Katoenen zoogcompressen, hoe wassen?

Goh, daar ben ik weer, terug in de BV-hoek :smiley:

Als alles helemaal volgens plan verloopt, mag ik ergens in december weer gaan voeden :inlove: Nou heb ik in een opwelling katoenen zoogcompressen gekocht, omdat ik me de vorige keer scheel dokte aan die wegwerpvariant. Maandenlang liep ik met die rotzooi in mijn BH (pas na een half jaar werden ze zindelijk), en de fabrikanten hebben een klein fortuin aan me verdiend :roll: Nu heb ik dus voor thuis die katoenen, wegwerp is dan altijd nog mogelijk voor buiten de deur ofzo.

Nou hebben we die dingen dit weekend gewassen, netjes op het handwasprogramma, zoals het doosje zegt, en liggen ze plat te drogen, ook braaf volgens instrukties. Dat drogen duurt nu al 4 dagen :roll: Ze komen namelijk druipend nat uit de trommel wanneer ze op het handwasprogramma gaan… En ze absorberen nogal goed, dus die zijn dan ook ERG nat… :roll:

Als die dingen bijna een week moeten drogen, heb ik er veeeeel meer nodig dan ik nu heb. En dan kan ik wel een ‘liggend-moeten-drogen-plank’ gaan ophangen ergens, nu liggen ze overal verspreid… Dat kan haast niet het idee zijn erachter… Gooien jullie ze in de droger? En op handwasprogramma of gewoon (tegen het advies in) mee met de hete was? Want dat laatste klinkt ook meteen een stuk frisser!

Ik was ze in een waszakje bij de witte was in (40 of 50 graden ligt er altijd aan) en dan hang ik ze op het waslijntje en dan zijn ze binnen 1 dag droog eigenlijk…

sorry niek kan je hier niet mee helpen

zelf heb ik met duco de wegwerp variant gebruikt en nu ook weer in huis

al een paar pakken

had met duco veel last van tepelkloven enz en vond het vervelend als deze wegwerp variant aan tepels plakte en zeer deed met afhalen en toen heb ik navelbandjes in stukken geknipt en er bij tussen gedaan

(dus niet alleen navelbandjes gaan gebruiken die nemen niet genoeg op)

Oke, gewoon wel op normaal wasprogramma doe jij dus Chantal? En dan centrifugeert de machine ze dus ook? Blijven ze dan mooi in vorm? Dat je niet van die hompen absorbeermateriaal krijgt :wink:

Ik tik hierboven trouwens met mijn demente, vermoeide brein ‘in de droger’, maar ik bedoel centrifuge :shifty: Mijn handwasprogramma centrifugeert niet, dus die dingen komen er kleddertjenat uit. Als je ze gewoon kunt centrifugeren zonder kwaliteitsverlies, scheelt dat ongetwijfeld dagen in het drogen :wink:

Inge, bedankt voor de navelbandjestip. Vorige keer ging het hier goed met wegwerp, geen plak-problemen, maar het is het onthouden waard :slight_smile:

:think: wat apart, met handwasprogramma… er komt toch steeds melk in, en neem aan dat je ook niet iedere dag die dingen in de wasmachine doet…

Melk wordt zuur :sick: :wink:

Maar goed; ik heb sinds kort 6 katoenen zoogcompressen (bij de Babywalz gekocht), en die mogen gewoon op 90 of zelfs 95 graden in de wasmachine, én in de droger :thumbup: en dat lijkt me ook het meest logische… net wat je zegt, ze absorberen goed, dus ook het water uit de wasmachine :think:

overigens raad ik ‘mijn’ zoogcompessen niet aan hoor, ondingen zijn het… voor tussendoorlekken zijn ze prima, maar ik heb nog regelmatig een TSR aan de kant waar zoonlief niet drinkt en dan is compres doorweekt, bh drijfnat en ook shirt kan weer in de was :thumbdown:

