Katten vraag

Net al even via de zoekfunctie gezocht, maar meeste gaat over katten van anderen in de tuin.

Wij hebben dus sinds de zomer een jong katje. Beestje is nu uhm zo’n 4 maand oud.

Ze is super speels, heel eigenwijs, haar eigen willetje, en af en toe echt onuitstaanbaar.

De vogel en de vissen hier thuis zijn niet meer veilig, we proberen haar af te schrikken met de plantenspuit, maar dat interesseert haar dus niks, ze gaat er gewoon mee spelen :shock: :o Nu zit ze ook al aan de planten. (Van de week heeft ze ze al op de grond gegooid, waardoor mijn potten kapot zijn)

Echt, de planten voor het raam staan op doodgaan, en de grote plant achter de tv moet het ook flink bezuren, die begint ook al te hangen, maar ze gooit dus ook al het zand eruit. Heel de woonkamer ligt constant onder het zand :x Vreselijk iritant en zielig voor mijn plantjes, want alles hangt :x (Zal ze er in plassen??? Of echt alleen mee ‘spelen’ waardoor de dus een flinke klap krijgen?)

Ik weet het even niet meer hoe ik het uit haar krijg, weet wel dat dit niet kan.

Snap dat ze speels zijn maar er is een grens. En die is bij mij bereikt want ik vind mijn plantjes mooi en mijn vogeltje en visjes ietsje belangrijker nu dan die rebelse kat. Terwijl ze een hele lieverd kan zijn, maar op het moment totaal niet meer is.

Verder is ze langharig (zit Maine Coon, Pers en nog wat in) maar ze likt zichzelf niet echt schoon, en dan vooral bij dr kont. Hele stukken stront hangen er soms in, echt ranzig! John en ik moeten constant nakijken en haar schoonmaken, omdat de vloer/bank etc onder haar poep komt te zitten.

Dus zoals je ziet, ik heb aardig wat tips nodig :mrgreen: zit nu namelijk zo dat als ze niet veranderd (en nogmaals, ik snap dat katten speels zijn, heb er vroeger genoeg gehad, en John ook, weten dat we ff moeten bikkelen met haar, maar vind dit wel ver gaan nu) ik haar liever weg doe.

ik heb een jong katje gehad van de zomer die reht tegen de spartel putz muren zo omhoog klom naar t plafond.

en via de vitrages.

ik heb t ff aangekeken en gemoppert ook water gespoten enz , en dr nu weg gedaan naar iemand waar ze buiten kan de hele dag…

k werd er gek van

Uhhmm… Ja…

Ik ben ook katten en kittens gewent, maar dit?? We hebben ooit een katertje gehad die ook dit gedrag had, hij hing ook altijd in onze voeten, benen, rug, haren… De hond had het erg zwaar. Maar toen het beestje een maand of 6 was, heeft hij zich zelf opgehangen. Hij liep buiten aan een tuigje, het zou een veiligheidtuigje zijn, maar daar heb ik een andere mening over…

Het enige wat ik kan verzinnen is, consequent zijn, mispoes gebruiken (dat is een goedje wat katten vies vinden), waterspuit gebruiken en verder zou ik het eerlijk gezegt ook niet weten…

Heel veel succes in ieder geval…

aluminium folie vinden ze ook niet leuk mischien kan je dat rond de planten doen tijdelijk.

nou als ik dit zo lees denk ik juist dat die poes aluminium folie leuk zal vinden!

Wat voor voeding geef je, want dit kan het probleem zijn voor de poep die aan zijn kontje blijft plakken! Onze katten ( Maine Coons en britse langhaar ) krijgen alleen maar brokjes. Van nat voer schijten ze zich een ongeluk en stinken dat het doet. Bovendien wordt de poep er ook erg breïg van waardoor deze dus blijft plakken aan de vacht.

Wat betreft je planten probleem, probeer eens om kattengras weg te zetten. Katten hebben de drang om aan planten te eten, maar als je kattengras weg zet vinden ze dit vaak lekkerder en laten ze je planten met rust.

Verder, tsja…geef het tijd, je hebt een jong diertje in huis genomen en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Kijk het even aan en wees vooral consequent. Je mag een kat ook niet straffen voor iets wat je niet ziet dat ie doet. Die zijn dat namelijk al vergeten en snappen er dan niets van!

Tsja…Ik snap dat je dit reuze vervelend vindt.

Je moet er vanuit gaan dat een kitten van 4 maanden gaat ‘puberen’ en dan dit soort (overigens heel erg ‘kats’) gedrag gaat vertonen. Ik heb zelf ene kitten van 5 maanden en die kan af en toe net zo irritant zijn.

Wat in ieder geval belangrijk is, is dat het beestje een goede krabpaal heeft en speelgoed. Katten zijn dieren die vervelend gaan worden als ze zich vervelen, en gaan dan negatieve aandacht trekken door dingen te slopen. Katten zijn dus dieren waar je ook echt mee moet gaan spelen, als is het maar een kwartiertje.

Verder is het goed als je consequent bent. Een goede, maar zware ‘katse’ straf is dit: Kitten op de grond zetten, met een lage stem “FOEI! MAG NIET” zeggen. Je pakt dan het nekvel vast (bij de schouderbladen) en duwt ze een beetje tegen de grond. Je kunt er een heel klein beetje mee schudden, dit is namelijk wat de moeder ook doet om het kitten te straffen. De meeste kittens zullen even stil zijn en dan wat gaan mauwen. Dan is de boodschap duidelijk en kun je ze loslaten. Je moet er rekening mee houden dat dit voor katten een heel zware straf is, dus dit kun je niet doen als het kitten je een keer in de wegloopt o.i.d.

Verder: Je hoort vaak dat jonge main coons wat last hebben van drolletjes of vuil in de vacht. Vervelend, maar weinig aan te doen. Als het goed is gaat het wel beter als het ouder wordt.

En als laatste: bij mensenpubers gaat het ook weer voorbij, dus dat geldt voor katten ook :slight_smile: Blijf consequent, dan komt het allemaal best goed.

dit is de dus grote reden dat kattenfokkers kittens altijd in huis houden tot ze minimaal 12 weken oud zijn…ze krijgen daar al een heel groot gedeelte opvoeding mee.maar goed heb jij helaas niks meer aan… er zit coon in zeg je dus dan heb je zowiezo al een eigenwijs karaktertje in huis.(heb er zelf 2)

wat je planten betreft kan je van die spray halen bij de boerenbond of dierenwinkel kattenschrik heet het …het zit in een groene spuitfles en is niet eens duur…dit spuit je op het zand van de planten en ze zullen er als het goed is dan afblijven.voor hun stinkt het heel erg…dit moet je wel even elke dag herhalen hoor.

dit zelfde spul kan je ook op andere opjecten spuiten waar ze niet aan of op mogen komen…ook een blikje met knikkers doet het vaak erg goed…als je dit richtng een kat gooit maakt het zo’n enorm kabaal dat ze het vaak daarna wel uit hun koppie laten om het weer te doen…

veel succes

Mijn planten zijn gered door stenen in de potten. Van die stenen die stenen waar ze ook opritten mee kiezelen zeg maar. 't Was toen ik 1 klap over. Maar elke plant waar ik ze niet in doe, wordt weer volledig uitgegraven.

Uhm, vogel en vissen veilig wegzetten…vind het zelf niet zo’n goede combi met katten. Weet dat ik Rick heel gelukkig zou maken met een kommetje met een paar guppen of goudvissen erin, maar doe dat niet vanwege de katten. Dito vogeltje. Vogel kan je hoog hangen, met een haak en een ketting aan het plafond.

Stront rond kont geen oplossing voor.

Hier waren (pingpong)balletjes en hengeltje met dingetje eraan groot succes om de poezebeesten goed bezig te houden toen ze klein waren.

poep aan de broek word vaak veroorzaakt door dunne ontlasting…dunne ontlasting word weer veroorzaakt door voer wat het katje niet kan verdragen .zelfs sommige kwaliteitsvoer word niet goed verdragen…hiermee is het vaak een kwestie van uitzoeken welk voer het beste is voor jouwn katje…maar voer waar granen in zitten zorgen ontzettend vaak voor dunne ontlasting.mijn coontje van 10 maand oud nu kreeg altijd royal canin sensible maar kon dat nog niet verdragen,nu ben ik overgestapt op natuurvoer en het probleem met de poepbroek was binnen 2 dagen voorbij…

Dank voor alle tips!

Ga vanaaf eens de hele bups bij John voorleggen en dan gaan we eens even kijken wat kan gaan helpen!

Beessie is verder heel lief hoor! :inlove: Maar net wat je zegt Merel, erg eigenwijs :wink: :mrgreen: Vanacht waren de planten weer aan de beurt… helaas… wordt straks weer stofzuigen (ofwel, als John thuis is, ik mag niet stofzuigen)

I.e.g. allemaal dank :-* jullie horen nog wat t geworden is en of het heeft geholpen!

(En ja, we weten de combi vissen/vogel/kat niet zo handig is :wink: maar de vissen en vogel waren hier al langer en toen konden we dit katje krijgen, en ze is zooo’n beauty dat we wel moesten :wink: :inlove: plus dat je dat volgens mij wel kunt afleren. De kat en vogel van schoonmoeder gaan ook prima samen :thumbup: )