroes wrote:

als mijn kat ergens aan gaat krabben weet ik dat t tijd is om de nageltjes te knippen. Daarna is het over
nagels knippen bij een kat??? Hou je dan nog vel over? Bij jezelf he!