Katoenen Luiers

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of er moeders waren die ervaring hebben met katoenen luiers?

Bevalt het, is het veel werk etc etc.

Ik ben een beetje aan het rondkijken of het wat is voor ons.

Alvast bedankt!

Groetjes Thessa :slight_smile:

Wij zijn overgestapt op katoen toen we er twee in de luiers hadden en de derde op komst was. Ik kon de luiers van iemand krijgen en heb het zo uit kunnen proberen. En we waren snel om! Het scheelde toen een hoop geld wat natuurlijk prettig is, maar was ook niet veel meer werk. Ik wastte toen om de dag een luierwas. Ik wilde geen vouwluiers ofzo, gewoon omdoen als een normale luier en dan nog iets eroverheen om doorlekken te voorkomen (dus een plastic/wol broekje of strikslip), met verschonen ben je dan niet/nauwelijks langer bezig. Wel iets vaker wellicht, maar ik probeerde dat maar te zien als pluspunt; je bent toch even 1 op 1 bezig met je kind.

En het wassen… voor een poepluier heb je een papieren inleggertje, waarmee het meeste wordt opgevangen. Dat kiep je dus zo weg. Als de luier dan ‘schoon’ was ging ie zo de luieremmer in en anders spoot ik hem even af met een harde straal. Vooral als ze groter worden was dat nodig en minder aangenaam om te doen :wink:

Ik deed geen water of sop ofzo in de emmer, ging onwijs stinken dan. Dus gewoon de luiers er zo indoen en als de emmer vol was in de wasmachine. Het wassen en drogen vond ik echt geen probleem, kwestie van op de startknop drukken en in 10min even de luiers ophangen op n droogrekje.

Ik heb nog luiertjes liggen dus ga ze ook weer gebruiken, er moet alleen nieuw klittenband op en daar zie ik een beetje tegenop.

Zijn die luiers nog van een bepaald merk?

Ik kom echt tig dingen tegen hahaha

Ik heb in de kleinste maatjes Indy’s/indisposables en die vond ik heel erg fijn. Daarna hebben we ook nog wat totsbots gekocht, die ook erg goed bevielen. Ik weet niet meer hoe het merk heette wat ik daarvoor had, maar die vond ik toch minder dan de Indy’s en totsbots. Kakaloe had ik er een paar van en die waren fijn dun (maar moesten dus ook wel vaker verschoont), alleen zijn volgens mij iig niet meer nieuw verkrijgbaar.

Okay thanx :slight_smile:

Wij gebruiken strikluiers(disana), vind ik zelf niet veel werk om te doen, je hebt het heel snel beet, heb tweedehands een heel pakket kunnen kopen. In het begin waren die te groot en gebruikte ik gewone tetradoeken die ik vouwde en met speciale klemmetjes vastzette, vond veiligheidsspelden niet zo veilig :mrgreen: .

Bij beide gebruik ik een inlegger, heb er in bamboe en in katoen en dan zo’n ‘papieren’ inleggertje, dat kan je samen met de ontlasting in de wc gooien, is het alleen maar plas dan kan je ze wassen, ze gaan tot 4 Ã 5 wasbeurten mee.

Over de luiers een overbroekje, in het begin van cotonea, die zijn vrij dun maar voldoende voor een kleine baby, vanaf een grotere maat van imse vimse.

Hier heb ik niet gekozen voor de volledig voorgevormde luiers omdat we geen droogkast hebben en het anders te lang duurt om ze te drogen omdat de laag stof te dik is.

Voor het verschonen gebruik ik wasbare vochtige doekjes van Mucky Wipes, ze zijn van badstof, je stopt ze in een doosje met een laagje water en wat druppels etherische olie die erbij zit, na het verschonen gaan ze in een ander bakje met een andere etherische olie, superhandig! Ze zijn ook dun dus ik voel het verschil in de was helemaal niet.

Verder vind ik het niet heel veel meer werk en hoef je ook nooit naar de winkel te rennen om pampers in huis te halen.

Thanx Anijs!

Mijn man vind het nog een beetje een “eng” idee LOL (alsof hij de luiers verschoont hahaha)

Maar ik wil het toch doorzetten. Mijn kids hebben altijd zo’n last van luieruitslag dus dit lijkt me beter voor hun billies.

Haha, eng 8)

Ik heb ze vooral in t begin gebruikt. In enorme diarree-periodes heb ik papieren gebruikt en na de laatste keer lekte ze met katoen letterlijk elke keer door.

Ik zou eigenlijk wel voorgevormde willen hebben in de juiste maat, maar nieuw aanschaffen zie ik echt niet gebeuren :roll:

Heeft een van jullie ervaring met snappi’s?

Ik heb nog luiers liggen maar het klittenband is op… vervangen lijkt me echt een hels karwei dus via google kwam ik op die snappi’s en dacht dat dat misschien wel zou kunnen!

Ik heb nu een maandje wegwerpluiers gebruikt maar heb net katoenen besteld van popolini, ik las daar veel goede dingen over, dus ik ben benieuwd. Ik denk dat ze aankomende week binnen komen. Gelijk overbroekjes en van die inlegdingen bij gekocht. Dus ik kan even vooruit. Hoop dat m’m meisje dan meteen wat minder last zal hebben van luieruitslag. Heb al van merk gewisseld maar dat doet 'm ook niet. Ik zal wel laten weten hoe ze bevallen :slight_smile:

Hopelijk bevalt het!

Mijn dochter had nooit uitslag, behalve als ik even geen zin had en wel wegwerp gebruikte :slight_smile:

Ik heb inmiddels ook een hele doos vol luiertjes staan, ik verheug me al helemaal op het wasrek vol met die miniluiertjes :inlove:

Ja ben heel benieuwd, ik las hele goede ervaringen met deze (gaan ook onder de naam motherease) en ze kwamen er elke keer als beste uit dus tja afwachten maar :mrgreen:

Heb er niet meteen heel veel gedaan, kan altijd bijkopen was mijn motto.