Whahaha, grappig! Dat antwoord had ik ook wel willen horen :mrgreen:

Oke, mooi, dan gaan ze dus hier ook mee op de 60 gr was, en dan aan een knijper aan de lijn. Scheelt een dagje of 4 drogen gok ik zo :wink: En een stuk hygiënischer dan op 30 gr…

Idiote gebruiksaanwijzing… Handwas, niet centrifugeren, liggend drogen… :roll:

Jiska, goede tip, ga ik tzt op letten (duurt nog ff hoor :wink: ), en anders in de aanslag met doekjes enzo. Ik hield trouwens altijd mijn hand/vinger op de niet-drink-boob, en dan voelde ik t wel toeschieten, maar bleef t binnen (deurbel-systeem, dingdoooong :wink: )

Niek! ik draai het gewoon op de normale was met centrifuge :wink:

Hier stop ik een extra spuugdoekje erbij in als ik Indy ga voeden want ik lek gelijk door aan de andere kant als ik haar voedt haha.

Marloes, neeee, ik ga ze echt niet op de hand staan wassen hoor, ik heb een handwasprogramma op de machine :wink: Maar die centrifugeert dus niet, en dus kwam alles drijfnat uit de trommel (was ze nu vast voor, dan ligt de boel fris en fruitig klaar voor december) Maar ze kunnen de pot op met de gebruiksaanwijzing, ik ga gewoon lekker heet wassen en centrifugeren, en als ze daardoor versleten zijn, ga ik aanklooien met flanellen luiers, goeie tip! :thumbup: Ik heb dr nog een zooi liggen, die ik bij A.nouk nooit heb gebruikt, en nu volgens mij ook alleen maar weer ‘voor t plaatje’ in de kast liggen :wink: (ze stonden op de lijst, dus 3 jaar terug braaf gekocht, maar echt nooit gebruikt… Hydrofiel natuurlijk wel, te pas en te onpas, maar die flanellen… :think: )

Ik had dus ook een half jaar nodig voor ze zindelijk waren :wink: Dus hopelijk bespaar ik zo wat centjes op die wegwerpvariant :mrgreen:

ik vind die katoenen vreselijk onhandig. Wij wassen nooit dagelijks maar ik heb ze wel elke voeding schoon nodig. Dat hou ik niet bij met wassen. Dus hier weer over op wegwerp en de katoenen doe ik voor extra.

Ik gebruik hier wegwerp :slight_smile: Maar heb ook wasbare. Die gaan gewoo in de was mee op 40 graden en daarna gezellig mee in de wasdroger :inlove:

Hoi,ik gooide ze net zo makkelijk met de witte was mee op 60 graden en in de droger gingen ze ook en als het buitenwasdroogweer was dan hingen ze aan de lijn te drogen. En ze deden het er best op. Moest wel een keer lachen toen ik een jongen aan zijn moeder hoorde vragen waarom ik de koffiepads buiten hing en vind het nog steeds jammer dat ik het antwoord van die moeder niet hoorde. :mrgreen:

Ze centrifugeerden hier gewoon mee op 1.600 toeren, geen probleem. Ik had die van avent of anita, weet het niet meer eigenlijk.

Zo deed ik het ook! Met de deurbeltechniek.

En wbt die zoogcompressen: met een kleintje in huis heb je echt geen tijd om op de hand die dingen te staan wassen. Ik heb ze ongeveer een half jaar gebruikt en toen werden mijn borsten eindelijk zindelijk.

Ik heb trouwens wel eens gelezen dat er dames zijn die zelf zoogcompressen maken. Eén compress omtrekken op bijv. een flanellen luier, daar een laag of vier van uitknippen en dan ook nog twee hydrofielen lagen (voor de buitenkant), rondom stikken met bij voorkeur een zigzagsteek en klaar. En dan weet je ook zeker dat ze op 95 graden gewassen kunnen worden! Dus als je nog een stapel luiers hebt liggen :mrgreen: